Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ombygningen af Aarhus H begynder sbart.
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: JaPa Dato 17/12-25, 20:59Banedanmark går i gang med næste afdeling af opgraderingen af Århus H. Det medfører 11 dage uden tog og en lang periode med togbusser mellem Århus og Randers.

Flere detaljer om bl.a. periodens trafik i Banedanmarks pressemeddelelse af 08.01.2026:

"Banedanmark og togselskaber er klar til 11 dage uden togdrift i Aarhus
Togtrafikken til og fra Aarhus er indstillet fra den 16. til 27. januar, mens Banedanmark sætter fuld kraft på ombygningen af jernbanen. Trafikken nordpå er spærret i tre måneder.
Om godt en uge starter en intens fase af ombygningen af jernbanen i Aarhus. Fra den 16. om aftenen til og med den 27. januar kører der ingen DSB-tog til og fra Aarhus, mens GoCollective indstiller trafikken fra den 16. til og med den 25. januar. Fra uge 3 til uge 16 er der desuden spærret for al togtrafik nordpå.
....."

Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Banedanmark-og-togselskaber-er-klar-til-11-dage-uden-togdrift-i-Aarhus .

M.v.h.
Niels

Jeg kan tage nogle billeder i morgen på Frederiks alle broen. De nye perroner ser gode ud, men det typiske Banedanmark design.

Ombygningen af Aarhus H begynder sbart.
Af Wulffx. 19/01-26, 16:35.
Seneste redigering: 19/01-26, 16:38 af Wulffx
19-01-26: set fra broen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

19-01-26: set fra letbane perronen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Vejle-Aarhus overgår til ETCS
Af MF5050. 25/01-26, 17:23.
Jeg sad lige og studerede den kommende ETCS strækningsoversigt i forhold til den holdende leveltransmission i Vejle.

Jeg undrer mig dog over hvad man har tænkt sig i forhold til ekspedition af tog i Vejle ved kørsel mod strækning 33 (Holstebro-Vejle).

Jeg synes ikke SSB 2026-802 helt giver mening i forhold til strækningsoversigten.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Toget kommer fra Fredericia og ankommer i spor 5. Her er systemgrænsen markeret med mærket "Strækning med ETCS begynder" i spor 5. Alt godt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Så bladrer man over til strækningsoversigten for strækning 33. Så kører man pludselig på SR? frem til Vejle Sygehus Trinbræt/Planmæssigt standsningssted udenfor et område med sporskifter hvor man så igen møder mærket "Strækning med ETCS begynder". Det virker da ikke helt korrekt.

Den anden vej går det også lidt galt.

Her møder man angiveligt mærket "strækning med ATC begynder" ved Vejle Sygehsus.

Og igen i Vejle spor 4?

TIB-S gør mig ikke meget klogere.

Er det gået lidt for stærkt?  :-X

Citat fra: MF5050 Dato 25/01-26, 17:23Er det gået lidt for stærkt?  :-X
Nej. Vejle bliver en midlertidig systemgrænse mellem SR og ORF indtil starten af marts og der er udgivet Supplerende Sikkerhedsbestemmelser for at håndtere det, som du kan finde på Banedanmarks hjemmeside. 2026-802 SR-ORF er mest relevant.

Citat fra: steenth Dato 25/01-26, 17:50Nej. Vejle bliver en midlertidig systemgrænse mellem SR og ORF indtil starten af marts og der er udgivet Supplerende Sikkerhedsbestemmelser for at håndtere det, som du kan finde på Banedanmarks hjemmeside. 2026-802 SR-ORF er mest relevant.

Wow. Jeg gad nok vide hvad det er for forhold der førte til den konklusion at dét var det bedste sted at lægge en systemgrænse. Og så endda på en måde hvor sikkerheden ser ud til at afhænge af instruktioner om "du må ikke stille andre togveje end disse".

Der var en tilsvarende procedure ved den hidtidige systemgrænse ved Vejle Sygehus (SSB 2025-810) hvor togene også skulle genstartes i stedet for at krydse systemgrænsen i fart som det sker andre steder. Er det gamle sikringsanlæg i Vejle specielt vanskeligt at interface med ETCS-systemet? Det skulle være type DSB 53, ligesom i Lunderskov hvor systemgrænsen mod Esbjerg ikke synes at have brug for nogen SSB.

Citat fra: Henning Makholm Dato 25/01-26, 19:30
Citat fra: steenth Dato 25/01-26, 17:50Nej. Vejle bliver en midlertidig systemgrænse mellem SR og ORF indtil starten af marts og der er udgivet Supplerende Sikkerhedsbestemmelser for at håndtere det, som du kan finde på Banedanmarks hjemmeside. 2026-802 SR-ORF er mest relevant.

Wow. Jeg gad nok vide hvad det er for forhold der førte til den konklusion at dét var det bedste sted at lægge en systemgrænse. Og så endda på en måde hvor sikkerheden ser ud til at afhænge af instruktioner om "du må ikke stille andre togveje end disse".

Der var en tilsvarende procedure ved den hidtidige systemgrænse ved Vejle Sygehus (SSB 2025-810) hvor togene også skulle genstartes i stedet for at krydse systemgrænsen i fart som det sker andre steder. Er det gamle sikringsanlæg i Vejle specielt vanskeligt at interface med ETCS-systemet? Det skulle være type DSB 53, ligesom i Lunderskov hvor systemgrænsen mod Esbjerg ikke synes at have brug for nogen SSB.

Mig bekendt er dette første gang, man har en systemgrænse inde på en station. Systemgrænsen ved Lunderskov ligger flere kilometer ude på fri bane.

Citat fra: RasmusD Dato 25/01-26, 20:36Mig bekendt er dette første gang, man har en systemgrænse inde på en station. Systemgrænsen ved Lunderskov ligger flere kilometer ude på fri bane.

Javist. Min hypotese var nærmere at det var på grund af (mig ukendte) særligheder ved Vejles sikringsanlæg at man har lagt systemgrænsen stationen.

Sammen med den hidtidige grænse ved Vejle Sygehus lyder det som om at man af en eller anden grund ikke kan lave en systemgrænse omkring Vejle der kan passeres under kørsel -- resten er blot vildt gætværk fra min side.

Citat fra: Henning Makholm Dato 25/01-26, 19:30Wow. Jeg gad nok vide hvad det er for forhold der førte til den konklusion at dét var det bedste sted at lægge en systemgrænse. Og så endda på en måde hvor sikkerheden ser ud til at afhænge af instruktioner om "du må ikke stille andre togveje end disse".

Dette har mig bekendt været en almindelig procedure i Signalprogrammet-Vest, og den har fungeret fint indtil videre. Faktisk var endnu en midlertidig systemgrænse planlagt i Skanderborg, således at man udrullede fra Aarhus mod Skanderborg og derefter fra Skanderborg til Vejle, men idéen blev til sidst skrottet.

Der er mange fordele ved en sådan opsætning. For eksempel er der ikke behov for grænseflader mellem de nye systemer og de eksisterende, hvilket gør løsningen betydeligt mere enkel. Det betyder eksempelvis, at Hitachis sikringsanlæg ikke behøver at kunne håndtere og oversætte meldinger fra det eksisterende sikringsanlæg i legacy-området, men stadig kan give køretilladelser, når toget nærmer sig L2-området.

Denne løsning indebærer dog, at levelskift kun kan udføres sikkert, når toget holder stille.

Ved de "faste" systemgrænser er der derimod fuld integration mellem systemerne, så både det eksisterende og det nye sikringsanlæg kan aflæse hinandens meldinger.

De faste systemgrænser er blandt de mest komplekse elementer og kræver omfattende test, og derfor forsøger man at undgå dem, når det er muligt.

Citat fra: RasmusD Dato 25/01-26, 20:36
Citat fra: Henning Makholm Dato 25/01-26, 19:30

Mig bekendt er dette første gang, man har en systemgrænse inde på en station. Systemgrænsen ved Lunderskov ligger flere kilometer ude på fri bane.

Man har gjort det før. Sidste gang var det i Spangsbjerg ved Esbjerg, hvor sidstnævnts stadig var i Legacy og strækningen norpå i ETCS.

Citat fra: zwangsbremsung Dato 25/01-26, 21:01Dette har mig bekendt været en almindelig procedure i Signalprogrammet-Vest, og den har fungeret fint indtil videre.

Hmm ... det er ikke noget jeg har egentlig forstand på, men det virker bare som et, øh, modigt skridt at lave en løsning hvor værnet mod en togulykke i daglig drift er at stationsbestyrer/trafikleder husker at visse togveje/ruter ikke p.t. må bruges.

Citat fra: zwangsbremsung Dato 25/01-26, 21:01Ved de "faste" systemgrænser er der derimod fuld integration mellem systemerne, så både det eksisterende og det nye sikringsanlæg kan aflæse hinandens meldinger.

De faste systemgrænser er blandt de mest komplekse elementer og kræver omfattende test, og derfor forsøger man at undgå dem, når det er muligt.

Jeg gik naivt og troede at der i det traditionelle system var en simpel og mere eller mindre standardiseret grænseflade mellem stations- og strækningssikringsanlæg, fordi det er dér anlæg af flere forskellige typer/generationer alligevel støder op mod hinanden. Jeg havde forestillet mig at man en gang for alle kunne bygge et lille antal tilpasningsmoduler til ETCS-systemet der elektrisk set "ser ud som" en linjeblok på den anden side, og så blot flytte rundt på dem efterhånden som udrulningen skrider frem.

(Men tydeligvis ikke, for i så fald havde systemgrænsen jo altid ligget ved en stationsgrænse i stedet for et stykke ude på strækningen).

Citat fra: Henning Makholm Dato 25/01-26, 21:24Hmm ... det er ikke noget jeg har egentlig forstand på, men det virker bare som et, øh, modigt skridt at lave en løsning hvor værnet mod en togulykke i daglig drift er at stationsbestyrer/trafikleder husker at visse togveje/ruter ikke p.t. må bruges.

Man lægger desuden særlige eurobaliser i sporet som sikrer, at toget skifter til L2 (hvis man kører nordpå) og LNTC-DK ATC (modsat retning), hvis toget overskrider sin køretilladelse i Legacy, hhv. L2-området. Det detekterer on-board systemet, og farebremsning medfølger.

De nye perroner 26-27/01-26

Ombygningen af Aarhus H begynder sbart.
Af andersj, Aalborg. 27/01-26, 22:02.
Ærgerligt at de fine gule klinker inde under perronhallen er røget, men godt at det grimme asfalt ude i det fri er erstattet af fliser, omend de er fra billigste hylde i Jem & Fix.

Anders

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft
AHJ ML 5203

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak