Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Test af CRRC EMU i Velim
Tomás Peléch har været i Velim og lagt en video op med testkørsel af CRRCs kommende 200 km/t togsæt til Serbien. Togsættet synes baseret på CRRCs "Sirius" platform, der som nogle måske kan huske blev ordret af Tjekkiske "Leo Express" i 2016 til kørsel i Tjekkiet, SLovakiet, Østrig, Polen og Tyskland. Der blev leveret to til test i Europa, mens det tredje togsæt stadig står i Kina. Efter kontrakten blev ophævet i 2022 er der nu indgået en kontrakt med Tjekkiske Regiojet, der overtager de tre togsæt - forventet dog kun med godkendelser til kørsel i Tjekkiet, Slovakiet og Polen.

Serbien har bestiltfem togsæt til 200 km/t og ni togsæt til 120 km/t. Første togsæt ankom til Serbien for test syv mdr efter kontraktunderskrift..og nu er der et i Velim.

Anyway, i videoen optræder også en IC5 - og her kan man blandt andet se, at CRRCs tog har placeret dørene længere væk fra bogien end "traditionelle" europæiske tog. Noget der giver lidt udfordringer ved perroner i kurver...CRRCs tog er også 104 meter langt på fire vognkasser, mens IC5 som bekendtk un er marginalt længere på fem vognkasser.


https://www.youtube.com/watch?v=wHLvUn0qdYM

/Lasse

Gå op Sider:[1]
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak