Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/08-24, 14:07.
Det blev Stadtler-Bussnang AG der vandt udbuddet på 14 batteritog til Lokaltogs linier på Sjælland, med option på yderligere 10.

Læs mere her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-har-afgjort-batteritog-udbud/

Lokaltog har valgt leverandør af batteritog - Flirt Akku fra Stadtler
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/08-24, 14:19.
Seneste redigering: 7/08-24, 14:22 af Michael Deichmann
Og nu er det lykkedes mig at finde ud af hvilket type tog og hvordan de ser ud via en artikel i Ing.dk.

Det er Stadtler Flirt Akku. Jeg kan ikke lige få billedet med, men så må I hoppe til artiklen på Ing.dk.

https://ing.dk/artikel/danmarks-stoerste-ordre-paa-batteritog-her-er-de-tre-kandidater

Så lykkedes det med billedet:



Lokaltogs er nok ikke med så mange vogne.

Spændende. Udbudet vil evt. kunne tjene til vejledning, når Region Hovedstaden selv skal erstatte deres Lint toge.
Mon ikke de i første omgang skal sættes i drift på Østbanen og Tølløsebanen.

Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Af Ncard00. 7/08-24, 16:33.
Seneste redigering: 7/08-24, 16:36 af Ncard00
Hvilken tophastighed, acceleration, og rækkevidde får den danske version? Håber personligt det bliver 160km/t og 1,2m/s2, hvilket svarer til S-togs acceleration, ligesom IC5, men med en tophastighed midt imellem 5. generations S-tog og IC5, så togene er fremtidssikret, såfremt fx Lollands og/eller Odsherredbanen bliver opgraderet til 160km/t. Har ingen præferencer til rækkevidden, men får togene også pantograf, så de kan køre på elektrificerede strækninger, og ikke kun kan bruge dem til opladning.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/08-24, 14:07Det blev Stadtler-Bussnang AG der vandt udbuddet på 14 batteritog til Lokaltogs linier på Sjælland, med option på yderligere 10.

Læs mere her: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-har-afgjort-batteritog-udbud/

Tak for info, Michael. For de interesserede, så havde vi *her* en tråd, der handlede om omstændighederne ved Lokaltogs fornyede udbud af batteritog.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Thomas123 Dato  7/08-24, 16:09Spændende. Udbudet vil evt. kunne tjene til vejledning, når Region Hovedstaden selv skal erstatte deres Lint toge.
Mon ikke de i første omgang skal sættes i drift på Østbanen og Tølløsebanen.
Har du læst de to artikler? De 12 skal køre på Østbanen og 2 på Tøløsebanen, de sidste sammen med Lint.

Lokaltogs bliver nok mere som dem der er leveret til Schleswig Holstein - se billeder her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2009.0.html

Anders

Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Af Jens Hansen. 7/08-24, 20:50.
Seneste redigering: 7/08-24, 20:59 af Jens Hansen
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/08-24, 17:46
Citat fra: Thomas123 Dato  7/08-24, 16:09Spændende. Udbudet vil evt. kunne tjene til vejledning, når Region Hovedstaden selv skal erstatte deres Lint toge.
Mon ikke de i første omgang skal sættes i drift på Østbanen og Tølløsebanen.
Har du læst de to artikler? De 12 skal køre på Østbanen og 2 på Tøløsebanen, de sidste sammen med Lint.
Nae.....

10 til Østbanen og 4 til Tølløse banen (ellers kan køreplaner ikke hænge sammen).

Og ja Nah's version er givet et godt bud på version.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato  7/08-24, 20:50
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/08-24, 17:46
Citat fra: Thomas123 Dato  7/08-24, 16:09Spændende. Udbudet vil evt. kunne tjene til vejledning, når Region Hovedstaden selv skal erstatte deres Lint toge.
Mon ikke de i første omgang skal sættes i drift på Østbanen og Tølløsebanen.
Har du læst de to artikler? De 12 skal køre på Østbanen og 2 på Tøløsebanen, de sidste sammen med Lint.
Nae.....

10 til Østbanen og 4 til Tølløse banen (ellers kan køreplaner ikke hænge sammen).

Og ja Nah's version er givet et godt bud på version.

JH

NAH.SH versionen er med høj indstigning. Lokaltogs FLIRT tog bliver med indstigning tilpasset 550 mm perronhøjde, men vil i det udvendige ligne NAH:SH versionerne blot i det nye Lokaltog design (som Desirotogene på Lolland har). Dertil vil togene kunne køre 160 km/t både som el-tog eller på batteri. Togene rummer en del spændende detaljer, som Lokaltog naturligvis selv skal have lov til at komme med, når tiden er den rette til det.
Lasse

Er det lokaltog der har ønsket at de skal kunne køre 160 km/t.

Eller er det bare standard.

Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Af Thomas123. 7/08-24, 23:30.
Seneste redigering: 7/08-24, 23:32 af Thomas123
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/08-24, 17:46
Citat fra: Thomas123 Dato  7/08-24, 16:09Spændende. Udbudet vil evt. kunne tjene til vejledning, når Region Hovedstaden selv skal erstatte deres Lint toge.
Mon ikke de i første omgang skal sættes i drift på Østbanen og Tølløsebanen.
Har du læst de to artikler? De 12 skal køre på Østbanen og 2 på Tøløsebanen, de sidste sammen med Lint.
Den er bag betalingsmur. Jeg har desværre ikke abb. på ing.dk.
Det undrer mig dog, at de har behov for 12 sæt til Østbanen når der nu ændres køreplan, som frigiver togsæt.
Men jeg kan se, at Jens har skrevet, at der kun er behov for 10 til Østbanen.

Citat fra: Anders Larsen Dato  7/08-24, 23:23Er det lokaltog der har ønsket at de skal kunne køre 160 km/t.

Eller er det bare standard.
Mon ikke det kun er under køreledning den kan køre op til 160 km/t, og på batteri op til 140 km/t.

Citat fra: Thomas123 Dato  7/08-24, 23:49
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/08-24, 23:23Er det lokaltog der har ønsket at de skal kunne køre 160 km/t.

Eller er det bare standard.
Mon ikke det kun er under køreledning den kan køre op til 160 km/t, og på batteri op til 140 km/t.
Det er vel kun et spørgsmål om rækkevidde. De har ønsker om at køre ind til København, så der er et godt langt stykke at lade op.

Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Af Niels Munch. 8/08-24, 07:43.
Seneste redigering: 8/08-24, 07:49 af Niels Munch
Citat fra: andersj Dato  7/08-24, 19:44Lokaltogs bliver nok mere som dem der er leveret til Schleswig Holstein - se billeder her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2009.0.html

..... og Stadlers specifikationer for NAH.SH versionen findes her: https://stadlerrail.com/static/img/flirt-akku/fnah0922_en.pdf .

Men nu skal "stand-still" perioden lige overstås, ligesom Lokaltog skal have leverandør- og togvalget politisk godkendt.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Billige jernbane T-shirts

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak