Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- 3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
Gå ned Sider:[1] 2
3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/09-24, 09:09.
Banedanmark har netop udsendt en pressemeddelelse om, at man nu giver strækningen Fredericia-Padborg en ordentlig omgang:

https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Banedanmark-fornyer-den-syd_-og-soenderjyske-hovedstraekning

Man skriver, at man bl.a. skal sænke sporet under tre broer. Hvorfor det? Strækningen er jo elektrificeret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 10/09-24, 09:09Man skriver, at man bl.a. skal sænke sporet under tre broer. Hvorfor det? Strækningen er jo elektrificeret.
Det er fordi sporet skal have et løft, som de skriver.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 10/09-24, 09:09Man skriver, at man bl.a. skal sænke sporet under tre broer. Hvorfor det? Strækningen er jo elektrificeret.
Ved nogle af de seneste sporfornyelser på strækninger med kørestrøm som Slagelse-Korsør og Nyborg-Odense blev der også foretaget sporsænkninger under en række eksisterende broer eller ombygget/nybygget broer. Det kan skyldes at der benyttes et andet fritrumsprofil i dag, hvor sporsænkning ved den oprindelige elektrificering benyttede fritrumsprofil EBc med en højde på 5170 mm skal der i overholdes EBa med en højde på 5475 mm plus tillæg på 100 mm. Fritrumsprofilerne kan ses i  Regelværket Fritrumsprofiler


Hvorfor laver man ikke dobbeltsporet imellem Tinglev og Padborg i samme omgang, nu man alligevel arbejder oå denne strækning? Ved godt at den politiske beslutning er anderledes, men rent praktisk ville det da slå 2 fluer med et smæk, og man ville få glæde af dobbeltsporet langt tidligere.

Er ikke sikker på man kan lave dobbeltsporet mens der er trafik ved siden af. Er det ikke derfor det udskydes til Fehmern er ibrugtaget.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/09-24, 18:41Er ikke sikker på man kan lave dobbeltsporet mens der er trafik ved siden af. Er det ikke derfor det udskydes til Fehmern er ibrugtaget.

Sikkert, men ligesom man har gjort de første 3,5 år med femern, så vidt jeg husker, så kunne man afslutte sporfornyelsen med en totalspærring, hvor der arbejdes 24/7 på dobbeltsporet, indtil det er færdigt, eller der kunne bare arbejdes 24/7 på spornyelsen også.

Synes det er så gammeldags kun at arbejde enten 8-16, om natten, eller i weekenden. I stedet bør man, efter min mening, totalspærre strækninger med sporarbejde, og arbejde 24/7, kun med pauser pga. sikkerhedsregler for vejr, mørke, afventning af leverancer osv.

Dette ville selvfølgelig gøre alle projekter dyrere, men billigere på kort sagt, fordi det pludselig bliver til en investering, som samfundet hurtigere får gavn af. Klimakrisen venter jo ikke, og vil man have folk over på jernbanen, så synes jeg dette er vejen frem, alt efter hvor mange togbusser og sporarbejdefolk man kan få i på én gang.

Ved godt vi er en anelse off topic her, men er bl.a. derfor jeg glæder mig til robotter overtager vores jobs, de kan arbejde 24/7, og meget mere effektivt end vi kan. Hader at se på fx vejarbejde som der ikke bliver arbejdet på. Ville personligt gerne, hvis jeg kunne udføre arbejdet alene, arbejde ekstra, gratis, hvis det betød at projektet blev hurtigere færdigt, altså med kollektive transportprojekter eller vykelstier, ikke motorvejsprojekter.

3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
Af andersj, Aalborg. 10/09-24, 20:46.
Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:46Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.

Fair nok :)

Er der nogen der ved hvorfor det er gået så galt med dette sporarbejde?

Det var planlagt således:

Fase 1
12/9-4/10: Højre spor spærret mellem Kolding og Lunderskov.

Fase 2
5/10-30/10: Et spor spærret mellem Fredericia og Taulov samt et spor spærret mellem Lunderskov og Vamdrup.

Fase 3
31/10-24/11: Et spor spærret mellem Lunderskov og Vamdrup samt et spor spærret mellem Vojens og Rødekro.

Fase 4
25/11-8/12: Et spor spærret mellem Rødekro og Tinglev.


Lige nu har man køreplansmæssigt fulgt planen og er i fase 2 til trods for spærringerne og sporarbjedet stadig er i fase 1. Det giver nogle underlige køretider hvor man holder længe i Vamdrup eksempelvis. Da man har planlagt det hele og ikke kan rulle planlægningen tilbage, så har man været nødsaget til at aflyse IC-togene (8xx) mellem Odense og Esbjerg. Det giver nogle skrækkelige scener når der leges 'hvor mange mennesker kan der proppes ind i en MG'. Det er forståeligt nok man har taget den beslutning at man ikke vil etablere flere spærringer før man har færdiggjort det igangværende, men det undrer mig at man ikke kan køre togene så det passer med sporarbejdet.

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 19/10-24, 14:32Lige nu har man køreplansmæssigt fulgt planen og er i fase 2 til trods for spærringerne og sporarbjedet stadig er i fase 1. Det giver nogle underlige køretider hvor man holder længe i Vamdrup eksempelvis. Da man har planlagt det hele og ikke kan rulle planlægningen tilbage, så har man været nødsaget til at aflyse IC-togene (8xx) mellem Odense og Esbjerg. Det giver nogle skrækkelige scener når der leges 'hvor mange mennesker kan der proppes ind i en MG'. Det er forståeligt nok man har taget den beslutning at man ikke vil etablere flere spærringer før man har færdiggjort det igangværende, men det undrer mig at man ikke kan køre togene så det passer med sporarbejdet.

Jeg ved ikke hvad der er gået galt, men galt er det gået - også totalt !!

Fra søndag d. 27/10 og til tirsdag d. 29/10 er der også totalspærret ml. Lunderskov og Kolding, så det er med togbusser i den periode - så kan vi lege 'hvor mange mennesker, kan der proppes i en togbus' - jeg kan hilse og sige, at der kan være rigtig mange, hvis de pakkes korrekt :-)

Personligt har jeg opgivet DSB i denne periode. Driften er alt for ustabil med lange forsinkelse og aflyste afgange, så det er et rent lotterispil om man kommer frem og til hvilken tid man gør det.

Den kollektive trafiks største fjende er ikke længere biler og busser - det er den kollektive trafik selv !!

Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:46Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.
Er der ikke plads over Bramming, Tønder og Niebül? Eller vil det kræve en shunt i Bramming?

Citat fra: Henrik Hansen Dato 19/10-24, 16:31
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 19/10-24, 14:32Lige nu har man køreplansmæssigt fulgt planen og er i fase 2 til trods for spærringerne og sporarbjedet stadig er i fase 1. Det giver nogle underlige køretider hvor man holder længe i Vamdrup eksempelvis. Da man har planlagt det hele og ikke kan rulle planlægningen tilbage, så har man været nødsaget til at aflyse IC-togene (8xx) mellem Odense og Esbjerg. Det giver nogle skrækkelige scener når der leges 'hvor mange mennesker kan der proppes ind i en MG'. Det er forståeligt nok man har taget den beslutning at man ikke vil etablere flere spærringer før man har færdiggjort det igangværende, men det undrer mig at man ikke kan køre togene så det passer med sporarbejdet.

Jeg ved ikke hvad der er gået galt, men galt er det gået - også totalt !!

Fra søndag d. 27/10 og til tirsdag d. 29/10 er der også totalspærret ml. Lunderskov og Kolding, så det er med togbusser i den periode - så kan vi lege 'hvor mange mennesker, kan der proppes i en togbus' - jeg kan hilse og sige, at der kan være rigtig mange, hvis de pakkes korrekt :-)

Personligt har jeg opgivet DSB i denne periode. Driften er alt for ustabil med lange forsinkelse og aflyste afgange, så det er et rent lotterispil om man kommer frem og til hvilken tid man gør det.

Den kollektive trafiks største fjende er ikke længere biler og busser - det er den kollektive trafik selv !!

Spørgsmålet er om hvor mange busser har de tænkt at køre på den korte tur. Men hvilke busruter kan man bruge på strækningen?

3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
Af andersj, Aalborg. 20/10-24, 21:45.
Citat fra: mgameing123 Dato 20/10-24, 21:28
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:46Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.
Er der ikke plads over Bramming, Tønder og Niebül? Eller vil det kræve en shunt i Bramming?

Da man etablerede dobbeltspor Vamdrup-Vojens i 2014 kørte man den vej (dog over Esbjerg pga. sporkapaciteten der) med tysk BR 232 Esbjerg-Niebüll. Men det betød også at alt persontrafik på Tønder-Bramming var indstillet, da kapaciteten er meget lav på den strækning. Dertil skal godstog også køre over Heide-Neumünster eller Husum-Jübek, da broen over Kielerkanalen på Heide-Itzehoe ikke kan bære godstog. Både Heide-Neumünster og Husum-Jübeck er enkeltsporede og har kun kapacitet til det ene persontog i timen der pt. kører på begge strækninger.
Derudover kommer der snart ETCS og det sætter endnu en begrænsning især i forhold til tilgængeligheden af diesellokomotiver.

Dengang kørte de internationale tog fra København (undt. CityNightLine) også stadig over Rødby-Puttgarden, så de blev ikke påvirket.

Dobbeltsporet Vamdrup-Vojens krævede også en væsentligt kortere periode med totalspærring, vist nok under en måned i sommerferien 2014.

Anders

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 19/10-24, 14:32Er der nogen der ved hvorfor det er gået så galt med dette sporarbejde?
Hej Kaj Aage - nej, men jeg er også ramt.....

Citat fra: mgameing123 Dato 20/10-24, 21:28
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:46Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.
Er der ikke plads over Bramming, Tønder og Niebül?
Det korte svar er mest nej. Eller måske rettere til en del af trafikken, hvis man ellers indstiller passagerdriften i den periode.
Ud over de begrænsninger, der er listet i Tyskland herover, så mener jeg, at Tønderbanen har væsentligt kortere maxlængde pr tog pga krydsningsstationernes længde.
Så muligheden er at køre et antal "halve" tog, men kapaciteten er samlet mindre end på hovedbanen. Og det på bekostning af den lokale passagertrafik.
Ikke specielt attraktivt.

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak