Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Petra, Mallorca, Spanien
Gå ned Sider: 1 [2]
Petra, Mallorca, Spanien
Af Jimbow. 9/09-24, 00:24.
Jeg kan godt forstå at du ser mulige jernbaner mange steder  ;D

Lige i dette tilfælde var der tale om et åløb, men der har skam været en anden jernbane gennem byen. Den var endda også ved at blive genåbnet, men det ser ud til at man løb tør for penge. Vi får at se om man nogensinde får gjort den færdig.

Læs selv historien på https://en.wikipedia.org/wiki/Serveis_Ferroviaris_de_Mallorca

Palma-Sóller-Port de Sóller, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 9/09-24, 15:03.
Turen med veterantog Palma-Sóller og veteransporvogn Sóller-Port de Sóller har flere gange været omtalt her på sitet. Bl.a. har K. B. Andreasen lavet en fyldig reportage tilbage i 2015. Den kan ses her:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=24183#p24183

Så jeg vil nøjes med 9 billeder samt lidt anmeldelse og lidt information.

Lad os starte med det positive:

Det er nemt at købe en billet på nettet. Den koster 35 EUR for en tur/retur med begge baner og du viser blot QR-koden på din telefon i toget/i sporvognen.

Det er en smuk tur. Især nedkørslen til Sóller by og turen langs vandet i Port de Sóller er en positiv oplevelse.

Men så er alt også sagt.

Det negative:

Det meste af turen er kedelig. Der er udsigt til afsvedne og forladte marker. Nogle steder kan man læse om appelsinruten og appelsindalen. Jeg så ikke én eneste appelsin mellem Palma og Sóller og mellem Sóller og Port de Sóller så jeg én lillebitte appelsinlund. De få steder, hvor der ikke sås afsvedne og forladte marker, dyrkedes oliven og citroner. Mange oliventræer var dog døde og efterladte. Det hele så i det hele taget trælst ud.

Hele dagen var jeg nervøs for ikke at komme med toget/sporvognen. Man kører med fire forskellige tog/sporvogne og fire gange skal man haste ombord for at finde en plads. Så vidt jeg kan bedømme, har man lavet en ordning, hvor der ikke sælges flere billetter til den enkelte afgang, end der er siddepladser til. Til gengæld har man ingen anvist plads. Det er alles kamp mod alle, og der går unægtelig noget af det sjove, hvis man selv får siddeplads i én vogn, mens konen og/eller børnene sidder i en anden vogn.

På delstrækningen Sóller-Port de Sóller kører man i flere afdelinger. På vej hjem fra Port de Sóller kørte vores sporvogn i 3 afdelinger. Men det får man ikke noget at vide om, og vi var mange, der var ængstelige for ikke at komme med. Der var ingen information om noget som helst. Til gengæld blev forbuddet om stående passagerer i midtergangen håndhævet med hård hånd.

Alle fotos 23. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Palma. Jernbanen Palma-Sóller har sin helt egen station i Palma, og den er ganske nydelig. Her set fra gadesiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Palma. Perronsiden. Fotografen fotograferer til den ene side.....

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
..... og fotografen fotograferer til den anden side.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sóller. Veterantoget er ankommet til Sóller, og de, der skal videre med veteransporvognen til Port de Soller, spejder forgæves efter veteransporvognen - eller i det mindste et skilt, der fortæller, hvor veteransporvognen holder henne. (Den holder faktisk på gadesiden af stationsbygningen, men stoppestedet er kun markeret med et meget lille stoppestedsskilt).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sóller. Sporet i forgrunden er veteransporvognens. Bygningen på skrå for enden af sporet er Sóller station. Fotografen står med ryggen mod Port de Sóller.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Port de Sóller. Indgangssporskiftet fra Sóller-siden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Post de Sóller station set fra perronsiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Port de Sóller station. Man er i gang med diverse omløb. Selv om "toget" skulle afseendes i 2 afdelinger, lykkedes de forskellige omløb, og man kom afsted i korrekt rækkefølge og med diverse styrevogne i de rigtige ender af "togene".

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Port de Sóller. The end of the line. Hertil og ikke længere. Måske har sporet tidligere gået længere - jeg aner det ikke. Såvel spor som køreledning stopper her, og der var ingen nutidige tegn på, at de havde gået længere.









Petra, Mallorca, Spanien
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 10/09-24, 13:02.
Seneste redigering: 10/09-24, 13:05 af eyolf
CitatSpansk er et svært sprog.
Nå regnes spansk for å være et av de lettere språk å tilegne seg. Problemet på Mallorca er at man der ikke snakker (og vanligvis heller ikke skriver på skilter og oppslag) spansk, men katalansk. Balearisk er en dialekt av katalansk. På det stasjonsskiltet du har fotografert i Manacor, står det "Estació". På spansk ville det ha stått "Estación".

Petra, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/09-24, 14:04.
Citat fra: eyolf Dato 10/09-24, 13:02
CitatSpansk er et svært sprog.
Nå regnes spansk for å være et av de lettere språk å tilegne seg. Problemet på Mallorca er at man der ikke snakker (og vanligvis heller ikke skriver på skilter og oppslag) spansk, men katalansk. Balearisk er en dialekt av katalansk.

I stand corrected :)

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  9/09-24, 15:03Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Port de Sóller station. Man er i gang med diverse omløb. Selv om "toget" skulle afseendes i 2 afdelinger, lykkedes de forskellige omløb, og man kom afsted i korrekt rækkefølge og med diverse styrevogne i de rigtige ender af "togene".

Kære Thomas,

Mange tak for en fin reportage. Dog er jeg ikke sikker på, at sporvejen i Sóller er så moderne, at man anvender "styrevogne" ;) .

Bedste hilsener
Niels

Petra, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/09-24, 20:04.
Citat fra: Niels Munch Dato 10/09-24, 18:23
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  9/09-24, 15:03Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Port de Sóller station. Man er i gang med diverse omløb. Selv om "toget" skulle afseendes i 2 afdelinger, lykkedes de forskellige omløb, og man kom afsted i korrekt rækkefølge og med diverse styrevogne i de rigtige ender af "togene".

Kære Thomas,

Mange tak for en fin reportage. Dog er jeg ikke sikker på, at sporvejen i Sóller er så moderne, at man anvender "styrevogne" ;) .

Bedste hilsener
Niels


Kære Niels

Nej, det har du formentlig ret i. Der har nok blot været tale om, at man fik materiel med førerrum bragt i front.

Bedste hilsner

Thomas

Gå op Sider: 1 [2]
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak