Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Warnemünde med 33 års mellemrum.
  Lige efter murens fald i Tyskland var det naturligt at komme til Warnemünde/Rostock på en endagstur fra København. Tog til Gedser og færgen over til Warnemünde. Efter at alle færgerne blev flyttet til Rostock Seehafen var Warnemünde ikke et sted man lige kom forbi. Midt i april i år fik jeg lige muligheden igen. Overnatnings hotellet i Rostock udleverede dagskort til sporvogne, busser og S-tog. Så det var bare at tage af sted til Warnemünde.
  Der var sket lidt på de godt 30 år, fra mit første besøg og til i dag. Stationen sporplan er reduceret en del. Dog har færgeklappen fået lov at blive liggende. S-togene er Br 442 togsæt i stedet for lokomotivtrukne dobbeltdækker stammer. Fjerntrafikken er styrevogns IC-tog eller dobbeltdækker Br 4110 togsæt  IC Dresden-Warnemünde, mod tidligere lokomotivtrukne stammer bl.a. "Neptun" fra København.
  S-toget jeg kom med til Warnemünde ankom i det spor, hvor jeg tog et af mine første billeder i Warnemünde. Her nogle billeder fra mine første besøg i Warnemünde og fra mit besøg her i 2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB 442 857 som S-tog i Warnemünde april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DR 243 258-1 som S-tog i samme spor i Warnemünde som foto 1 maj 1991 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB 4110 811 i Warnemünde april 2024 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DR 112 040-1 med "Neptun" i Warnemünde april 1992 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her et DR vognsæt i Rostock S-bahns farver. Det var firvognssæt med fælles bogie. Togene bestod af et eller to sæt, trukket/skubbet af Br 243. Warnemünde maj 1991 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der blev også brugt de nye dobbeltdækkervogne til S-togene, her i Rostock maj 1991 (kh).

Overfarten fra Gedser skete med færgerne "Kong Frederik IX" eller "Warnemünde". Det var dengang man gjorde alt for at sejle til tiden. De sidste 3 år har jeg benyttet Scandlines en del til/fra Gedser uden at prøve at ankomme til tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MF Kong Frederik IX ud for Warnemünde september 1991 (kh).

Hilsner Keld

Warnemünde med 33 års mellemrum.
Af Niels Munch. 1/05-24, 15:15.
Seneste redigering: 1/05-24, 15:19 af Niels Munch
Hej Keld,

Mange tak for kigget!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Scandlines' "BERLIN" på vej til Rostock, Warnemünde 28.06.2021 (nm).
 
Warnemünde blev ombygget/forenklet i 2018-2020, se f.eks.: https://www.baustellen-doku.info/warnemuende_umbau_bahnknoten/ .

Under sporombygningen vendte togene ved "Warnemünde Werft".

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak