Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- K26-29 på Sydbanen
Gå ned Sider:[1] 2 3
K26-29 på Sydbanen
Af emc. 30/12-24, 20:32.
Seneste redigering: 30/12-24, 20:35 af emc
Har lige set, at Storstrømsbroen nu er samlet hele vejen.
Jernbanen åbner i 2027 (utroligt, det kan tage så lang tid), hvilket vel betyder, at regionaltogsdriften som minimum vender tilbage til det gamle - blot med el-tog.
Dvs. et IC/Re+-tog og et regionaltog i timen på hele strækningen Kbh-Nyk F, samt yderligere et regionaltog i myldretidstimerne.
Og så per time fra 2029 med Femern;
- 1 "ECL" Kbh-Lübeck-Hamburg (kun disse 3 stop) i myldretimerne
- ½ EC Kbh-Hamborg med stop på mellemstore stationer (dem, der i dag har IC/hurtigtog)
- ½ IC Kbh- Nyk F med stop på mellemstore stationer
- 1 Regionaltog med stop på alle stationer på Sydbanen
- 1 Regionaltog i myldretimerne

K26-29 på Sydbanen
Af steenth. 30/12-24, 23:05.
Citat fra: emc Dato 30/12-24, 20:32Har lige set, at Storstrømsbroen nu er samlet hele vejen.
Jernbanen åbner i 2027 (utroligt, det kan tage så lang tid), hvilket vel betyder, at regionaltogsdriften som minimum vender tilbage til det gamle - blot med el-tog.
Vi havde en debat om det i denne tråd.. Status pt. at intet er besluttet hvor togsystemer skal kører, når Femern-forbindelsen åbner. Og meldingen omkring K26, at det er kun justeringer af nuværende køreplan.

Mvh
Steen

K26-29 på Sydbanen
Af emc. 7/04-25, 09:55.
Seneste redigering: 7/04-25, 09:57 af emc
Friske dronebilleder fra den nye Storstrømsbro.
Der er lagt spor på 75% (?) af broen, så kunne man være heldig, at åbningsdatoen kan fremrykkes til 2026? (dem, der synes det er uddebatteret kan bare kigge den anden vej)

https://www.youtube.com/watch?v=6kT0SbYIGLM&ab_channel=MonstercatSilk

K26-29 på Sydbanen
Af lomse. 7/04-25, 10:31.
Ser ud som at der mangler spor ved midten og på land  8)
Før tid hmm kan håbe. Men mine venner fra Alstrøm skal jo ind over og lave signal system.....

K26-29 på Sydbanen
Af steenth. 7/04-25, 12:35.
Citat fra: lomse Dato  7/04-25, 10:31Ser ud som at der mangler spor ved midten og på land  8)
Før tid hmm kan håbe. Men mine venner fra Alstrøm skal jo ind over og lave signal system.....
Alstrøm  - min gamle isenkramforretning i Valby... som ligner er blevet solgt fra.

Jeg kan se, at signalprogrammet har i netredegørelsen for 2026 reserveret en sporspærring i december 2026 til det vestlige spor og i maj 2027 til det østlige spor. Udover at forbinde spor på broen med resten af banen burde være en lille opgave. Men arbejdet med køreledninger er vel udfordret af, at man skal også gøre Nykøbing F færdig samtidig med de også arbejder med Aarhus - Aalborg.

K26-29 på Sydbanen
Af emc. 10/08-25, 08:39.
Citat fra: steenth Dato  7/04-25, 12:35
Citat fra: lomse Dato  7/04-25, 10:31Ser ud som at der mangler spor ved midten og på land  8)
Alstrøm  - min gamle isenkramforretning i Valby... som ligner er blevet solgt fra.

Jeg kan se, at signalprogrammet har i netredegørelsen for 2026 reserveret en sporspærring i december 2026 til det vestlige spor og i maj 2027 til det østlige spor. Udover at forbinde spor på broen med resten af banen burde være en lille opgave. Men arbejdet med køreledninger er vel udfordret af, at man skal også gøre Nykøbing F færdig samtidig med de også arbejder med Aarhus - Aalborg.

Så det er kapacitet i BaneDK, der gør, at Storstrømsbroen første åbner i 2027 for tog, selvom det med tilstrækkelig kapacitet kunne færdiggøres på måske nogle måneder? (Bare for at forstå det)

K26-29 på Sydbanen
Af Danielsen. 10/08-25, 09:14.
Fra Banedanmarks anlægsplan s. 21:

"Banedanmark forventer at kunne igangsætte de
jernbanerelaterede arbejder primo 2026. Det forventes at kunne lave en delvis
ibrugtagning af el-togs drift i det ene spor ultimo 2026, og fuld ibrugtagning i
begge spor maj 2027."

K26-29 på Sydbanen
Af emc. 10/08-25, 10:12.
Den er jeg med på, mit spørgsmål gik på om det reelt er BDKs manglende kapacitet, der gør, at det tager så lang tid, eller om det rent faktisk ville tage nogenlunde så lang tid uanset.

K26-29 på Sydbanen
Af steenth. 10/08-25, 12:21.
Citat fra: emc Dato 10/08-25, 10:12Den er jeg med på, mit spørgsmål gik på om det reelt er BDKs manglende kapacitet, der gør, at det tager så lang tid, eller om det rent faktisk ville tage nogenlunde så lang tid uanset.
Jeg kan ikke noget klar svar. Men jeg har kigget i den sidste anlægsplan, som opdatere situationen. Man skal arbejde med elektrificering i 2026 på Storstrømsbroen, Nykøbing F og Aarhus H, så det kan kommet eltog til Nykøbing F, Aarhus og Aalborg Lufthavn med K27. Kun Aarhus H spor 2 og 3 bliver ikke færdig til K27. Men Banedanmark skriver i Anlægsplanen for 2025, at detailudrulningsplan for de manglede dele af elektrificering endnu ikke er klar.

En anden flaskehals er programmet i Øst, hvor Storstrømsbroen og Mogenstrup-Ringsted skal var klar i slutning af 2026. Svendborgbanen får også nyt signalsystem i 2026... Den nuværende plan bygger på hvad leverandøren har kapacitet til...

En lille interessant ting - signalsystemet er klar til den nye station ved Rødby sidst i 2027.... det giver mulighed for dieseltog til den station... for køreledninger er først klar i 2028...

K26-29 på Sydbanen
Af Jens Hansen. 10/08-25, 15:26.
Men det gode spørgsmål er jo, er det Banedanmark eller deres leverandører som er "flaskehalsen"?

JH

K26-29 på Sydbanen
Af larsht, København. 10/08-25, 20:09.
Citat fra: Jens Hansen Dato 10/08-25, 15:26Men det gode spørgsmål er jo, er det Banedanmark eller deres leverandører som er "flaskehalsen"?

JH
Man skulle jo næsten tro at der er en offentlig styrelse et sted, som har svaret.....i stedet for en gruppe af folk der "har hørt ting....".......

Mvh
Lars

K26-29 på Sydbanen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/08-25, 20:29.
Det foresvæver mig at det bl.a. handler om at Vejdirektoratets arbejde med den basale bro skal være afsluttet til et punkt hvor de kan overlade den til Banedanmark at gøre de ferroviale dele færdige.
Men der er jo lagt skinner ud og det vil jeg mene er BaneDK ansvar, så de er jo igang nu.

K26-29 på Sydbanen
Af rkarmark. 10/08-25, 21:15.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/08-25, 20:29Det foresvæver mig at det bl.a. handler om at Vejdirektoratets arbejde med den basale bro skal være afsluttet til et punkt hvor de kan overlade den til Banedanmark at gøre de ferroviale dele færdige.
Men der er jo lagt skinner ud og det vil jeg mene er BaneDK ansvar, så de er jo igang nu.
Skinnerne på broen er en den af broenterprisen, så det er Vejdirektoratet der er bygherrer på denne del (med SBJV som entreprenør). Det forventes at være færdigt primo 2026, hvorefter broen overdrages til BaneDK, som herefter installere signalsystem og elektrificering som del i hhv. elektrificeringsprogrammet og signalprogrammet.

K26-29 på Sydbanen
Af steenth. 10/08-25, 21:34.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/08-25, 20:29Det foresvæver mig at det bl.a. handler om at Vejdirektoratets arbejde med den basale bro skal være afsluttet til et punkt hvor de kan overlade den til Banedanmark at gøre de ferroviale dele færdige.
Spor på broen er en del broentreprisen, så det er ikke del af Banedanmarks opgaver. Der er fx ekspansionsfuger i sporet og man bruger slab track, som støbt ind i broen - det en samlet af brokonstruktionen. Der er gjort klar til at sætte master op, så de og køreledninger kan kommer op, som er del af arbejdet, når Banedanmark kommer til. Derudover er det også signalsystem... Spor på land er også Banedanmarks opgave.

K26-29 på Sydbanen
Af Ncard00. 11/09-25, 13:58.
Kommer der flere direkte afgange Vordingborg - Helsingør i K26, eller stadig kun de 2 morgenafgange?

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak