Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Muligt gods til Thyborøn Havn?
Gå ned Sider:[1] 2
Muligt gods til Thyborøn Havn?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/06-22, 12:25.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Lars Dato  6/06-22, 12:52
Citat fra: marrix Dato  6/06-22, 11:02https://folkebladetlemvig.dk/artikel/godsspor-p%C3%A5-havnen-i-thybor%C3%B8n-skal-gen%C3%A5bnes

 - Martin

Lyder spændende. Vi må håbe, at det lykkes.

Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.

Muligt gods til Thyborøn Havn?
Af Isak Nielsen, I en Sovevognskupe. 6/06-22, 18:27.
Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01
Citat fra: Lars Dato  6/06-22, 12:52
Citat fra: marrix Dato  6/06-22, 11:02https://folkebladetlemvig.dk/artikel/godsspor-p%C3%A5-havnen-i-thybor%C3%B8n-skal-gen%C3%A5bnes

 - Martin

Lyder spændende. Vi må håbe, at det lykkes.

Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.

Det er da bedre end at sende det med lastbil

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Citat fra: marrix Dato  6/06-22, 11:02https://folkebladetlemvig.dk/artikel/godsspor-p%C3%A5-havnen-i-thybor%C3%B8n-skal-gen%C3%A5bnes

 - Martin

Hvor kommer et VVM-vurderingskrav ind, når man ønsker at istandsætte og køre på et eksisterende spor? Er der et lovkrav ud fra åremål uden trafik eller lign?

Nogenlunde samme krav blev fremsat ifm. sporfornyelsen på Østbanen.

Mvh. Jens

Citat fra: Isak Nielsen Dato  6/06-22, 18:27
Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01
Citat fra: Lars Dato  6/06-22, 12:52
Citat fra: marrix Dato  6/06-22, 11:02https://folkebladetlemvig.dk/artikel/godsspor-p%C3%A5-havnen-i-thybor%C3%B8n-skal-gen%C3%A5bnes

 - Martin

Lyder spændende. Vi må håbe, at det lykkes.

Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.

Det er da bedre end at sende det med lastbil

Men endnu bedre at lade det blive i Italien!

CitatJens, Fredericia. 6/06-22, 20:04
Nogenlunde samme krav blev fremsat ifm. sporfornyelsen på Østbanen.

..... men frafaldet igen.
F.s.v.a. en privatbane er kommunen miljømyndighed. At Miljøstyrelsen var "inde over" Østbanen skyldes, at banen ligger i flere kommuner.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Isak Nielsen Dato  6/06-22, 18:27
Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.

Det er da bedre end at sende det med lastbil
At sende det med lastbil er bedre end, at skyde det ind i solen med en raket.

At man kan finde en dårligere løsning, gør det ikke til en god eller den bedste løsning.

Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.
Det burde være almindelig viden at Italien er voldsomt udfordret på miljøområdet. Det kan godt være at de burde være i stand til selv at tage vare på deres affald af enhver art, men der mangler adskillige meter før de er i mål.

Når det er sagt  - hvad er skærverne forurenede med?

Kan det være derfor at der ønskes en VVM undersøgelse?

Eskild

Citat fra: esni Dato  7/06-22, 11:56
Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.
Det burde være almindelig viden at Italien er voldsomt udfordret på miljøområdet. Det kan godt være at de burde være i stand til selv at tage vare på deres affald af enhver art, men der mangler adskillige meter før de er i mål.

Nu er det anført at der er tale om deponi.
Så det virker tåbeligt at transportere x antal skærver fra Italien til Norge blot for at de kan ligge i et stenbrud. Norge er i forvejen udfordret af at de har mindst jordareal til landbrug, veje og boliger af alle lande i Europa.

Så deponering burde Italien trods deres mangler på miljøområdet selv kunne klare lige så godt som Norge.

Citat fra: TWB Dato  7/06-22, 12:16
Citat fra: esni Dato  7/06-22, 11:56
Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.
Det burde være almindelig viden at Italien er voldsomt udfordret på miljøområdet. Det kan godt være at de burde være i stand til selv at tage vare på deres affald af enhver art, men der mangler adskillige meter før de er i mål.

Nu er det anført at der er tale om deponi.
Så det virker tåbeligt at transportere x antal skærver fra Italien til Norge blot for at de kan ligge i et stenbrud. Norge er i forvejen udfordret af at de har mindst jordareal til landbrug, veje og boliger af alle lande i Europa.

Så deponering burde Italien trods deres mangler på miljøområdet selv kunne klare lige så godt som Norge.

Meget afhænger af HVAD de skærver er forurenet med.
Når de er sendt til udlandet er der papir på hvad der er sendt hvorhen, og så er chancen for at de dukker op igen et forkert sted mindre.

Eskild

Citat fra: esni Dato  7/06-22, 12:46
Citat fra: TWB Dato  7/06-22, 12:16
Citat fra: esni Dato  7/06-22, 11:56
Citat fra: TWB Dato  6/06-22, 15:01Ja. Oplagt at køre forurenede skærver fra Italien til deponi i Norge! Eller er det bare et godt eksempel på miljøsvineri?

Det burde ellers være muligt at finde et eller andet sted i Italien hvor slige sager kunne opbevares UDEN at belaste skinnenet gennem det meste af Europa.

Men fint hvis Cheminova kan få gods over på skinner.
Det burde være almindelig viden at Italien er voldsomt udfordret på miljøområdet. Det kan godt være at de burde være i stand til selv at tage vare på deres affald af enhver art, men der mangler adskillige meter før de er i mål.

Nu er det anført at der er tale om deponi.
Så det virker tåbeligt at transportere x antal skærver fra Italien til Norge blot for at de kan ligge i et stenbrud. Norge er i forvejen udfordret af at de har mindst jordareal til landbrug, veje og boliger af alle lande i Europa.

Så deponering burde Italien trods deres mangler på miljøområdet selv kunne klare lige så godt som Norge.

Meget afhænger af HVAD de skærver er forurenet med.
Når de er sendt til udlandet er der papir på hvad der er sendt hvorhen, og så er chancen for at de dukker op igen et forkert sted mindre.

Det du reelt siger er at Italien så blot kan eksportere AL deres affald ud af landet - blot der er papirer på hvad det er!
Og hvem har så udstedt de papirer? Mafien?

En dårligt argument for at bruge energi på transport af noget til deponering vil jeg mene.

Eksport af affald om det er til deponi, forarbejdning, genbrug eller forbrænding, er meget normalt. Bare se alle de lastbiler der kører med mærket "A" på. Folk ville blive overrasket over at vide hvad vi eksporterer af affald her fra DK!  Ikke at det altid er den bedste løsning, for det er det ikke altid.

Men tit og ofte er det en ganske god løsning. F.eks. sender vi store mængder metalskrot til Italien og Tyrkiet, hvor de er rigtig gode til at smelte det om og genbruge det. Plastik ryger til Tyskland og bliver til granulat. Vi modtager kemisk affald (Fortum Waste Solution i Nyborg f.eks) og også metalskrot (Stålvalseværket)- så længe firmaerne forarbejder eller opbevarer affaldet under ordentlige forhold, ser jeg intet problem.

Og hellere at Italien sender brugte "bane" skærver til deponi i Norge, end at de havner som vejfyld i Burma.

Og jeg kan klart se fordelen for banen i at få mere af den slags skidt væk fra lastbiler og over på bane og skib.

Og jeg ville da ønske at Stålvalseværket fik mere metalskrot leveret pr bane, og at der også røg kemisk problemaffald pr bane til Nyborg  ;)

Men med hensyn til projektet ved Thyborøn, så er jeg snart ved at tvivle på at det bliver til noget. At det ender som ituslåede luftkasteller  :-\

Når man snart tænker på at det er 10 år siden, at bla MJBA, DB, Lemvig Kommune, Thyborøn Stevedore o.a. ville satse på jernbanegods med ral mv fra Thyborøn: med store planer-læsseanlæg nord for Rønland st., opstillingsspor ved Rønland st.,Renovering af havnespor, shunt ved Lemvig mv. 

Desværre lader det til at den gode Martha Vrist og Co. bliver ved med at løbe panden mod en mur (BDK og Staten)  :-\

https://issuu.com/dansk_jernbaneforbund/docs/jbt_20140327/19

https://folkebladetlemvig.dk/artikel/s%C3%A6tter-skub-i-jernbane-spor-der-f%C3%B8rer-uden-om-lemvig-2014

https://www.lemvig.dk/Files/Files/Teknik%20og%20Milj%C3%B8/H%C3%B8ringer%20og%20afg%C3%B8relser/Sydhavnsvej%2016%20-%20VVM%20afg%C3%B8relse.pdf

Og der er mere om emnet både på google og på "det gamle forum".

Desværre er historien om "ral projektet" i Thyborøn endnu ældre, idet DSB Gods/ Railion og Vltj samt kunden var i god dialog om opstart af grus/ raltransporter allerede omkring år 2001. Så vidt jeg husker blev det bla. til en artikel i "Herning Folkeblad"... - men heller ikke mere, dén slags nye projekter har utroligt ringe levevilkår hér til lands !

PS: Der sendes ikke længere skrot til Frederiksværk, da anlægget deroppe alene forarbejder færdigt stål fra Rusland.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak