Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/04-26, 11:31Citat fra: mpp Dato 30/04-26, 10:46Det er helt normalt at man låner penge til driftsmidler og det sker i alle virksomheder. Det giver jo også meget god mening, at tog, der skal køre i 30-40 år, betales over samme 30-40 år (i praksis betaler man dem nok af hurtigere, så de man efter 15-20 år ejer togene uden gæld). Alternativt skulle spare pengene op eller lease togene. Hvis man sparede pengene op, ville man ikke kunne investere i udvidelser og folk ville spørge, hvorfor DSB havde en gigantisk kontantbeholdning. Leaser man togene, skal man have et leasingselskab ind over og det fordyrer jo også tingene – især da leasingselskabet så selv skal ud og rejse pengene til købet af togene.
Når man så laver en obligationsudstedelse i stedet for at låne pengene i banken eller trække på en kassekredit, handler det mest om beløbets størrelse. Obligationsudstedelsen giver alle mulige mulighed for at låne penge til DSB (ved at købe obligationer) og DSB kan bedre selv se, hvad markedet kan bære. Gik man i banken skulle man måske forbi 10+ banker for at skrabe pengene sammen, så det ville være dyrt og besværligt.
Når man så laver obligationsudstedelsen nu selvom togene blev købt for mange år siden, handler det jo også om, at DSB først skal betale, når IC5 er leveret (hvilket konkret betyder at ejerskabet er skiftet fra Alstom til DSB). Havde DSB lånt pengene tidligere skulle de have betalt renter af nogle penge, der bare stod på en konto, og det er der jo heller ingen grund til. Obligationsudstedelsen kan også bruges til at betale anden gæld tilbage (tilsvarende til en refinansiering af en bolig), men det er vist ikke det, der er tilfældet. Det kunne dog måske godt være tilfældet når obligationerne udløber om 10 år, men det må tiden jo vise.
Alt i alt er der intet odiøst i at virksomheder optager gæld eller udsteder obligationer – nærmest tværtimod.
Det er ikke fordi jeg synes der er noget odiøst eller galt med det, jeg savner egentlig bare anerkendelsen af at de lånte penge tilbagebetales af staten, bare indirekte. DSB vil kun kunne betale deres lån tilbage så længe de tjener penge, hvilket næsten eksklusivt foregår via deres kontrakt med transportministeriet. Mister de den kan de ikke betale deres lån og obligationer. I det tilfælde er det så også staten der betaler.
Men sådan ville det jo være uanset hvilken togoperatør der er tale om. Arriva's indkøb af LINT og lån af MR blev jo også betalt af staten, gennem driftskontrakten. Det er nu engang bare et af vilkårene for en togdrift der ikke kan løbe rundt på rene passagerindtægter. Dertil forekommer der yderligere statsstøtte i form af at banernes vedligehold også kun delvist kan dækkes af brugsafgifter.
Det er straks langt mere relevant om DSBs kontrakt er overbetalt i forhold til markedsvilkår - det har jeg hørt visse stemmer påstå, men jeg kender langt fra nok til markedet til at kunne udtale mig om det.