Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Renoveringen af MZ 1439
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 26/11-25, 13:18.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Arbeidet med 1439 går stadig framover. Det er installert nye luftrør gjennom hele loket, og dieselmotoren har fått nye 645E3C powerpacks montert  :)     

Renoveringen af MZ 1439
Af esni. 26/11-25, 16:15.
Citat fra: mskoland Dato 26/11-25, 13:18Arbeidet med 1439 går stadig framover. Det er installert nye luftrør gjennom hele loket, og dieselmotoren har fått nye 645E3C powerpacks montert  :)     
Jeg ville være taknemmelig for lidt billedtekster!

Eskild

Renoveringen af MZ 1439
Af Dieseldoktor. 26/11-25, 20:31.
Thaj alment gode foto af 1439 "fra skrot til temmelig flot", tydeligt inspireret af de levetidsforlængede MZIV, som TÅGAB tryller.
Lækkert at se, der nu bruges rustfri stål rør med presfittings, ligner Geberit, de spiller.
Håber der har været råd til nye Ultralow enheder med rocking pin, roterende ventiler er der, så er der lokomotiv til langt ind i 2030erne.
Der var lidt billeder af ME-bogie, kendes på 3 kabler til den 3 fasede BM strøm, modsat 4 kabler til DC BM motorer med 2 kabler til felt og 2 til anker og et apparatskab uden EMD slægtskab.

Spændende at følge.
Det bliver godt

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 27/11-25, 10:41.
Citat fra: mskoland Dato 26/11-25, 13:18Arbeidet med 1439 går stadig framover. Det er installert nye luftrør gjennom hele loket, og dieselmotoren har fått nye 645E3C powerpacks montert  :)   

Virkelig lækkert! Det bliver så godt!

Citat fra: mskoland Dato 13/11-25, 14:08
Citat fra: emd_645 Dato  6/11-25, 10:08Så er der lavet lidt mere arbejde med det, jeg tror er ledninger til trykluft. Det er altså en helt fantastisk kvalitet på den her renovering. 1439 bliver som ny! 

Det stemmer. Dette er nye rør til trykkluft, i rustftritt stål, gjennom hele loket.

Er det på grund af nærheden til kompressor at rørene laves i rustfri stål? Hvor trykluften vel er varmere og mere fugtig (og mere korrosiv).

Hvis det var bremse- og fødeledning på vogne ville jeg antage at det billigere alternativ, rør galvaniseret på begge sider er tilstrækkeligt.
Men her er luften også mere tør og koldere, hvorfor korrosionen burde være lavere.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Er det på grund af nærheden til kompressor at rørene laves i rustfri stål? Hvor trykluften vel er varmere og mere fugtig (og mere korrosiv).

Hvis det var bremse- og fødeledning på vogne ville jeg antage at det billigere alternativ, rør galvaniseret på begge sider er tilstrækkeligt.
Men her er luften også mere tør og koldere, hvorfor korrosionen burde være lavere.

Det er vidst noget teoretisk.....bevares, jeg kender da også et mollier diagram og kan følge tankegangen omkring luftens vandindhold.
Temperatur på luften er næppe et problem da kompressorerne ofte havde en køler monteret.

En klog mand ville sætte et lufttørreanlæg mellem kompressor og lufttanke.
Dermed burde dine rør i alm. jern holde rimeligt....for med meget lidt vand i luften, ingen korrosion.
Bevares, man kan da skippe lufttørren og erstatte jernrør med rustfri.
Den guldbelagte løsning er da at have både lufttørre og rustfri rør.
På stående fod kan jeg ikke huske om MzIII havde tørreluftanlæg.....MzIV havde og ligeledes Me......

Renoveringen af MZ 1439
Af Dieseldoktor. 28/11-25, 20:13.
Lidt om Trykluft.
MZIII havde ikke adsorptionstørre til sænkning af trykluftens "trykdugpunkt" til -25 - -30 gr. C
Den kom først fra MZIV og siden på alt mere moderne materiel, det være sig lokomotiver og togsæt.
Før klarede man sig med "køletørrring, hvor trykluften fra kompressoren blev ledt gennem kølerør (rør med ripper), som vi kendte som dampvarmerør i personvogne og forbi en spritforstøver, der tilsatte sprit, der bandt sig til vandet og udskilte det i den første eller begge hovedluftbeholdere. En af grundene til at rigtige lokomotivfører under klargøring af lokomotiv gik rundt og drænede de forskellige trykluftbeholdere.

Nu er der ikke mange af de viste rør, der sidder tæt på kompressoren. Fra kompressoren løber luften i et DN32 rør til vognbunden uden førerrummet i modsatte ende, hvor køletørren og vand/olie udskiller er placeret. Derefter tilbage til først den ene hovedbeholder og så den anden i DN32 rør, hvor efter langt det meste vand er udskilt. Der er også udskiller på den ene hovedluftbeholder. Når kompressoren aflastes, åbnes de 2 vandudskillere og skyder vandet ud i ballasten og således kører gentagelsen.

Men i modsætning til den klassiske installation, hvor der blev anvendt klemringsfittings og sorte rør, der kan skilles ad, bruges der nu presfitting, der skal skæres ud. Derfor vælges rustfast /-frit stål, da meget tæring kommer udefra (overfladerrust) og især udvikles ved stilstand. Merprisen for rustfrit stål i sammenligning med sorte rør er minimal i forhold til den fordel som en "vedligeholdesfri" (som ikke findes) giver. Jo mere TMZ1439 kommer til at køre, jo mindre vand og rust.
I Sverige må man gerne bruge hovedet og gode materialer, en af mange grunde til at det er en fornøjelse at arbejde sammen med dem :-)

Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 30/11-25, 22:26.
MZ III har ikke lufttørke. Vi har vurdert å montere en, men ikke tatt en endelig beslutning. Lufttørken må være ganske stor for å kunne håndtere luftmengden som blir levert av kompressoren (7200 liter/min på 900 o/min) Dermed blir hele konstruksjonen stor, og kostbar. Vi har montert ny kjøleslynge mellom kompressor og hovedluftbeholder, det er montert en ny og større type alkoholforstøver, og det blir montert ny automatisk dreneringsventil for hovedluftbeholder, som jobber i lag med kompressorstyring. Det er mulig vi tester loket i drift først, før vi evt monterer lufttørke. Alle rør blir byttet til rustfritt stål, delvis fordi de ligger sjult under dørkplatene i maskinrommet, og de blir utsatt for fukt og temperatursvingninger. De gamle rørene var fullstendig opprustet.

Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 20/12-25, 00:56.

Det skjer ting i Långsele. Nå har kompressor og equipment rack kommet på plass og det hele begynner å ligne på et maskinrom igjen :-) foto: Railcare.

Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 16/01-26, 22:29.
I dag ble den nyrenoverte 20-645E3C motoren løftet inn i 1439, og dermed kan man si at prosjektet har nådd en ny milepæl.  ;D På bildet vises også et av de nye luftinntakene som loket har fått i ende 1. De gamle luftinntakene i maskinromstaket er sveiset igjen, og det blir bygget en vegg mellom dieselmotor og generator, likt som MZ4.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Foto: Railcare

Renoveringen af MZ 1439
Af mss. 17/01-26, 22:29.
Det gitter er synd for designet :o  Men godt at se projektet skride fremad  :)

Renoveringen af MZ 1439
Af mskoland. 30/01-26, 00:49.
Seneste redigering: 30/01-26, 00:50 af mskoland
Noen nye bilder av 1439 tatt i Långsele i går  :)  Det er en fornøyelse å se kvaliteten og finish som Railcare utfører på 1439!  ;D

Nyrenovert AR10 hovedgenerator på plass.

Nye 32V startmotorer koples i serie

20-645E3C

Nytt skap for start/stopp av dieselmotor og kontaktorer for kjølevifter

Ny belastningsregulator

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 2/02-26, 11:37.
Ser er der lidt nyt fra Långselse. Railcare skriver:

"Status MZ 1439:
Sedan sist har det hänt en hel del. Dieselmotorn är färdig och tillbaka i loket, likaså kompressor och huvudgenerator. Det börjar mer och mer likna ett lok igen – alltid ett gott tecken!"

Det lokomotiv går fra at have været en af dem i værst stand, til at være det flotteste.
Jeg var skeptisk i starten, efter de gange jeg så maskinen nær død i Padborg et år eller to før salget, men for fanden.. Jeg bøjer mig i støvet. Hvis det her ikke er et godt eksempel på, at renovering kan betale sig, så ved jeg ikke hvad der ellers skulle være det.

Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 3/02-26, 09:14.
Ja, de er meget dygtige deroppe. Det bliver næsten et helt nyt MZ-lokomotiv. Et bevis på et godt grundmaterial og en sund konstruktion. Man kan jo håbe, at det kan inspirere andre ejere af MZ-, MX- og MY-lokomotiver til at foretage lignende investeringer i deres lokomotiver.

Det er muligt at gøre rigtig meget med opdaterede, mere moderne og mere effektive komponenter. Bæredygtighedsarbejde i praksis, hvis du spørger mig. CO₂-gælden fra fremstillingen af disse lokomotiver er for længst betalt.

En lille, sjov detalje for den skarpsynede: Hvis man kigger bag mændene, der arbejder med kompressoren, kan man ane det, jeg formoder er lokomotivets nye blå farve på kølergitteret.🤓

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]
DSB MH 302DSB PR 908

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak