Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ombygningen af Aarhus H begynder sbart.
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Ombygningen af Aarhus - spor 7/8
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 27/01-26, 22:37.
Citat fra: Wulffx Dato 27/01-26, 20:14De nye perroner 26-27/01-26

Og det, vi ser nedenfor, er vel så den smarte spor 7-8-løsning?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ombygningen af Aarhus H begynder sbart.
Af andersj, Aalborg. 27/01-26, 23:06.
Ja, og man skal ikke komme i sidste øjeblik til en togafgang fra spor 7B - medmindre man ankommer til perronen fra Bruuns Bro.

Noget jeg så nævnt, men ikke besvaret, ovre på Facebook er at det gamle spor til Odderbanen beholdes som en forlængelse af spor 7. Ifølge Strækningsoversigten overgår det ret hurtigt efter sporskiftet til at være "permanent rangerområde", så det er ikke lige til på den måde at se hvor langt ud af sporet kørsel vil være muligt fremover. Men siden at man ofrer et sporskifte og implementering i signalsystemet, må der være en hensigt med sporet? Er det til at parkere togmateriel (der er kun adgang til og fra spor 7 og 8) eller er det en ny sporadgang ned til Knorr-Bremse på Augustenborggade?

Anders

Citat fra: andersj Dato 27/01-26, 23:06Noget jeg så nævnt, men ikke besvaret, ovre på Facebook er at det gamle spor til Odderbanen beholdes som en forlængelse af spor 7. Ifølge Strækningsoversigten overgår det ret hurtigt efter sporskiftet til at være "permanent rangerområde", så det er ikke lige til på den måde at se hvor langt ud af sporet kørsel vil være muligt fremover.

Det må være det spor (med stopmærke Ar-076) man kan se nederst til venstre på det første af Wulffx's billeder fra den 19. Det ser fint og nybygget ud der, så det er ihvertfald ikke bare fordi det nu engang lå der.

Citat fra: andersj Dato 27/01-26, 23:06Ja, og man skal ikke komme i sidste øjeblik til en togafgang fra spor 7B - medmindre man ankommer til perronen fra Bruuns Bro.

Noget jeg så nævnt, men ikke besvaret, ovre på Facebook er at det gamle spor til Odderbanen beholdes som en forlængelse af spor 7. Ifølge Strækningsoversigten overgår det ret hurtigt efter sporskiftet til at være "permanent rangerområde", så det er ikke lige til på den måde at se hvor langt ud af sporet kørsel vil være muligt fremover. Men siden at man ofrer et sporskifte og implementering i signalsystemet, må der være en hensigt med sporet? Er det til at parkere togmateriel (der er kun adgang til og fra spor 7 og 8) eller er det en ny sporadgang ned til Knorr-Bremse på Augustenborggade?

I første omgang er der faktisk ikke planlagt noget med sporet, men der arbejdes dog på løsninger til området

Citat fra: Time will tell Dato 28/01-26, 00:51
Citat fra: andersj Dato 27/01-26, 23:06Ja, og man skal ikke komme i sidste øjeblik til en togafgang fra spor 7B - medmindre man ankommer til perronen fra Bruuns Bro.

I første omgang er der faktisk ikke planlagt noget med sporet, men der arbejdes dog på løsninger til området

Og de planer er man meget langt med, der udestår blot nogle enkelte dialoger i forhold til størrelser på det der skal bygges.

Banedanmark pressemeddelelse af 28.01.2026:

"Nu kører togtrafikken igen i Aarhus
Efter 11 dage med togbusser og arbejde i døgndrift kører togene igen til og fra Aarhus.
.....
Nu er arbejdet vel overstået, og der kan igen køre tog sydpå mod Skanderborg. Mod nord er der fortsat spærret frem til den 19. april, mens der arbejdes i sporene og nedbrydes en bro uden for Banegraven.
.....
Selvom trafikken genoptages onsdag morgen, anbefaler Banedanmark, at passagerer tjekker Rejseplanen eller Mit Tog-appen, da der kan være forstyrrelser i forbindelse med opstarten.
....."

Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Nu-koerer-togtrafikken-igen-i-Aarhus .

Hvad siger "perronobservatørerne", har der været forstyrrelser?

M.v.h.
Niels

Hvorfor skal broen L egentlig fjernes ?
Er der ikke behov for den længere ?

Af Henning Makholm. 28/01-26, 17:02.
Seneste redigering: 28/01-26, 17:09 af Henning Makholm
Citat fra: andersdk Dato 28/01-26, 16:25Hvorfor skal broen L egentlig fjernes ?

Min forståelse er at der ikke er plads til køreledning under den.

Bro L er som bekendt den overføring hvor der hidtil har været skiftet til venstretrafik de sidste par kilometer af banen fra Randers. I sin tid gav venstretrafikken her en kapacitetsgevinst: Med datidens signalteknologi skulle man helst have stille indkørselstogvej et godt stykke tid før toget kommer, og ved at det ankommende tog kører i det nordlige hovedspor, blokerer denne togvej ikke for at et tog der er ankommet fra Horsens, afgår mod Randers samtidig. Togveje for udkørsel blokerer ikke nær så længe -- de behøver først stilles lige før afgang, og kan opløses så snart toget er forbi sporskifterne -- så det var fordelagtigt at det var afgange snarere end ankomster som krydsede hinanden.

Med ETCS behøver indkørslen ikke være fastlagt så lang tid i forvejen -- man ved præcis hvornår det ankommende tog er kommet dertil hvor det har brug for en kørtilladelse gennem sporskiftezonen, og skulle det blive nødvendigt at bremse lidt fordi ruten ikke er klar endnu, kan nedbremsningen afbrydes så snart kørtilladelsen er givet (i modsætning til 1930erne hvor der først skulle observeres et signal).

Siden det trafikale behov for at have indkørsel til venstre er langt mindre i dag, er det billigere at nedlægge broen end at ombygge/nybygge den med fritrum til køreledninger.

Banedanmark har også lagt denne video ud der blandt andet viser det store jordarbejde ude ved broen L. Cykler jævnligt forbi stedet og det er voldsomt meget gravearbejde.

Ombygningen af Aarhus H: Perrronhøjder?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/01-26, 18:59.
Er det bare mig, eller ser de nye perroner (spor 3-7) i Aarhus "lave" ud? Hvor høje er de?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Af andersj, Aalborg. 28/01-26, 19:39.
Citat fra: Henning Makholm Dato 28/01-26, 17:02
Citat fra: andersdk Dato 28/01-26, 16:25Hvorfor skal broen L egentlig fjernes ?

Min forståelse er at der ikke er plads til køreledning under den.

Bro L er som bekendt den overføring hvor der hidtil har været skiftet til venstretrafik de sidste par kilometer af banen fra Randers. I sin tid gav venstretrafikken her en kapacitetsgevinst: Med datidens signalteknologi skulle man helst have stille indkørselstogvej et godt stykke tid før toget kommer, og ved at det ankommende tog kører i det nordlige hovedspor, blokerer denne togvej ikke for at et tog der er ankommet fra Horsens, afgår mod Randers samtidig. Togveje for udkørsel blokerer ikke nær så længe -- de behøver først stilles lige før afgang, og kan opløses så snart toget er forbi sporskifterne -- så det var fordelagtigt at det var afgange snarere end ankomster som krydsede hinanden.

Med ETCS behøver indkørslen ikke være fastlagt så lang tid i forvejen -- man ved præcis hvornår det ankommende tog er kommet dertil hvor det har brug for en kørtilladelse gennem sporskiftezonen, og skulle det blive nødvendigt at bremse lidt fordi ruten ikke er klar endnu, kan nedbremsningen afbrydes så snart kørtilladelsen er givet (i modsætning til 1930erne hvor der først skulle observeres et signal).

Siden det trafikale behov for at have indkørsel til venstre er langt mindre i dag, er det billigere at nedlægge broen end at ombygge/nybygge den med fritrum til køreledninger.

Vi var inde på nogle af de nye ind- og udkørselsmuligheder på Aarhus H i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2638.0.html

Anders

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/01-26, 18:59Er det bare mig, eller ser de nye perroner (spor 3-7) i Aarhus "lave" ud? Hvor høje er de?

Perroner på fjernbanen skal være 55 cm ved nyanlæg, og de eksisterende perroner var også 50-55 cm, så ingen ændring der.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Målt på et at Wulffx's billeder ser det ikke helt skævt ud -- efter mine håndtegnede ledelinjer bliver højden endda snarere 70 cm når jeg skalerer efter sporvidden, men der er kun få pixels forskel til de 55 cm, så 55 er hvad jeg tror på.

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/01-26, 21:38.
Citat fra: Henning Makholm Dato 28/01-26, 20:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Målt på et at Wulffx's billeder ser det ikke helt skævt ud -- efter mine håndtegnede ledelinjer bliver højden endda snarere 70 cm når jeg skalerer efter sporvidden, men der er kun få pixels forskel til de 55 cm, så 55 er hvad jeg tror på.
Er der ikke noget med at de sænker sporene for at få plads til køreledningerne under Bruuns bro? Hvis de ikke også sænker peronnerne (= bygger dem helt om), så vil perronhøjden stige. Og det vil vel se åndsvagt ud hvis den er 70 cm under Bruuns og så 55 længere ude? Så sporene er sænket hele vejen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-26, 21:38Er der ikke noget med at de sænker sporene for at få plads til køreledningerne under Bruuns bro? Hvis de ikke også sænker peronnerne (= bygger dem helt om), så vil perronhøjden stige. Og det vil vel se åndsvagt ud hvis den er 70 cm under Bruuns og så 55 længere ude? Så sporene er sænket hele vejen.
Så vidt jeg kan se på billederne, er perronerne nybygget hele vejen gennem banegården. Ihvertfald med ny flisebelægning, og så er der vist ikke meget vundet ved at bevare niveauet på perronoverfladen under Bruuns Bro.

(Og slet ikke hvis konsekvensen er at der bliver et trin fra perronen ned i et lavgulvstog, så tilgængeligheden går fløjten.)

Citat fra: Henning Makholm Dato 28/01-26, 21:52
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-26, 21:38Er der ikke noget med at de sænker sporene for at få plads til køreledningerne under Bruuns bro? Hvis de ikke også sænker peronnerne (= bygger dem helt om), så vil perronhøjden stige. Og det vil vel se åndsvagt ud hvis den er 70 cm under Bruuns og så 55 længere ude? Så sporene er sænket hele vejen.
Så vidt jeg kan se på billederne, er perronerne nybygget hele vejen gennem banegården. Ihvertfald med ny flisebelægning, og så er der vist ikke meget vundet ved at bevare niveauet på perronoverfladen under Bruuns Bro.

(Og slet ikke hvis konsekvensen er at der bliver et trin fra perronen ned i et lavgulvstog, så tilgængeligheden går fløjten.)

Ja hele perronen er sænket sammen med sporret, så det har den samme højde som før de byggede om. Ved rulletrappen kan man se hvordan der er en skråning, da de bruger de gamle rulletrapper. Det kommer ikke til at påvirke dem som skal bruge rulletrappen eller almene trapper, det er nok ca 15-25 cm forskel. De har ikke sat trapperne op endnu til bruuns bro.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak