Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ny fjernbusterminal Dybbølsbro - Indvielse?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
"Hård kritik af Københavns nye busterminal: "Vi skal simpelthen have et meget højere ambitionsniveau"

"Knap er Københavns nye busterminal åbnet, før den møder hård kritik fra en ekspert, der til gengæld lovpriser lignende eksempler fra udlandet."

https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/haard-kritik-af-koebenhavns-nye-busterminal-vi-skal-simpelthen-have-et-meget-hoejere-ambitionsniveau

Tja..
Hvilket projekt har ikke mødt "hård kritik" fra stort set alle  'eksperter' - især de der ikke fik lov til at være med i projektet...

Det virker lidt spøjst at klage over at en discountløsning er ... discount. Jeg har aldrig haft fornemmelsen af, at formålet med den nye busterminal skulle være at inspirere flere til at tage bussen. Det virker på mig lidt mere som om man blev træt af trafikkaosset på Ingerslevsgade og så fandt et sted, der var plads. Derudover er der jo ikke rigtig nogen samlet plan for kollektiv transport i Danmark og da slet ikke for fjernbusser.

Busterminalen er der og det er en forbedring over Ingerslevsgade. Den kunne sikkert forbedres på alle mulige måder og mon ikke det også sker efterhånden som flere tager bussen. Så kan man håbe, at der på et tidspunkt begynder at køre internationale tog nok til, at det kan give mening også at give internationale togrejsende et løft.

Det er en massiv forbedring over Ingerslevgade. Og det ligner også et sted jeg betydeligt hellere vil bruge end den busstation jeg brugte i Düsseldorf sidste år.

Godaften i forummet
Efter at have læst en del om den nye busterminal her i forummet og set lidt om den i nyhederne på TV lykkedes det mig i dag for første gang at opleve terminalen i drift.
Her er et par billeder:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skærmene med afgangstider og perronbenyttlse virker ikke endnu, så der gik en Movia-medarbejder og vejledte passagererne. Kombardo havde også en medarbejder på stedet - han var udstyret med en lille megafon.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Terminalen set fra Dybbølsbro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Petteri Dato  8/06-24, 07:35
Citat fra: Lyntoget Dato  8/06-24, 00:40Fleet stopper kørslen her midt i Juni  helt 

Spændende. Det må betyde at Vikingbus bedre kan stille med erstatningskørsel til DSB med akutte ændringer. Det har de haft svært ved siden de startede Fleet op.

https://turistmonitor.dk/nyheder/art9934803/Vikingbus-lukker-fjernruter-ned
Jeg svarer lige på mit eget  ;D

Jeg synes allerede det har haft en effekt. Siden Vikingbus stoppede med at køre fjernbusruter, har DSB kunne stille med et større antal togbusser. De så vi senest i går, hvor der var op til 3 togbusser i hver retning mellem Aalborg og Hobro i forbindelse med en påkørsel af køer.

Citat fra: Petteri Dato  2/07-24, 18:55
Citat fra: Petteri Dato  8/06-24, 07:35
Citat fra: Lyntoget Dato  8/06-24, 00:40Fleet stopper kørslen her midt i Juni  helt 

Spændende. Det må betyde at Vikingbus bedre kan stille med erstatningskørsel til DSB med akutte ændringer. Det har de haft svært ved siden de startede Fleet op.

https://turistmonitor.dk/nyheder/art9934803/Vikingbus-lukker-fjernruter-ned
Jeg svarer lige på mit eget  ;D

Jeg synes allerede det har haft en effekt. Siden Vikingbus stoppede med at køre fjernbusruter, har DSB kunne stille med et større antal togbusser. De så vi senest i går, hvor der var op til 3 togbusser i hver retning mellem Aalborg og Hobro i forbindelse med en påkørsel af køer.

De skulle også frigive nogle busser til Novo i Kalundborg. Der kører nu en eller flere "Park & Ride" busser i området.

Fleet har kun haft 3 busser på gaden tirsdag/onsdag og ellers mellem 6-8 busser resten af ugen. Så spørgsmålet er hvor meget det egentlig har betydet. Det kommer vel mest an på tid og sted.
Mellem Aalborg og Aarhus bruges Terndrup Taxa & Turistbusser eksempelvis også til togbuskørsel.

Anders

Citat fra: Ottoemil Dato 21/06-24, 19:35Skærmene med afgangstider og perronbenyttlse virker ikke endnu, så der gik en Movia-medarbejder og vejledte passagererne. Kombardo havde også en medarbejder på stedet - han var udstyret med en lille megafon.

Mon ikke det efterhånden kommer til at virke?

Kollektiv Trafik Forum 6. NOV 2024:

"Busterminal i København er klar til test af informationssystem
Fra torsdag testes det nye trafikinformationssystem ved Københavns busterminal, der åbnede 6. juni. Med det nye trafikinformationssystem vil det blive muligt at se på skærmene, hvor og hvornår busserne kører ved busterminalen. der ligger ved Dybbølsbro i København.
Det nye informationssystem skal først igennem en såkaldt integrationstest, der skal sikre, at systemet viser de rigtige informationer til passagererne. Samtidigt skal trafikselskabet Movia, som får ansvaret for den daglige drift af trafikinformationssystemet, træne sin driftsorganisation i at bruge systemet.
....."


Læs hele den uddybende artikel her: https://www.kollektivtrafik.dk/busterminal-i-koebenhavn-er-klar-til-test-af-informationssystem/3330 .

M.v.h.
Niels


Citat fra: Niels Munch Dato  7/11-24, 12:44
Citat fra: Ottoemil Dato 21/06-24, 19:35Skærmene med afgangstider og perronbenyttlse virker ikke endnu, så der gik en Movia-medarbejder og vejledte passagererne. Kombardo havde også en medarbejder på stedet - han var udstyret med en lille megafon.

Mon ikke det efterhånden kommer til at virke?

Kollektiv Trafik Forum 6. NOV 2024:

"Busterminal i København er klar til test af informationssystem
Fra torsdag testes det nye trafikinformationssystem ved Københavns busterminal, der åbnede 6. juni. Med det nye trafikinformationssystem vil det blive muligt at se på skærmene, hvor og hvornår busserne kører ved busterminalen. der ligger ved Dybbølsbro i København.
Det nye informationssystem skal først igennem en såkaldt integrationstest, der skal sikre, at systemet viser de rigtige informationer til passagererne. Samtidigt skal trafikselskabet Movia, som får ansvaret for den daglige drift af trafikinformationssystemet, træne sin driftsorganisation i at bruge systemet.
....."


Læs hele den uddybende artikel her: https://www.kollektivtrafik.dk/busterminal-i-koebenhavn-er-klar-til-test-af-informationssystem/3330 .

M.v.h.
Niels


...og så bare lige en lille detalje, der ærgrer mig lidt: Hvorfor skal "perronerne" være benævnt med tal. Det ville være "smukt", hvis busserne istedet kørte fra plads A, B, C osv, så man måske en dag, kunne lave en kombineret information til kunderne om, at tog til Aarhus kører fra spor 6, bus til Aarhus kører fra perron A. Der er vel afstande i Københavns Lufthavn, der er længere, end mellem perronerne på København H og den nye busterminal...

/Lasse

Ny fjernbusterminal Dybbølsbro - Indvielse?
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 8/11-24, 09:10.
- og at busserne har numre  og ikke bogstaver..

Ny fjernbusterminal Dybbølsbro - Indvielse?
Af Thorfinn. 8/11-24, 15:18.
Seneste redigering: 8/11-24, 15:20 af Thorfinn
Inden i går i flæsket med ønsker om alfanumeriske systemer for private rutebiler husk lige:
Busruter er en højvolatil forretning. Ruterne opstår og dør hurtigere end Trafikministerens levende kontorindhold udskiftes. Man vil måske hurtig løbe tør i den nomenklatur..

Nu hvor det kun er reglementerede rutebiler der må holde ved Dybbølsbro busterminal, er der stadig god potentiale for at charter- og touristkørsel som Keukenhofekspressen, Gardabussen, Isabergski mv. kan genere cyklisterne ved Københavs S, Sjælør, Herlev St. eller endda Ingerlevsgade.

Gå op Sider: 1 2 [3]

DSB MY 1111

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak