Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Rejsekort som app
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Rejsekort som app
Af vestjyden. 17/11-25, 13:31.
Der burde også være mere information omkring basiskortet. Der efterlades et indtryk af at appen er den eneste løsning...

Mvh Vestjyden

Rejsekort som app
Af hj. 18/11-25, 08:20.
Citat fra: vestjyden Dato 17/11-25, 13:31Der burde også være mere information omkring basiskortet. Der efterlades et indtryk af at appen er den eneste løsning...
Ja det er en underlig form for kommunikation. På forsiden af rejsekort.dk kan jeg læse "Det fysiske Rejsekort lukker i maj 2026, så kom godt i gang med at bruge appen.". Først langt nede på siden kan jeg læse at basiskortet eksisterer og "henvender sig til de rejsende, som ikke kan eller vil være digitale på farten.". Og der er oven i købet noget sludder, da basiskortet også er en digital billet - ligesom det nuværende rejsekort (virker ved at computere behandler og udveksler tal med hinanden...)
En nøgtern og langt mindre dramatisk information ville vel sige "Vi skifter system i foråret 2026, derfor skal du enten have et nyt rejsekort eller skifte til vores app-løsning".
Men hvad er mon grunden til, at det ikke er det man siger?

Rejsekort som app
Af Krabsen. 18/11-25, 09:03.
Citat fra: hj Dato 18/11-25, 08:20
Citat fra: vestjyden Dato 17/11-25, 13:31Der burde også være mere information omkring basiskortet. Der efterlades et indtryk af at appen er den eneste løsning...
Ja det er en underlig form for kommunikation. På forsiden af rejsekort.dk kan jeg læse "Det fysiske Rejsekort lukker i maj 2026, så kom godt i gang med at bruge appen.". Først langt nede på siden kan jeg læse at basiskortet eksisterer og "henvender sig til de rejsende, som ikke kan eller vil være digitale på farten.". Og der er oven i købet noget sludder, da basiskortet også er en digital billet - ligesom det nuværende rejsekort (virker ved at computere behandler og udveksler tal med hinanden...)
En nøgtern og langt mindre dramatisk information ville vel sige "Vi skifter system i foråret 2026, derfor skal du enten have et nyt rejsekort eller skifte til vores app-løsning".
Det er vel det der kaldes 'nudging'..

Rejsekort som app
Af vestjyden. 19/11-25, 20:42.
Citat fra: Krabsen Dato 18/11-25, 09:03
Citat fra: hj Dato 18/11-25, 08:20
Det er vel det der kaldes 'nudging'..

Alle er bare ikke glade ved "tvangsdigitalisering":

https://stiften.dk/trafik/nye-billetmaskiner-i-bybusserne-har-forvirret-mange-nu-faar-vi-svaret

Mvh Vestjyden

Rejsekort som app
Af KarstenF. 25/01-26, 20:36.
Jeg kan ikke finde indlæg der sammenligner de to apps. DSB og Rejsekort. Og hvorfor er der to (Financieret af skattepenge?)

Rejsekort som app
Af Trainee. 25/01-26, 20:59.
Citat fra: KarstenF Dato 25/01-26, 20:36Jeg kan ikke finde indlæg der sammenligner de to apps. DSB og Rejsekort. Og hvorfor er der to (Financieret af skattepenge?)
Her: https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/rejs-med-digitalt/

Den er dog DSB-biased - der er flere fordele ved Rejsekort/Rejsebillet, og ulemper ved DSB Check ind, som ikke er nævnt.

Der er to PAYG (pay as you go)-apps fordi DSB tog en chance for, at det skulle være dem, der skal stå for Danmarks MaaS (mobility as a service)-app - på trods af at det blev bestemt ved lov i 2018, at det skal Rejsekort & Rejseplan A/S - i form af én app der samler Rejseplanen, en PAYG-app (Rejsekort-appen) og en prepaid-app (Rejsebillet) i én. Nu tror jeg DSB gør det udelukkende for at styrke deres brand (kendskab, omdømme, loyalitet).

Rejsekort som app
Af Petteri. 25/01-26, 22:43.
Citat fra: Trainee Dato 25/01-26, 20:59
Citat fra: KarstenF Dato 25/01-26, 20:36Jeg kan ikke finde indlæg der sammenligner de to apps. DSB og Rejsekort. Og hvorfor er der to (Financieret af skattepenge?)
Her: https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/rejs-med-digitalt/

Den er dog DSB-biased - der er flere fordele ved Rejsekort/Rejsebillet, og ulemper ved DSB Check ind, som ikke er nævnt.

Der er to PAYG (pay as you go)-apps fordi DSB tog en chance for, at det skulle være dem, der skal stå for Danmarks MaaS (mobility as a service)-app - på trods af at det blev bestemt ved lov i 2018, at det skal Rejsekort & Rejseplan A/S - i form af én app der samler Rejseplanen, en PAYG-app (Rejsekort-appen) og en prepaid-app (Rejsebillet) i én. Nu tror jeg DSB gør det udelukkende for at styrke deres brand (kendskab, omdømme, loyalitet).

Hvilke fordele og ulemper tænker du på?

Rejsekort som app
Af Trainee. 25/01-26, 23:18.
Citat fra: Petteri Dato 25/01-26, 22:43Hvilke fordele og ulemper tænker du på?

Frit fra hukommelsen:

• I Rejsekort-appen skal du ikke vælge hvilket transportmiddel og hvilken busafgang du skal med - det skal du med DSB Check ind (førstnævnte har DSB dog beskrevet).
  • Rejsekort-appen understøtter MobilePay samt Apple Pay, og er meget nemmere at sætte op end DSB Check ind (synes jeg).
  • Du kan få overført rabattrin fra det fysiske Rejsekort til Rejsekort-appen.
  • Rejsekort-appen tager udgangspunk i hvornår du stiger på og af, i stedet for hvornår du checker ind og ud - dvs. du kan checke ind så længe før din rejse som du vil, du betaler ikke ekstra for at glemme at checke ud, og du får lidt ekstra rejsetid før du overgår til tidstakst.
  • Der er en del pre-paid billetter som DSB ikke kan sælge (f.eks. metro-cykelbillet, zone-valgsbilletter, billetter lokalt på Bornholm, diverse flextrafik, bus 110 Kruså-Flensburg) ligesom at specialbilletter kun er tilgængelige i Rejsebillet.

Rejsebillet, og Rejsekort-appen når Bornholm kommer med, er således de eneste landsdækkende billetapps.

Rejsekort som app
Af Petteri. 25/01-26, 23:55.
Tak for svaret :)

Jeg husker ikke at opsætningen af DSB Check-ind tog mig særligt lang tid, for jeg havde allerede en DSB Plus profil- som bonus optjener jeg også point hvis toget indgår som en del af rejsen.

Specialbilletter findes kun i Rejsebillet, men til gengæld finder du ikke DSB Orange i Rejsebillet.

Jeg kender ikke lige den der særlige billet mellem Kruså og Flensburg ZOB, men jeg har flere gange brugt DSB APP'en til check-ind og -ud når jeg benyttede bussen.

Det er er klart nemmere at samle alt på ét sted og endnu bedre hvis systemet (hvis den så havde alle typer af billetter samlet) kunne vejlede kunden om den bedste og/eller billigste løsning i købsflowet.

Rejsekort som app
Af vestjyden. I dag 10:39.
Basiskortet er klar til brug:

https://www.rejsekort.dk/da/Basiskort

Mvh Vestjyden

Rejsekort som app
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. I dag 10:52.
Jeg skiftede mit anonymre Rejsekort ud med app'en da den kom. Jeg havde DSB appen i forvejen, men det er Rejsekortappen jeg bruger når jeg vover mig til storstaden med offentlig trafik. Den er urtoligt nem at bruge, ingen check ud og ind når man skifter imellem transportformer, heller ikke Metro, og check ud behøver ikke at huskes på stationen.
Jeg har til gode at prøve checkin/-ud i DSB appen.

Rejsekort som app
Af Trainee. I dag 11:01.
Citat fra: Michael Deichmann Dato I dag 10:52Jeg skiftede mit anonymre Rejsekort ud med app'en da den kom. Jeg havde DSB appen i forvejen, men det er Rejsekortappen jeg bruger når jeg vover mig til storstaden med offentlig trafik. Den er urtoligt nem at bruge, ingen check ud og ind når man skifter imellem transportformer, heller ikke Metro, og check ud behøver ikke at huskes på stationen.
Jeg har til gode at prøve checkin/-ud i DSB appen.

Som jeg har skrevet lidt om tidligere i tråden, er DSB Check ind desværre langtfra så brugervenlig som Rejsekort-appen.

Tilgengæld kan jeg fortælle, uden at sige for meget, at DSB Check ind på (længere) sigt kommer til at fungere præcis som Rejsekort-appen - bare i DSB-appen og med optjening af point til brug i DSB 7-eleven. Indtil da bruger jeg kun Rejsekort-appen.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]
BLDX MX 1030

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vejle - Give Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak