Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nørreport får en forskønnelse
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Nørreport får en forskønnelse
Af anders_vejby. 3/06-22, 18:54.
Seneste redigering: 3/06-22, 18:57 af anders_vejby
https://www.tv2lorry.dk/spoerg-os/ildelugtende-station-skal-have-makeover-det-er-pinligt

Som bekendt er der afsat penge i infrastrukturaftalen både til en modernisering af København H, og til en forskønnelse af Nørreport, hvilket jeg selv i hvert synes at den trænger meget til. Men det som overrasker mig lidt her er at arbejdet skal vare i 3 år (med start i år).

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Jeg er mere overrasket over, hvor kort tid siden det er, at Nørreport blev renoveret ret gennemgribende. Dog ikke så heftigt på s-togenes del. Fjernperronen blev skrællet helt ind til knoglerne og bygget op igen og fremstår stadig pæn og nydelig synes jeg.

Citat fra: banemanden Dato  3/06-22, 19:40Jeg er mere overrasket over, hvor kort tid siden det er, at Nørreport blev renoveret ret gennemgribende. Dog ikke så heftigt på s-togenes del. Fjernperronen blev skrællet helt ind til knoglerne og bygget op igen og fremstår stadig pæn og nydelig synes jeg.

S-togsperronen på Nørreport Station blev renoveret i 2012.

M.v.h.
Niels

Citat fra: banemanden Dato  3/06-22, 19:40Fjernperronen blev skrællet helt ind til knoglerne og bygget op igen og fremstår stadig pæn og nydelig synes jeg.

Ja, lige præcis. Det er efter min mening en lektion i, hvad har fungeret og hvad der ikke har. Men når der nu er tale om "forskønnelse", så må jeg indrømme at jeg ikke helt ved, hvad det indebærer? Findes der nogen planer eller billeder der viser, hvad man har tænkt sig at gøre? Fordi hvis s-tog perronerne bliver "forskønnet" på samme måde som i 2012, så er det spildt penge, synes jeg.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Kunne være fedt at lave ekstra spor til S-tog eller regionaltog fra København H-Østerport og så bagefter lave det pænt.

Personligt håber jeg på, at s-togsperronen bliver fornyet på samme måde som regionaltogsperronen, men jeg ved ikke helt om de 25 millioner er nok til det. Det lyder måske af meget, men det er det faktisk ikke, især hvis det skal være nok til at forskønne hele stationen og ikke kun s-togsdelen.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Nu hvor ME'erne ikke længere er i drift, så burde man næsten overveje at fjerne de plader man satte op mellem S-Tog og fjerntogsperronen og så fokusere på at renovere de gamle søjler.
Der er to væsentlige plusser ved at gå tilbage til det oprindelige udseende: Det vil give mere "luft", især på den meget klaustrofobiske fjerntogsperron, og det vil fjerne en masse udgifter i forhold til hærværk, da man fjerner to vægge. 

Nørreport får en forskønnelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/06-22, 10:58.
Der mangler en overdækket busterminal så skift fra og til bus kan ske lige så beskyttet mod sol, vind og vejr som det sker ved de sporbårne transportmidler.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: M. Qvist Dato 12/06-22, 10:19Nu hvor ME'erne ikke længere er i drift, så burde man næsten overveje at fjerne de plader man satte op mellem S-Tog og fjerntogsperronen og så fokusere på at renovere de gamle søjler.
Der er to væsentlige plusser ved at gå tilbage til det oprindelige udseende: Det vil give mere "luft", især på den meget klaustrofobiske fjerntogsperron, og det vil fjerne en masse udgifter i forhold til hærværk, da man fjerner to vægge. 

Meget god idé! Jeg tror desværre ikke at man har tænkt så langt...


Citat fra: Per Holm Dato 12/06-22, 10:58Der mangler en overdækket busterminal så skift fra og til bus kan ske lige så beskyttet mod sol, vind og vejr som det sker ved de sporbårne transportmidler.

Det er fuldstændig rigtigt, men modargumentet ville nok være at man ikke vil pille ved "designet". Det har mig bekendt vundet mange priser, men også kostet rigtig mange penge. 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Nørreport får en forskønnelse
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 12/06-22, 16:08.
Der er nogle stationer, hvor man har fjernet overdækningen af busterminalerne, fordi de blev for mørke og utrygge. Noget der også kunne blive et problem ved Nørreport Station, der i forvejen døjer med fulderikker og hjemløse i gadeplan.

Hvad angår afskærmningen mellem perronerne, så forhindrer de jo, at folk forsøger at rende over sporene fra den ene til den anden perron. Så her vil det som minimum være nødvendigt med hegn for at undgå de farlige situationer, der af og til sker andre steder.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Leif Jørgensen Dato 12/06-22, 16:08Hvad angår afskærmningen mellem perronerne, så forhindrer de jo, at folk forsøger at rende over sporene fra den ene til den anden perron. Så her vil det som minimum være nødvendigt med hegn for at undgå de farlige situationer, der af og til sker andre steder.

Eller glasvægge.

Nørreport får en forskønnelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/06-22, 21:44.
Citat fra: Trainee Dato 12/06-22, 21:25
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 12/06-22, 16:08Hvad angår afskærmningen mellem perronerne, så forhindrer de jo, at folk forsøger at rende over sporene fra den ene til den anden perron. Så her vil det som minimum være nødvendigt med hegn for at undgå de farlige situationer, der af og til sker andre steder.

Eller glasvægge.
Der må være et sæt regler for i hvilke tilfælde der kræves overgangshindrende foranstaltninger.

For eks. synes dette (foreløbigt) ikke at være påkrævet i Slagelse trods en betydelig højere gennemkørselshastighed end på Nørreport.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nørreport får en forskønnelse
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 13/06-22, 14:49.
Jeg er desværre bange for, at det mere handler om folks opførsel. Det er især på S-banen, folk kan finde på at rende på sporene. På Østerport Station blev der derfor opsat hegn mellem sporene i april 2020 for at reducere det.

Derudover kan Banedanmark opsætte hegn langs banen i henhold til Jernbaneloven og Hegnsloven.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Nørreport får en forskønnelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/06-22, 15:20.
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 13/06-22, 14:49... at det mere handler om folks opførsel. ...

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
Enig. Men hvad er kriterierne for om der skal sættes hegn på for eks. Nørrebro, Nørreport, Odense, Slagelse, Valby og Østerport? Antal personpåkørsler årligt?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Er der sket noget indtil videre? Er der nogen der ved hvad man fra DSBs side egentlig har besluttet sig for at gøre?
 
Sidst jeg kiggede på dette projekt, hed det at arbejderne forvendtes påbegyndt i år og at man havde udviklet en "idékatalog". 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak