Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 20:51Denne station kunne nåes af alle i  bil fra de store områder syd, vest og nord for Aarhus.
Områder som idag har ringe kollektive forbindelser ind til Aarhus H.
Ja - det er vel ikke utænkeligt at det ville betyde en markant stigning af togrejsende såfremt den rejsende kunne tage hjemmefra parcelhuset og køre til stationen. Enten parjeringshuset eller om 15-30 år i en selvkørende tilkaldebil.


Hvis det er en selvkørende tilkaldebil er det vel lige meget om den kører til Aarhus H eller Aarhus Vest?

Derudover vil en ny vestlig station jo have meget få afgange hvis man ikke må skære på Aarhus H hvilket gør den meget uattraktiv

Citat fra: Time will tell Dato  3/04-22, 22:58
Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 20:51Denne station kunne nåes af alle i  bil fra de store områder syd, vest og nord for Aarhus.
Områder som idag har ringe kollektive forbindelser ind til Aarhus H.
Ja - det er vel ikke utænkeligt at det ville betyde en markant stigning af togrejsende såfremt den rejsende kunne tage hjemmefra parcelhuset og køre til stationen. Enten parjeringshuset eller om 15-30 år i en selvkørende tilkaldebil.


Hvis det er en selvkørende tilkaldebil er det vel lige meget om den kører til Aarhus H eller Aarhus Vest?

Derudover vil en ny vestlig station jo have meget få afgange hvis man ikke må skære på Aarhus H hvilket gør den meget uattraktiv
Nej. ALLE tog - uanset om de kommer fra nord, syd, vest eller Aarhus H ville få stop på denne station.

Så for rejsende nordfra og sydfra slipper for turen ind og ud af Aarhus H.

Rejsende til og fra vest slipper også for turen.
Rejsende til og fra Aarhus H skal skifte.

Det kunne være til et pendultog mellem de 2 stationer eller et tog til og fra vest.

Det kunne også være til anden kollektiv trafik eller egen bil.

Områderne syd, vest og nord for selve centrum af Aarhus er idag med pæne store beboelsesområder.
Her vil det aflaste midtbyen af disse mennesker netop ikke skal til centrum.

Tilkaldebil.
Ja hvis ALLE om 15-30 år kun havde mulighed for tilkaldebil så var det nok rigtigt.
Men mon ikke det fleste husstande især i parcelshuskvarterer vil have min. 1 bil også efter der var kommet selvkørende biler?

Shunt vest om Aarhus lyder smart og her kan man jo se på hvordan det er gået med shuntet syd om København. Der er i dag et passagertog i timen, der kører den vej, og det er efter en lang pause. På sigt kan man vel have 3 Ring Syd tog og 2 IC/IC-lyn i timen via Ny Ellebjerg. Til sammenligning er der vel 15 tog i timen, der kører ind til hovedbanen. Det samme mønster vil nok gælde i Aarhus.

Skal man lave en shunt skal business cases være besparelsen for godstog og de nye tog, den vil betjene – ikke en flyvsk ide om at passagerene til Aarhus kan være ligeglade med hvor stationen ligger. Det er muligt business cases vil eksistere om 10-20 år, men indtil da er der nok mere oplagte baneprojekter at kaste sig over.

Citat fra: mpp Dato  4/04-22, 13:31Shunt vest om Aarhus lyder smart og her kan man jo se på hvordan det er gået med shuntet syd om København. Der er i dag et passagertog i timen, der kører den vej, og det er efter en lang pause. På sigt kan man vel have 3 Ring Syd tog og 2 IC/IC-lyn i timen via Ny Ellebjerg. Til sammenligning er der vel 15 tog i timen, der kører ind til hovedbanen. Det samme mønster vil nok gælde i Aarhus.

Skal man lave en shunt skal business cases være besparelsen for godstog og de nye tog, den vil betjene – ikke en flyvsk ide om at passagerene til Aarhus kan være ligeglade med hvor stationen ligger. Det er muligt business cases vil eksistere om 10-20 år, men indtil da er der nok mere oplagte baneprojekter at kaste sig over.

Så du foretrækker at bruge mange mia på baneprojekter som givet ikke vil få mange til at forlade bilen til fordel for toget?

Udfordringen i Danmark er vores byplanlægning som i de sidste 60 år har bestået af især flere og flere parcelshuskvarterer i en større eller mindre cirkel omkring en ældre bykerne.

Trafikbetjeningen er i disse områder - som ofte er placeret fra 2 til 5 km fra centrum og stationen - ofte elendig eller ikke-eksisterende.

I bedste fald 3-4 min. gang til en bybus som kører i myldrertiden hver 1/2 time og resten af dagen 2-3 x. Eller slet ikke!
Da disse mennesker i forvejen har behov for bil til indkøb m.m - så vælger de oftest at tage bilen. Især da brug af en eksisterende bil ikke er dyrere end pendlerkort.

Vi skal leve med såvel disse parcelhuskvarterer  i rigtig mange år endnu og vi kommer givet til at leve med dårluge jernbaneprojekter i de næste 100 år.

Så måske vi kunne gøre det lidt mere attraktivt   end blot er rette nogle kurver ud og bibeholde togdriften som det blev planlagt for over 100 år siden.


Citat fra: TWB Dato  4/04-22, 04:48Nej. ALLE tog - uanset om de kommer fra nord, syd, vest eller Aarhus H ville få stop på denne station.

Så for rejsende nordfra og sydfra slipper for turen ind og ud af Aarhus H.

Rejsende til og fra vest slipper også for turen.
Rejsende til og fra Aarhus H skal skifte.

Du er godt klar over at du så vil lave skift for omkring 80 % af de nuværende rejsende så?

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af TWB. 4/04-22, 18:43.
Seneste redigering: 4/04-22, 18:45 af TWB
Citat fra: Time will tell Dato  4/04-22, 17:53
Citat fra: TWB Dato  4/04-22, 04:48Nej. ALLE tog - uanset om de kommer fra nord, syd, vest eller Aarhus H ville få stop på denne station.

Så for rejsende nordfra og sydfra slipper for turen ind og ud af Aarhus H.

Rejsende til og fra vest slipper også for turen.
Rejsende til og fra Aarhus H skal skifte.

Du er godt klar over at du så vil lave skift for omkring 80 % af de nuværende rejsende så?

Ja - eller måske en del færre som så ikke behøver at tage turen ind til centrum men kan tage til den nye station med hyppigere afgange og lidt kortere køretid!

Plus de som idag opgiver at tage kollektiv trafik ind til centrum for at køre tilbage i tog.


Og de tog som kun kører til og fra Aarhus H berøres jo netop ikke!

Så hvem vil du tilgode se?

Det kan meget vel betyde flere og især nye rejsende!

Der bliver kamp om pladserne i letbanetog og busser, når to IC Lyn ankommer samtidig med tilsammen 600-700 passagerer, hvoraf 80 procent skal videre fra den omtalte vedtbanegård.

Kan du finde bare en ekspert, der mener, at ideen om, at Aarhus skal betjenes af IC Lyn, der standser på en bar mark 11-12 kilometer fra bymidten?

Kan du samtidig give et par eksempler på byer, der med succes har flyttet banegården langt uden for bymidten?

Citat fra: Mester Dato  4/04-22, 21:48Der bliver kamp om pladserne i letbanetog og busser, når to IC Lyn ankommer samtidig med tilsammen 600-700 passagerer, hvoraf 80 procent skal videre fra den omtalte vedtbanegård.

Kan du finde bare en ekspert, der mener, at ideen om, at Aarhus skal betjenes af IC Lyn, der standser på en bar mark 11-12 kilometer fra bymidten?

Kan du samtidig give et par eksempler på byer, der med succes har flyttet banegården langt uden for bymidten?

Du har klart ikke forstået hvad jeg har foreslået.

Men skriver det gerne påny.

Ideen er at der laves ny krydsningsstation vest for Aarhus.
En station hvor nordgående og sydgående tog af afsætte og optage rejsende fra vest og øst.
De tog som kører østfra og vestfra har stadig Aarhus H som endepunkt og udgangspunkt.

De tog som kører til og fra Aarhus H og mod Fredericia/Odense/København og vice-versa - der gør de fortsat.

Der eneste som sker er at de rejsende som til og fra Aarhus H  og som ikke skal tog nord eller syd - ja de må skifte tog på den nye krydsningsstation.

Enten ved at de tager et tog som fortsætter /kommer vestfra eller der laves en pendultog mellem Aarhus h og den nye station.

Gevinster er at køretiden for rejsende nord og syd i forhold til nu bliver kortere.
Rejsende vestfra slipper for den unødvendige tur til Aarhus H og kan tage tog nord eller sydpå.

Vigtigst er dog at de større boligområder syd, vest og nord for Aarhus  centrum nu for nemmere ved at tage tog.
De slipper for en tur ind til centrum og kan køre mod myldrertrafikken ud til den nye station.

Cowi lavede en rapport for nogle år siden til Skanderborg kommune.
Et af forslagene til en ny station var i nærheden af det store motorvejskryds vest for Aarhus.

Så nej der er ikke behov for at mange hundrede togrejsende pludselig skal skifte til bus eller letbane vest for Aarhus. Letbane som vist ikke eksisterer eller er planlagt i det område.

Det område ligger vist ikke 12 km fra centrum.

Håber du blev lidt klogere.

Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 02:10.....
Cowi lavede en rapport for nogle år siden til Skanderborg kommune.
Et af forslagene til en ny station var i nærheden af det store motorvejskryds vest for Aarhus.
.....
Det område ligger vist ikke 12 km fra centrum.

Motorvejskryds Vest (ved Årslev) ligger i luftlinie 9,84 km fra Aarhus H.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  5/04-22, 08:03
Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 02:10.....
Cowi lavede en rapport for nogle år siden til Skanderborg kommune.
Et af forslagene til en ny station var i nærheden af det store motorvejskryds vest for Aarhus.
.....
Det område ligger vist ikke 12 km fra centrum.

Motorvejskryds Vest (ved Årslev) ligger i luftlinie 9,84 km fra Aarhus H.

M.v.h.
Niels

Det er så heller ikke 12 km.
Men det er underordnet.

Da man for over 100 år siden byggede jernbaner var man også i bekneb for penge.
Så derfor blev de fleste stationer anlagt i den en ende af byerne eller nogle gange nærmest på bar mark.

Da var der ingen biler og vejene var dårlige.

Ganske naturligt voksede byerne derfor rundt om de nye stationer.

Idag er det oftest motorvejene som er igangsætter for nybygning og bopæle.

Tag hele Køge Bugt.
Da motorvejen blev anlagt omkring 1970 var der på det meste af strækningen frit udsyn til begge sider.
Langs den gamle Køge landevej kunne man ofte se Køge bugt.

Idag er der masser af beboelse og mindre industri. Endda på begge sider af motorvejen.

Det samme sker i Aarhus.
Ud mod motorvejds kryds Vest vokser byen.

Så skal vi have bilister over i toget jernbanen og stationerne tilpasser sig.
Tror man på det omvendte - så bliver man skuffet.

Aarhus H bliver aldrig en gennemkørselstation.
Dertil er det for dyrt at lave tunneler og større underjordiske perroner.
Over jorden vil det være meget bekosteligt at lave jernbane mod nord.

Istedet vil en ny højhastighedsbane fra omkring Langå i nord og ned mod Skanderborg og med ny bane til 200 km mod Silkeborg give rigtigt meget tidsbesparelse i forhold til udgiften.

Aarhus H skal ombygge til  El-tog. Men meget mere end det er spild af penge.



Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 10:16
Citat fra: Niels Munch Dato  5/04-22, 08:03
Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 02:10.....
Cowi lavede en rapport for nogle år siden til Skanderborg kommune.
Et af forslagene til en ny station var i nærheden af det store motorvejskryds vest for Aarhus.
.....
Det område ligger vist ikke 12 km fra centrum.

Motorvejskryds Vest (ved Årslev) ligger i luftlinie 9,84 km fra Aarhus H.

Det er så heller ikke 12 km.
Men det er underordnet.

Nej, men det er i luftlinie.

Tak i øvrigt for din "forelæsning"; måske er nogen "blevet lidt klogere". Var det ikke et af dine formål?


Citat fra: Niels Munch Dato  5/04-22, 11:09
Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 10:16
Citat fra: Niels Munch Dato  5/04-22, 08:03
Citat fra: TWB Dato  5/04-22, 02:10.....
Cowi lavede en rapport for nogle år siden til Skanderborg kommune.
Et af forslagene til en ny station var i nærheden af det store motorvejskryds vest for Aarhus.
.....
Det område ligger vist ikke 12 km fra centrum.

Motorvejskryds Vest (ved Årslev) ligger i luftlinie 9,84 km fra Aarhus H.

Det er så heller ikke 12 km.
Men det er underordnet.

Nej, men det er i luftlinie.

Tak i øvrigt for din "forelæsning"; måske er nogen "blevet lidt klogere". Var det ikke et af dine formål?

Jo. Vi får ikke mange flere over i toget fra bilerne medmindre vi indser at folk naturligt nok tager udgangspunkt i deres samlede rejsetid og hvad de så ellers udsættes for.

Ingen tvivl om at et velindrettet, rent og hurtigt tog er bedre end et beskidt, dårligt vedligeholdt og langsomt kørende tog.
Men du skal nu engang hen til toget.

Her er bilen ofte det bedste valg for mange.
Så uden parkeringspladser klods på stationen og uden for meget trængsel dertil - så har den enkelte allerede tilbagelagt en pæn del af deres rejse i egen bil før de ville været nået frem til stationen.

Så vi er nødt til at tænke 20-30-40 år frem og se på hvor byudviklingen rent faktisk sker, hvad der rører sig på vejene og hvordan vi får især de daglige rejsende til at overveje toget.

Dem omkring de nuværende stationer i de større byer forsvinder ikke.
Men dem længere ude kommer ikke uden der sker noget attraktivt for dem.




Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/04-22, 11:45.
Så lidt sjovt med den kommunale holdning til P-pladser.

- husker at der var en del forstadskvarter kommuner der ikke ville bruge jord på p-plads. Fordi dem der skulle bruge dem, i stor grad arbejde i København. Så måtte det være København der skulle lave p-pladser.
Omvendt mente København at forstadskvarter kommunerne  jo havde skatte indtægten.

- andet eks, Roskilde. De ville gerne have at alle tog stopper i Roskilde, bla. Internationale tog. P-pladsen er der så ikke for mange af.

Klogere?

Tja, jeg er ikke længere i tvivl om, at du ikke kender eksempler på eksperter, der anbefaler din idé. Jeg er heller ikke i tvivl om, at du ikke kender eksempler andre byer, der med succes har gjort som du foreslår.

Google Maps siger 12 kilometer fra Aarhus H til motorvejskrydset vest for Aarhus.

Citat fra: Mester Dato  5/04-22, 12:37Klogere?

Tja, jeg er ikke længere i tvivl om, at du ikke kender eksempler på eksperter, der anbefaler din idé. Jeg er heller ikke i tvivl om, at du ikke kender eksempler andre byer, der med succes har gjort som du foreslår.

Google Maps siger 12 kilometer fra Aarhus H til motorvejskrydset vest for Aarhus.
Prøv at vælge samkørselplads ved Tilst og Banegårdspladsen. Så er afstanden kun 10 km.

Hvad er en ekspert?

Det er ligesom "Mester" ikke en beskyttet titel.

Der har i det gamle forum været adskillige trafikforskere fra Aalborg som mange har ment ikke har forstand på jernbaneområdet.

Så du vil nok kun tage til takke med en som deler din lidt forældet tankegang.

Dårlige eksempler på hvad man ikke skal gøre er nok bedst Høje Taastrup.
Den station er aldrig kommet til at fungere.
Nok mest fordi trafikken er øst/vest og kommunen ikke har evnet eller kunnet udvikle området omkring stationen.

Modsat Aarhus og området vestpå. Her er der idag meget bebyggelse og industri.
Derfor mange mulige rejsende. Folk som idag ikke bruger 30 -40 minutter på at komme ind til Aarhus H men tager bilen istedet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak