Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Rejsekort som app
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
Rejsekort som app
Af Owen. 17/02-26, 13:38.
Citat fra: Trainee Dato 17/02-26, 11:01Tilgengæld kan jeg fortælle, uden at sige for meget, at DSB Check ind på (længere) sigt kommer til at fungere præcis som Rejsekort-appen - bare i DSB-appen og med optjening af point til brug i DSB 7-eleven. Indtil da bruger jeg kun Rejsekort-appen.
Hvis jeg forstår det rigtigt, Rejsekort-appen bruger lokationtjenesten hele tiden under rejsen, og derfor skal man ikke skift transportmiddel i appen undervejs, da den ved hvor du var. Mens DSB-appen bruger kun din lokation mens appen er åben, og derfor skal du fortælle appen når du skifter, så den kan registrerer din lokation på dette tidspunkt.

Selvom Rejsekort er enklere at bruge, bruger appen samtidig langt mere batteri på telefonen i min oplevelse. Så ville jeg ikke være helt glæde med en sådan skift...

Rejsekort som app
Af Henning Makholm. 17/02-26, 14:03.
Jeg er nok paranoid, men jeg er mere bekymret for overvågningsaspektet i at bruge en app overhovedet. Jeg synes ikke Big Brother skal kunne følge med i hvor folk bevæger sig hen i deres dagligdag.

Udviklerne af systemet vil naturligvis bedyre at det ikke husker på de indsamlede positionsdata -- men det ville de jo stadig sige hvis en eller anden efterretningtjeneste havde vredet armen om på dem og beordret dem til at holde det hemmeligt.

Rejsekort som app
Af mpp. 17/02-26, 14:23.
Citat fra: Owen Dato 17/02-26, 13:38Hvis jeg forstår det rigtigt, Rejsekort-appen bruger lokationtjenesten hele tiden under rejsen, og derfor skal man ikke skift transportmiddel i appen undervejs, da den ved hvor du var. Mens DSB-appen bruger kun din lokation mens appen er åben, og derfor skal du fortælle appen når du skifter, så den kan registrerer din lokation på dette tidspunkt.

DSB bruger også lokationen hele tiden under en rejse. Det er også værd at tage med, at "appen er åben" kan betyde forskellige ting – de fleste brugere vil nok forstå det som at det er den de ser på skærmen, men for systemet kan det også betyde at den ligger i baggrunden. Den skal så dobbeltlukkes hvis man vil være helt sikker på, at den ikke laver noget.

Apps kan så lave forskellige ting i baggrunden, f.x. afspille musik eller som her holde øje med ens position. Det sidste er så nødvendigt for at se, hvilket tog/bus man er med eller om man overhovedet bevæger sig uanset betjeningssystem.

For mig er det vigtigste, at jeg kan slukke for appen, når jeg er færdig med min rejse. Løbende tjekin generer mig ikke så meget og DSBs app er flink til at spørge om man er færdig med rejsen, hvorefter den stopper sporingen. Det synes jeg er fint nok – det store app-dataproblem er jo ikke at følge min rejse fra stoppested til stoppested, men nærmere gåturen til den præcise adresse jeg skal til. Det fordrer så at man har en tjek ud-funktion, ellers kan appen jo ikke selv vide, hvornår den skal stoppe sporingen.

Rejsekort som app
Af mikkelwf. 17/02-26, 17:33.
Citat fra: Henning Makholm Dato 17/02-26, 14:03Jeg er nok paranoid, men jeg er mere bekymret for overvågningsaspektet i at bruge en app overhovedet. Jeg synes ikke Big Brother skal kunne følge med i hvor folk bevæger sig hen i deres dagligdag.

Udviklerne af systemet vil naturligvis bedyre at det ikke husker på de indsamlede positionsdata -- men det ville de jo stadig sige hvis en eller anden efterretningtjeneste havde vredet armen om på dem og beordret dem til at holde det hemmeligt.

Du er nok lettere paranoid :)

Men i praksis er det total ligegyldigt (og så tager vi lige sølvpapirs-hatten på til nedenstående).

1) Alle smartphones er produceret med amerikansk software, dvs. det er nemmere at bygge bagdøren ind i styresystemet, ikke ind i de enkelte apps. (Så har NSA styr på hvor vi er hele tiden).

2) Alle / de fleste smartphones er fysisk produceret i Kina (ja produktionen er på vej til Vietnam og andre steder hvor hænder ikke koster så meget, men alligevel). Hvis kineserne har styr på produktionen af enten hele telefonen eller GPS (og lidt bredere GNSS)-komponenterne, så har de også styr på hvor du er hele tiden.

Så du skal slet ikke være nervøs for at bruge Rejsekort-app'en lige på det punkt ;)

Rejsekort som app
Af Petteri. 17/02-26, 22:51.
I forhold til Rejsekort-app'en er jeg i tvivl om hvorvidt den registrerer en rejse med metroen korrekt. Det handler om det famøse kvalitets-tillæg.
Når en kunde laver et check-ind på Rejsekort app'en vil pågældende station/stop fremgå under enhver kontrolsituation indtil check-ud.
En kunde der benytter Aarhus Letbane vil checke ind på "Kongsvang" og Odense Letbane er default på "Hjallese St." Hvad den går ved Hovedstadens Letbane ved jeg ikke endnu.
DSB App'en er designet til at undgå snyd. Rejsende med toget foretager typisk en længere rejse -fx København - Ringsted - og for at undgå at en rejsende checker ud efter en kontrol, så er APP'en nødt til at vide hvor telefonen befinder sig. Det er ikke muligt at sidde i et stillestående tog i fx Roskilde - det er noget med GPS koordinater - det kan dog give problemer i enderne på lange perroner. Hvis nogen har oplevet at det er muligt, så ligger der en fejl i systemet :)

Fælles for begge apps er, at hvis man lukker app'en ned, så bliver man automatisk checket ud.

Rejsekort som app
Af Lyntoget. 17/02-26, 23:10.
Hvad så hvis ens telefon lukker appen ned ?

Hvad hvad sker der med pendler kombi funktionen  ?

Rejsekort som app
Af Trainee. 17/02-26, 23:45.
Citat fra: Petteri Dato 17/02-26, 22:51Fælles for begge apps er, at hvis man lukker app'en ned, så bliver man automatisk checket ud.

Ikke helt rigtigt. Hvis Rejsekort-appen ikke kan finde tegn på snyd vil den lade dig forblive være checket ind. Det prøvede jeg engang da jeg rejste til Malmø, hvor det gik op for mig at mit tlf.abonnement ikke fungere i udlandet 😬 selv efter genstart af telefon var appen stadig checket ind da min telefon fik dataforbindelse igen.

Rejsekort som app
Af Trainee. 17/02-26, 23:48.
Citat fra: Lyntoget Dato 17/02-26, 23:10Hvad så hvis ens telefon lukker appen ned ?

Hvad hvad sker der med pendler kombi funktionen  ?

Man får en kontrolafgift, ligesom med enhver anden billet man ikke kan præsentere for en kontrollør - det er der ikke noget nyt i.

Pendler Kombi er ikke implementeret i hverken DSB Check ind, Rejsekort-appen eller Basiskort endnu, men bliver det i foråret før det fysiske Rejsekort lukker.

Rejsekort som app
Af thomastog. 18/02-26, 09:41.
Citat fra: mikkelwf Dato 17/02-26, 17:33
Citat fra: Henning Makholm Dato 17/02-26, 14:03Jeg er nok paranoid, men jeg er mere bekymret for overvågningsaspektet i at bruge en app overhovedet. Jeg synes ikke Big Brother skal kunne følge med i hvor folk bevæger sig hen i deres dagligdag.

..

Du er nok lettere paranoid :)

Men i praksis er det total ligegyldigt (og så tager vi lige sølvpapirs-hatten på til nedenstående).

1) Alle smartphones er produceret med amerikansk software, dvs. det er nemmere at bygge bagdøren ind i styresystemet, ikke ind i de enkelte apps. (Så har NSA styr på hvor vi er hele tiden).

2) Alle / de fleste smartphones er fysisk produceret i Kina (ja produktionen er på vej til Vietnam og andre steder hvor hænder ikke koster så meget, men alligevel). Hvis kineserne har styr på produktionen af enten hele telefonen eller GPS (og lidt bredere GNSS)-komponenterne, så har de også styr på hvor du er hele tiden.

Så du skal slet ikke være nervøs for at bruge Rejsekort-app'en lige på det punkt ;)

Så fordi nogen kan overvåge din telefon, så kan man lige så godt give andre/flere adgang ?

Hvis det er din holdning, kan du så ikke gemme et gps-spor, og lægge det tilgængeligt for os andre på en hjemmeside ? Du mener jo, at fordi nogen kan spore dig, så er det ligegyldigt hvem der efterfølgende får adgang...

Jeg kan sagtens følge at man vil begrænse/nedbringe, hvem der har adgang til private informationer (her under gps lokation).

(og nu kommer du så sikkert med, "hvis man vil skjule noget, har man ikke rent mel i posen")

Rejsekort som app
Af Gustav Hansen. 8/03-26, 10:20.
Citat fra: Owen Dato  7/08-25, 23:41
Citat fra: mpp Dato  7/08-25, 13:32ikke hvis man bare vil lave en kortbetaling.
Men det kan man ikke med de her nye checkpunkte. Åbenbart er de kun lavet for check ind med basiskortet, og ikke betalingskort, Apple Pay osv. Hvis man ikke vil brug basiskortet, så er det en app man skal bruge, efter Rejsekort's mening.

Ifølge Rejsekort og Rejseplanens CEO kommer man på et senere til at kunne bruge betalingskort på Basiskortstanderne. Hvilket ikke er det man tidligere har meldt ud, så vidt jeg ved.
Fra LinkedIn. Jeg antager at der med kreditkort menes betalingskort generelt og ikke kun kreditkort.

Rejsekort som app
Af Mads. 8/03-26, 10:25.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/03-26, 10:20
Citat fra: Owen Dato  7/08-25, 23:41
Citat fra: mpp Dato  7/08-25, 13:32ikke hvis man bare vil lave en kortbetaling.
Men det kan man ikke med de her nye checkpunkte. Åbenbart er de kun lavet for check ind med basiskortet, og ikke betalingskort, Apple Pay osv. Hvis man ikke vil brug basiskortet, så er det en app man skal bruge, efter Rejsekort's mening.

Ifølge Rejsekort og Rejseplanens CEO kommer man på et senere til at kunne bruge betalingskort på Basiskortstanderne. Hvilket ikke er det man tidligere har meldt ud, så vidt jeg ved.
Fra LinkedIn. Jeg antager at der med kreditkort menes betalingskort generelt og ikke kun kreditkort.

Man skal passe på med at antage.

Rejsekort som app
Af Trainee. 8/03-26, 10:45.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/03-26, 10:20Ifølge Rejsekort og Rejseplanens CEO kommer man på et senere til at kunne bruge betalingskort på Basiskortstanderne. Hvilket ikke er det man tidligere har meldt ud, så vidt jeg ved.

Det er det som tidligere er meldt ud. Medierne mistolkede da der blev fortalt at det ikke er en mulighed i dag, hverken på det gamle eller nye system. Men det kommer.

Rejsekort som app
Af Owen. 8/03-26, 11:07.
Hvor har denne plan været meldt ud tidligere? Alt jeg har set har givet mig indtrykket at, som Gustav skrev, betalingskort var fravalgte af Rejsekort A/S og at det kommer aldrig. Hvis det her er den eneste udmelding er det simpelthen ikke gjort klar til kunderne at en betalingskort-mulighed overhovedet kommer. Særligt siden - mener jeg - muligheden for at bruge en betalingskort gør Basiskort meningsløst for de fleste.

Rejsekort som app
Af Trainee. 8/03-26, 12:06.
Citat fra: Owen Dato  8/03-26, 11:07Hvor har denne plan været meldt ud tidligere? Alt jeg har set har givet mig indtrykket at, som Gustav skrev, betalingskort var fravalgte af Rejsekort A/S og at det kommer aldrig. Hvis det her er den eneste udmelding er det simpelthen ikke gjort klar til kunderne at en betalingskort-mulighed overhovedet kommer. Særligt siden - mener jeg - muligheden for at bruge en betalingskort gør Basiskort meningsløst for de fleste.

Som sagt i diverse nyhedsmedier (mest målrettet fagpersoner), som dog har mistolket kommunikationen og ikke har ønsket at rette op på det. Trafikvirksomhederne har valgt at der ikke skal kommunikeres ud om kommende funktionaliteter til den brede befolkning, før der er en klar tidsplan på plads - dette gælder også for brug af betalingskort på Basiskort-standerne.

Rejsekort som app
Af PD Hansen. 8/03-26, 12:51.
Citat fra: Trainee Dato  8/03-26, 12:06
Citat fra: Owen Dato  8/03-26, 11:07Hvor har denne plan været meldt ud tidligere? Alt jeg har set har givet mig indtrykket at, som Gustav skrev, betalingskort var fravalgte af Rejsekort A/S og at det kommer aldrig. Hvis det her er den eneste udmelding er det simpelthen ikke gjort klar til kunderne at en betalingskort-mulighed overhovedet kommer. Særligt siden - mener jeg - muligheden for at bruge en betalingskort gør Basiskort meningsløst for de fleste.

Som sagt i diverse nyhedsmedier (mest målrettet fagpersoner), som dog har mistolket kommunikationen og ikke har ønsket at rette op på det. Trafikvirksomhederne har valgt at der ikke skal kommunikeres ud om kommende funktionaliteter til den brede befolkning, før der er en klar tidsplan på plads - dette gælder også for brug af betalingskort på Basiskort-standerne.

Årsagen til den bevidst "dårlige kommunikation" om fremtidig mulighed for at tjekke ind med visse betalingskort på Basiskort-standerne er, at trafikselskaberne foretrækker at få flest mulige kunder over på app-løsninger. Der kan man bedre overvåge passager-adfærd, antageligt aggregeret. Hvis man havde startet med at tilbyde brug af betalingskort til tjek ind, ville "for mange" have brugt denne meget brugervenlige mulighed (i stedet for apps). Men kundernes ønsker er lavere prioriteret end systemets/selskabernes ønsker. Selskaberne vil nok hævde at "det er for kundernes egen skyld"...

Det er heller ikke noget tilfælde at det helt anonyme basiskort med kontant optankning på fysiske salgssteder endnu ikke er lanceret, og at selskaberne ikke vil oplyse nærmere lanceringsdato. Selskaberne foretrækker at basiskort-brugerne har betalingskort tilknyttet basiskortet, og derfor lanceres dette først, mens kontant-løsningen kun oplyses at komme "senere". Der er selvfølgelig en tidsplan, men ikke offentligt.

Intet er tilfældigt - det handler om at nudge kunderne hen til de løsninger, selskaberne foretrækker. Men det vil man selvfølgelig ikke sige alt for tydeligt. Åbenhed og ærlighed er ikke moderne - og mange kunder og journalister æder de officielle forklaringer råt.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9

Danske privatbaner

Læs historien om:
Ringe - Nyborg Banen
HHJ T 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak