Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Gå ned Sider: 1 [2]
Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 23/05-22, 07:25.
Hvad menes med forlænge?
For det er vel ikke bare perronen I mener

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/05-22, 08:18.
Seneste redigering: 23/05-22, 08:27 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 23/05-22, 07:25Hvad menes med forlænge?
For det er vel ikke bare perronen I mener
"Flytte" et eller flere af de yderste sporskifter længere væk fra standsningsstedets centrum således at køretiden på det enkeltsporede banestykke forkortes. Kan også klares ved at sætte hastigheden op og/eller indsætte tog der accelererer kraftigere.

Anvendes pt. på strkn. 25 mellem Lindholm og Hjørring. Sidste år blev Lindholm forlænget ca. 1 km imod Brønderslev og om få år bliver Hjørring forlænget knap ½ km, også imod Brønderslev. Det skulle forkorte køretiden på enkeltsporene hvilket vil være godt at spare på i en snæver krydsning med generelt færre forsinkelser til følge.

Perronlængden er ikke i spil.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: andersj Dato 22/05-22, 20:35Man må jo lidt tørt konstatere at en enkeltsporet lukket jernbane ikke burde være svær at få til at køre stabilt når ellers infrastruktur og materiel spiller. Nærumbanen kan køre hvert 10. minut på en enkeltsporet strækning. Mellem Ringe og Svendborg køres der hver halve time ligesom alle andre enkeltsporede strækninger herhjemme.

Driften vi ser nu på strækningen er resultatet af et forældet signalsystem og misligholdt samt utilstrækkeligt materiel.
Et krydsningsspor syd for Stenstrup kan selvfølgelig gøre vendetiden i Svendborg længere, hvilket også kan være gavnligt i forhold til opladning af batteritog i fremtiden. Krydsningen i Stenstrup vil så skulle forlægges til Kværndrup og krydsningen i Ringe vil skulle forlægges til Årslev. Jeg kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvordan krydsningerne i dag ligger mellem Ringe og Odense mellem de tre togsystemer.
Det kan da ikke hjælpe, at der køres så intenst, mellem Odense og Ringe? Er der iøvrigt en grund til, at der ikke bare er halvtimes drift, mellem Odense og Ringe? Skrot hurtigtogene og lad hvert tog stoppe på alle stationer? Det giver lidt længere rejsetid, men giver vel også højere punktlighed, som virker mere eftertragtet.

Og kigger man på Arriva's punktlighedsopgørelse er operatørpunktligheden helt nede på 90%, igen på grund af materiellet. Jeg har sværere ved at forestille mig, at det er misligholdt, end at man simpelthen ikke kan skaffe reservedele, eller materiellet bare er elendigt.

Citat fra: andersj Dato 22/05-22, 20:35Driften vi ser nu på strækningen er resultatet af et forældet signalsystem og misligholdt samt utilstrækkeligt materiel.
Et krydsningsspor syd for Stenstrup kan selvfølgelig gøre vendetiden i Svendborg længere, hvilket også kan være gavnligt i forhold til opladning af batteritog i fremtiden. Krydsningen i Stenstrup vil så skulle forlægges til Kværndrup og krydsningen i Ringe vil skulle forlægges til Årslev. Jeg kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvordan krydsningerne i dag ligger mellem Ringe og Odense mellem de tre togsystemer.
Køretiden mellem Svendborg og Kværndrup er 17 minutter. Og med halvtimedrift skal man under 15 minutter imellem hver krydsning. Så det er svært at flytte i den retning. Problemet at man ikke kan flytte en krydsning tættere på Svendborg. Selv med nyt signaler, så løser det ikke at det er sårbart, at der er langt imellem Svendborg og første krydsningsstation i Stenstrup... DSB har berørt spørgsmålet i denne præsentation: https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/104/1700176.pdf

Citat fra: frederikhk Dato 23/05-22, 08:57Det kan da ikke hjælpe, at der køres så intenst, mellem Odense og Ringe? Er der iøvrigt en grund til, at der ikke bare er halvtimes drift, mellem Odense og Ringe? Skrot hurtigtogene og lad hvert tog stoppe på alle stationer? Det giver lidt længere rejsetid, men giver vel også højere punktlighed, som virker mere eftertragtet.


Problemet i det er vel at der i hvert fald i myldretiden er for mange passagerer til et togsæt hver halve time, og at perronerne, så vidt jeg kan se, er for korte til at køre med to sammenkoblede. Så du vil få tog som muligvis er rettidige, men totalt overfyldte.

Og vælger man i stedet at bruge pengene på at forlænge perroner, så kommer man til at køre med overkapacitet på strækningen syd for Ringe, da de ekstra togsæt skal med hele vejen til Svendborg.

Citat fra: Niels Bak Dato 24/05-22, 19:50Problemet i det er vel at der i hvert fald i myldretiden er for mange passagerer til et togsæt hver halve time, og at perronerne, så vidt jeg kan se, er for korte til at køre med to sammenkoblede. Så du vil få tog som muligvis er rettidige, men totalt overfyldte.

Og vælger man i stedet at bruge pengene på at forlænge perroner, så kommer man til at køre med overkapacitet på strækningen syd for Ringe, da de ekstra togsæt skal med hele vejen til Svendborg.

Der kører allerede dobbeltkoblede togsæt i myldretiden mellem Svendborg og Odense, som nævnt i rapporten Steenth linkede til.

Citat fra: DSB RapportTog med ankomst i Odense kl. 7:45 og i Svendborg kl. 7:55 er overbelagte (belægningsprocent hhv. 120 og 140 %), til trods for, at der køres med to togsæt

Der er et stort antal pendlere på Odense-Svendborg relationen, og dertil dem som pendler til Odense og Svendborg fra stationer midt på ruten.

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af andersj, Aalborg. 24/05-22, 21:05.
Citat fra: steenth Dato 23/05-22, 09:34
Citat fra: andersj Dato 22/05-22, 20:35Driften vi ser nu på strækningen er resultatet af et forældet signalsystem og misligholdt samt utilstrækkeligt materiel.
Et krydsningsspor syd for Stenstrup kan selvfølgelig gøre vendetiden i Svendborg længere, hvilket også kan være gavnligt i forhold til opladning af batteritog i fremtiden. Krydsningen i Stenstrup vil så skulle forlægges til Kværndrup og krydsningen i Ringe vil skulle forlægges til Årslev. Jeg kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvordan krydsningerne i dag ligger mellem Ringe og Odense mellem de tre togsystemer.
Køretiden mellem Svendborg og Kværndrup er 17 minutter. Og med halvtimedrift skal man under 15 minutter imellem hver krydsning. Så det er svært at flytte i den retning. Problemet at man ikke kan flytte en krydsning tættere på Svendborg. Selv med nyt signaler, så løser det ikke at det er sårbart, at der er langt imellem Svendborg og første krydsningsstation i Stenstrup... DSB har berørt spørgsmålet i denne præsentation: https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/104/1700176.pdf

Det er også derfor jeg nævner en krydsningsstation syd for Stenstrup, som skal give en køretid på mindre end 15 minutter mellem denne og Kværndrup. Det giver også længere vendetid i Svendborg.

Anders

Citat fra: anho Dato 24/05-22, 20:38
Citat fra: Niels Bak Dato 24/05-22, 19:50Problemet i det er vel at der i hvert fald i myldretiden er for mange passagerer til et togsæt hver halve time, og at perronerne, så vidt jeg kan se, er for korte til at køre med to sammenkoblede. Så du vil få tog som muligvis er rettidige, men totalt overfyldte.

Og vælger man i stedet at bruge pengene på at forlænge perroner, så kommer man til at køre med overkapacitet på strækningen syd for Ringe, da de ekstra togsæt skal med hele vejen til Svendborg.


Der kører allerede dobbeltkoblede togsæt i myldretiden mellem Svendborg og Odense, som nævnt i rapporten Steenth linkede til.

Citat fra: DSB RapportTog med ankomst i Odense kl. 7:45 og i Svendborg kl. 7:55 er overbelagte (belægningsprocent hhv. 120 og 140 %), til trods for, at der køres med to togsæt

Der er et stort antal pendlere på Odense-Svendborg relationen, og dertil dem som pendler til Odense og Svendborg fra stationer midt på ruten.


Det understreger jo sådan set kun pointen, selv om jeg åbenbart har set forkert på perronlængden ift toglængden - nemlig at kapaciteten i de nuværende tog er opbrugt, og skulle man ned på halvt så mange ville det så betyde tre eller fire togsæt, som der i hvert fald ikke er plads til.

Citat fra: Niels Bak Dato 30/05-22, 01:37Det understreger jo sådan set kun pointen, selv om jeg åbenbart har set forkert på perronlængden ift toglængden - nemlig at kapaciteten i de nuværende tog er opbrugt, og skulle man ned på halvt så mange ville det så betyde tre eller fire togsæt, som der i hvert fald ikke er plads til.

Ja, det er jeg absolut enig i! Problemet består jo ikke kun i manglende pålidelighed på grund af det lange stræk uden krydsningsstationer - det er også et kapacitetsproblem. Men hvilke projekter ville være nødvendige hvis man rent faktisk ønsker at øge antallet af tog? Én enkelt ekstra krydsningsstation kan nok godt skabe mere pålidelighed, men det kan næppe give tilpas ekstra kapacitet til at man kan køre 4 tog i timen på strækningen.

Som jeg forstod det, skal analysen heldigvis kigge på mere generelle løsninger end blot at bygge en krydsningsstation. Måske en delvis dobbeltsporing kommer med i overvejelserne?

Gå op Sider: 1 [2]
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak