Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering - etape 3
Gå ned Sider:[1] 2
Hej i Forum,

Under nærværende forums "Trafikpolitik" har vi fulgt det politiske forløb frem til godkendelsen af spormoderniseringen for Østbanen gennem denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,123.0.html .

Efter projektets godkendelse og igangsættelse har vi fulgt "Etape 1" og "Etape 2" i en tråd under "Faste anlæg": https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1077.msg8396.html .

Det er min tanke, at "Etape 2", der ventes afsluttet 3. marts 2024,  følges til dørs i ovennævnte tråd, som imidlertid allerede har opnået en anselig længde.

Derfor behandler vi "Etape 3", som påregnes startet op 1. marts 2024, i nærværende, nye tråd.

I "Etape 3", Rødvig-linien, udgør flytningen af Rødvig station et ikke uvæsentligt islæt, og i Stevns Kommune blev projektet knæsat med vedtagelsen af "Lokalplan nr. 209".

Det betyder et farvel til den gamle station, hvis bygning som eneste på Østbanen er opført i kalksandstenskvadrer:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig Station o. 1915 (postkort, fotograf ukendt. Stevns Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: S394). Yderst t.v. "Rødvig Kro" ("Danmarks bedste badehotel 2022").

Tilbygning af en nordfløj i 1950/51 gjorde stationsbygningen "mere symmetrisk". Remisekomplekset blev frasolgt i 1978.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig Station, 24.10.2020 (esm). "Trappetårnet" ved sydgavlen tilkom i 1983.

Vi har endnu en lokalplan for det gamle stationsareal til gode.

Den nye endestation placeres umiddelbart nord for Vemmetoftevej (se lokalplanen), og overkørslen her (samt den nede ved Hovedgaden) forsvinder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vikingbus 4471, Setra S415LE Business årg. 2022, krydser Østbanen på Vemmetoftevej dér, hvor ny station skal ligge, 02.06.2023 (Thomas de Laine, myldretid.dk).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ovk. 126 for Vemmetoftevej. Her kommer ny Rødvig station til at ligge - 09.02.2024 (OCMP).

Bevoksningen mellem banen og Marmorvej er allerede ryddet, ligesom de midlertidige arbejdspladser langs Rødvig-linien er under etablering, og i perioden 11. - 22. februar køres der nye skinner ud. De lægges i depoter langs banen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog MX 42 med skinnetog i Hårlev, 13.02.2024 (OCMP).

Tak til Ole for status samt til Eva, Thomas og Ole for fotos.

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 15/02-24, 13:05I "Etape 3", Rødvig-linien, udgør flytningen af Rødvig station et ikke uvæsentligt islæt, og i Stevns Kommune blev projektet knæsat med vedtagelsen af "Lokalplan nr. 209".

I det pæne, men kølige søndagsvejr blev turen lagt omkring Rødvig, idet netop denne søndag efter planen vil være den allersidste, hvor gamle Rødvig Station togbetjenes, og Østbanen vil være ca. 650 m kortere, når Rødvig-linien genåbner efter sporfornyelsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig Station, Østersøvej 6, t.v. Rødvig Kro & Badehotel. Sammenlign evt. med postkortet fra 1915 i forrige indlæg.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Remisekomplekset har været på private hænder siden 1978 og rummer i vandtårnet et airbnb.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

I fremtiden vil banen som tidligere nævnt ende umiddelbart nord for Vemmetoftevej, og overkørsel nr. 126 forsvinder. Den er p.t. sikret med halvbomme suppleret med stibomme:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ovk. 126 for Vemmetoftevej, Lokaltog LINT '38 passerer.

Ovk. 127 for Hovedgaden, som er sikret ligeså, forsvinder naturligvis også:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ovk. 127 for Hovedgaden, LINT '38 har været "nede at vende" (på 4 min.) og returnerer nordpå 12:32.

I sigtelinjen af det nuværende spor 1, på den anden side af Østersøvej, står Rødvigs vartegn, den gamle flinteovn:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Alle fotos er taget i dag, den 25.02.2024 og ved mig (nm).

Hæng gerne flere billeder fra Rødvig-grenen på denne tråd.

Bedste hilsener
Niels

Jeg fandt et par billeder fra 30. juni 2019

Østbanens spormodernisering - etape 3
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/02-24, 18:30.
Tættere på kunderne og længere fra Østersøen.

Var kystlinjen tilbagerykkende i et omfang der alligevel ville have taget stationen i de kommende år?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det må være tæt på Danmarks bedste stationsudsigt, der nu er historie.
Lad os håbe de gode Rødvig-borgere bliver tilfredse med den nye placering.

Citat fra: Per Holm Dato 25/02-24, 18:30Var kystlinjen tilbagerykkende i et omfang der alligevel ville have taget stationen i de kommende år?

Næppe. Men den nylige storm tog bl.a. en pæn haps af østmolen, der bar havnebanen, og som rutebådene i sin tid anløb.

M.v.h.
Niels

Jeg var lige forbi Rædvig idag der det hjo var sidste mulighed for at bruge den gamle station.

Jeg tog nogle billeder men min Flickr app har lidt bvl med at uploade billeder podster dem hvis jeg får det fixet.

Ud over aktiviteter ved den nye station så kan det meldes at de var igang med at genetablerer molen.

TV2 Øst 29.02.2024:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig Station o. 1910 (postkort arkiv DJK).
 
"En epoke er slut. I 145 år er toget på Østbanen kørt helt til kanten af Østersøen ved sidste stop i Rødvig. Nu flyttes stationen 700 meter mod nord.
Når toget torsdag aften den 29. februar klokken 23.31 kører afsted fra perronen og den gamle stationsbygning i Rødvig, så forsvinder et stykke toghistorie.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.tv2east.dk/stevns/145-aars-toghistorie-triller-bort .

I dagens 19:30 nyheder bragte TV2 Øst dette indslag: https://www.tv2east.dk/nyhedsudsendelser?clip=045cbf5b-df08-4fe4-b3b9-c2143003f6ae .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Anders Larsen Dato 29/02-24, 16:28Jeg var lige forbi Rædvig idag der det hjo var sidste mulighed for at bruge den gamle station.

Jeg tog nogle billeder men min Flickr app har lidt bvl med at uploade billeder podster dem hvis jeg får det fixet.

Ud over aktiviteter ved den nye station så kan det meldes at de var igang med at genetablerer molen.

Beklager stavefejlene i overtående indlæg.  :-)

Nå men jeg har postet billederne her.


https://www.skyscrapercity.com/threads/denmark-infrastructure.186107/page-114

Lokaltogs pressemeddelelse af 27. februar 2024:

"Nu begynder vi på tredje og sidste etape af Østbanens renovering
Fredag d. 1. marts indledes renoveringen på strækningen mellem Hårlev og Rødvig.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/nu-begynder-vi-pa-tredje-og-sidste-etape-af-ostbanens-renovering/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LINT '31 med sidste tog fra Rødvig gamle station, 29.02.2024 (OCMP).

Tak til Ole, som dækkede Rødvig Stations allersidste trafikdag.

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering - etape 3
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 4/03-24, 09:41.
takker for deling

kan så håbe man snart går over til løbende vedlighold, så man ikke skal til at tage sæder og andet inventar ud.

ps. er sæderne kommet tilbage ??

Citat fra: hummel_62 Dato  4/03-24, 09:41takker for deling

kan så håbe man snart går over til løbende vedlighold, så man ikke skal til at tage sæder og andet inventar ud.

ps. er sæderne kommet tilbage ??

Nu var det jo Trafikstyrelsen, der nærede bekymring over den dynamiske påvirkning, et fuldt lastet LINT-togsæt under acceleration til 100 km/t hhv. nedbremsning kunne tænkes at ville påføre et spor med overbygning IV, og denne bekymring afstedkom så en vægtreduktion.

Efterfølgende afstedkom sporets tilstand en hastighedsbegrænsning på 75 km/t.

Disse forhold er tidligere beskrevet *i dette indlæg*.

Når banen er færdigmoderniseret med overbygning VI og (atter) til 100 km/t, vil man udnytte den nye køreplan, som Regionsrådet godkendte på sit møde den 5. december 2023, sag nr. 9 "Beslutning om ny forbedret køreplan på Østbanen efter sporrenovering" med bilag.

M.v.h.
Niels

Hej i Forum,

Nu må de af forums læsere, som orker det, huske at følge med i Facebook-gruppen "Bevar Østbanen", hvor sporombygningsfaserne følges, bl.a. med fotos og indlæg af Ole Plum.

"Etape 3" blev indledt 01.03.2024, og en skærebrænder-kolonne fra Strukton startede fra Hårlev-siden med at skære det gamle spor op i sporrammer på ca. 6 m. Den 13.03.2024 var de nået forbi Klippinge, og processen fortsættes mod Rødvig, som nås inden påskeugen. Arbejdet foregår mere konventionelt, da det på denne delstrækning er nødvendigt at forny det meste af sporkassen. Der arbejdes i flere hold med fjernelse af den gamle sporkasse samt opbygning af den nye.

Til illustration af, at "etape 3" nu er i fuld gang, et foto fra Klippinge:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Forberedelse til nye spor på Klippinge Station, 13.03.2024 (OCMP).

Sidst, der blev rumsteret synligt i Klippinge, var ved etablering af ø-perron i f.m. udstykning og frasalg af stationsbygningen i 2002:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2 Østbane Y-tog krydser i Klippinge, hvor ny ø-perron etableres, august 2001 (nm).

Perronforkanter og -belægning samt perronaptering blev efter aftale med Ørestadsselskabets metrofolk afmonteret og hentet fra den midlertidige Frederiksberg Station i sommeren 1998.

M.v.h.
Niels 

Hej i Forum,

3. etape af sporfornyelsen på Østbanen fortsætter, og sporet indtil nord for Vemmetoftevej i Rødvig var fjernet pr. 18. marts. I går, 25. marts 2024, begyndte selve lægningen af det nye spor med start ved Himlingøjevej i Hårlev.

Sporlægnings-kolonnen regner med at lægge ca. 400 m spor pr. arbejdsdag.

Arbejdet med udgravning til den ny sporkasse var i gang ved Varpelev og videre mod Klippinge:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udgravning til ny sporkasse ved Varpelev trb. (blikretning vest), 25.03.2024 (OCMP).

Varpelev trb., som blev lukket 1983, var under stor festivitas blevet genindviet pr. 28.05.1989 (ved K89S), da Rødvig-grenen efter afslutningen af 1980'ernes spormodernisering ikke længere var underlagt "nedsat hastighed". Retableringen skete fortrinsvis med brugte materialer, herunder ældre perronforkanter, og et læskur "model champignon" blev opstillet.

I 2000 genopstillede Varpelev Borgerforening i samarbejde med Østbanen en rekonstruktion af det oprindelige "Hanehus", og i 2014 ombyggede Regionstog perronen til 55 cm med ny belægning og belysning m.v. og under omhyggelig bibeholdelse af "Hanehuset":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Varpelev trb., "Hanehuset" er sat "til side" under perronmoderniseringen, 21.10.2014 (OCMP).

Hvert år den 28. maj møder Borgerforeningen op og markerer med blomster m.v. til lkf på en udvalgt togafgang trinbrættets "genfødselsdag". I sammenligning med Østbanens øvr. små holdesteder (Lille Linde og Tokkerup) er Varpelev afgjort det bedst benyttede.

Tak til Ole Plum for status og fotos.

M.v.h.
Niels

God eftermiddag i Forum,

3. etape af sporfornyelsen på Østbanen fortsætter, og sporlægningen er nået til broen for Tryggevælde Å:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Anlægslokomotivet "Fremad" på broen over Tryggevælde Å mellem Ammerup og Varpelev i 1879, lejet af de tyske entreprenører Schmidt & Bichel (Vallø Lokalhistoriske Arkiv).

Joeh, der var også gang i den for 145 år siden - på ét af Østbanens mere fotogene steder, som siden tiltrak jernbanefotografer, f.eks. i 95-året for banens anlæg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ØSJS SM 13 ved Tryggevælde Å, 23.06.1974 (Preben Nørgaard).

..... og endelig nu i banens 145. år:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skinnelægning ved Tryggevælde Å, 08.04.2024 (OCMP).

Broen var oprindeligt udført med jerndragere, som i nyere tid er erstattet med en betonkonstruktion, der på ingen måde har været kritisk i f.m. sporudskiftningen.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak