Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- udliciteringen i Vestjylland
Gå ned Sider:[1] 2
Da man i sin tid var så dum at begynde at udlicitere noget af jernbanedriften til andre firmaer. Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det.

Det samme med signalprogrammet hvorfor var det også igen Vestjylland der skulle stå for ud over Nordjylland og lille syd. Hvis det er så godt hvorfor installerede man det så ikke på Fyn, eller på Hovedbanen mellem København og Århus eller til Esbjerg....

udliciteringen i Vestjylland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/05-22, 00:33.
ERTMS rulles først ud på de strækninger hvor behovet for fornyelse af forskellige grunde har været størst. Dermed fås størst effekt pr. investeret million.

Det er mere begrænset hvor meget forbedring der vil være i at udrulle ERTMS på Helsingør - Århus/Esbjerg.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

udliciteringen i Vestjylland
Af andersj, Aalborg. 18/05-22, 01:32.
For ERTMS handlede det om at det var stæderne med de absolut ældste og/eller mest slidte sikringsanlæg. Teststrækningen i Vest var oprindeligt Langå-Frederikshavn, bl.a. fordi der slet ikke er noget linjeblokanlæg mellem Aalborg og Hobro (det er der stadig ikke), hvilket betyder at man ringer mellem kommandoposterne når et tog er kommet frem.

At man er fortsat i Vestjylland hænger nok i nogen grad sammen med at det er de strækninger hvor man har enkeltspor og intet togkontrolanlæg - noget der nærmest er uhørt lavt sikkerhedsniveau i forhold til vores nabolande. Derudover er trafikken mindre kompleks på disse strækninger, så ofte har det kun krævet ombygning af 1-2 togtyper.

Anders

Udover de grunde der allerede er nævnt, er det også grundet udvikling af trafikstyringssoftwaren. Men det skyldes også, at man gerne vil have fixet de fleste børnesygdomme, der måtte opstå, før det udrulles på hovedbanerne. Og sidst men ikke mindst, at de tog der kører på hovedbanerne, endnu ikke er fuldt udrustet med ETCS. Det er betydeligt nemmere, at installere ETCS i de Lint41 der kører hos Arriva, end f.eks. IC3 osv.

Det var jo faktisk planen, at udrulle det på hovedbanerne først, men det vidste sig jo ikke at være realistisk.

Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."

Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."
Fordi man realistisk set forventede at der ville dukke uforudsete vanskeligheder op. Og så viser en simpel beregning, hvor færrest passagerer bliver generet af evt. følgevirkninger.

I bund og grund en fornuftig strategi. Der er større risiko for at problemer på sjællandske strækninger påvirker trafikken i Vestjylland end omvendt.
Omlægningen af signaler på S-togs nettet startede jo heller ikke med Hovedbanen-Østerport.

NIMBY'er findes både i øst og vest.



udliciteringen i Vestjylland
Af Mads. 18/05-22, 09:17.
Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."


Ja. Det udrulles først de steder hvor det påvirker færrest mennesker.

De sjællandske pendlerstrækninger har også haft deres at bøvle med.
Sydbanen og (dele af) Lille Syd har i forvejen været præget af langvarige sporspærringer de seneste år.
Nu er turen så kommet til Nordvestbanen.
Udover det er der sporfornyelser og andet vedligehold på strækningen Korsør-København, både via Roskilde og Køge Nord, som forstyrrer regional-trafikken i stor stil.

Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."
Alt materiel, som kører i Vestjylland, har ETCS. Så lang er vi ikke nået på Sjælland endnu. Men Sydbanen syd for Næstved er en hovedbane. Og den nye bane København-Ringsted får forhåbelig ETCS til december, som gør at endnu flere tog skal bruge ETCS.. Og den ETCS strækning, som jeg bruger, er det en forbedring og ikke en plage. Selvom der er nogle gange problemer med det nye.

Citat fra: Mads Dato 18/05-22, 09:17De sjællandske pendlerstrækninger har også haft deres at bøvle med.
Sydbanen og (dele af) Lille Syd har i forvejen været præget af langvarige sporspærringer de seneste år.
Nu er turen så kommet til Nordvestbanen.
Udover det er der sporfornyelser og andet vedligehold på strækningen Korsør-København, både via Roskilde og Køge Nord, som forstyrrer regional-trafikken i stor stil.
Det, som Sydbanen er blevet mest ramt af af signalsystem-ting, er ombygning og tilpasning af det gamle sikringsanlæg i Næstved til el-drift og udskiftning af linjeblok imellem Næstved og Ringsted. Og ikke det nye signalsystem.

Citat fra: Mads Dato 18/05-22, 09:17
Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."


Ja. Det udrulles først de steder hvor det påvirker færrest mennesker.

De sjællandske pendlerstrækninger har også haft deres at bøvle med.
Sydbanen og (dele af) Lille Syd har i forvejen været præget af langvarige sporspærringer de seneste år.
Nu er turen så kommet til Nordvestbanen.
Udover det er der sporfornyelser og andet vedligehold på strækningen Korsør-København, både via Roskilde og Køge Nord, som forstyrrer regional-trafikken i stor stil.
Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."

- Jeg mente angående udlicitering. Hvorfor det lige var midt- og Vestjylland som skulle i udbud den gang. Som den oprindelige spørger også var interesseret i at vide mere om


Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 16:57
Citat fra: Mads Dato 18/05-22, 09:17
Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."


Ja. Det udrulles først de steder hvor det påvirker færrest mennesker.

De sjællandske pendlerstrækninger har også haft deres at bøvle med.
Sydbanen og (dele af) Lille Syd har i forvejen været præget af langvarige sporspærringer de seneste år.
Nu er turen så kommet til Nordvestbanen.
Udover det er der sporfornyelser og andet vedligehold på strækningen Korsør-København, både via Roskilde og Køge Nord, som forstyrrer regional-trafikken i stor stil.
Citat fra: Stennicke Dato 18/05-22, 09:01Jeg synes også det andet spørgsmål er interessant

" Hvordan kan det så være at det lige netop var i Vestjylland det skulle ske. Og ikke regionalstogs trafikken på Sjælland, turde man ikke, Og ville først se hvordan det kom til at kører i Vestjylland inden andre landsdele skulle plages og ædelægges af det."

- Jeg mente angående udlicitering. Hvorfor det lige var midt- og Vestjylland som skulle i udbud den gang. Som den oprindelige spørger også var interesseret i at vide mere om

Nok fordi det var de vestjyske politikere, der var så opsat på, at det skulle udliciteres. Og fordi det ville gå ud over de færreste, hvis man valgte de strækninger, i modsætning til dele af den sjællandske regionaltrafik.

Og udliciteringen startede ikke godt, men har nu resulteret i at man har sparet en del penge på trafikken. De blev selvfølgelig ikke brugt på at forbedre trafikken, eller kvaliteten på nogen måde, som man skulle forvente.

Det er på mange måder trist at man har sådan en lav forventning til Midt og vestjyllands trafikken. Den har ikke ændret sig i 20 år og gør det nok heller ikke om 20 år. Hastigheden er de fleste steder sølle 100/120, banerne er ikke elektrificeret, de tog der kører på banerne kan ikke køre mere end 120. Jo nu kommer der batteritog, men banerne er stadig ikke elektrificeret, mens banerne for det meste på Sjælland er elektrificeret.

Rant slut  :D

Jeg mener det er et større problem at der ikke er fast ½ timesdrift på alle strækninger men ofte er der lange skifte ventetider i det midt og vestjyske. Det nytter jo ikke noget at man optimere til at køre 140, hvis man skal vente 40 min på et skifte i Skjern eller Varde eller hvor det nu er.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 18/05-22, 18:13Jeg mener det er et større problem at der ikke er fast ½ timesdrift på alle strækninger men ofte er der lange skifte ventetider i det midt og vestjyske. Det nytter jo ikke noget at man optimere til at køre 140, hvis man skal vente 40 min på et skifte i Skjern eller Varde eller hvor det nu er.

Enig, og det arbejdes der heldigvis også på:

https://ugeavisen.dk/esbjerg/artikel/kampen-om-n%C3%A6rbanen-forts%C3%A6tter

Mvh Vestjyden

Citat fra: Frank Poulsen Dato 18/05-22, 18:13Jeg mener det er et større problem at der ikke er fast ½ timesdrift på alle strækninger men ofte er der lange skifte ventetider i det midt og vestjyske. Det nytter jo ikke noget at man optimere til at køre 140, hvis man skal vente 40 min på et skifte i Skjern eller Varde eller hvor det nu er.

I den forbindelse - Nu er det strækningen Esbjerg-Skjern-Herning, jeg kender bedst, og der ligger stoppene forholdsvis tæt, selv efter jyske forhold Dvs. accelerationen er vigtigere end tophastigheden. Så er der også forhold omkring krydsningsmuligheder og korrespondancer med anden transport at tage hensyn til, hvis man ønsker at øge fremkvensen.

Citat fra: jacobchristensen Dato 18/05-22, 20:00
Citat fra: Frank Poulsen Dato 18/05-22, 18:13Jeg mener det er et større problem at der ikke er fast ½ timesdrift på alle strækninger men ofte er der lange skifte ventetider i det midt og vestjyske. Det nytter jo ikke noget at man optimere til at køre 140, hvis man skal vente 40 min på et skifte i Skjern eller Varde eller hvor det nu er.

I den forbindelse - Nu er det strækningen Esbjerg-Skjern-Herning, jeg kender bedst, og der ligger stoppene forholdsvis tæt, selv efter jyske forhold Dvs. accelerationen er vigtigere end tophastigheden. Så er der også forhold omkring krydsningsmuligheder og korrespondancer med anden transport at tage hensyn til, hvis man ønsker at øge fremkvensen.

I 3.fase af Esbjerg nærbane (20 minuters drift) vil der også skulle laves krydsningsstation ved Sig og Spangsbjerg.

Mvh Vestjyden

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak