Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Spor areal ved Vejle Banegård (Øst).
Spor areal ved Vejle Banegård (Øst).
Af RBruns. 12/05-22, 15:20.
Seneste redigering: 12/05-22, 15:23 af RBruns
Hej.

Jeg kører næsten dagligt forbi det gamle godsareal i Vejle.

Nu er der jo så desværre forsvundet en hel del af det areal.

Jeg læste på et tidspunkt, i forbindelse med det nye byggeprojekt på godsbanegrunden/posthusgrunden, at Banedanmark skulle stille andre skinner (renovere) til rådighed for opstilling/rangering.

Der er jævnligt fuldt godt op med godsvogne på Vejle.

Man bruger pt  nogle spor (0+1?) ved stationen. (ja...jeg er ikke tognørd  ;D  ;)  nok til at huske sporplanerne for Vejle).

Men øst for Toldbodvej ((Mølholm)-se foto) ligger der et areal-ved ikke om det har været brugt til læsseområde, værksted eller andet (det ligner der er en vægt /grav på det ene af sporene. Sporføringen er i øvrigt ændret siden 1954, så vidt jeg kan se (fysisk).

Man renoverede for nogle år siden det ene spor der løber parallelt med sporet mod Fredericia.Og fjernede det ene sporskifte ind til området. Der er stadig forbindelse til det renoverede spor, samt ind til det tidligere godsareal, i vestenden.

Siden fik det lov at gro til. Jeg kan se nu, at der (sikkert) i forbindelse med opsætningen af kørestrøm, er ryddet en del træer, buske mv på arealet. Men da det jo er på sydsiden af opstillingssporet, burde disse træer og buske jo lige netop ikke være i vejen for køreledninger mv. Og det er et ret bredt område der er ryddet.

Så mit spørgsmål er : Er vi så heldige at Banedanmark vil rydde og renovere dette areal så det kan bruges til rangering/opstilling af godsvogne? Nogle der har noget "insider viden" om dette?

Er der i øvrigt nogle der ved hvad dette areal har været brugt til tidligere rent jernbanemæssigt?

På forhånd tak og god bededagsferie (og til dem der skal med den skønne MY Odense-Tønder t/r på lørdag 14/5- Vi ses ;) )

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.



Strategien for Banedanmark, har de sidste mange år været, at fjerne, så meget spor som muligt (at økonomisk optimere jernbanen), som f.eks. at fjerne, godsspor ved evt. ombygninger. Jeg har svært ved at forstille mig at det har ændret sig, men andre har sikkert mere viden, end jeg ligger inde med.

Som kompensation for den nedlagte godsplads skal der bygges et nyt spor 9 på godt 150 meter langs med det eksisterende spor 10, og  Mølholmsporene (spor 61 og 62) skal sættes i stand.

Det følger af aktstykke 200, at Banedanmark får lov at anvende købssummen på at bygge de nødvendige erstatningsanlæg: https://www.ft.dk/samling/20201/aktstykke/aktstk.200/index.htm

Der går sandsynligvis et par år, før det hele står klart.

Super.

Mange tak for svaret. Mente nok jeg havde læst det et eller andet sted.

Spændt på at se om det er det der starter op nu....ville jo være smart når man nu alligevel er i gang på det stykke, om man så lige snuppede mølholmsporene med i samme ombæring...
(Bare rolig..jeg er måske en drømmer, men ikke naiv...er selv statsansat på 20ende år nu...så ved godt at det ikke altid er den smarte løsning der bliver valgt ;) ).

Og desværre har BDK jo en lidt træls historik på det område...samt en guds benovet evne til at smide allerede fastsatte penge, ned i et dybt hul, og "effektivisere" jernbanen væk :(

Gå op Sider:[1]

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak