Citat fra: AndreasM Dato 19/06-25, 20:57Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 16:31Aarrrh, altså... koldt vand i blodet 
Sverige og Tyskland har IKKE korte behandlingsprocesser når det kommer til godkendelse af ombygninger eller materiel der indføres. Og du skal ikke skrabe ret meget i bunken, før du finder de første historier om det her.
En kollega sagde den anden dag, at DSB var noget lort og man skulle kigge mod fx Italien for der havde han kørt med tog og det havde spillet.
Så viser han mig billedet han tog af toget. På info skærmen står der, at toget er 3 timer bagud, der er to aflåste døre og det var en privat operatør.
Hans oplevelse på det ene billede er altså værre, end at hans tog var 8 minutter bagud fra Næstved her til morgen.
Italien er i øvrigt kendt for at være rigtigt rigtigt dårlige til det med togkørsel og rettidighed. Og hvis du synes det er slemt når de på Kystbanen aflyser en afgang i myldretid, så skal du prøve Italien.
Sverige.. ja. Altså... Jeg ved ikke engang hvor jeg skal begynde. Men de er fx i gang med renovering af X2000 og den går IKKE problemfrit med vægt, nye sæder der vejer noget andet end de gamle, akseltryk og jeg kunne blive ved.
Nå. Pointen er bare, at når man siger "de ku lære noget af Tyskland/sverige/" så er det din egen synsning. Og den er ikke underbygget af fakta så det er bare noget du føler.
Altså fuldstændig som dit indlæg her. Et tre timer forsinket tog i Italien er næppe dokumentation for andet end det ene togs forsinkelse.
Selvfølgelig findes der trælse historier fra både Sverige og Tyskland også, dem finder man formentlig alle steder. Det jeg savner er de gode historier fra Danmark.
Og jeg er ikke en mavesur pendler på Kystbanen, hvis det i øvrigt var hvad du prøver at lede tanken hen på. Men som "banemand" ved du formentligt også, at ikke alt fra ens professionelle virke kan deles.
Argh, så har du læst lidt ekstra. Jeg skrev nu bare, at toget kom fra Næstved. Ikke at du var en mavesur pendler fra Kystbanen, som jeg ikke helt kan lure, hvorfor jeg skulle kalde dig.
Men lad os da lige dele den op så.
1: Rettidighed i Italien vs. DanmarkHvis vi nu tager Trenitalia, så er deres højhastighedstog på et gennemsnitligt år 85% rettidige. Regionaltogene er på 70-75%. DSB ligger i snit 90-95% på fjern- og regionaltog. Nogle år er bedre end andre for begge operatører, bevares.
Kigger du helt friske tal, har Trenitalia haft et rædsomt år og i slutningen af 2024 var de på sønderlemmende 3% rettidighed. 3%. Og det var ikke fordi den Italienske infrastruktur havde det godt.
Direktøren for Trenitalia måtte gå af og i Italien omtaler man det i øvrigt som en massiv politisk skandale.
Det er i hvert fald dugfriske tal og kendsgerninger fra støvlelandet og jeg baserer selvfølgelig ikke ting på hvad jeg synes og føler, når jeg siger, at den Italienske jernbane altså ikke har det godt. Og at forsinkelser på, jamen lad os så være optimistiske og sige, 10 minutter og derover er hverdagskost i mange perioder.
2: De gode historierDer er rigtig mange gode historier fra den danske jernbane verden. DSB har bestilt tog for astronomiske beløb, de er på relativt få år gået fra at være en massiv underskudsforretning til imponerende overskud. I 2024 præsterede de et overskud på 675 mio. 5 år før havde de et underskud på 200 mio.
DSB er strømlinet, alle tog skiftes ud på en ret kort periode, nye lokomotiver der kører forbilledligt med små fejl fra de bliver sat på skinnerne, de overtager al styring af S-banen lige om lidt og det er bare ikke a bad time for DSB.
Tager du den danske jernbane generelt, er der aldrig sket mere på så kort tid som der gør nu. To nye højhastighedsbaner, Letbaner, metro og metroudvidelser, batteritog, renovering af lokalbaner, prioritering af trafik og nytænkning i fremtidens muligheder og sidst, men ikke mindst, elektrificering af hovedstrækninger og et signalsystem der faktisk spille rigtig godt i det jyske særligt.
Men jeg skal da ikke tage fra dig og andre, hvis det er jeres oplevelse at det hele halter. Men jeg synes da der mangler nogle nuancer, når man baserer det på hvor lang tid det tager at godkende en ny vogn eller togtype efter europæisk fælle standard.
PS: Jeg kalder mig Banemanden herinde, fordi jeg arbejder med jernbanen. Jeg deler gerne ud af det jeg ved og deler selvfølgelig ikke fortrolige informationer. Men vi ER på
jernbanen.dk og derfor er det spændende for mig at dele viden og synspunkter med andre der også fylder deres tid med det samme som mig.
Nu fik jeg lov at underbygge yderligere med fakta. Fakta som jeg og andre sidder og forholder os til hver eneste dag og som er offentligt tilgængeligt men også fakta som giver mig smør på mit brød og gør mig til en Banemand der nok aldrig kommer til at gå arbejdsløs.
PPS: Jeg redigerede lige opslaget, fordi jeg fandt en slåfejl