Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Gå ned Sider:[1] 2
Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Af andersj, Aalborg. 10/09-24, 09:51.
Det bliver desværre ikke muligt at få strækningen mellem Rødovre og Lundtofte klar i 2025, så derfor har man besluttet at starte op med passagerdrift på Ishøj-Rødovre Nord i efteråret 2025, mens den resterende strækning først er klar i sommeren 2026.
Det skyldes primært udfordringer omkring anlæg af broerne over Hillerødmotorvejen.

Pressemeddelelse Hovedstadens Letbane

Anders

Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/09-24, 10:09.
Blødbund og sligt kan udfordre selv den mest omhyggeligt lagte tidsplan.

Lad os tørre øjnene og glæde os over at drift Ishøj - Rødovre Nord da også er fint.

Skulle man udpege noget skandaløst ville det være at der tidligst i 2032 bliver let og glidende overgang til fjerntogene - og det er jo ikke Hovedstadens Letbanes skyld at det varer så længe ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Vi kan da glæde os over at det ikke er en total forsinkelse. Det giver også de ansatte en god mulighed for at få erfaring med at drive en letbane uden at starte op med fuldt pres fra dag 1. Intet er så slemt at det ikke er godt for noget.

Det er et fint nok kompromis, men jeg er stadigvæk lidt overrasket og en smule undrende over hvorfor at de valgte at Rødovre Nord skulle være endestationen fremfor Herlev Bymidte eller Herlev Hospital. Problemerne for anlæggene ligger først efter kommunegrænsen fra Herlev til Gladsaxe, der findes allerede sporskifter der tillader vending mellem Herlev st og Herlev Bymidte, og hvis der alligevel kun skulle køres hvert 10. minut, så burde der være plads nok i køreplanen for at kunne fortsætte på enkeltspor til Herlev Hospital, så der stadigvæk kunne være tog til dette vigtige hospital, og til Herlev station med S-togene, og linje 5C og 350S.

At åbne det til Rødovre Nord er fint, men de er nået så langt i Herlev at jeg virkelig undrer mig hvorfor ikke tage et lidt større skridt.

Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Af andersj, Aalborg. 10/09-24, 20:42.
Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 

Anders

Og remisen befinder sig lige der, så nemt at vende inde på området her.

Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Af andersj, Aalborg. 10/09-24, 22:59.
Citat fra: 1993matias Dato 10/09-24, 22:29
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer

Ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Anders

Så længe den åbner i en weekend eller efterårsferien så er jeg glad.

Men hvorfor åbner den sydlige del så stadig først om ca. et år?

Det tager vel ikke et helt år med testkørslerne?

Citat fra: Ncard00 Dato 11/09-24, 12:21Men hvorfor åbner den sydlige del så stadig først om ca. et år?

Det tager vel ikke et helt år med testkørslerne?

Der mangler vist nogle forlængerledninger i luften helt til Ishøj, inden det er muligt at køre til Ishøj.

Dem er de jo nok i gang med at sætte op, hvilket godt kan tage en 2/3 år, hvor der så er 3-4 måneder tilbage til testkørsel på Ishøj - Rødovre Nord, så førere kan nå at blive uddannet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/09-24, 12:36
Citat fra: Ncard00 Dato 11/09-24, 12:21Men hvorfor åbner den sydlige del så stadig først om ca. et år?

Det tager vel ikke et helt år med testkørslerne?

Der mangler vist nogle forlængerledninger i luften helt til Ishøj, inden det er muligt at køre til Ishøj.

Dem er de jo nok i gang med at sætte op, hvilket godt kan tage en 2/3 år, hvor der så er 3-4 måneder tilbage til testkørsel på Ishøj - Rødovre Nord, så førere kan nå at blive uddannet.

Forlængerledninger? Mener du ikke køreledninger? Og kan man ikke uddanne lokomotiverførerer i en simulator, ligesom med piloter? Eller lade dem køre rundt på en testbane, i stedet for at vente på togleverancer og være begrænset af kun at køre testkørsler med et enkelt tog i øjeblikket?

Citat fra: Ncard00 Dato 11/09-24, 12:53
Citat fra: Viktoria Skov Dato 11/09-24, 12:36
Citat fra: Ncard00 Dato 11/09-24, 12:21Men hvorfor åbner den sydlige del så stadig først om ca. et år?

Det tager vel ikke et helt år med testkørslerne?

Der mangler vist nogle forlængerledninger i luften helt til Ishøj, inden det er muligt at køre til Ishøj.

Dem er de jo nok i gang med at sætte op, hvilket godt kan tage en 2/3 år, hvor der så er 3-4 måneder tilbage til testkørsel på Ishøj - Rødovre Nord, så førere kan nå at blive uddannet.

Forlængerledninger? Mener du ikke køreledninger? Og kan man ikke uddanne lokomotiverførerer i en simulator, ligesom med piloter? Eller lade dem køre rundt på en testbane, i stedet for at vente på togleverancer og være begrænset af kun at køre testkørsler med et enkelt tog i øjeblikket?

Der er ved at blive indkøbt en simulator til at uddanne letbaneførerne på. Og der er ikke ret meget testbane at køre på, når man skal lære at køre på en strækning med både lyskryds, standsningssteder og andre trafikanter.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 22:59
Citat fra: 1993matias Dato 10/09-24, 22:29
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer

Ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg vil tro at den tranversal der er vist ved Herlev, er en nødtransversal, som kun er tænkt brugt i forbindelse med unormale driftsforhold, og som derfor ikke er udstyret med sporskiftedrev, ligesom de ikke kan styres fra central hold, men kun betjenes af letbaneføreren på stedet. Jeg vil derfor tro at transversalen i Herlev er uegnet til i en længerevarende periode hvor der vendes ved Herlev Hospital.

Lignende transversaler har jeg set på Odense Letbane.

Sporskifterne ved Rødovre Nord er derimod centralbetjente og styret fra CMC, da de giver mulighed for kørsel til og fra CMC hhv. Herlev.

Hilsen
Niels



Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Ifølge kortet er der planlagt/forberedt en ekstra station/stoppested ved Akademivej Øst. Er det korrekt? Den synes jeg ikke jeg har hørt om før ...
Jeg synes også, at det fra et passagermæssigt synspunkt virker pudsigt med endestation i ca. 9 måneder ved Rødøvre Nord. Omvendt er her planlagt en terminal/endestation for busser her. Den mulighed er der ikke ved Herlev, Herlev Bymidte og Herlev Hospital. Så skiftemulighederne mellem Letbanen og den amputerede linje 300S vil formentlig være bedre - til gengæld vil der også være flere, som bliver påført et skift.

Gå op Sider:[1] 2
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
DSB MZ 1451

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak