Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB vælger Sqills' S3 Passenger som nyt salgssystem
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
En nyhed der er et par måneder gammel, men som jeg alligevel synes er værd at dele.

DSB har valgt at erstatte deres eget salgsstyringssystem (kaldes lagerstyring i pressemeddelelsen, men her skal man tænke siddepladser som produkter på "lageret") med S3 Passenger fra den hollandske softwarevirksomhed Sqills - der siden 2021 er ejet af Siemens Mobility.

Systemet skal bruges til at administrere og optimere salget og prissætningen af Orange billetter (yield management/dynamiske priser) samt til at administrere pladsreservationer og bedre kommunikation til kunderne.

S3 Passenger vil gøre det muligt at åbne for billetsalg og pladsreservation længere ind i fremtiden, da systemet automatisk kan ombooke og informere passagererne ved køreplansændringer som opstår efter køb af (plads)billetten - eksempelvis ved sporarbejder.

S3 Passenger benyttes bl.a. af SJ, Snälltåget, Eurostar, SNCF, Irish Rail, iryo og enkelte fjernbusselskaber.

Der er skrevet kontrakt på 12 års drift med en option på yderligere 12 år.

Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/dsb-selects-sqills-s3-passenger-new-inventory-system

Anders

10. juni tages det nye system i brug og nationale rejser foretaget på eller efter den dato skal bookes igennem et nyt salgsflow: https://www.dsb.dk/indland

Pt. er det ikke muligt selv at vælge pladser, kun kupétype - hverken online eller i fysisk-/telefonsalg. Om det kun er midlertidigt indtil skiftet mellem de to systemer er gennemført eller permanent ved jeg ikke.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/04-26, 22:3810. juni tages det nye system i brug og nationale rejser foretaget på eller efter den dato skal bookes igennem et nyt salgsflow: https://www.dsb.dk/indland

Pt. er det ikke muligt selv at vælge pladser, kun kupétype - hverken online eller i fysisk-/telefonsalg. Om det kun er midlertidigt indtil skiftet mellem de to systemer er gennemført eller permanent ved jeg ikke.

Det virker besynderligt, hvis DSB fjerner muligheden for at vælge pladser, når man lige har ofret ressourcer på, at få det med i DSB app'en - det må jo være fordi kunderne efterspørger det ellers gjorde man det ikke.

Hvis den mulighed forsvinder fremover, så gør det ikke DSB mere attraktiv at rejse med. Kunderne slås i forvejen med dyre billetter, nedslidte tog og uvisheden om, hvornår man kommer frem, hvis bare det mindste går galt. Skal DSB nu også til at 'bestemme', hvor jeg skal side, så fjerner det endnu et argument for at bruge toget.

Citat fra: Henrik Hansen Dato 26/04-26, 09:56
Citat fra: andersj Dato 25/04-26, 22:3810. juni tages det nye system i brug og nationale rejser foretaget på eller efter den dato skal bookes igennem et nyt salgsflow: https://www.dsb.dk/indland

Pt. er det ikke muligt selv at vælge pladser, kun kupétype - hverken online eller i fysisk-/telefonsalg. Om det kun er midlertidigt indtil skiftet mellem de to systemer er gennemført eller permanent ved jeg ikke.

Det virker besynderligt, hvis DSB fjerner muligheden for at vælge pladser, når man lige har ofret ressourcer på, at få det med i DSB app'en - det må jo være fordi kunderne efterspørger det ellers gjorde man det ikke.

Hvis den mulighed forsvinder fremover, så gør det ikke DSB mere attraktiv at rejse med. Kunderne slås i forvejen med dyre billetter, nedslidte tog og uvisheden om, hvornår man kommer frem, hvis bare det mindste går galt. Skal DSB nu også til at 'bestemme', hvor jeg skal side, så fjerner det endnu et argument for at bruge toget.
Det er også et stor grund til hvorfor jeg aldrig køber pladsbillet. Man har mere frihed uden pladsbillet.

DSB få da ryddet godt op i deres systemer.
Virker som ma ge egne systemer bliver til købe systemer?

Denne informationsside nævner at det kun er midlertidigt at man ikke kan vælge pladser: https://www.dsb.dk/nyt-design-paa-billetkoeb/

Noget andet interessant er at man nu kan købe DSB 1' tillæg til Orange billetter også.

Anders

DSB vælger Sqills' S3 Passenger som nyt salgssystem
Af nrk. 27/04-26, 06:28.
Seneste redigering: 27/04-26, 06:34 af nrk
Citat fra: andersj Dato 26/04-26, 14:37Denne informationsside nævner at det kun er midlertidigt at man ikke kan vælge pladser: https://www.dsb.dk/nyt-design-paa-billetkoeb/

Noget andet interessant er at man nu kan købe DSB 1' tillæg til Orange billetter også.

Interessant at DSB tillæg fra 10 juni er gyldig til orange billetter.

Det er dog endnu ikke ajourført med siden der beskriver DSB 1 tillæg, der står stadig at der kræves standard billet.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-billetter/dsb-1-tillaeg/

Det må også betyde at man kan købe DSB1 tillæg ved Salg og Service seperat til sine orange billetter efter 10 juni.

Det bliver spændene at se, om der udstedes en DSB 1 rejsetidsgaranti billet, ved forsinkelser over 30 min når man bruger tillægget til sin Orange. Det gør der nok ikke når det er seperat tillæg til sin billet.

Foruden dette så savner jeg værktøjer til at justere rejsen der søges. Via, antal skift, skiftetid, rejsemidler, selv knappen "kun tog" er væk.
Men jeg har aldrig været en fan af online billet systemet fra SJ, der som beskrevet ovenfor også bruger samme system.

Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 06:28
Citat fra: andersj Dato 26/04-26, 14:37Denne informationsside nævner at det kun er midlertidigt at man ikke kan vælge pladser: https://www.dsb.dk/nyt-design-paa-billetkoeb/

Noget andet interessant er at man nu kan købe DSB 1' tillæg til Orange billetter også.

Interessant at DSB tillæg fra 10 juni er gyldig til orange billetter.

Det er dog endnu ikke ajourført med siden der beskriver DSB 1 tillæg, der står stadig at der kræves standard billet.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-billetter/dsb-1-tillaeg/

Det må også betyde at man kan købe DSB1 tillæg ved Salg og Service seperat til sine orange billetter efter 10 juni.

Det bliver spændene at se, om der udstedes en DSB 1 rejsetidsgaranti billet, ved forsinkelser over 30 min når man bruger tillægget til sin Orange. Det gør der nok ikke når det er seperat tillæg til sin billet.

Foruden dette så savner jeg værktøjer til at justere rejsen der søges. Via, antal skift, skiftetid, rejsemidler, selv knappen "kun tog" er væk.
Men jeg har aldrig været en fan af online billet systemet fra SJ, der som beskrevet ovenfor også bruger samme system.
Hvis man købt et via billet. Kunne man stadig få en orange billet?

Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 06:28Foruden dette så savner jeg værktøjer til at justere rejsen der søges. Via, antal skift, skiftetid, rejsemidler, selv knappen "kun tog" er væk.

Det kan du gøre i Rejseplanen, og når du vælger dit rejseforslag og trykker "Køb" ved DSB, vil du blive viderestillet til DSB app eller dsb.dk.

Knappen "Kun tog" findes desuden stadig i DSB app i det nye salgsflow (som benyttes når du søger den 10. juni eller senere).

Citat fra: Trainee Dato 27/04-26, 07:07
Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 06:28Foruden dette så savner jeg værktøjer til at justere rejsen der søges. Via, antal skift, skiftetid, rejsemidler, selv knappen "kun tog" er væk.

Det kan du gøre i Rejseplanen, og når du vælger dit rejseforslag og trykker "Køb" ved DSB, vil du blive viderestillet til DSB app eller dsb.dk.

Knappen "Kun tog" findes desuden stadig i DSB app i det nye salgsflow (som benyttes når du søger den 10. juni eller senere).

Via funktionen igennem rejseplanen brugte jeg sidste gang i efteråret, hvor DSBs hjemmeside meldte fejl hver gang jeg klikkede videre i købet, på 2 forskellige browsere på min PC.

Betjent billet salg i Salg og Service endte med at sælge mig de orange billetter efter hvad rejseplanen sagde.

Det kan godt ske at det virker nu, men det ville være oplagt at billet køb er let tilgængelig for alle, og man ikke skal bruge et trick igennem rejseplanen. Havde jeg ikke læst det på dette forum en gang havde jeg selv aldrig vidst det.

Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 13:49
Citat fra: Trainee Dato 27/04-26, 07:07
Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 06:28Foruden dette så savner jeg værktøjer til at justere rejsen der søges. Via, antal skift, skiftetid, rejsemidler, selv knappen "kun tog" er væk.

Det kan du gøre i Rejseplanen, og når du vælger dit rejseforslag og trykker "Køb" ved DSB, vil du blive viderestillet til DSB app eller dsb.dk.

Knappen "Kun tog" findes desuden stadig i DSB app i det nye salgsflow (som benyttes når du søger den 10. juni eller senere).

Via funktionen igennem rejseplanen brugte jeg sidste gang i efteråret, hvor DSBs hjemmeside meldte fejl hver gang jeg klikkede videre i købet, på 2 forskellige browsere på min PC.

Betjent billet salg i Salg og Service endte med at sælge mig de orange billetter efter hvad rejseplanen sagde.

Det kan godt ske at det virker nu, men det ville være oplagt at billet køb er let tilgængelig for alle, og man ikke skal bruge et trick igennem rejseplanen. Havde jeg ikke læst det på dette forum en gang havde jeg selv aldrig vidst det.

Altså det er egentlig ikke et "trick" men meningen og forventningen at det skal virke. Det har altid været Rejseplanen og ikke DSB's kanaler der skal bruges til mere detaljeret rejseplanlægning, og sådan bliver det nok ved med at være - på trods af, at der faktisk er bedre muligheder for at tilpasse sin rejse via Rejseplanens API'er (som DSB bruger til at fremsøge rejser mm.), end der er i Rejseplanen.

Så det du har oplevet i efteråret kan nok nærmere betegnes som en fejl på DSB's side. En del af DSB's nye salgsflow er dog at de også overgår til nye interfaces og systemkomponenter i Rejseplanen, så man kan forvente af deres integrationer dertil bliver forbedret når DSB's nye salgsflow er fuldt implementeret fra den 10. juni.

Dog med undtagelse af visning af DSB Orange i Rejseplanen, som forsvinder i en periode, til DSB har fået lavet en ny integration til det.

Citat fra: Trainee Dato 27/04-26, 14:03
Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 13:49
Citat fra: Trainee Dato 27/04-26, 07:07
Citat fra: nrk Dato 27/04-26, 06:28Foruden dette så savner jeg værktøjer til at justere rejsen der søges. Via, antal skift, skiftetid, rejsemidler, selv knappen "kun tog" er væk.

Det kan du gøre i Rejseplanen, og når du vælger dit rejseforslag og trykker "Køb" ved DSB, vil du blive viderestillet til DSB app eller dsb.dk.

Knappen "Kun tog" findes desuden stadig i DSB app i det nye salgsflow (som benyttes når du søger den 10. juni eller senere).

Via funktionen igennem rejseplanen brugte jeg sidste gang i efteråret, hvor DSBs hjemmeside meldte fejl hver gang jeg klikkede videre i købet, på 2 forskellige browsere på min PC.

Betjent billet salg i Salg og Service endte med at sælge mig de orange billetter efter hvad rejseplanen sagde.

Det kan godt ske at det virker nu, men det ville være oplagt at billet køb er let tilgængelig for alle, og man ikke skal bruge et trick igennem rejseplanen. Havde jeg ikke læst det på dette forum en gang havde jeg selv aldrig vidst det.

Altså det er egentlig ikke et "trick" men meningen og forventningen at det skal virke. Det har altid været Rejseplanen og ikke DSB's kanaler der skal bruges til mere detaljeret rejseplanlægning, og sådan bliver det nok ved med at være - på trods af, at der faktisk er bedre muligheder for at tilpasse sin rejse via Rejseplanens API'er (som DSB bruger til at fremsøge rejser mm.), end der er i Rejseplanen.

Så det du har oplevet i efteråret kan nok nærmere betegnes som en fejl på DSB's side. En del af DSB's nye salgsflow er dog at de også overgår til nye interfaces og systemkomponenter i Rejseplanen, så man kan forvente af deres integrationer dertil bliver forbedret når DSB's nye salgsflow er fuldt implementeret fra den 10. juni.

Dog med undtagelse af visning af DSB Orange i Rejseplanen, som forsvinder i en periode, til DSB har fået lavet en ny integration til det.
Dog man vil da tro at DSB vil gerne prøve sælge flere via billetter til få folk til at tage de mere tomme tog som f.eks. "Aarhus - Odense via Brejning og Gelsted". (Kort sagt at få folk til at tage de tomme regionaltog fremfor den overfyldt lyntog)

Når IC5 kommer, er det alligevel slut med DSB 1' service, da de - ligesom i Talgo - har automater. Og når DSB udfaser togførerne og erstatter dem med togværter, så er der alligevel ikke andet inkluderet i prisen end rejsens pris og kaffe/vand på DSB 7/11 - hvis den mulighed ikke også forsvinder til den tid.

Citat fra: Petteri Dato 27/04-26, 19:03Når IC5 kommer, er det alligevel slut med DSB 1' service, da de - ligesom i Talgo - har automater. Og når DSB udfaser togførerne og erstatter dem med togværter, så er der alligevel ikke andet inkluderet i prisen end rejsens pris og kaffe/vand på DSB 7/11 - hvis den mulighed ikke også forsvinder til den tid.
Hvad er forskellen mellem togfører og togværter?

Citat fra: Petteri Dato 27/04-26, 19:03Når IC5 kommer, er det alligevel slut med DSB 1' service, da de - ligesom i Talgo - har automater. Og når DSB udfaser togførerne og erstatter dem med togværter, så er der alligevel ikke andet inkluderet i prisen end rejsens pris og kaffe/vand på DSB 7/11 - hvis den mulighed ikke også forsvinder til den tid.

Jeg havde tænkt på, om det mon har været planlagt lige siden at det kom frem at IC5 ville havde almindelige sæder på 1kl. og ikke 1 + 2.

Det passer vist med, at IC5 skulle have begyndt at trille på skinnerne efter den oprindelige plan, men det er måske også noget af en påstand at det skulle hænge sammen.

Man udvander værdien af produktet, så hvorfor ikke sænke prisen for at sælge flere sæder.

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak