Citat fra: anho Dato 30/10-25, 22:49Citat fra: Time will tell Dato 30/10-25, 18:48Citat fra: mgameing123 Dato 30/10-25, 14:13Til at være helt ærligt. Et internationalt metro der forbinder 2 land vil være ret sejt. Men det er ikke den rigtig løsning hvis du spørger mig.
Nej det virker mærkeligt at indsætte et tog med så lav tophastighed på en så lang strækning uden stop.
Undersøgelserne indikerer at man ville gå efter tog med en tophastighed på i hvert fald 120 km/t til en Øresundsmetro.
Bare fordi det er brandet som "metro" betyder det jo ikke at det skal bruge de samme Hitachi-tog som de eksisterende linjer. Mig bekendt kan verdens hurtigste metro køre op til 140 km/t, men der er i og for sig ikke noget til hinder for at man tager et regionaltog der kan køre 160 km/t, maler det hvidt, sætter sæderne på langs og skriver "metro" på. Man vil dog nok skulle betale lidt ekstra for at få sat flere dørpartier ind end der normalt er i et regionaltog. Mange moderne metroer bruger allerede kørestrømsforsyning over toget i stedet for via tredje skinne.
Hvad man kalder det er sådan set underordnet. Valget af teknologi kan dog være relevant hvis man vil lave samkørsel med eksisterende linjer. Man kunne for eksempel lade banen forgrene sig ud på (og overtage) nogle af de Pågatåg-linjer som ikke deler spor med andre tog - og potentielt en genaktiveret jernbane til Staffanstorp.
Det må være banerne til Ystad og Trelleborg.
Jeg er ikke sikker på at skåningene vil være glade for at udskifte deres udmærkede Pågatåg med den trange danske undergrundssporvogn. Pågatågene kører forholdsvis lange distancer.
Og så kan man, hvis man er mistroisk, opfatte forslaget som en rokade for at muliggøre en senere tilbagetrængning af de udenlandske Øresundståg fra DSBs egne strækninger som jo nu ikke længere er nødvendige der, ikke sandt?
De oprindelige metroplaner for København bestod af S-togstunneler. Efter hukommelsen (jeg har ikke kunnet finde kort over dem på nettet) var de:
(Hellerup -) Svanemøllen - under Østerbrogade - Østerport - Kongens Nytorv - København H - under Sønder Boulevard - Enghave Plads - Enghave (- København S)
(Emdrup -) Nørrebro - under Nørrebrogade - Nørreport - Kongens Nytorv - Amager
(Frederiksberg -) Enghave Plads ( - København H)
Minder den om noget?
Den plan blev til den nuværende undergrundssporvogn med næsten samme linjeføring fordi den var billigere. Til gengæld:
Ingen forbindelse med S-bane ved Svanemøllen.
Stadig stor omvej for Frederikssund-S-tog over Valby.
Ingen aflastning af Boulevardbanen over Nørreport. I stedet skal en sådan gå over Rigshospitalet, hvor der er færre passagerer.
Deraf kan man lære ikke at tvangsmæssigt gå efter den næstbedste løsning. Som tyskerne siger: Nicht kleckern, klotzen!
Måske kan vi købe en megaflaske kaffemaskinerens fra kineserne og hælde den i metroen så den får en bedre diameter?