Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af Odense Letbane 28. maj
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/05-22, 22:20Så fik jeg prøvet letbanen i dag - fra Hjallelse ind til Banegårdscenter og retur. Sæderne fik jeg ikke afprøvet, det var trængsel og ståplads hele vejen. Og det gik langsomt - ca. 45 min. hver vej (mod køreplanens 27 min.) Meget kan selvfølgelig tilskrives den store trængsel som vel skyldes nyhedens interesse. Og man kan næppe i overskuelig fremtid gøre noget ved de skarpe kurver, hvor toget skal helt ned i sneglefart. Men noget man kan - og bør - gøre noget ved, er, at toget hele tiden skal holde for rødt (S). Helt absurd skulle vi endda to gange holde stille før passagen af veje ved det ikke færdigbyggede hospital - vejene var spærret af hegn, så ingen tværgående trafik var mulig!
   Som jeg har forstået det, er der faktisk en vis prioritering af letbanen i forbindelse med passage af kryds - men så er det jo "bare" et softwareproblem, nogle algoritmer må ændres, så letbanen ALTID får grønt til at køre igennem kryds. Togene kører jo ikke hyppigere, end at den øvrige trafik nok klarer sig alligevel.
Og så skal de i gang med at opgradere klimaanlægget. Der var kvælende varmt og dårlig luft i dag med ca. 16 grader udenfor. Hvor varmt bliver der så til sommer?

Til gengæld kommer den godt op i fart på de lige strækninger (kørte fra banegården til Tarup center)

Mvh Vestjyden

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/05-22, 22:20Og så skal de i gang med at opgradere klimaanlægget. Der var kvælende varmt og dårlig luft i dag med ca. 16 grader udenfor. Hvor varmt bliver der så til sommer?

Det var et ikke uvæsentligt ankepunkt hos flertallet af de passagerer, TV2Fyn interviewede under lørdagens åbningsarrangement.

M.v.h.
Niels

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af andersj, Aalborg. 29/05-22, 23:38.
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/05-22, 22:20Så fik jeg prøvet letbanen i dag - fra Hjallelse ind til Banegårdscenter og retur. Sæderne fik jeg ikke afprøvet, det var trængsel og ståplads hele vejen. Og det gik langsomt - ca. 45 min. hver vej (mod køreplanens 27 min.) Meget kan selvfølgelig tilskrives den store trængsel som vel skyldes nyhedens interesse. Og man kan næppe i overskuelig fremtid gøre noget ved de skarpe kurver, hvor toget skal helt ned i sneglefart. Men noget man kan - og bør - gøre noget ved, er, at toget hele tiden skal holde for rødt (S). Helt absurd skulle vi endda to gange holde stille før passagen af veje ved det ikke færdigbyggede hospital - vejene var spærret af hegn, så ingen tværgående trafik var mulig!
   Som jeg har forstået det, er der faktisk en vis prioritering af letbanen i forbindelse med passage af kryds - men så er det jo "bare" et softwareproblem, nogle algoritmer må ændres, så letbanen ALTID får grønt til at køre igennem kryds. Togene kører jo ikke hyppigere, end at den øvrige trafik nok klarer sig alligevel.
Og så skal de i gang med at opgradere klimaanlægget. Der var kvælende varmt og dårlig luft i dag med ca. 16 grader udenfor. Hvor varmt bliver der så til sommer?

I førerrumsvideoen fra testkørslerne var det sjældent at toget holdte for stop. Det kan være fordi toget har holdt for længe ved de enkelte stop, så lysreguleringen har lavet "time-out" - der er nemlig grønt i 16 sekunder for letbanen og føreren har mulighed for at anmode om 10 sekunder ekstra.

Der er 56 kryds, så hvis det ikke klapper så kan man hurtigt få meget forsinkelse.

Mere om lysprioriteringen her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/groen-boelge-skal-faa-letbanen-hurtigere-gennem-byen/

Lyskrydsene skal nok justeres igen når man har fået mere praktisk erfaring med holdetiderne på de enkelte stop i normal drift.

Anders

Citat fra: andersj Dato 29/05-22, 23:38Lyskrydsene skal nok justeres igen når man har fået mere praktisk erfaring med holdetiderne på de enkelte stop i normal drift.

Da jeg var ude at køre med den på åbningsdagen var der også mange problemer med passagerer der stod for tæt på dørene, således at de ikke kunne lukke. Det gav også anledning til en del forsinkelse ved de forskellige stationer. Man kunne jo håbe på at folk fandt ud af det, således at forsinkelserne blev mindre.

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af anders_vejby. 30/05-22, 17:24.
Seneste redigering: 30/05-22, 17:30 af anders_vejby
https://www.tv2fyn.dk/artikel/trafikforsker-om-letbane-etape-2

Hvorfor er det altid de samme eksperter der mig at se ikke gør andet end at tale skinnebåren trafik ned som får så meget taletid i pressen?

Hvorfor er der eksempelvis aldrig tale om at, ja, letbaner er en dyr investering, men det kan alligevel godt betale sig HVIS:

1) letbanen får prioritet og kan køre hurtigt
2) der kun er få minutter mellem afgangene, så passagerne ikke behøver at bruge køreplan og bare kan "dukke op" på stedet
3) der er et sammenhængende netværk af linjer som betjener flest mulige områder i byen 

Jeg siger ikke at BRT ikke er en mulig løsning nogle steder, men man kunne jo lige så godt forlænge letbanen til Seden / Odense zoo for at skabe en bedre sammenhæng OG samtidigt vælge at opgradere nogle af de eksisterende bybuslinjer, f.eks. ved at indføre flere afgange eller ved sørge for at de ikke sidder fast i trafikken (en form for BRT light så at sige).

Nogle gange synes jeg godt nok at der mangler en vis form for bane-"lobbyisme" (bryder mig ikke så meget om ordet) eller måske flere foreninger der er klar til kæmpe (let-)banernes sag i dansk politik, fordi der er simpelthen så meget vås man skal høre på til dagligt, om det nu er i pressen, eller fra de her "eksperter", eller fra politikerne selv.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af andersj, Aalborg. 30/05-22, 17:50.
Han citeres da for følgende i artiklen, selvom det er gemt godt væk:
"- Når jeg alligevel tøver, så er det, fordi det for Odense giver meget mening på andre måder at lave en etape ud til eksempelvis Vollsmose, for det kan have effekter på, hvordan byen fungerer, siger trafikforsker Niels Melchior Jensen. "

Jeg tror en af problemerne er at trafikforskerne, især dem fra AAU, gerne vil kommentere på noget som de ikke har sat sig ind i, hvilket er en uskik. For hvis man som repræsentant for et universitet skal kommenterer på sådan noget, så skal det altså også have udgangspunkt i empiri. "Tror og mener" er ikke kompatibelt med den videnskabelige verden uden at det tager udgangspunkt i en eller anden form for data.
I Odense giver en BRT eksempelvis overhovedet ingen mening på etape 2, da etape 1 og 2 igennem det centrale Odense deler tracé. Samme fælde

Niels Melchior har dog trods alt forsket lidt indenfor kollektiv trafik. Det er værre når man spørger Harry Lahrmann, der forsker i trafikulykker og biltrafik, om kollektiv trafik. Men nogle gange lyder de mere som økonomiforskere end trafikforskere i deres udtalelser.

Anders

Hej

Jeg har lagt en lille film fra den 27. og 28. maj ud på youtube.
Filmen kan set her:

Hilsen
Niels

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/05-22, 22:20Så fik jeg prøvet letbanen i dag - fra Hjallelse ind til Banegårdscenter og retur. Sæderne fik jeg ikke afprøvet, det var trængsel og ståplads hele vejen. Og det gik langsomt - ca. 45 min. hver vej (mod køreplanens 27 min.) Meget kan selvfølgelig tilskrives den store trængsel som vel skyldes nyhedens interesse. Og man kan næppe i overskuelig fremtid gøre noget ved de skarpe kurver, hvor toget skal helt ned i sneglefart. Men noget man kan - og bør - gøre noget ved, er, at toget hele tiden skal holde for rødt (S). Helt absurd skulle vi endda to gange holde stille før passagen af veje ved det ikke færdigbyggede hospital - vejene var spærret af hegn, så ingen tværgående trafik var mulig!
   Som jeg har forstået det, er der faktisk en vis prioritering af letbanen i forbindelse med passage af kryds - men så er det jo "bare" et softwareproblem, nogle algoritmer må ændres, så letbanen ALTID får grønt til at køre igennem kryds. Togene kører jo ikke hyppigere, end at den øvrige trafik nok klarer sig alligevel.
Og så skal de i gang med at opgradere klimaanlægget. Der var kvælende varmt og dårlig luft i dag med ca. 16 grader udenfor. Hvor varmt bliver der så til sommer?
Jeg var med samme tog. Det tog 45 minutter, som planlagt, fordi nogle fra kommunen stod af på hvert stop og klippede en snor. Toget ankom til Albani Plads som planlagt 12:00, hvor første tog nordfra ankom samtidigt, som planlagt.

Citat fra: anders_vejby Dato 30/05-22, 17:24https://www.tv2fyn.dk/artikel/trafikforsker-om-letbane-etape-2

Hvorfor er det altid de samme eksperter der mig at se ikke gør andet end at tale skinnebåren trafik ned som får så meget taletid i pressen?   


Dejligt at høre dette perspektiv, det er for mig også en gåde at "eksperterne" næsten har hvad der ligner et vendetta mod letbaner. Der virker også forkert for mig at se letbanen (og dens etape 2) isoleret, man skal vel se hele den kollektive trafik som en helhed.

Man må se i øjnene at BRT ikke er lige så god løsning som letbane i forhold til den byudvikling samt forskønnelse, som kommunen har gjort med de tilkøb der er lavet til letbanens etape 1. Der er jo også meget nemmere at skære et BRT-system ned i forhold til en letbane med sit eget tracé.

Citat fra: NCLI Dato 31/05-22, 00:32
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/05-22, 22:20Så fik jeg prøvet letbanen i dag - fra Hjallelse ind til Banegårdscenter og retur. Sæderne fik jeg ikke afprøvet, det var trængsel og ståplads hele vejen. Og det gik langsomt - ca. 45 min. hver vej (mod køreplanens 27 min.) Meget kan selvfølgelig tilskrives den store trængsel som vel skyldes nyhedens interesse. Og man kan næppe i overskuelig fremtid gøre noget ved de skarpe kurver, hvor toget skal helt ned i sneglefart. Men noget man kan - og bør - gøre noget ved, er, at toget hele tiden skal holde for rødt (S). Helt absurd skulle vi endda to gange holde stille før passagen af veje ved det ikke færdigbyggede hospital - vejene var spærret af hegn, så ingen tværgående trafik var mulig!
  Som jeg har forstået det, er der faktisk en vis prioritering af letbanen i forbindelse med passage af kryds - men så er det jo "bare" et softwareproblem, nogle algoritmer må ændres, så letbanen ALTID får grønt til at køre igennem kryds. Togene kører jo ikke hyppigere, end at den øvrige trafik nok klarer sig alligevel.
Og så skal de i gang med at opgradere klimaanlægget. Der var kvælende varmt og dårlig luft i dag med ca. 16 grader udenfor. Hvor varmt bliver der så til sommer?
Jeg var med samme tog. Det tog 45 minutter, som planlagt, fordi nogle fra kommunen stod af på hvert stop og klippede en snor. Toget ankom til Albani Plads som planlagt 12:00, hvor første tog nordfra ankom samtidigt, som planlagt.
Hvis du var med samme tog, så har det været endnu mere forsinket, end jeg troede. Jeg steg først på toget 29/5, og der var vist ingen, der klippede snore. Men vi afventer i spænding, hvordan det kommer til at køre, når der bliver normalt drift uden gratis kørsel. Forhåbentlig meget bedre.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tog lige en tur fra Cortex Park til Albani Plads i går aftes. Der var annonceret driftsforstyrrelser, men åbenbart kun i retningen fra centrum og ud mod Hjallelse. Min sporvogn ( :D ) kom til tiden, men så vidt jeg kunne se, bliver afgangene ikke opdateret løbende på rejseplanen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: jacobchristensen Dato 31/05-22, 23:04Min sporvogn ( :D ) kom til tiden, men så vidt jeg kunne se, bliver afgangene ikke opdateret løbende på rejseplanen.

Rigtigt, Odense Letbane kan endnu ikke levere realtidsdata til Rejseplanen. Det forventes de at kunne gøre en gang i efteråret.

Åbning af Odense Letbane 28. maj 2022
Af Niels Munch. 1/06-22, 10:10.
Seneste redigering: 1/06-22, 10:12 af Niels Munch
Nu er hele verden orienteret om åbningen af Odense Letbane:

Metro Report International 31.05.2022:

"Celebrations as Odense tramway opens
DENMARK: Music, entertainment and free chocolate-coated strawberries featured in the celebrations marking the opening of the Odense tramway on May 28.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Photo: Odense Letbane

The 14·5 km double-track line runs from Tarup in the northwest to the station, Syddansk Universitet, a hospital and Hjallese in the south, with 26 stops.
Travel is free until June 5."


Læs hele den illustrerede artikel her: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/celebrations-as-odense-tramway-opens/61734.article .
Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels


Citat fra: Trainee Dato 27/05-22, 18:07Der var nogle som viste interesse for det i det gamle forum, så jeg vil lige dele med jer, at Odense Nyt Bynet nu kan findes på en special udgave af Rejseplanen:

Kollektiv Trafik Forum 30.05.2022:

"Odense har fået sin letbane - og får ændret på busserne hen over sommeren
Lørdag 28. maj begyndte letbanen at køre i Odense. Det skete med fest og farver - og et farvel til busrute 40-44, der indtil åbningsdagen kørte mellem Syddansk Universitet og Tarup/Bolbro. Letbanen har overtaget strækningen og kører videre til Hjallese."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/odense-har-faaet-sin-letbane-og-faar-aendret-paa-busserne-hen-over-sommeren/2301 .

M.v.h.
Niels

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af Ottoemil. 3/06-22, 11:38.
Seneste redigering: 3/06-22, 11:44 af Ottoemil
Goddag i forummet.

Jeg var også til åbning i Odense d. 28. maj, og jeg kan tilslutte mig tidligere indlæg om, at der var trængsel, og at det kneb med at overholde køreplanen – men det var, så vidt jeg kan bedømme, på grund af den store tilstrømning, og passagerernes manglende tilvænning bl.a. til den automatiske dørlukning. Men jeg synes, det var et godt arrangement, og der var tydeligvis gjort meget ud af at gøre det festligt. Jeg kørte med over kortere strækninger, og vognene var propfulde, så jeg fik ikke afprøvet sæderne den dag!
D. 1. juni var jeg igen kort i Odense og kørte en tur med letbanen, og selv om det stadig var gratis at køre med, var tilstrømningen mere behersket - jeg kunne oven i købet afprøve sæderne! Og mens jeg var der, passede intervallet 7½ minut mellem vognene, og informationstavlerne ved stoppestederne viste korrekt.

Her er et par billeder fra indvielsesdagen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hjallese station - stor tilstrømning til sporvejen!


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Parkering Odense Syd med sporvogn mod Hjallese station. Til højre ses en ventesal (!) med toilet, og bygningen bag den er så vidt jeg har forstået en ensretterstation. Her (til højre) er også stoppested for fjernbusser.

 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den nordlige endestation Tarup Center med vognene 06 og 16.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Idrætsparken set mod nordvest.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tæt trafik ved stoppestedet Idrætsparken. Sporvognene er på vej til Tarup Center.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Vesterbro med vogn 01 på vej mod Hjallese station. Bemærk, at de er lagt sporskifter og kryds til en mulig fremtidig udvidelse af sporvejen.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 05 ved banegården.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Benedikts Plads     

Der var generelt mange flere mennesker ved stoppestederne, end det lige fremgår af mine billeder (undtagen det første!), men jeg ventede, for at få billeder af sporvogne og anlæg.

v.h.
Ottoemil

Gå op Sider: 1 [2] 3

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak