Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Tysk forsøg med 9€ billet.
Tysk forsøg med 9€ billet.
Af KimC. 13/05-22, 10:19.
Tyskerne vil prøve at flytte folket til den offentlige trafik. En billet til 9 € i måneden skal gælde til alle busser og regionaltog (men ikke IC, ICE og EC) skal være trækplaster. https://www.tagesschau.de/regional/nordrheinwestfalen/wdr-story-47367.html

Tysk forsøg med 9€ billet.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/05-22, 18:34.
Der kan så siges en del for og imod, hvilket "Eisenbahn in Ö, D, CH" gør her.


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tysk forsøg med 9€ billet.
Af Leif Jørgensen, København Ø. 6/07-22, 00:02.
DR's korrespondent i Tyskland Michael Reiter har skrevet om en tur fra Berlin til Köln med regionaltog på en 9 euros billet. Han fortæller hvordan det udnyttes af både ægtepar, der rejser på tværs af landet, og af unge på druktur. Det tager dog tid med mange stop undervejs, og det kan være drøjt med proppede tog i eftermiddagsmyldretiden. Men til gengæld er der mange penge at spare og mange steder, der frister at tage hen.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato  6/07-22, 00:02DR's korrespondent i Tyskland Michael Reiter har skrevet om en tur fra Berlin til Köln med regionaltog på en 9 euros billet. Han fortæller hvordan det udnyttes af både ægtepar, der rejser på tværs af landet, og af unge på druktur. Det tager dog tid med mange stop undervejs, og det kan være drøjt med proppede tog i eftermiddagsmyldretiden. Men til gengæld er der mange penge at spare og mange steder, der frister at tage hen.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Det gør jeg i øjeblikket.

Hilsen fra Dusseldorf.

Men det bedste der er kommet ud af hele denne ordning er nu "balladen" på Sild - det er ganske underholdende at følge med i!

Silds beboere, som stort set udelukkende er velhavere grundet de høje ejendomspriser på øen, havde brokket sig over at alle de unge nu kunne rejse dertil over dæmningen. Dette fik startet en joke på internettet om at hele Tysklands ungdom skulle tage til Sild.

Så slemt gik det dog ikke, men ikke desto mindre har der været billeder derfra af punkere med hanekam der svømmer med badedyr i springvand. Den tyske pendant til Rokokoposten, Der Postillion, fik også udgivet en artikel om at Silds beboere havde erhvervet sig ukrainske tanks og sidenhen sprængt banedæmningen.

Derudover også denne skønhed: https://www.youtube.com/watch?v=0E1ZCnTOQz4

Er der nogen her på forum der kan bekræfte at billetten (stort set) gælder til al offentlig transport i Tyskland - undtagen IC/ICE/EC og andre internationale tog?
Jeg går ud fra, at den samme billet kan bruges i bus, letbaner/S-baner/metroer og hvad der nu ellers kører rundt dernede. :)

Tysk forsøg med 9€ billet.
Af anho. 29/07-22, 16:41.
Citat fra: Petteri Dato 29/07-22, 16:16Er der nogen her på forum der kan bekræfte at billetten (stort set) gælder til al offentlig transport i Tyskland - undtagen IC/ICE/EC og andre internationale tog?
Jeg går ud fra, at den samme billet kan bruges i bus, letbaner/S-baner/metroer og hvad der nu ellers kører rundt dernede. :)

Ja, det er i hvert fald hvad jeg har læst på dr.dk, og på de tysksprogede fora.

Billetten gælder til alt offentlig transport, bortset fra fjernbusser og fjerntog. Bybusser, S-Bahn, U-Bahn, Stadtbahn, sporvogne, og regionaltog er alle dækket af billetten i hele Tyskland.

Citat fra: anho Dato 29/07-22, 16:41
Citat fra: Petteri Dato 29/07-22, 16:16Er der nogen her på forum der kan bekræfte at billetten (stort set) gælder til al offentlig transport i Tyskland - undtagen IC/ICE/EC og andre internationale tog?
Jeg går ud fra, at den samme billet kan bruges i bus, letbaner/S-baner/metroer og hvad der nu ellers kører rundt dernede. :)

Ja, det er i hvert fald hvad jeg har læst på dr.dk, og på de tysksprogede fora.

Billetten gælder til alt offentlig transport, bortset fra fjernbusser og fjerntog. Bybusser, S-Bahn, U-Bahn, Stadtbahn, sporvogne, og regionaltog er alle dækket af billetten i hele Tyskland.

Jamen perfekt. Tak for svar.

Citat fra: Petteri Dato 29/07-22, 16:16Er der nogen her på forum der kan bekræfte at billetten (stort set) gælder til al offentlig transport i Tyskland - undtagen IC/ICE/EC og andre internationale tog?
Jeg går ud fra, at den samme billet kan bruges i bus, letbaner/S-baner/metroer og hvad der nu ellers kører rundt dernede. :)
Jada. Jeg kørte rundt på den 8 dage i juli. Det bliver lidt dyrt i hoteller, og mange tog er brækfulde, men alt i alt en fantastisk oplevelse.

BTW Basel Bad regnes som tysk station.

Kan kombineres med dansk 399 kr billet til/fra grænsen.

Tysk forsøg med 9€ billet.
Af andersj, Aalborg. 29/07-22, 18:43.
Selv Harzer Schmalspurbahnen og en række andre smalsporsbaner der driver offentlig servicetrafik er inkluderet. Dog er strækningen Brocken - Drei Annen Hohne ikke inkluderet, da den ikke er en del af den offentlige servicetrafik.

Jeg var med damptog i sidste uge fra Wernigerode til Eisfelder Talmühle og derefter med en skinnebus fra 1955 det sidste stykke ned til Nordhausen. Begge på 9€ billetten.

Tyskland er også for en stund blevet et slaraffenland for nostalgikere, da man mange steder har indsat ekstra kapacitet - typisk i form af "n-Wagen". Mit tog fra Goslar til Wernigerode bestod af en BR 218 med 3 n-Wagen (toget frigav Lint togsæt, så de øvrige tog på strækningen kunne køre i dobbelttraktion) og senere på ugen var jeg med et ekstratog fra Berlin Gesundbrunnen til Rostock der bestod af en BR 182 med Bimz vogne.   

Her mit tog mod Eisfelder Talmühle kort inden afgang fra Wernigerode:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak