Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Pendlere og rejseplanen
Gå ned Sider:[1] 2
Pendlere og rejseplanen
Af Togiudlandet. 26/07-24, 08:52.
Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?

Pendlere og rejseplanen
Af Mads. 26/07-24, 09:05.
Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?

I perioder pendler jeg dagligt og i de tilfælde, tjekker jeg Rejseplanen, for at se om der er forsinkelser etc.
Ligesom jeg tjekker "trafikradio" for at høre hvordan det står til på vejene.

Pendlere og rejseplanen
Af Castrol. 26/07-24, 09:50.
Jeg pendler dagligt og tjekker altid mit-tog.dk inden jeg går hjemmefra, og inden jeg går fra job.
Der er ingen grund til at stå og hænge på stationen, når man bare kan tjekke inden. Har efterhånden lært at tjekke om toget er rettidigt på tidligere stationer end hvor jeg står på, da der kan være lidt forsinkelse i om afgangstiden er opdateret på de stationer jeg skal bruge.

Citat fra: Castrol Dato 26/07-24, 09:50Jeg pendler dagligt og tjekker altid mit-tog.dk inden jeg går hjemmefra, og inden jeg går fra job.
.....

"MitTog" findes som app og forekommer således særdeles "handy" ;D .

Pendlere og rejseplanen
Af Trainee. 26/07-24, 10:22.
Ja, jeg tjekker min pendlerrejse på Rejseplanen hver morgen. Det gør jeg fordi jeg har et skift undervejs, og så er det nemmere at kunne tjekke begge afgange ved bare at trykke på min gemte rejsesøgning, i stedet for at skulle slå to forskellige afgangstavler op.

Hvis jeg tager en direkte afgang, og jeg ved hvilken afgang jeg skal med, bruger jeg Rejseplanens afgangstavle.

Pendlere og rejseplanen
Af steenth. 26/07-24, 11:21.
Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?
Mit indtryk fra pendlergrupper, at der virkelig mange, som ikke tjekker det daglig og først opdager ændringer, når de kommer til en station. Det er ikke alle, som læser beskeder på skærme og opslag, når de er der. Og det er meget svært at ramme de faste brugere ved ændringer, når de ikke følger med. Det er noget som DSB er opmærksom på.

Pendlere og rejseplanen
Af nielsm. 26/07-24, 12:19.
Rejseplanen app'en har jo også en pendler-alarm funktion. Hvis man fremsøger en rute, kan man trykke på "alarmklokke" knappen i toppen, og så giver det muligheden for at sætte en alarm. Her kan man også vælge hvilke ugedage man er interesseret i den alarm.

Jeg har ikke selv brugt funktionen, men den findes i hvert fald.

Citat fra: steenth Dato 26/07-24, 11:21
Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?
Mit indtryk fra pendlergrupper, at der virkelig mange, som ikke tjekker det daglig og først opdager ændringer, når de kommer til en station. Det er ikke alle, som læser beskeder på skærme og opslag, når de er der. Og det er meget svært at ramme de faste brugere ved ændringer, når de ikke følger med. Det er noget som DSB er opmærksom på.

Jeg er selv en af dem, der ikke tjekker rejseplanen dagligt, men nøjes med at tjekke skærmene og dsb.dk jævnligt. Mest af alt, fordi jeg mener henvisningen til rejseplanen er at give DSB carte blanche til at ændre tiderne, når de vil og med ultrakort varsel. Og det er ikke eventuelle forsinkelser jeg tænker på - det er de planlagte ændringer af køreplanerne.

Som pendler er det også vigtigt med genkendelighed og ensartethed. Så skal man ikke ændre minuttiderne på S-banen 3 gange i løbet af juli måned, hvor den første ændring først kom på dsb.dk 4 dage efter, den var trådt i kraft. Heller ikke skærmene på stationen fortalte noget om det. Og ja, den kunne jeg sikkert have set, ved at slå rejsen op på rejseplanen hver dag.

Jeg tror bare ikke, at det hiver flere kunder i biksen, at man lægger endnu et lag af "besværlighed" over på pendleren. Rejseplanen er et fantastisk værktøj, men som pendler vil man helst kunne stole på, at toget kører i minuttal 59, så kan man nå toget 18 på skiftestation 1 og toget 40 på skiftestation 2. Og ikke noget andet i morgen. Det bør DSB være lige så opmærksom på (og ja, det har jeg selvfølgelig skrevet til dem  ;) ).

Pendlere og rejseplanen
Af steenth. 26/07-24, 12:59.
Citat fra: nielsm Dato 26/07-24, 12:19Rejseplanen app'en har jo også en pendler-alarm funktion. Hvis man fremsøger en rute, kan man trykke på "alarmklokke" knappen i toppen, og så giver det muligheden for at sætte en alarm. Her kan man også vælge hvilke ugedage man er interesseret i den alarm.
Den er god til uplanlagte ændringer. Hvis det er planlagte ændringer, som er lagt ind rejseplanen, så så kommer der ingen besked. Og det er netop der mange faste rejsende ikke får besked.

Jeg pendler ikke fast, men i perioder gør jeg. Da det er bussen i Aarhus jeg bruger når det er så er det Midttrafik Live jeg bruger, frem for rejseplanen, men det gør jeg så næsten altid når det er.

Citat fra: Togiudlandet Dato 26/07-24, 08:52Nu ved jeg ikke, hvor mange herinde, der fast pendler med kollektiv trafik (nogenlunde) hver dag. Mit spørgsmål er, om der er nogen pendlere, der rent faktisk tjekker den faste rejse på rejseplanen hver dag, som DSB så gerne vil have vi gør, for at se, om der er ændringer i afgangstid, forsinkelser eller andet?
Jeg skal pendle hverdag til at kom i skole og nej jeg bruger ikke Rejseplanen. Jeg bruger Midttrafik Live fordi det er mere nyttige.

Jeg rejser dagligt fra Ørestad ind mod Kbh H - og med konstante aflysninger og forsinkelser fra Sverige er MitTog sikkert den mest brugte app på min telefon. Det mest frustrerende er dog, at opdateringer ikke altid er til at stole på, tog der står som forsinkede er fem minutter senere pludseligt tilbage til tiden og tog der ikke står som forsinkede, bliver med kort varsel skubbet 8,9, 10 minutter.

Pendlere og rejseplanen
Af andersj, Aalborg. 11/09-24, 10:01.
Der er nogle udfordringer med spøgelsesforsinkelser i det system. Eksempelvis hvis et tog har planlagt ophold på lad os sige 10 minutter, så tror systemet nogle gange at et tog der ankommer 5 minutter for sent også vil afgå 5 minutter for sent - på trods af de 10 minutters ophold.

Måske der på Kastrupbanen er udfordringer i forhold til kommunikationen fra Sverige omkring togenes forsinkelse, hvis de eksempelvis blot får en opdatering når toget kører fra Hyllie og først igen når toget ankommer til CPH Lufthavn, så kan forsinkelsen være indhentet. Ligeledes kan det være at man ikke har fået informationer fra Sverige om en forsinkelse, så den først bliver registreret når toget ankommer til CPH Lufthavn.
Ved den tyske grænse virker det også til at de manuelt skal gå ind og angive forsinkelsen, da der slet ingen automatisk kommunikation er mellem toget og informationssystemet så længe toget befinder sig syd for grænsen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 11/09-24, 10:01Måske der på Kastrupbanen er udfordringer i forhold til kommunikationen fra Sverige omkring togenes forsinkelse, hvis de eksempelvis blot får en opdatering når toget kører fra Hyllie og først igen når toget ankommer til CPH Lufthavn, så kan forsinkelsen være indhentet. Ligeledes kan det være at man ikke har fået informationer fra Sverige om en forsinkelse, så den først bliver registreret når toget ankommer til CPH Lufthavn.
Ved den tyske grænse virker det også til at de manuelt skal gå ind og angive forsinkelsen, da der slet ingen automatisk kommunikation er mellem toget og informationssystemet så længe toget befinder sig syd for grænsen.

Det lyder meget plausibelt og i tråd med hvad jeg oplever ift "pludselige" forsinkelser

Pendlere og rejseplanen
Af sil1207. 11/09-24, 11:55.
Citat fra: andersj Dato 11/09-24, 10:01Måske der på Kastrupbanen er udfordringer i forhold til kommunikationen fra Sverige omkring togenes forsinkelse, hvis de eksempelvis blot får en opdatering når toget kører fra Hyllie og først igen når toget ankommer til CPH Lufthavn, så kan forsinkelsen være indhentet. Ligeledes kan det være at man ikke har fået informationer fra Sverige om en forsinkelse, så den først bliver registreret når toget ankommer til CPH Lufthavn.
Det kan jeg faktisk svare på. Der er en forbindelse mellem Danmark og Sverige sådan så alle forsinkelser der opstår i Sverige bliver overført til tog der også kører i Danmark. Det gælder både Øresundstog, Snälltåg, SJ og endda godstog.

I dette tilfælde tænker jeg vi snakker om Øresundstogene. De skifter tognummer i Malmö, og før i tiden var der skabt en forbindelse mellem togene i systemet sådan så en forsinkelse nord for Malmö også ville komme på det nye tognummer, og derved ville den også stå som forsinket i Danmark. Det var der både fordele og ulemper ved. Efter Transdev har overtaget Øresundstrafikken fra DSB, er denne "forbindelse" ikke blevet opretholdt, og da de danske tognumre først starter i Malmö, bliver der først registreret forsinkelser efter toget har forladt Malmö.

Det vil sige at en eventuel forsinkelse vil blive registreret ved afgang fra Malmö C, Triangeln, Hyllie og ved passage af Lernacken. Herefter overtager det danske fjernstyringssystem som overvåger forsinkelser på tog.

Specielt Øresundstogene har absurd god køretid fra Hyllie til Kastrup. Det hænder ofte at et tog kan være 5-7 minutter forsinket fra Hyllie, og så være rettidig ved ankomst til Kastrup. Af gode grunde kan informationssystemet ikke regne ud at et tog kører hurtigere end køreplanen er udregnet til. Derfor vil det gå ud fra at toget er så forsinket som det nu engang er, indtil det bliver opdateret ved næste registrering.

Som oftest kan infosystemet godt regne ud at et tog med 10 minutters ophold vil blive 10 minutter mindre forsinket. Det kommer dog an på hvordan forsinkelsen er registreret.

Gå op Sider:[1] 2
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak