Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hjallese juli 2022.
Gå ned Sider: 1 [2]
Hjallese juli 2022.
Af Jimbow. 24/07-22, 21:20.
Citat fra: anho Dato 24/07-22, 17:02Ny Ellebjerg er noget værre rod, og selv med de omfattende opgraderinger bliver den nordgående S-togsperron vist stadigvæk rimelig besværlig at tilgå, hvis jeg husker ret.
Der er allerede bygget en tunnel som kommer til at give markant bedre adgang til den perron. Den går faktisk under broen som fører S-banen over København-Ringsted sporene, og man kan godt se hvor den ender på den anden side. Der kommer elevatorer så man kan komme hurtigt fra den nordgående S-bane perron til tunnellen.
Det giver muligvis bedre mening hvis man ser en tegning.

Hjallese juli 2022.
Af Emil.Joergensen. 25/07-22, 08:47.
I forbindelse med endelig etablering af metroen, og den nye underjordiske forbindelse til perroner (inkl. øresundsperroner som er en forudsætning for Ring Syd) så bliver ringbanen også rykket tættere på resten, og de nordlige s-togs perroner bliver derfor væsentligt mere tilgængelige. Se her site plan tegning (medgivet ikke i bedste kvalitet...).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hjallese juli 2022.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/07-22, 09:06.
Seneste redigering: 25/07-22, 09:14 af Per Holm
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 25/07-22, 08:47I forbindelse med endelig etablering af metroen, og den nye underjordiske forbindelse til perroner (inkl. øresundsperroner som er en forudsætning for Ring Syd) så bliver ringbanen også rykket tættere på resten, og de nordlige s-togs perroner bliver derfor væsentligt mere tilgængelige. Se her site plan tegning (medgivet ikke i bedste kvalitet...).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

En skam at strkn. 880 Ringbanens længdeprofil tilsyneladende ikke sænkes til concourse-niveau. Derved ville de rejsende ellers kunne spares for nogle trapper og standsningsstedet kunne overdækkes, beskyttet mod nedbør, sol og vind.

Og om hundrede år vil man sikkert ærgre sig over at ikke hele concourse-niveauet fra starten var lagt så dybt at det hele kunne klares i samme plan som tunnelen under strkn. 11 Malmøbanen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 25/07-22, 09:06
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 25/07-22, 08:47I forbindelse med endelig etablering af metroen, og den nye underjordiske forbindelse til perroner (inkl. øresundsperroner som er en forudsætning for Ring Syd) så bliver ringbanen også rykket tættere på resten, og de nordlige s-togs perroner bliver derfor væsentligt mere tilgængelige. Se her site plan tegning (medgivet ikke i bedste kvalitet...).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

En skam at strkn. 880 Ringbanens længdeprofil tilsyneladende ikke sænkes til concourse-niveau. Derved ville de rejsende ellers kunne spares for nogle trapper og standsningsstedet kunne overdækkes, beskyttet mod nedbør, sol og vind.

Og om hundrede år vil man sikkert ærgre sig over at ikke hele concourse-niveauet fra starten var lagt så dybt at det hele kunne klares i samme plan som tunnelen under strkn. 11 Malmøbanen.

Ja det kan man sige - det tyder på at man har valgt den vej også for at gøre Metroen mere integreret til de andre rejseformer, om end den tilgang ikke virker smart for mit vedkommende...

Endnu mere frustrerende - så virker det ikke til på tegningen, at man vil etablere rulletrapper til Ringbanens- og Ringstedbanens perroner, men blot have konventionelle trapper og elevatorer.

Hjallese juli 2022.
Af thomastog. 25/07-22, 10:38.
Citat fra: Per Holm Dato 25/07-22, 09:06
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 25/07-22, 08:47I forbindelse med endelig etablering af metroen, og den nye underjordiske forbindelse til perroner (inkl. øresundsperroner som er en forudsætning for Ring Syd) så bliver ringbanen også rykket tættere på resten, og de nordlige s-togs perroner bliver derfor væsentligt mere tilgængelige. Se her site plan tegning (medgivet ikke i bedste kvalitet...).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

En skam at strkn. 880 Ringbanens længdeprofil tilsyneladende ikke sænkes til concourse-niveau. Derved ville de rejsende ellers kunne spares for nogle trapper og standsningsstedet kunne overdækkes, beskyttet mod nedbør, sol og vind.
Så vidt jeg ved, vil det grønne på tegningen være underjordisk. Man kan med andre ord gå direkte fra "Plads A" til ringbanens perroner uden at skulle gå på trapper, ganske som i dag.

Hjallese juli 2022.
Af thomastog. 25/07-22, 10:45.
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 25/07-22, 08:47I forbindelse med endelig etablering af metroen, og den nye underjordiske forbindelse til perroner (inkl. øresundsperroner som er en forudsætning for Ring Syd) så bliver ringbanen også rykket tættere på resten, og de nordlige s-togs perroner bliver derfor væsentligt mere tilgængelige. Se her site plan tegning (medgivet ikke i bedste kvalitet...).

Der er nogle (for mig) upræcisheder i dit indlæg.

Hvad er "Ring syd", som åbenbart forudsætter 'øresundssperroner' ?

Hvad er de "nordligste S-togs perroner" ? Du er opmærksom på at nord ikke er op, på den bragte/viste tegning (se kompasset nede i højre hjørne) ?

Det ville være nemmere, hvis du skrev perronerne til Køge-bugt-banen eller ringbanen (så kan læg-folk være med), eller angive strækningsnumrerne, så kan man kun være med, hvis man er TIB-/strækningsoversigts- nørd; men stadig mere præcist/entydigt.

Citat fra: Emil.Joergensen Dato 25/07-22, 08:47Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hjallese juli 2022.
Af Emil.Joergensen. 25/07-22, 11:19.
Ring Syd er det projekt hos banen som indebærer udbygning af Glostrup St., udbygning af Ørestad St., anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod og etablering af perroner og niveaufri udfletning på Ny Ellebjerg St.. Beslutningsgrundlaget for Ring Syd kan ses her: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ring-Syd/BDK_Beslutningsgr_Ring-Syd_121217ENDELIG.pdf

Jeg medgiver meget gerne at "nordlige" var forvirrende - det var som svar på tidligere indlæg fra Jimbow - men han benævner det som "nordgående" og jeg får kludret i det.

Hjallese juli 2022.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/07-22, 13:38.
Seneste redigering: 25/07-22, 13:41 af Per Holm
Citat fra: thomastog Dato 25/07-22, 10:38Så vidt jeg ved, vil det grønne på tegningen blive underjordisk. Man vil med andre ord kunne gå direkte fra "Plads A" til ringbanens perroner uden at skulle gå på trapper, ganske som i dag.

Sådan opfatter jeg det også og det er nok også begrundelsen for den valgte udformning: Det skal forblive som det har været i de fleste af den forløbne snes år.

Jeg anholder udformningen fordi det i den fremtidige anvendelse nok kun vil være de færreste rejsende der vil få behov for at skifte til og fra "Plads A". De fleste rejsende på strkn. 880 vil komme fra og til de andre bane- og metrostrækninger (og buslinje 7A kommer ikke fortsat til Nel) og dermed vil disse rejsende have behov for at benytte concourse til og fra standsningsstedet på strkn. 880. Så kan koterne lige så godt passe til hinanden fra starten af.

De to "bastard"-perroner på strkn. 11 Malmøbanen vil nok ikke blive den store udfordring; de skal alligevel bygges om når "man" finder ud af at standsningsstedet skal have 4 perronspor lige som Københavns Lufthavn Kastrup og Ørestad.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak