Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nattog: Status Malmö-Bruxelles. Nyhed: Oslo-København undersøges
Gå ned Sider:[1] 2
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Af de mulige/logiske nattogsforbindelser ud af København, så virker den til Oslo ikke som den bedste at bruge penge på, idet det samme behov stort set er dækket af Oslobåden - og af samme grund nok bliver svær at argumentere for ikke er konkurrenceforvridende, hvis der ydes tilskud.

Citat fra: Niels Bak Dato 30/05-22, 02:07Af de mulige/logiske nattogsforbindelser ud af København, så virker den til Oslo ikke som den bedste at bruge penge på, idet det samme behov stort set er dækket af Oslobåden - og af samme grund nok bliver svær at argumentere for ikke er konkurrenceforvridende, hvis der ydes tilskud.

Idag er der relativ hyppige flyafgange og en daglig færgeforbindelse som tager over 12 timer.

Et nattog - alt afhængig af hvad formålet med togturen skulle være;
1: kun togturmellem Oslo pg København

Eller

2:nattog som forbandt Oslo med Hamburg og videre ud i Europa.

Førstnævnte kunne afgå ved 22 tiden og ankomme ved 6 tiden i Hamburg.

Sidstnævnte skulle vel afgå ved 16-17 tiden fra Oslo og ankomme ved 6 tiden i Hamburg.

Der er næppe passagerunderlag til begge.
Men med lidt omtanke og planlægning kunne nattog til Hamburg måske kobles sammen med et tilsvarende fra Stockholm.
Så kunne der nok være et rimelig kundegrundlag.

Den førstomtalte kun mellem Oslo og København vil der næppe i lang tid fremover være kundeunderlag med det prisniveausom vi har set andre steder.

Citat fra: Niels Bak Dato 30/05-22, 02:07Af de mulige/logiske nattogsforbindelser ud af København, så virker den til Oslo ikke som den bedste at bruge penge på, idet det samme behov stort set er dækket af Oslobåden - og af samme grund nok bliver svær at argumentere for ikke er konkurrenceforvridende, hvis der ydes tilskud.
Færgen Kbh - Oslo er ikke så attraktiv længere. Den sejler fra København kl 15, og er fremme i Oslo kl 10. Det er jo en tur på 19 timer (inklusive et stop i Frederikshavn). Hvis et nattog kan køre Oslo-København på otte timer, så vil det godt kunne konkurrere.

I morgen er der fire fly med ankomst i Oslo mellem midnat og 9:15, og fem i København med ankomst inden 9:15. Det er jo alligevel 750-1000 sæder, der i teorien kunne tage nattoget.
Der er 20 daglige flyvninger Cph-Osl, så lidt kundegrundlag er der da

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 30/05-22, 10:35
Citat fra: Niels Bak Dato 30/05-22, 02:07Af de mulige/logiske nattogsforbindelser ud af København, så virker den til Oslo ikke som den bedste at bruge penge på, idet det samme behov stort set er dækket af Oslobåden - og af samme grund nok bliver svær at argumentere for ikke er konkurrenceforvridende, hvis der ydes tilskud.
Færgen Kbh - Oslo er ikke så attraktiv længere. Den sejler fra København kl 15, og er fremme i Oslo kl 10. Det er jo en tur på 19 timer (inklusive et stop i Frederikshavn). Hvis et nattog kan køre Oslo-København på otte timer, så vil det godt kunne konkurrere.

I morgen er der fire fly med ankomst i Oslo mellem midnat og 9:15, og fem i København med ankomst inden 9:15. Det er jo alligevel 750-1000 sæder, der i teorien kunne tage nattoget.
Der er 20 daglige flyvninger Cph-Osl, så lidt kundegrundlag er der da

Selvfølgelig er der et kundeunderlag for rejse mellem Oslo og København

Men det er nok de færreste som vil tage nattog. Især hvis de skal rejse videre fra h.h. Oslo og København med fly.
Pænt mage nordmænd fortsætter med indenrigsfly ved ankomst til Gardamoen.
Og pænt mange rejser videre ud fra Kastrup med fly efter at være fløjet fra Oslo.

Men måske et højhastighedstog på sigt med afgang hver 2. time fra Oslo/ København kunne få et rimeligt underlag.

Citat fra: TWB Dato 30/05-22, 15:51Selvfølgelig er der et kundeunderlag for rejse mellem Oslo og København

Men det er nok de færreste som vil tage nattog. Især hvis de skal rejse videre fra h.h. Oslo og København med fly.
Pænt mage nordmænd fortsætter med indenrigsfly ved ankomst til Gardamoen.
Og pænt mange rejser videre ud fra Kastrup med fly efter at være fløjet fra Oslo.

Men måske et højhastighedstog på sigt med afgang hver 2. time fra Oslo/ København kunne få et rimeligt underlag.
Mon ikke der så også er et grundlag for nattog alligevel? Den standser jo på mellemstationer, og kan forlænges lidt længere. Måske Oslo-Hamborg? Ankomst København mellem 6-7 og ankomst i Hamborg kl 10 (endda tidligere efter Femernforbindelsen).

Der er jo grundlag for nattog Stockholm-Malmø, selvom der er masser af indenrigsflyvninger og nærmest timedrift på dagtogene på strækningen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 31/05-22, 12:35
Citat fra: TWB Dato 30/05-22, 15:51Selvfølgelig er der et kundeunderlag for rejse mellem Oslo og København

Men det er nok de færreste som vil tage nattog. Især hvis de skal rejse videre fra h.h. Oslo og København med fly.
Pænt mage nordmænd fortsætter med indenrigsfly ved ankomst til Gardamoen.
Og pænt mange rejser videre ud fra Kastrup med fly efter at være fløjet fra Oslo.

Men måske et højhastighedstog på sigt med afgang hver 2. time fra Oslo/ København kunne få et rimeligt underlag.
Mon ikke der så også er et grundlag for nattog alligevel? Den standser jo på mellemstationer, og kan forlænges lidt længere. Måske Oslo-Hamborg? Ankomst København mellem 6-7 og ankomst i Hamborg kl 10 (endda tidligere efter Femernforbindelsen).

Der er jo grundlag for nattog Stockholm-Malmø, selvom der er masser af indenrigsflyvninger og nærmest timedrift på dagtogene på strækningen.

Ingen anelse om hvor mange der har behov for at tage til Hamburg og ankomme i løbet af formiddagen. Måske en turister.
Men sålænge prisen for en tur med nattog i egen sovekupe ikke er nogenlunde den samme som fly og hotel på "turistprisniveau" - så tvivler jeg at mange vil bruge ekstra timer på transport.
Og med udsigt til lufttrafik på mere "grnne" måder - så bliver det pris og ruter som afgår valg af transportmiddel og evt. overnatning.


Citat fra: TWB Dato 31/05-22, 20:40Og med udsigt til lufttrafik på mere "grnne" måder - så bliver det pris og ruter som afgår valg af transportmiddel og evt. overnatning.


Lufttrafik på ikke fossil energi er indtil videre et fata-morgane - et blålys, som holdes frem for at undgå politiske indgreb

Eskild

Citat fra: esni Dato 31/05-22, 21:29
Citat fra: TWB Dato 31/05-22, 20:40Og med udsigt til lufttrafik på mere "grnne" måder - så bliver det pris og ruter som afgår valg af transportmiddel og evt. overnatning.


Lufttrafik på ikke fossil energi er indtil videre et fata-morgane - et blålys, som holdes frem for at undgå politiske indgreb
Nok på linie med nattog og højhastighedstog i større omfang i Europa såffremt nogle tror de kan erstatte flytrafik.

Alene nye baner, broer, tunneler vil ren CO2  mæssigt betyde at bygning af sådanne dels kommer for sent til at forhindre massive klimaændringer og vil inden de er brugbare forværre klimaet.

Så jeg tror mere på at flyproducenterne kommer med mere bæredygtige løsninger end det vil ske i den noget træge jernbaneverden.

Men lad os tage dialogen om 10 år og se hvilken transportform som til den tid kan tilbyde flest og mest klimavenlig trafik til store passagerergrupper på afstande over 1000 km.

Jeg fattede aldrig ideen med et nattog fra Malmö til Bruxelles. Det var som om at man overhovedet ikke havde undersøgt folks rejsemønstre og behov inden man lagde ideen på bordet.
Det er primært de unge rejsende der vælger nattoget, og her er Bruxelles på ingen måde en populær rejsedestination.
Hvis man derimod havde foreslået et nattog til Prag, Rejika eller Zakopane, så havde interessen nok været en del større.
I det hele taget burde der fokuseres langt mere på østeuropæiske destinationer. Der ankommer hver dag fyldte fjernbusser fra både Polen, Tjekkiet og Rumænien.
Østeuropæerne har intet mod lange rejser, og ville med glæde tage turen i en siddevogn, hvis der blev etableret direkte togforbindelser til Skandinavien. Nattog ville hurtigt kunne konkurrere med busserne på disse ruter.

Citat fra: M. Qvist Dato 17/06-22, 23:31Jeg fattede aldrig ideen med et nattog fra Malmö til Bruxelles. Det var som om at man overhovedet ikke havde undersøgt folks rejsemønstre og behov inden man lagde ideen på bordet.
Det er primært de unge rejsende der vælger nattoget, og her er Bruxelles på ingen måde en populær rejsedestination.
Hvis man derimod havde foreslået et nattog til Prag, Rejika eller Zakopane, så havde interessen nok været en del større.
I det hele taget burde der fokuseres langt mere på østeuropæiske destinationer. Der ankommer hver dag fyldte fjernbusser fra både Polen, Tjekkiet og Rumænien.
Østeuropæerne har intet mod lange rejser, og ville med glæde tage turen i en siddevogn, hvis der blev etableret direkte togforbindelser til Skandinavien. Nattog ville hurtigt kunne konkurrere med busserne på disse ruter.

Man har undersøgt behovet og unge fritidsrejsende kan ikke bære et nattog 365 dage om året økonomisk. Der skal forretningsrejsende i sovevogne til at bære økonomien i sådan et tog og der vurderede svenskerne at Bruxelles over Köln med hurtige forbindelser videre til Paris og London ville være den rute der kunne tiltrække flest rejsende.

Man kan køre til Prag i slidte liggevogne om sommeren og få dækket omkostningerne, men et nattog kan ikke leve af fritidsrejsende og slet ikke af unge fritidsrejsende med et budget der kun række til en siddeplads.

Anders

Citat fra: M. Qvist Dato 17/06-22, 23:31Jeg fattede aldrig ideen med et nattog fra Malmö til Bruxelles. Det var som om at man overhovedet ikke havde undersøgt folks rejsemønstre og behov inden man lagde ideen på bordet.
Det er primært de unge rejsende der vælger nattoget, og her er Bruxelles på ingen måde en populær rejsedestination.
Hvis man derimod havde foreslået et nattog til Prag, Rejika eller Zakopane, så havde interessen nok været en del større.
I det hele taget burde der fokuseres langt mere på østeuropæiske destinationer. Der ankommer hver dag fyldte fjernbusser fra både Polen, Tjekkiet og Rumænien.
Østeuropæerne har intet mod lange rejser, og ville med glæde tage turen i en siddevogn, hvis der blev etableret direkte togforbindelser til Skandinavien. Nattog ville hurtigt kunne konkurrere med busserne på disse ruter.
Når man ankomme til Brusseles kl 9. Inden kl. 12 kan man være i Paris, Amsterdam, eller London

Efter at have set programmerne i "først til verdens ende", så tror jeg at (nat)tog går en hård fremtid i møde.
Det er ikke ret tit at deltagerne vælger toget, selv om der konkurreres på tid. Selv et langt stræk som Barcelona via Paris til den engelske kanal, bliver bussen valg til, som en start.

Skal du køre nattog, skal det penge til. Mange penge. Materiellet er dyrt, strækningen er dyr at køre på, der skal personale til, som skal uddannes og denne uddannelse skal vedligeholdes.
Skal du køre bus, skal du købe en bus, og hyre en chauffør, uddanne vedkommende, og så er det ud at køre.

Jeg ved godt der er store fordele ved tog. Der kan være flere passagerer ombord, man kan strække benene undervejs, det kan køre hurtigere.
Men der er også ulemper, som skrevet før, meget uddannelses og personaletungt. Desuden er specielt nattoget dybt afhængigt af præcise køretider, da sporene jo vedligeholdes om natten. Bussen kan blot finde en anden vej..

Bussen kan undervejs køre fra "den mindste flække", eller undlade. Togets veje er fastlagt. (i Danmark oftest i forrige århundrede, eller før)

Men det skal naturligvis ikke afholde nogen fra at prøve.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Nattog: Status Malmö-Bruxelles. Nyhed: Oslo-København undersøges
Af Isak Nielsen. 20/06-22, 13:14.
Seneste redigering: 20/06-22, 13:18 af Isak Nielsen
Citat fra: metrohenrik Dato 20/06-22, 11:45Efter at have set programmerne i "først til verdens ende", så tror jeg at (nat)tog går en hård fremtid i møde.
Det er ikke ret tit at deltagerne vælger toget, selv om der konkurreres på tid. Selv et langt stræk som Barcelona via Paris til den engelske kanal, bliver bussen valg til, som en start.

Skal du køre nattog, skal det penge til. Mange penge. Materiellet er dyrt, strækningen er dyr at køre på, der skal personale til, som skal uddannes og denne uddannelse skal vedligeholdes.
Skal du køre bus, skal du købe en bus, og hyre en chauffør, uddanne vedkommende, og så er det ud at køre.

Jeg ved godt der er store fordele ved tog. Der kan være flere passagerer ombord, man kan strække benene undervejs, det kan køre hurtigere.
Men der er også ulemper, som skrevet før, meget uddannelses og personaletungt. Desuden er specielt nattoget dybt afhængigt af præcise køretider, da sporene jo vedligeholdes om natten. Bussen kan blot finde en anden vej..

Bussen kan undervejs køre fra "den mindste flække", eller undlade. Togets veje er fastlagt. (i Danmark oftest i forrige århundrede, eller før)

Men det skal naturligvis ikke afholde nogen fra at prøve.

Nu er Nattog lidt anderledes end busser, fordelen er, at man kan rejse gennem natten, i en behagelig seng, og vågne udhvilet ved ens destination, uden at bruge dagtimerne på at rejse. Busser kan aldrig opnå samme komfort, selv hvis man ombyggede busser med senge, hvile det ikke være særlig behageligt, da veje har mange sving og bump, og der vil alligevel være samme personalekrav.
Når det kommer til vedligeholdelse, er det ikke sådan at der arbejdes hver nat, jernbanerne kan godt klare sig slev det meste af tiden

Det med nattog handler også om miljøet, Næsten alle nattogsruter her i Europa køre på el, og jeg tror der går mange år før elbusser bliver gode nok til at køre så lange afstande som nattog gør, uden at skulle stå og lade op i 5 timer midt på turen

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Sovebusser er heller ikke længere lovlige i Tyskland pga. de mange alvorlige ulykker der var med dem.

Fordelen ved at kunne køre alle steder for en bus er også en ulempe for dem der skal langt, for det tager ofte meget lang tid at svinge fra motorvejen og ind til et stoppested i bymidten. Prøv at sammenligne rejsetiderne for togbusser på de direkte og dem der skal ind forbi alle stationer. Jeg mener at Aalborg-Aarhus tager ca. 4 timer med den togbus der standser alle steder.

At tog, og dermed nattog, betaler høj infrastrukturafgift i nogle lande og busser lav eller ingen afgift i nogle lande er jo noget der kan løses politisk. Desuden så er markedet for fjernbusser i Europa også ved at være konsolideret og de glade dage med busbilletter til spotpriser er slut.

Personaleomkostningerne pr. passager er vel ikke højere for et nattog end for en fjernbus. Stewarderne fra Newrest i Nightjet tjener ikke en fyrstelig løn og de har ansvaret for flere vogne hver.

Men det vigtigste er at et nattog og en fjernbus ikke tilbyder det samme produkt. Du kan også sove meget billigt i en sovesal på et hostel, men der er altså også mange der foretrækker at betale for eget værelse på et hotel. Forskellige kundesegmenter har forskellige behov og forskellige budgetter.

Anders

Gå op Sider:[1] 2
DSB N 206

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak