Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Muligt gods til Thyborøn Havn?
Gå ned Sider: 1 [2]

Citat fra: Per Tenstrand Dato  8/06-22, 20:20PS: Der sendes ikke længere skrot til Frederiksværk, da anlægget deroppe alene forarbejder færdigt stål fra Rusland.

Det kan man jo så bare håbe på måske ændrer sig, den nuværende situation taget i betragtning.

Muligt gods til Thyborøn Havn?
Af RBruns. 8/06-22, 21:24.
Seneste redigering: 8/06-22, 21:29 af RBruns
De projekter jeg tænker på, er af lidt nyere dato.

Og jeg tager sgu hatten af for de ildsjæle...

Men at kæmpe for en "forretningsmodel" og nogle infrastruktur forbedringer i 20 år... jeg forstår sgu godt hvorfor vi her i DK halter 20-30 år bagefter på så mange punkter!  ::)

PS jeg har selv været i det statslige system i mere end 15 år...
Arbejdede med logistik..
Nu uddanner jeg kommende generationer inden for vejgodstransport...

Og jeg kan sgu godt se ideen med gods på bane, og en dansk "rollende landstraße" fra Padborg til Malmø, Frederikshavn, Hirtshals og Thyborøn


Citat fra: RBruns Dato  8/06-22, 19:50Eksport af affald om det er til deponi, forarbejdning, genbrug eller forbrænding, er meget normalt. Bare se alle de lastbiler der kører med mærket "A" på. Folk ville blive overrasket over at vide hvad vi eksporterer af affald her fra DK!  Ikke at det altid er den bedste løsning, for det er det ikke altid.

Men tit og ofte er det en ganske god løsning. F.eks. sender vi store mængder metalskrot til Italien og Tyrkiet, hvor de er rigtig gode til at smelte det om og genbruge det. Plastik ryger til Tyskland og bliver til granulat. Vi modtager kemisk affald (Fortum Waste Solution i Nyborg f.eks) og også metalskrot (Stålvalseværket)- så længe firmaerne forarbejder eller opbevarer affaldet under ordentlige forhold, ser jeg intet problem.

Og hellere at Italien sender brugte "bane" skærver til deponi i Norge, end at de havner som vejfyld i Burma.

Og jeg kan klart se fordelen for banen i at få mere af den slags skidt væk fra lastbiler og over på bane og skib.

Og jeg ville da ønske at Stålvalseværket fik mere metalskrot leveret pr bane, og at der også røg kemisk problemaffald pr bane til Nyborg  ;)

Men med hensyn til projektet ved Thyborøn, så er jeg snart ved at tvivle på at det bliver til noget. At det ender som ituslåede luftkasteller  :-\

Når man snart tænker på at det er 10 år siden, at bla MJBA, DB, Lemvig Kommune, Thyborøn Stevedore o.a. ville satse på jernbanegods med ral mv fra Thyborøn: med store planer-læsseanlæg nord for Rønland st., opstillingsspor ved Rønland st.,Renovering af havnespor, shunt ved Lemvig mv. 

Desværre lader det til at den gode Martha Vrist og Co. bliver ved med at løbe panden mod en mur (BDK og Staten)  :-\

https://issuu.com/dansk_jernbaneforbund/docs/jbt_20140327/19

https://folkebladetlemvig.dk/artikel/s%C3%A6tter-skub-i-jernbane-spor-der-f%C3%B8rer-uden-om-lemvig-2014

https://www.lemvig.dk/Files/Files/Teknik%20og%20Milj%C3%B8/H%C3%B8ringer%20og%20afg%C3%B8relser/Sydhavnsvej%2016%20-%20VVM%20afg%C3%B8relse.pdf

Og der er mere om emnet både på google og på "det gamle forum".
Jeg er ikke uenig i at materiale kan sendes rundt såfremt det kan bearbejdes, gennembrufes eller måske afbrændes i bedre anlæg end det er muligt i afsenderlandet.

Men skærver til deponi giver ikke mening og skulle det ende i Burma som vejfyld - så var det nok bedre at EU påtog sig at regulere området såfremt der er lande som sender det langt væk

Lidt urelateret til den diskussion der har forgået her i tråden, men gods til Thyborøn er da meget begrænset af, at der skal laves omløb i Lemvig, og ud fra hvad jeg kan se, er der kun et meget kort stykke spor til dette, så togene kan ikke blive mere end et par vogne lange, eller har jeg misforstået noget?

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Muligt gods til Thyborøn Havn?
Af andersj, Aalborg. 10/06-22, 22:10.
Ca. 240 meter får jeg det til på Google Maps, hvilket også er grunden til at man har snakket om en shunt udenom Lemvig.

Anders

Jeg synes, der i tråden er en noget lemfældig holdning til deponi. Det handler ikke bare om at lægge noget i en bunke eller i et stenbrud. Forurenet materiale skal behandles, så man undgår nedsivning af giftige stoffer til undergrunden med en kraftig membran eller en tykt lerlag f.eks., og der kan også være problemer med frigivelse af volatile stoffer, der skal forhindres. Aktuelt kan skærverne måske indeholde rester af sprøjtemidler og spildolie. Det vil være klart bedst, hvis Italien selv kunne håndtere materialet, men ellers er det at foretrække, det kommer et sted hen, hvor det kan opbevares på betryggende vis.

MVH; Lars

Miljøbeskyttelseslovgivningerne i Italien og i Norge
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/06-22, 11:46.
Seneste redigering: 11/06-22, 11:51 af Per Holm
Er vi ikke kommet en kende langt ud når det - i øvrigt uden noget nærmere oplyst om sagens genstand - nærmest forudsættes at det skulle være Thyborøn Havns opgave at sætte bremsen i når miljømyndighederne i såvel Italien som Norge er helt uden evner?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: LarsJels Dato 11/06-22, 09:04Jeg synes, der i tråden er en noget lemfældig holdning til deponi. Det handler ikke bare om at lægge noget i en bunke eller i et stenbrud. Forurenet materiale skal behandles, så man undgår nedsivning af giftige stoffer til undergrunden med en kraftig membran eller en tykt lerlag f.eks., og der kan også være problemer med frigivelse af volatile stoffer, der skal forhindres. Aktuelt kan skærverne måske indeholde rester af sprøjtemidler og spildolie. Det vil være klart bedst, hvis Italien selv kunne håndtere materialet, men ellers er det at foretrække, det kommer et sted hen, hvor det kan opbevares på betryggende vis.

MVH; Lars
Det er da om noget lemfældigt at transportere noget som måtte være  giftigt tværs gennem Europa blot fordi det samlet set er lidt billigere end at det blev opbevaret på betryggende måde i Italien!

Jeg har meget svært ved at se hvad Norge kan tilbyde af deponering som ikke kan gøres i Italien.

Norge har under 5% brugbar areal til veje, byer og landbrug (korn).

Tror at samlet set har Italien mere areal. Og befolkningen i Italien mindskes år for år.

Så mon ikke der er indtil flere nedlagte stenbud hvor disse skærver på betryggende vis kan opbevares UDEN at indblande 3-4 andre lande ved transport og deponering.

Det handler vel om hvor man bedst i nærområdet kan løse opgaven.

Hvis der havde være tale om egentlig behandling mhp. genbrug kunne jeg måske nok se ideen med at flytte det over 1.000 km væk.

Men vi har nok ikke samme indstilling til hvad der tjener miljøet bedst såfremt man bare kan flytte det rundt på jernbane.
 
Hvorfor så iøvrigt flytte det fra jernbane i Thyborøn til skib og så formentlig efterfølgende på lastbil / togvogn i Norge fremfor at køre det hele vejen i godsvogn?

Citat fra: RBruns Dato  8/06-22, 21:19
Citat fra: Per Tenstrand Dato  8/06-22, 20:20PS: Der sendes ikke længere skrot til Frederiksværk, da anlægget deroppe alene forarbejder færdigt stål fra Rusland.

Det kan man jo så bare håbe på måske ændrer sig, den nuværende situation taget i betragtning.

Det er russerne de ejer værket, så det er svært at forudsige.

Citat fra: Per Tenstrand Dato  8/06-22, 20:20Desværre er historien om "ral projektet" i Thyborøn endnu ældre, idet DSB Gods/ Railion og Vltj samt kunden var i god dialog om opstart af grus/ raltransporter allerede omkring år 2001. Så vidt jeg husker blev det bla. til en artikel i "Herning Folkeblad"... - men heller ikke mere, dén slags nye projekter har utroligt ringe levevilkår hér til lands !


Så har man åbenbart haft 20 år eller mere til at finde en mulighed for at deponere skærverne i Italien.


Gør ikke historien bedre for at argumentere for flytning af tungt gods tværs gennem Europa for kun at deponere det i Norge.

Så i det lys er det nok godt at netop dette jernbaneprojekt ikke er blevet til noget.

Imidlertid ville det være interessant at vide om skærverne så stadig er i Italien eller fragtet med skib eller lastbil?
For så nærmer vi os da snart en molbo-historie.

Citat fra: TWB Dato 13/06-22, 06:06Så har man åbenbart haft 20 år eller mere til at finde en mulighed for at deponere skærverne i Italien.


Der er tale om to forskellige projekter.
Det 20 år gamle projekt handler om rent ral som skal læsses på jernbanen i Thyborøn og køres andre steder hen i landet.

Johnni

Citat fra: Johnni Christensen Dato 13/06-22, 21:15
Citat fra: TWB Dato 13/06-22, 06:06Så har man åbenbart haft 20 år eller mere til at finde en mulighed for at deponere skærverne i Italien.


Der er tale om to forskellige projekter.
Det 20 år gamle projekt handler om rent ral som skal læsses på jernbanen i Thyborøn og køres andre steder hen i landet.

Johnni

Det er nu ikke det indtryk man får ved at læse HELE indlægget fra Per Tenstrand.

Gå op Sider: 1 [2]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak