Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Borris stations vestlige U-signal (+1 foto)
Min vej faldt i dag forbi Borris station :)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Borris stations vestlige U-signal(er). 6. juni 2022. 

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Borris stations vestlige U-signal (+1 foto)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/06-22, 02:46.
Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.
Det her er jo tydeligvis en discountudførsel, hvor man sparer nogle PU signaler.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Det her er jo tydeligvis en discountudførsel, hvor man sparer nogle PU signaler.

Hvorfor opsætte signaler unødvendigt? Når der ikke skal rangeres, er Pu-signalet en overflødig løsning.

Det svarer til DSB1954Ry-anlæggene (på nær et par Dv-signaler i vigesporet) og var det samme på Grenaabanen og Odderbanen før ombygningen til letbane (og det er så også samme sikringsanlægstype baseret på Siemens S5).

/ Jan

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.

Sikkerhed. Med kun ét U-signal som du beskriver, vil sikkerheden være afhængig af at den gule lanterne virker. Med to signaler er du uafhængig af om en eller flere lanterner ikke virker.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Det her er jo tydeligvis en discountudførsel, hvor man sparer nogle PU signaler.

Skrev du efter at have argumenteret for, at skære ned fra to til ét U-signal ;-)

Citat fra: thomastog Dato  7/06-22, 08:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.

Sikkerhed. Med kun ét U-signal som du beskriver, vil sikkerheden være afhængig af at den gule lanterne virker. Med to signaler er du uafhængig af om en eller flere lanterner ikke virker.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Det her er jo tydeligvis en discountudførsel, hvor man sparer nogle PU signaler.

Skrev du efter at have argumenteret for, at skære ned fra to til ét U-signal ;-)

Som jeg husker det fra min tid på privatbane, så kommer den en melding hvis hovedtråden i en pære brænder over.
Mon ikke der stadig er en overvågning af pærens tilstand?

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato  7/06-22, 09:29Som jeg husker det fra min tid på privatbane, så kommer den en melding hvis hovedtråden i en pære brænder over.
Mon ikke der stadig er en overvågning af pærens tilstand?

Jo, og lampen kører videre på reservetråden.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.
Det her er jo tydeligvis en discountudførsel, hvor man sparer nogle PU signaler.
Det er et simpel sikringsanlæg, som ikke har de samme muligheder, som de de relæ-anlæg, som tilsvarende stationer har. Men hvis man ikke har behov for de muligheder, som PU-signaler giver, så var en unødvendig omkostning. Ellers vil jeg foretrække 2 U-signaler i forhold til et fælles signal for 2 spor - det er det samme niveau af signalgivning.

Borris stations vestlige U-signal (+1 foto)
Af thomastog. 7/06-22, 11:25.
Seneste redigering: 7/06-22, 11:26 af thomastog
Citat fra: metrohenrik Dato  7/06-22, 09:29
Citat fra: thomastog Dato  7/06-22, 08:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.

Sikkerhed. Med kun ét U-signal som du beskriver, vil sikkerheden være afhængig af at den gule lanterne virker. Med to signaler er du uafhængig af om en eller flere lanterner ikke virker.

..

Som jeg husker det fra min tid på privatbane, så kommer den en melding hvis hovedtråden i en pære brænder over.
Mon ikke der stadig er en overvågning af pærens tilstand?

Nu er overbrændt pære ikke den eneste mulighed. En tilsneet lanterne kan også forekomme (f.eks Lyngby ulykken på S-tog).

Eller man kører med reserve-tråden (nat-sænkning), og risikerer at det er svært at se lys i den gule lanterne, med modlys fra lavthængende sol.

Uanset hvad, sikkerheden er højere med to signaler, end med et.

Borris stations vestlige U-signal (+1 foto)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/06-22, 11:29.
Seneste redigering: 7/06-22, 11:31 af Per Holm
Som jeg husker det kunne man "næsten" undvære en station i Borris. Kun til meget sjældne militære transporter var det nyttigt med en station og dertil var det tilstrækkeligt at bemande det eksisterende mekaniske sikringsanlæg.

Mekaniske anlæg lod sig dog ikke fjernstyre og da der opstod behov for regelmæssige krydsninger måtte der etableres et fjernstyret relæanlæg på hurtigste og billigste måde.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Borris stations vestlige U-signal (+1 foto)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/06-22, 13:21.
Seneste redigering: 7/06-22, 13:23 af Per Holm
Citat fra: Svend Dato  7/06-22, 13:00Hele historien kan læses her:

https://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2003/blad_1_2003-farvel-til-armsignalerne.pdf


Takker.

Fuldelektronisk sikringsanlæg blev det og jeg skulle ikke have skrevet relæsikringsanlæg.  :-X

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: steenth Dato  7/06-22, 10:56
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/06-22, 02:46Et eller andet sted er det vel lidt interessant, at der er 2 U-signaler? På nogle af privatbanerne (HHGB for eksempel) ville man have et U-signal med 3 lanterner hvor grøn ville betyde udkørsel fra det ene spor tilladt, mens gul-grøn det andet.
Det her er jo tydeligvis en discountudførsel, hvor man sparer nogle PU signaler.
Det er et simpel sikringsanlæg, som ikke har de samme muligheder, som de de relæ-anlæg, som tilsvarende stationer har. Men hvis man ikke har behov for de muligheder, som PU-signaler giver, så var en unødvendig omkostning. Ellers vil jeg foretrække 2 U-signaler i forhold til et fælles signal for 2 spor - det er det samme niveau af signalgivning.
Arh.. der var nu Pu-signaler i Ryomgård i samme anlægstype, så mulighederne var da svarende til selv simple relæanlæg.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato  7/06-22, 22:30
Citat fra: steenth Dato  7/06-22, 10:56Det er et simpel sikringsanlæg, som ikke har de samme muligheder, som de de relæ-anlæg, som tilsvarende stationer har. Men hvis man ikke har behov for de muligheder, som PU-signaler giver, så var en unødvendig omkostning. Ellers vil jeg foretrække 2 U-signaler i forhold til et fælles signal for 2 spor - det er det samme niveau af signalgivning.
Arh.. der var nu Pu-signaler i Ryomgård i samme anlægstype, så mulighederne var da svarende til selv simple relæanlæg.
Det er et PLC anlæg, som virker et relæ-anlæg. Det vel et spørgsmål, hvor mange tilstande, som vil indbygge i det. Jo flere tilstande jo mere arbejde med at validere det...

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak