Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte tog Hamburg-Aarhus
Gå ned Sider:[1] 2 3
Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 7/06-24, 21:55.
Der har i dag været møde i den Dansk-Tyske Transportkommission i Lyksborg (Glücksburg). Et af forslagene fra tysk side var at RE7 Hamburg-Flensburg, der i december 2027 forlænges til Tinglev, skal køre helt til Aarhus.

Artikel NDR: https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Daenemark-will-Wunsch-nach-Zuglinie-Hamburg-Aarhus-pruefen,daenemark1536.html

Pressemeddelelse Transportministeriet: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13895741/graensekrydsende-samarbejde-i-fokus-i-lyksborg?publisherId=5278762&lang=da

Transportministeriet i Danmark betaler i forvejen for anskaffelsen af to ekstra Alstom Coradia Max togsæt samt udrustningen af i alt 23 togsæt til kørsel i Danmark. Indtil videre har det været planen at Aarhus-Hamburg skal køres med DSB's EC-vogne når elektrificeringen til Aarhus er klar.

Talgo EC-vogne Hamburg-Aarhus
Fordele:
-Mulighed for at køre med få stop Aarhus-Hamburg (ikke nødvendigvis kortere køretid end regionaltog, hvis ikke man kan få en ny og bedre kanal Flensburg-Hamburg)
-Højt komfortniveau

Ulemper:
-Værksted for vogne+EB placeret på Sjælland
-Meget høj overkapacitet ved 490 siddepladser i forhold til efterspørgslen på Aarhus-Hamburg korridoren - måske der kan hentes lidt ekstra passagerer fra Flensburg, Schleswig og Rendsburg mod syd. Men giver nok kun mening med 1-2 afgange dagligt.

Alstom Coradia Max (RE7 Hamburg-Aarhus)
Fordele:
-Mulighed for gennemgående to-timers drift hele dagen Hamburg-Aarhus (Hamburg-Neumünster halvtimesdrift og Neumünster-Flensburg timedrift)
-Ingen skift i Tinglev

Ulemper:
-Middelmådig komfort til en 4-timers rejse
-Mange stop undervejs
-Kapacitetsudfordringer. Hvis der skal køres tog til Sønderborg hver time, kan det muliggøre non-stop kørsel i Sønderjylland, men samtidig har man så ikke de lokale rejsende til at fylde op. Dog kan kapaciteten udnyttes til lokale rejser Aarhus-Fredericia. Der kan dog være underkapacitet Flensburg-Hamburg, hvis mange begynder at køre direkte. Men med en to-timers drift fordeles de rejsende mere jævnt ud over dagen.

Anders

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af ivar. 8/06-24, 00:03.
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 21:55.... men samtidig har man så ikke de lokale rejsende til at fylde op.


Mine observationer fra Rødekro, Tinglev, Kliplev samt Gråsten - hvor jeg kommer regelmæssigt - tyder ikke på, at lokale rejsende fylder. Så det skal du nok ikke bekymre dig så meget om.

Tanken er ikke så dum, synes jeg. Kolding og Århus bindes sammen i en fast takt. Sønderborg får sin timedrift. Der skabes en stabil regional (IC?) linje mellem Århus og Hamborg, der dækker behov på begge sider af grænsen. NAH-SH har i årevis ønsket at køre til Tinglev. Fredericia har været luftet jævnligt i de senere år - de ser åbenbart en forretning i projektet.

Det er lidt irriterende, at hvis alt ikke er 250+ km/t og der ikke er flydesofaer og widescreentv, så duer det ikke.

mvh
-ivar

Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 21:55Alstom Coradia Max (RE7 Hamburg-Aarhus)
(...)
Ulemper:
-Middelmådig komfort til en 4-timers rejse
-Mange stop undervejs
-Kapacitetsudfordringer. Hvis der skal køres tog til Sønderborg hver time, kan det muliggøre non-stop kørsel i Sønderjylland, men samtidig har man så ikke de lokale rejsende til at fylde op. Dog kan kapaciteten udnyttes til lokale rejser Aarhus-Fredericia. Der kan dog være underkapacitet Flensburg-Hamburg, hvis mange begynder at køre direkte. Men med en to-timers drift fordeles de rejsende mere jævnt ud over dagen.

Yderligere ulemper:
- Svækker potentielt antal gennemgående tog på korridorerne Sjælland+Fyn-Aarhus+Aalborg og Fredericia-Aalborg, hvilket i forvejen er udsat qua opbruddet af IC 100-systemet i Fredericia hver anden time
- Totimersdrift er ikke så anvendt i Danmark, og da kapaciteten i Østjylland er begrænset, ville toget nok skulle køre i en af de sædvanlige kanaler, som DSB så skal betjene med en national totimersdrift i de modsatte timer for at opretholde takten
- Forsinkelser i det tyske net spreder sig til Danmark

Citat fra: ivar Dato  8/06-24, 00:03
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 21:55.... men samtidig har man så ikke de lokale rejsende til at fylde op.


Mine observationer fra Rødekro, Tinglev, Kliplev samt Gråsten - hvor jeg kommer regelmæssigt - tyder ikke på, at lokale rejsende fylder. Så det skal du nok ikke bekymre dig så meget om.

Tanken er ikke så dum, synes jeg. Kolding og Århus bindes sammen i en fast takt. Sønderborg får sin timedrift. Der skabes en stabil regional (IC?) linje mellem Århus og Hamborg, der dækker behov på begge sider af grænsen. NAH-SH har i årevis ønsket at køre til Tinglev. Fredericia har været luftet jævnligt i de senere år - de ser åbenbart en forretning i projektet.

Det er lidt irriterende, at hvis alt ikke er 250+ km/t og der ikke er flydesofaer og widescreentv, så duer det ikke.

mvh
-ivar

Jeg tilslutter mig dine observationer. Stationerne i Sønderjylland, særligt Rødekro og Vojens har ofte mange passagerer, men de rejser primært til/fra Aarhus/København. Der er en del rejsende fra Kolding mod Hamburg og vise versa, men det er passagerer der kører med det relativt nye 4xx-system som kører Kolding-Aarhus/Aalborg.
Jeg er lidt i tvivl om hvad planen med timedriften til Sønderborg er. Skal toget udgå fra Fredericia eller København når IC5 bliver ibrugtaget? Afkobling og tilkobling bliver ikke udført på samme måde i dag, som når de leveres og så er spørgsmålet hvordan lyntogene skal køre.

Længere oppe bliver der nævnt at hvert andet 1xx-system knækkes i Fredericia. Planen er vidst at MG/IC4 skal overtage de løb og køre via Roskilde (som de bytter med 8xx-systemet), da det nye signalsystem skal ibrugtages mellem Esbjerg og Lunderskov i april 2025. Dermed kan IC4 ikke længere køre regionaltog Esbjerg-Aarhus og materielmangel hos DSB gør, at de er nødt til at bruge MF/IC3 på denne strækning.

Citat fra: Petteri Dato  8/06-24, 07:06Længere oppe bliver der nævnt at hvert andet 1xx-system knækkes i Fredericia. Planen er vidst at MG/IC4 skal overtage de løb og køre via Roskilde (som de bytter med 8xx-systemet), da det nye signalsystem skal ibrugtages mellem Esbjerg og Lunderskov i april 2025. Dermed kan IC4 ikke længere køre regionaltog Esbjerg-Aarhus og materielmangel hos DSB gør, at de er nødt til at bruge MF/IC3 på denne strækning.


Vil det give mening at splitte regionaltoget op i en Fredericia-Aarhus-(eventuelt Aalborg) strækning og en Fredericia Esbjerg strækning. Så ville man kunne køre med IR4 (og senere IC5) på turen til Esbjerg. Ville det være en fornuftig måde at frigive mere materiel, eller er det bare en unødig omstigning?

Jeg så en YouTube kommentar fra en, der mente at have hørt at et par IC4 togsæt ville blive opgraderet til ETCS.

Jeg tænker at det ville være en forsikring i tilfælde af yderligere forsinkelse af IC5 og et alternativ til at få godkendt nye komponenter til opgradering af de sidste IC3.

Trafik over grænsen - skulle vi ikke, når DSB senest fra 2028 kører timedrift København - Sønderborg, sikre at Nah så kører timedrift Hamborg  - Flensborg - Tinglev. Som det vil blive med de nuværende planer er der jo kun skifte i Tinglev hver anden time.

JH

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 8/06-24, 10:02.
Citat fra: Keminørden Dato  8/06-24, 08:56
Citat fra: Petteri Dato  8/06-24, 07:06Længere oppe bliver der nævnt at hvert andet 1xx-system knækkes i Fredericia. Planen er vidst at MG/IC4 skal overtage de løb og køre via Roskilde (som de bytter med 8xx-systemet), da det nye signalsystem skal ibrugtages mellem Esbjerg og Lunderskov i april 2025. Dermed kan IC4 ikke længere køre regionaltog Esbjerg-Aarhus og materielmangel hos DSB gør, at de er nødt til at bruge MF/IC3 på denne strækning.


Vil det give mening at splitte regionaltoget op i en Fredericia-Aarhus-(eventuelt Aalborg) strækning og en Fredericia Esbjerg strækning. Så ville man kunne køre med IR4 (og senere IC5) på turen til Esbjerg. Ville det være en fornuftig måde at frigive mere materiel, eller er det bare en unødig omstigning?

I K25 køres der direkte Aalborg-Esbjerg med IC3 pga. ombygningen af Aarhus H og den mindre kapacitet på stationen.
Der er ikke nok IR4 til at bruge dem i regionaltrafikken vest for Storebælt i K25, da Holbæk-Roskilde jo også får kørestrøm næste år. IR4 har flere siddepladser end IC4, så man vil helst bruge IR4 i regionaltrafikken omkring København (som de jo også blev indkøbt til i sin tid) og IC4 i fjerntrafikken (som de også blev indkøbt til i sin tid)

Citat fra: Jens Hansen Dato  8/06-24, 09:49Trafik over grænsen - skulle vi ikke, når DSB senest fra 2028 kører timedrift København - Sønderborg, sikre at Nah så kører timedrift Hamborg  - Flensborg - Tinglev. Som det vil blive med de nuværende planer er der jo kun skifte i Tinglev hver anden time.

JH

Det er lidt en anden diskussion, for det her handler om fjerntrafikken mellem Aarhus og Hamburg som gerne i fremtiden igen skulle blive direkte. Togene fra Sønderborg vil næppe køre mod Aarhus, så det vil blive et skift i Tinglev og Kolding eller Fredericia for at komme fra Hamburg til Aarhus.
NAH.SH vil sikkert gerne betale for timedrift Flensburg-Flensburg Grænse, men det er Transportministeriet der skal betale for timedriften Padborg Grænse-Tinglev.

Anders

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af danchr, Århus. 8/06-24, 11:25.
Det lyder umiddelbart ganske fornuftigt, under forudsætning af at de tyske tog kører nogenlunde til tiden. Bortset fra komforten minder de tyske Regional-Express om de danske InterCitytog hvor der standses i stort set alle byer undervejs. Men mon ikke det går? Forbindelsen fra Århus og sydpå har aldrig været hurtig, og mon ikke det på sigt — hvis togene kører længere end Hamborg — ville give mere mening at skifte til toget fra København. Hvis man kunne få kapacitet til et par hurtigforbindelser, måske fra Ålborg, ville det være rart. Men det virker optimistisk...

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af Basse. 8/06-24, 13:36.
Citat fra: andersj Dato  8/06-24, 10:02
Citat fra: Keminørden Dato  8/06-24, 08:56
Citat fra: Petteri Dato  8/06-24, 07:06Længere oppe bliver der nævnt at hvert andet 1xx-system knækkes i Fredericia. Planen er vidst at MG/IC4 skal overtage de løb og køre via Roskilde (som de bytter med 8xx-systemet), da det nye signalsystem skal ibrugtages mellem Esbjerg og Lunderskov i april 2025. Dermed kan IC4 ikke længere køre regionaltog Esbjerg-Aarhus og materielmangel hos DSB gør, at de er nødt til at bruge MF/IC3 på denne strækning.


Vil det give mening at splitte regionaltoget op i en Fredericia-Aarhus-(eventuelt Aalborg) strækning og en Fredericia Esbjerg strækning. Så ville man kunne køre med IR4 (og senere IC5) på turen til Esbjerg. Ville det være en fornuftig måde at frigive mere materiel, eller er det bare en unødig omstigning?

I K25 køres der direkte Aalborg-Esbjerg med IC3 pga. ombygningen af Aarhus H og den mindre kapacitet på stationen.
Der er ikke nok IR4 til at bruge dem i regionaltrafikken vest for Storebælt i K25, da Holbæk-Roskilde jo også får kørestrøm næste år. IR4 har flere siddepladser end IC4, så man vil helst bruge IR4 i regionaltrafikken omkring København (som de jo også blev indkøbt til i sin tid) og IC4 i fjerntrafikken (som de også blev indkøbt til i sin tid)

Citat fra: Jens Hansen Dato  8/06-24, 09:49Trafik over grænsen - skulle vi ikke, når DSB senest fra 2028 kører timedrift København - Sønderborg, sikre at Nah så kører timedrift Hamborg  - Flensborg - Tinglev. Som det vil blive med de nuværende planer er der jo kun skifte i Tinglev hver anden time.

JH

Det er lidt en anden diskussion, for det her handler om fjerntrafikken mellem Aarhus og Hamburg som gerne i fremtiden igen skulle blive direkte. Togene fra Sønderborg vil næppe køre mod Aarhus, så det vil blive et skift i Tinglev og Kolding eller Fredericia for at komme fra Hamburg til Aarhus.
NAH.SH vil sikkert gerne betale for timedrift Flensburg-Flensburg Grænse, men det er Transportministeriet der skal betale for timedriften Padborg Grænse-Tinglev.

Har du adgang til K25? Og vil du evt dele det? :)

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af Svend. 8/06-24, 16:59.
Citat fra: Basse Dato  8/06-24, 13:36
Citat fra: andersj Dato  8/06-24, 10:02
Citat fra: Keminørden Dato  8/06-24, 08:56
Citat fra: Petteri Dato  8/06-24, 07:06Længere oppe bliver der nævnt at hvert andet 1xx-system knækkes i Fredericia. Planen er vidst at MG/IC4 skal overtage de løb og køre via Roskilde (som de bytter med 8xx-systemet), da det nye signalsystem skal ibrugtages mellem Esbjerg og Lunderskov i april 2025. Dermed kan IC4 ikke længere køre regionaltog Esbjerg-Aarhus og materielmangel hos DSB gør, at de er nødt til at bruge MF/IC3 på denne strækning.


Vil det give mening at splitte regionaltoget op i en Fredericia-Aarhus-(eventuelt Aalborg) strækning og en Fredericia Esbjerg strækning. Så ville man kunne køre med IR4 (og senere IC5) på turen til Esbjerg. Ville det være en fornuftig måde at frigive mere materiel, eller er det bare en unødig omstigning?

I K25 køres der direkte Aalborg-Esbjerg med IC3 pga. ombygningen af Aarhus H og den mindre kapacitet på stationen.
Der er ikke nok IR4 til at bruge dem i regionaltrafikken vest for Storebælt i K25, da Holbæk-Roskilde jo også får kørestrøm næste år. IR4 har flere siddepladser end IC4, så man vil helst bruge IR4 i regionaltrafikken omkring København (som de jo også blev indkøbt til i sin tid) og IC4 i fjerntrafikken (som de også blev indkøbt til i sin tid)

Citat fra: Jens Hansen Dato  8/06-24, 09:49Trafik over grænsen - skulle vi ikke, når DSB senest fra 2028 kører timedrift København - Sønderborg, sikre at Nah så kører timedrift Hamborg  - Flensborg - Tinglev. Som det vil blive med de nuværende planer er der jo kun skifte i Tinglev hver anden time.

JH

Det er lidt en anden diskussion, for det her handler om fjerntrafikken mellem Aarhus og Hamburg som gerne i fremtiden igen skulle blive direkte. Togene fra Sønderborg vil næppe køre mod Aarhus, så det vil blive et skift i Tinglev og Kolding eller Fredericia for at komme fra Hamburg til Aarhus.
NAH.SH vil sikkert gerne betale for timedrift Flensburg-Flensburg Grænse, men det er Transportministeriet der skal betale for timedriften Padborg Grænse-Tinglev.

Har du adgang til K25? Og vil du evt dele det? :)

Regionaltog til Tinglev sydfra ligger vist noget længere ude i fremtiden.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af GHolm. 9/06-24, 10:42.
Det er da en fin idé at lade de tyske tog kører ind i Danmark, men det skal ikke være som erstatning til DSBs Aarhus-Hamborg tog. De er i forvejen utrolig langsomme, og jeg kan ikke genkende at der skulle være problemer med at fylde dem op. I min erfaring skal man tidligt ud for at få billeter, især om sommeren. Man kunne  overveje at lade DSBs tog springe nogle stationer over hvis man lade RE7 stopper i stedet på de stationer. Så ville de også være mere attraktive.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af andersj, Aalborg. 9/06-24, 11:10.
Citat fra: GHolm Dato  9/06-24, 10:42Det er da en fin idé at lade de tyske tog kører ind i Danmark, men det skal ikke være som erstatning til DSBs Aarhus-Hamborg tog. De er i forvejen utrolig langsomme, og jeg kan ikke genkende at der skulle være problemer med at fylde dem op. I min erfaring skal man tidligt ud for at få billeter, især om sommeren. Man kunne  overveje at lade DSBs tog springe nogle stationer over hvis man lade RE7 stopper i stedet på de stationer. Så ville de også være mere attraktive.

Min erfaring med Aarhus-Hamburg togene er at de blev fyldt op i Fredericia med rejsende der ankom med lyntoget fra København. I de senere år blev der endda i nogle perioder koblet et ekstra togsæt på i Fredericia. Det har mest af alt været et resultat af manglende kapacitet på de direkte tog København-Hamburg.
DSB oplyste til ministeriet i 2023 at der kun var 76 passagere til Aarhus og 84 fra Aarhus på de to direkte Hamburg-tog i gennemsnit hver dag - dvs. kun ca. 40 passagerer pr. afgang - Talgo vognene har 490 siddepladser.

Anders

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af GHolm. 9/06-24, 13:55.
Citat fra: andersj Dato  9/06-24, 11:10
Citat fra: GHolm Dato  9/06-24, 10:42Det er da en fin idé at lade de tyske tog kører ind i Danmark, men det skal ikke være som erstatning til DSBs Aarhus-Hamborg tog. De er i forvejen utrolig langsomme, og jeg kan ikke genkende at der skulle være problemer med at fylde dem op. I min erfaring skal man tidligt ud for at få billeter, især om sommeren. Man kunne  overveje at lade DSBs tog springe nogle stationer over hvis man lade RE7 stopper i stedet på de stationer. Så ville de også være mere attraktive.

Min erfaring med Aarhus-Hamburg togene er at de blev fyldt op i Fredericia med rejsende der ankom med lyntoget fra København. I de senere år blev der endda i nogle perioder koblet et ekstra togsæt på i Fredericia. Det har mest af alt været et resultat af manglende kapacitet på de direkte tog København-Hamburg.
DSB oplyste til ministeriet i 2023 at der kun var 76 passagere til Aarhus og 84 fra Aarhus på de to direkte Hamburg-tog i gennemsnit hver dag - dvs. kun ca. 40 passagerer pr. afgang - Talgo vognene har 490 siddepladser.

Ja der var 76 / 84 passagerer mellem Aarhus og Hamborg. Men hvad med alle dem der ikke rejser hele vejen. Der er også dem der står på i Vejle og står af i Skanderborg osv. Aarhus-Hamborg togene eksistere også for passagere der ikke skal til eller fra Aarhus og Hamborg.

Direkte tog Hamburg-Aarhus
Af mpp. 9/06-24, 14:26.
Det er i hvert fald et marked der kan opdyrkes. Der har også været et studie om optimeringer af køreplanen og der kunne vist skæres en time af køretiden, hvis man ikke havde så meget sikkerhedsmargin i køreplanen.

Gå op Sider:[1] 2 3
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak