Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Tysk politi skal måske have lov til at stige på IC tog til Hamburg i Padborg
Som rejsende København H - Hamburg Hbf i "mange år" har det undret mig at det tyske politi først stiger ombord i toget på fri bane ved Flensburg Weiche. Og står af i Schleswig hvor toget officielt ikke har stop på vej mod Hamburg Hbf (men på turen hjem???)

Det er der en tysk/dansk politiker der vil ændre. Forståeligt. Her er en tysk artikel der undrer sig over at det tyske politi ikke må stige omborg i Padborg.

https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-apenrade-tingleff-tondern-daenemark-suedschleswig/stefan-seidler-will-zustieg-fuer

"mange år" betyder siden foråret 2019 hvor DSB indførte togbusser København H- Rødby F.

Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Så det vil kræve at en bevæbnet dansk betjent kører med toget fra Padborg til Schleswig og derefter ledsages  af en tysk bevæbnet betjent fra Schleswig tilbage til grænsen. Det er noget mere bøvlet end at holde ind kort i Weiche.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/06-22, 14:56Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Det er næsten rigtigt. Det eksisterer en bilateral aftale om, at tysk politi må fortsætte en eftersættelse ind over grænsen indtil dansk politi kan overtage.

Det burde være muligt at lave en lignende aftale med hensyn kontrol i togene.

mvh
-ivar

Citat fra: andersj Dato  4/06-22, 14:56Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Så det vil kræve at en bevæbnet dansk betjent kører med toget fra Padborg til Schleswig og derefter ledsages  af en tysk bevæbnet betjent fra Schleswig tilbage til grænsen. Det er noget mere bøvlet end at holde ind kort i Weiche.

Tak for svaret. Det kan jeg godt læse mig til. Og for en god ordens skyld har jeg de ca. 15 gange jeg er kørt fra Hamburg Hbf til København H aldrig set en tysk betjent stige på i Schleswig. Bl.a. fordi stoppet i Schleswig er forholdsvis nyt.

Tyskerne stiger som regel også kun på i sydgående retning, da de er lidt ligeglade med hvem der forlader Tyskland.

Citat fra: ivar Dato  4/06-22, 16:07
Citat fra: andersj Dato  4/06-22, 14:56Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Det er næsten rigtigt. Det eksisterer en bilateral aftale om, at tysk politi må fortsætte en eftersættelse ind over grænsen indtil dansk politi kan overtage.

Det burde være muligt at lave en lignende aftale med hensyn kontrol i togene.

mvh
-ivar

Der er markant forskel på en akut eftersættelse og rutinekontrol i togene. Især fordi at der jo ikke er nogen konsekvenser ved at de først stiger på i Flensburg Weiche - passagererne er jo de samme som hvis de stod på i Padborg.

Anders


[/quote]

Der er markant forskel på en akut eftersættelse og rutinekontrol i togene. Især fordi at der jo ikke er nogen konsekvenser ved at de først stiger på i Flensburg Weiche - passagererne er jo de samme som hvis de stod på i Padborg.
[/quote]

Det behøver du slet ikke at belære mig om. Min bemærkning var udelukkende et korrektiv til dit ubetingede udsagn, samt en indikation af, at der i grænselandet kan og skal findes pragmatiske løsninger på praktiske udfordringer, hvis der er behov for det, og det er der heldigvis mange eksempler på.

Bedste hilsner
-ivar

Citat fra: andersj Dato  4/06-22, 14:56Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Så det vil kræve at en bevæbnet dansk betjent kører med toget fra Padborg til Schleswig og derefter ledsages  af en tysk bevæbnet betjent fra Schleswig tilbage til grænsen. Det er noget mere bøvlet end at holde ind kort i Weiche.

Men dette er blevet løst i årtier over hele Europa - begge landes politienheder kører frem og tilbage mellem de to grænsestationer. Dette muliggør problemfri grænsekontrol uden at bremse trafikken. Den kendsgerning, at Danmark, Sverige og Tyskland ikke kan finde ud af dette, er det skammeligt - og viser, at regeringerne ser togtrafikken som anden klasse af trafik - at unødigt bremse den for grænsekontrol, er acceptabelt. Skammeligt.

Tysk politi skal måske have lov til at stige på IC tog til Hamburg i Padborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/06-22, 11:54.
Seneste redigering: 7/06-22, 12:00 af Per Holm
Det nye begreb er "transportøransvar" hvorved transportøren er pålagt ansvaret for kun at medbringe rejsende der er berettigede til at krydse grænsen. Det gav sig jo nogle groteske udslag i Københavns Lufthavn Kastrup som slet ikke var designet hertil.

Den eneste helt sikre måde at drive trafikselskab straffrit på er nu at man kun transporterer de rejsende frem til grænsen og der lader dem stige af og krydse grænsen på egen hånd.

Desværre er ironi ikke anvendt. :-\

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: dysharmonica Dato  7/06-22, 11:34
Citat fra: andersj Dato  4/06-22, 14:56Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Så det vil kræve at en bevæbnet dansk betjent kører med toget fra Padborg til Schleswig og derefter ledsages  af en tysk bevæbnet betjent fra Schleswig tilbage til grænsen. Det er noget mere bøvlet end at holde ind kort i Weiche.

Men dette er blevet løst i årtier over hele Europa - begge landes politienheder kører frem og tilbage mellem de to grænsestationer. Dette muliggør problemfri grænsekontrol uden at bremse trafikken. Den kendsgerning, at Danmark, Sverige og Tyskland ikke kan finde ud af dette, er det skammeligt - og viser, at regeringerne ser togtrafikken som anden klasse af trafik - at unødigt bremse den for grænsekontrol, er acceptabelt. Skammeligt.

Det har jeg aldrig oplevet, hvor sker det henne? Jeg har oplevet at tysk politi har stået på banegården i Salzburg i 2019 og kigget efter hvem der steg på regionaltoget mod München. Men her er der heller ikke en sprogbarriere.

Citat fra: Per Holm Dato  7/06-22, 11:54Det nye begreb er "transportøransvar" hvorved transportøren er pålagt ansvaret for kun at medbringe rejsende der er berettigede til at krydse grænsen. Det gav sig jo nogle groteske udslag i Københavns Lufthavn Kastrup som slet ikke var designet hertil.

Den eneste helt sikre måde at drive trafikselskab straffrit på er nu at man kun transporterer de rejsende frem til grænsen og der lader dem stige af og krydse grænsen på egen hånd.

Desværre er ironi ikke anvendt. :-\

Transportøransvar har ikke været aktuelt siden den svenske regeringen suspenderede det i maj 2017 efter at have indført det den 4. januar 2016.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/06-22, 13:47
Citat fra: dysharmonica Dato  7/06-22, 11:34
Citat fra: andersj Dato  4/06-22, 14:56Tysk politi må ikke være bevæbnede på dansk grund, medmindre de ledsages af en dansk betjent. De fælles patruljer der køres i grænselandet er derfor også bemandet med en dansk betjent og en tysk betjent. Jeg antager at Tyskland har samme regel.

Så det vil kræve at en bevæbnet dansk betjent kører med toget fra Padborg til Schleswig og derefter ledsages  af en tysk bevæbnet betjent fra Schleswig tilbage til grænsen. Det er noget mere bøvlet end at holde ind kort i Weiche.

Men dette er blevet løst i årtier over hele Europa - begge landes politienheder kører frem og tilbage mellem de to grænsestationer. Dette muliggør problemfri grænsekontrol uden at bremse trafikken. Den kendsgerning, at Danmark, Sverige og Tyskland ikke kan finde ud af dette, er det skammeligt - og viser, at regeringerne ser togtrafikken som anden klasse af trafik - at unødigt bremse den for grænsekontrol, er acceptabelt. Skammeligt.

Det har jeg aldrig oplevet, hvor sker det henne? Jeg har oplevet at tysk politi har stået på banegården i Salzburg i 2019 og kigget efter hvem der steg på regionaltoget mod München. Men her er der heller ikke en sprogbarriere.

Centraleuropa i 80-00'erne - før Schengen, før Slovakiet / Tjekkiet / Slovenien blev medlemmer af EU. Jeg oplevede det på SK-AT, SK-CZ, CZ-AT, AT-SI og CZ-D grænserne.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak