Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af Odense Letbane 28. maj
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hej med jer herinde,

28. maj åbner Odense Letbane, og jeg kan se, at mange af jer er meget interesserede i toge (og letbaner).

TV 2 Fyn sender fra åbningen og vil derfor meget gerne i kontakt med forskellige fynboer, der har en eller anden interesse i letbanen. Vi taler også med politikere, borgere, historikere og andre.

Er der en af jer herinde, der har en god historie med eller om letbanen? Skriv meget gerne til mig på mada@tv2fyn.dk, hvis I har en historie, I har lyst til at dele med mig. Tak!

Bh Mathilde Dalskov, journalist, TV 2 Fyn

prøv at slå på tråden ved foreningen bag Sporvejs Museet Skjoldenæsholm. det er godt nok på Sjælland men de må have nogen fynske medlemmer der måske kan bidrage til et indslag

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af Leif Jørgensen, København Ø. 16/05-22, 23:53.
Foreningen hedder Sporvejshistorisk Selskab. Og de har faktisk et medlemsmøde i Odense 21. maj.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hej.

Du er velkommen til at kontakte os på presse@sporvejsmuseet.dk

Tjalfe Bjørnson

Tusind tak alle sammen. Jeg kontakter dig, Tjalfe :-)

Odense Letbanes nyhedsbrev 19. maj 2022:
 
"Letbaneåbning: Gratis kørsel plus fejring i city, på stationer og i tog
Hele Odense er inviteret med, når letbanen efter syv års anlægsarbejde åbner lørdag den 28. maj."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/letbaneaabning-gratis-koersel-plus-fejring-i-city-og-paa-stationer/

M.v.h.
Niels

De, der ikke kommer til Odense lørdag, vil kunne streame åbningen af Letbanen via denne side: https://www.tv2fyn.dk/letbanen-i-odense .

Odense H med sporvogne og trolleybus. Billedet er antagelig fra fyrrerne; sporvejen eksisterede 1911-1952, trolleybusdriften 1939-1959. Og så sent som 1955-56 blev trolleyvognene ombygget fra midterdør til bagdør (postkort, arkiv: nm).

Måske en fiks fotograf kan genskabe ovenstående motiv, næppe med en trolley-bus, men måske med en af de nye el-busser, FynBus og Keolis satte i drift for et års tid siden?


M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 25/05-22, 12:48De, der ikke kommer til Odense lørdag, vil kunne streame åbningen af Letbanen via denne side: https://www.tv2fyn.dk/letbanen-i-odense .

Odense H med sporvogne og trolleybus. Billedet er antagelig fra fyrrerne; sporvejen eksisterede 1911-1952, trolleybusdriften 1939-1959. Og så sent som 1955-56 blev trolleyvognene ombygget fra midterdør til bagdør (postkort, arkiv: nm).

Måske en fiks fotograf kan genskabe ovenstående motiv, næppe med en trolley-bus, men måske med en af de nye el-busser, FynBus og Keolis satte i drift for et års tid siden?


M.v.h.
Niels

Nu bruges den gamle banegård jo ikke længere til passagertrafik, så motivet skal vel flyttes lidt østpå, så man får Banegårdscenteret (som i Odense Teaters forestilling "Vi bygger en vej" kaldes et polsk supermarked, hvilket vist ikke er positivt ment  ;D ) med.

De nye elbusser er i øvrigt ret behagelige at køre med. Letbanen får jeg først mulighed for at prøve efter weekenden.

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/05-22, 17:58.
Perrontunnelen mangler lige at blive forlænget en snes meter mod syd så der kan etableres et nyt standsningssted midt i Østre Stationsvej og til Kongens Have på den anden side for adgang til midtbyen.

Shoppingmallen er fin nok hvis man skal på apoteket eller er blevet kaffetrængende midt på rejsen men er ellers en unødvendig omvej.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nu vil jeg lige prøve at byde ind med et par billeder. Først en sporv... undskyld, letbane i det der nu er Torvegade (i øvrigt fotograferet på vej hjem fra Odense Teater)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og dernæst udsmykning i supermarkedet. Jeg ved ikke hvad anledningen var

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af Henrik PS, Brøndby. 26/05-22, 22:56.
Her er video fra stoppestedet ved Odeon den 8. maj 2022, hvor togsæt nr. 11 var i gang med testkørsel


Der var nogle som viste interesse for det i det gamle forum, så jeg vil lige dele med jer, at Odense Nyt Bynet nu kan findes på en special udgave af Rejseplanen:

Tarup center idag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
 

Mvh Vestjyden

Også herfra lidt billeder fra åbningen af Odense Letbane i dag. Første tog fra Hjallese afgik et par minutter over 11.



I løbet af dagen var der underholdning og gadegøgl på mange stationer, som her ved Kongensgade:


Flere billeder fra dagen i større format kan ses på min hjemmeside.


Mvh. John

Så fik jeg prøvet letbanen i dag - fra Hjallelse ind til Banegårdscenter og retur. Sæderne fik jeg ikke afprøvet, det var trængsel og ståplads hele vejen. Og det gik langsomt - ca. 45 min. hver vej (mod køreplanens 27 min.) Meget kan selvfølgelig tilskrives den store trængsel som vel skyldes nyhedens interesse. Og man kan næppe i overskuelig fremtid gøre noget ved de skarpe kurver, hvor toget skal helt ned i sneglefart. Men noget man kan - og bør - gøre noget ved, er, at toget hele tiden skal holde for rødt (S). Helt absurd skulle vi endda to gange holde stille før passagen af veje ved det ikke færdigbyggede hospital - vejene var spærret af hegn, så ingen tværgående trafik var mulig!
   Som jeg har forstået det, er der faktisk en vis prioritering af letbanen i forbindelse med passage af kryds - men så er det jo "bare" et softwareproblem, nogle algoritmer må ændres, så letbanen ALTID får grønt til at køre igennem kryds. Togene kører jo ikke hyppigere, end at den øvrige trafik nok klarer sig alligevel.
Og så skal de i gang med at opgradere klimaanlægget. Der var kvælende varmt og dårlig luft i dag med ca. 16 grader udenfor. Hvor varmt bliver der så til sommer?

Gå op Sider:[1] 2 3

DSB F 428

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak