Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- FlixTrain bestiller 30 Talgo-tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: re20000 Dato  4/06-25, 23:03Det gør ikke noget. Der er alligevel ikke nogen, der ser ud ad vinduerne mere. De er hypnotiseret af deres telefon.

Nu er jeg gammel nok til at mindes tiden før både mobil- og smartphones. Folk sad med noget der hed ugeblade, aviser og bøger eller løste kryds og tværs.

Det kan såmænd være rart ikke at føle at man er spærret inde og vægpladser føles tit noget klaustrofobiske, især når stolene er massive, men når man som jeg pendler længere strækninger dagligt (Odense-Vejle 4-5 gange om ugen og Odense-København en gang om ugen), er udsigten noget der er i baggrunden.

Citat fra: anho Dato  4/06-25, 16:27Desuden skal det siges at DSB har valgt at få bedre benplads i deres Talgo-vogne end DB har, og DB har nok bedre benplads end Flixtrain vælger at få.

Det betyder så, at hvis man skal køre sydpå efter Talgo er kommet i drift, så bør man være opmærksom på om man kører med DSB eller DB-materiel på den givne afgang. DSB-materiel har bedre benplads, men DB-materiel har en cafévogn, så det kommer an på hvad der er vigtigst for én.

Sydpå? DB's kommer ikke til at køre i Danmark.

Citat fra: banemanden Dato  5/06-25, 17:23
Citat fra: anho Dato  4/06-25, 16:27Desuden skal det siges at DSB har valgt at få bedre benplads i deres Talgo-vogne end DB har, og DB har nok bedre benplads end Flixtrain vælger at få.

Det betyder så, at hvis man skal køre sydpå efter Talgo er kommet i drift, så bør man være opmærksom på om man kører med DSB eller DB-materiel på den givne afgang. DSB-materiel har bedre benplads, men DB-materiel har en cafévogn, så det kommer an på hvad der er vigtigst for én.

Det sidste jeg har set er at det er lidt op i vejret. DB har selv i flere info-grafikker indikeret at ICE L kommer til at køre til København.
Ting kan selvfølgelig hurtigt nå at ændre sig, men jeg har ikke set nogen bekræftelse af at ICE L til København er afblæst - endnu.

Citat fra: anho Dato  5/06-25, 17:56

Det sidste jeg har set er at det er lidt op i vejret. DB har selv i flere info-grafikker indikeret at ICE L kommer til at køre til København.
Ting kan selvfølgelig hurtigt nå at ændre sig, men jeg har ikke set nogen bekræftelse af at ICE L til København er afblæst - endnu.

De er ikke i nærheden af at søge kanaler til det og indtil videre deler de jo i porten med DSB. Det sidste jeg hørte var, at det var droppet - særligt efter ComfortJet kommer på banen i meget nær fremtid.

De skulle jo bruges mellem Berlin og Amsterdam, men det har pt ret lange udsigter. De har samme problemer med akseltrykket, som DSB også er løbet ind i. Det er lige stort nok - og af en eller anden grund har ingen rigtigt opdaget det før vognene begyndte at blive leveret. Når styrevognen så kommer på, bliver det endnu større... Altefter hvordan man regner det ud. Men dem der bestemmer regner det sådan ud, at det ikke duer.

Og på vandrørene, så regner man i DSB med, at man får IC5 ud og køre med passagerer før man får Talgo i gang med folk ombord.

Citat fra: banemanden Dato  5/06-25, 21:53
Citat fra: anho Dato  5/06-25, 17:56

De er ikke i nærheden af at søge kanaler til det og indtil videre deler de jo i porten med DSB. Det sidste jeg hørte var, at det var droppet - særligt efter ComfortJet kommer på banen i meget nær fremtid.

De skulle jo bruges mellem Berlin og Amsterdam, men det har pt ret lange udsigter. De har samme problemer med akseltrykket, som DSB også er løbet ind i. Det er lige stort nok - og af en eller anden grund har ingen rigtigt opdaget det før vognene begyndte at blive leveret. Når styrevognen så kommer på, bliver det endnu større... Altefter hvordan man regner det ud. Men dem der bestemmer regner det sådan ud, at det ikke duer.

Og på vandrørene, så regner man i DSB med, at man får IC5 ud og køre med passagerer før man får Talgo i gang med folk ombord.

Seneste melding jeg har hørt inde fra strategi i Telegade er at DSB og DB vil samarbejde i forbindelse med Hamborg trafikken, således at hver anden afgang bliver med DSB Talgo, og hver anden med DB. Dette frigøre muligheden for at bruge DSB's talgoer til trafikken til Norge, og stadig have reserve og stammer til service og indenrigstrafik. Længere fremme er der snak om at der i afgangene der køres med DB's Talgo vil blive forlænget til Amsterdam.

Hvis DSB allerede skal bruge alle 16 Talgo-stammer i drift eller reserve bare for at betjene Aarhus-Hamborg, København-Hamborg og København-Oslo, og det oven i købet er med DB- og ČD-tog på visse afgange, så får de vel snart brug for at starte et nyt udbud af udlandstog? Der er, som jeg har forstået det, ikke mulighed for at købe flere tog i Talgo-kontrakten, og jeg tvivler på at DSBs udlandsambitioner kommer til at begrænse sig til kun de to ruter på mellemlang sigt.

Citat fra: banemanden Dato  5/06-25, 21:53- særligt efter ComfortJet kommer på banen i meget nær fremtid.

CD ComfortJet / Vectrain er allerede i daglig drift mellem Prag og Flensburg i fuld opangering, dog stadig ikke som styrevogns stamme.
Så man kan sige at de nok står på det danske dørtrin nu ;)

mvh Marc 

Citat fra: anho Dato  5/06-25, 23:13Hvis DSB allerede skal bruge alle 16 Talgo-stammer i drift eller reserve bare for at betjene Aarhus-Hamborg, København-Hamborg og København-Oslo, og det oven i købet er med DB- og ČD-tog på visse afgange, så får de vel snart brug for at starte et nyt udbud af udlandstog? Der er, som jeg har forstået det, ikke mulighed for at købe flere tog i Talgo-kontrakten, og jeg tvivler på at DSBs udlandsambitioner kommer til at begrænse sig til kun de to ruter på mellemlang sigt.

CD kommer ikke til at erstatte, men blot forøge udbuddet. Når CD får leveret Vectron godkendt til Danmark, skal det være en komplet CD stamme fra København til Berlin, Prag og hvad jeg har hørt på jungle trommerne helt ned til Villach.

Citat fra: LM94 Dato  5/06-25, 23:53CD kommer ikke til at erstatte, men blot forøge udbuddet. Når CD får leveret Vectron godkendt til Danmark, skal det være en komplet CD stamme fra København til Berlin, Prag og hvad jeg har hørt på jungle trommerne helt ned til Villach.

Er det ikke meningen at CD vil samarbejde med DB og DSB om kørsel i Danmark og at ture vil erstatte en tur med en DSB Talgo? Selvom der givetvist er plads til flere tog er der vel også en grænse for hvor hurtigt efterspørgslen kan følge med udbuddet?

På længere sigt er det selvfølgeligt også spændende, hvor robuste de her partnerskaber er? Der er givetvist tradition for at togselskaberne samarbejder om de her tog, men andre steder ser man dem jo i mere direkte konkurrence – f.x. er der jo ikke noget samarbejde om billetter mellem SJ og DSB eller mellem Thalys og DB.

Så kan spørgsmålet blive om konkurrence fra Flix gør samarbejdet mellem DB, DSB og CD mere fasttømret eller om selskaberne i stedet i stedet vil se en ide i at stå mere i egen ret overfor togpassagererne – folk vil jo f.x. nok opdage, at nogle tog har restaurant og andre ikke har, men hvis DSB ikke vil markedsføre restauranten eller holde den åben, er det langt at køre med en vogn, der ikke rigtigt kan sælges billetter til. Men det må tiden jo vise.

De kommer til at dele om turene og samarbejdet på tværs af CD, DB og DSB.

Meeen altså... Nu blev det bekræftet i dag, at DB er i gang med at forhandle annullering af dele af talgo ordren.

Både lokomotiver og vogne. Og de kigger mod Siemens i stedet.

Citat fra: Worm Dato  5/06-25, 10:35Så hvorfor ikke blot lave togvogne uden vinduer.

Din ide er blevet hørt. Se dette tyske "fagblad" .

/scnr

Gå op Sider: 1 [2]
RDK Kof 259Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak