Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Rejsekort som app
Gå ned Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12
Rejsekort som app
Af mgameing123. 21/04-26, 18:54.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 20/04-26, 11:06Sidste rejsedag på det fysiske rejsekort er 28. maj, og den dato nærmer sig hastigt, men der er stadig ikke lanceret Basiskort-løsninger til pendlere, anonyme/ikke-digitale eller studerende over 25 år...

Det fremgår af hjemmesiden, at det meste kommer "i løbet af foråret 2026", men ingen steder fremgår der noget om den ikke helt ubetragtelige gruppe af studerende over 25 år, som kan rejse som kundetype ung. P.t. er denne kundetype kun mulig på det gamle rejsekort og kun ved henvendelse til kundeservice eller et salgssted. Måske arbejder man ifm. overgangen arbejder på en mere strømlinet procedure med verificering af studiestatus?

En anden mangel er fortsat-rejse-funktionen, som slår to rejser sammen, hvis der går under en halv time mellem check ud og efterfølgende check ind i samme zone. Afhængig af sammenhængen kan det blive både dyrere eller billigere deraf, men i praksis rammer det nok mest ture med fx 15 minutters bustur til og fra en handletur på 20 minutter, hvor prisen derved fordobles. Funktionen findes i både DSB-appen og på Basiskort, men ikke i rejsekortappen, hvor den først kommer til efteråret, fordi det åbenbart er noget af en proces at få det indkodet i Fairtiqs system.
Ungdomskort til SU berettiget er under DSB og ikke Rejsekort. Pendlerkort bliver fremadrettet udelukkende en app baseret løsning og den anonyme rejsekort kommer først efter rejsekort er lukkede.

Rejsekort som app
Af Trainee. 21/04-26, 22:10.
Citat fra: mgameing123 Dato 21/04-26, 18:54Ungdomskort til SU berettiget er under DSB og ikke Rejsekort. Pendlerkort bliver fremadrettet udelukkende en app baseret løsning og den anonyme rejsekort kommer først efter rejsekort er lukkede.

Ikke helt rigtigt. Du kan få Ungdomskort på Basiskort eller i Rejsebillet, og du kommer til at kunne få Pendler Kombi på Basiskort og i Rejsekort-appen:

https://www.rejsekort.dk/da/luk/Saadan-rejser-du-fremover

Rejsekort som app
Af mgameing123. 22/04-26, 08:13.
Citat fra: Trainee Dato 21/04-26, 22:10
Citat fra: mgameing123 Dato 21/04-26, 18:54Ungdomskort til SU berettiget er under DSB og ikke Rejsekort. Pendlerkort bliver fremadrettet udelukkende en app baseret løsning og den anonyme rejsekort kommer først efter rejsekort er lukkede.

Ikke helt rigtigt. Du kan få Ungdomskort på Basiskort eller i Rejsebillet, og du kommer til at kunne få Pendler Kombi på Basiskort og i Rejsekort-appen:

Det er Trin 2 Ungdomskort 16 - 19. Ikke Trin 1 Ungdomskort til dem på SU uddannelser.

Rejsekort som app
Af Trainee. 22/04-26, 08:21.
Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-26, 08:13
Citat fra: Trainee Dato 21/04-26, 22:10

Det er Trin 2 Ungdomskort 16 - 19. Ikke Trin 1 Ungdomskort til dem på SU uddannelser.

De mulige leveringsmetoder er de samme.

Rejsekort som app
Af Henrik Hansen. 22/04-26, 09:30.
Seneste redigering: 22/04-26, 09:33 af Henrik Hansen
Citat fra: mgameing123 Dato 21/04-26, 18:54... og den anonyme rejsekort kommer først efter rejsekort er lukkede.

Nu er der næsten kun en måned til at rejsekortet lukker (29/5-2026), men rejsekortet er stadig ikke istand til at udstede anonyme basiskort eller svare på, på hvilket sagssteder det aonyme Basiskortet kan købes.

Rejsekortet skriver selv:

Har du ikke MobilePay eller betalingskort, så skal du vente lidt, før du kan få et Basiskort. I mellemtiden kan du fortsat rejse med dit fysiske Rejsekort.

I løbet af foråret 2026 bliver det muligt for dig der ikke har MobilePay eller betalingskort at:

• Købe et anonymt Basiskort og optanke med kontanter i udvalgte salgssteder
  • Købe et personligt Basiskort ved at ringe til vores kundecenter og betale for dit Basiskort og rejser med faktura.
    Denne løsning kræver visitering, som kundecentret hjælper dig med.
Det er under al kritik, at man endnu ikke har en løsning på plads. Det virker mest til, at man forsøger at 'presse' flest muligt over på andre løsninger og helst ikke vil give sin 'kunder' et frit valg - det passer jo bare ret godt med Rejsekortes tidligere 'modus Operandi'.

Rejsekort som app
Af Thomas Rasmussen. 22/04-26, 09:32.

Uanset regler og muligheder tænkte jeg ikke på ungdomskort, men på den ungdomsrabat, som man som studerende har ret til, hvis der indgår tog på midtjyske eller syddanske statslige jernbaner i ens rejse. Rabatten fremgår af DSB's kontrakt med Transportministeriet:

Citat"4.3.4 DSB skal yde særlig rabat til Unge, der rejser med Rejsekort Ung eller med enkeltbillet vest for Storebælt og over Storebælt.

4.3.5 Den særlige rabat til Pensionister og Unge skal udgøre mindst 25 pct. af prisen. Såfremt Pensionister eller Unge benytter Rejsekort og også har ret til mængderabat, ydes den særlige rabat på rejsens pris, før mængderabatten er fratrukket.

Bilag 1 Definitioner
Unge: Unge mellem 16-25 år (inklusiv) samt studerende over 25 år, som er indskrevet på en SU-berettiget uddannelse.
... men denne bestemmelse overholder DSB i forvejen ikke, idet unge får 30% rabat i alt på rabattrin 1-2, ligeledes 30% på trin 3-5 og så endelig 45% for trin 6-7. For voksne udgør mængderabatten på samme trin hhv. 10%, 25% og 40%, så man skulle mene, at unge på de rabattrin har ret til en samlet rabat på mindst hhv. 32,5%, 43,75% og 55%.

Rejsekort som app
Af Henrik Hansen. 26/04-26, 13:16.
Seneste redigering: 26/04-26, 13:18 af Henrik Hansen
Der er omkring en måned til at rejsekortet som fysisk kort udfases, men rejsekortet har endnu ikke styr på sin forretning, det begynder nu at ramme de kunder, som er afhængige af et fysisk kort.

https://www.tvmidtvest.dk/viborg/absurde-problemer-med-nyt-rejsekort-mor-korte-124-kilometer-forgaeves-57da2

Det kan bedst betegnes som dovenskab og slendrian, at rejsekort-selskabet ikke er klar med alle produkterne endnu. Selskabet har selv valgt hvornår de fysiske rejsekort lukkes ned. Alligevel har selskabet ikke været istand til at løfte denne hel simple opgave, som man oven i købet selv har defineret og sat en deadline for.

Det er endnu ikke muligt at tilknytte et personligt basiskort til et kreditkort, der kræves for nuværende mobilepay. De kunder der efterspørger et personlig basis rejsekortet, er dem som nok i mange tilfælde ikke har en smartphone og derved heller ikke MobilePay. Det bekræfter kun rejsekortets totale fravær af professionalisme.

Rejsekort som app
Af JaPa. 26/04-26, 13:36.
Basiskort og dankort

"Det er endnu ikke muligt at tilknytte et personligt basiskort til et kreditkort, der kræves for nuværende mobilepay. De kunder der efterspørger et personlig basis rejsekortet, er dem som nok i mange tilfælde ikke har en smartphone og derved heller ikke MobilePay. Det bekræfter kun rejsekortets totale fravær af professionalisme."

Jeg har da tilknyttet mit dankort til basiskortet

mvh Jan P

Rejsekort som app
Af Henrik Hansen. 26/04-26, 13:51.
Citat fra: JaPa Dato 26/04-26, 13:36Basiskort og dankort

"Det er endnu ikke muligt at tilknytte et personligt basiskort til et kreditkort, der kræves for nuværende mobilepay. De kunder der efterspørger et personlig basis rejsekortet, er dem som nok i mange tilfælde ikke har en smartphone og derved heller ikke MobilePay. Det bekræfter kun rejsekortets totale fravær af professionalisme."

Sidst jeg kiggede, var det kun muligt med MobilePay, betalingskort ville komme senere - og det er det så kommet nu.

Rejsekort som app
Af Gustav Hansen. 26/04-26, 14:59.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 26/04-26, 13:51
Citat fra: JaPa Dato 26/04-26, 13:36Basiskort og dankort

Sidst jeg kiggede, var det kun muligt med MobilePay, betalingskort ville komme senere - og det er det så kommet nu.

Jeg har haft mit betalingskort koblet på lige siden jeg fik mit Basiskort, hvilket jeg bestilte den dag salget åbnede. Så det er altså ikke nyt, det har hele tiden været muligt.

Rejsekort som app
Af Henrik Hansen. 26/04-26, 16:27.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 26/04-26, 14:59Jeg har haft mit betalingskort koblet på lige siden jeg fik mit Basiskort, hvilket jeg bestilte den dag salget åbnede. Så det er altså ikke nyt, det har hele tiden været muligt.

Jeg har fundet i hvilken sammenhæng det fremgik. Der er hvis man opretter et personligt basiskort på et salgssted, så kan man ikke oprette det med et betalingskort, kun med Mobilepay - hvorfor det er sådan, melder de ikke noget om...

Snip fra https://www.rejsekort.dk/Basiskort/Salgssteder

Hvornår kan du købe et personligt Basiskort på salgssteder

Nu kan du købe et personligt Basiskort på udvalgte salgssteder. Kortet fås til voksne, børn, unge (18+), pensionister (både over og under 67 år) samt rejsende med handicap. Du får kortet med dig og det er klar til brug med det samme.

• Du skal have MobilePay, da vi opretter din konto og tilknytter en betalingsaftale via MobilePay. Senere bliver det muligt at oprette din konto med et betalingskort.
  • Hvis din konto bliver oprettet på et salgssted, får du ikke adgang til Selvbetjeningen, hvor du kan se priser, ændre oplysninger, spærre kort og følge din rejsehistorik. Ønsker du adgang til Selvbetjeningen kan du i stedet bestille dit Basiskort online her: http://mit.rejsekort.dk

Rejsekort som app
Af PD Hansen. 5/05-26, 19:41.
Rejsekort A/S kan ikke finde ud af at få alle basiskort-varianter klar i alle salgskanaler, og udskyder derfor rejsekort-kort-lukningen delvist.

Basiskort uden kreditkort kan købes i nogle 7-eleven "senest" fra 26. maj.

2 dage efter - den 28. maj lukker rejsekort-check-ind i busser og lokaltog i Fyn/Jylland, som planlagt.
På Sjælland og hos DSB forlænges dog til 29. juni.

Er du "ikke-digital" jyde og ville du gerne købe basiskort mere end 2 dage før Rejsekort lukker, så er det bare ærgerligt - du bor i landsdel som "systemet" ikke prioriterer, med mindre du kan lide motorveje  ;)

https://www.rejsekort.dk/da/Presse/Det-fysiske-Rejsekort-lukker-i-to-trin

https://dinoffentligetransport.dk/nyheder/det-fysiske-rejsekort-lukker-i-to-trin

Rejsekort som app
Af Henrik Hansen. 5/05-26, 21:59.
Citat fra: PD Hansen Dato  5/05-26, 19:41Er du "ikke-digital" jyde og ville du gerne købe basiskort mere end 2 dage før Rejsekort lukker, så er det bare ærgerligt - du bor i landsdel som "systemet" ikke prioriterer, med mindre du kan lide motorveje  ;)

Rejsekortet 'modus-operandi' virker stadig mere og mere besynderligt. Hvad er det gode argument for IKKE at udskyde det med en måned i hele landet, på ALLE transportmidler, altså busser i Jylland og på Fyn. Rejsekortet er tilsyneladende ligeglade med omkring de 100.000 personer der bruger kortet i Jylland og som fra d. 29/5 må blive hjemme med mindre de kan tage DSB.

Der er så absolut brug for en delvis - eller snarere hel - udskiftning af toppen af Rejsekortet ledelse. Den nuværende ledelse har til fulde dannet bevis for, at de overhovedet ikke magter opgaven og næppe nogen sinde bliver i stand til det.

Rejsekort som app
Af Henning Makholm. 5/05-26, 22:58.
Citat fra: Henrik Hansen Dato  5/05-26, 21:59Hvad er det gode argument for IKKE at udskyde det med en måned i hele landet, på ALLE transportmidler, altså busser i Jylland og på Fyn.

Mit gæt (men jeg ved ingenting!) er at man må have lovet nogen busoperatører vestpå at de 28. maj kan begynde at tage nyindkøbte busser i drift som ikke har det gamle udstyr monteret, og at man af en eller anden grund prioriterer simpel kommunikation frem for "... men på lige præcis disse linjer kan man ikke bruge det".

Rejsekort som app
Af Gustav Hansen. 5/05-26, 23:03.
Det er virkelig ikke i orden at man kun udskyder lidt og så kun for nogle. Mon ikke det handler om penge på den ene eller anden måde. Fair nok at man må udskyde fordi man ikke er klar, men så udskyd dog rigtigt og for alvor, så alle kan være med. Det er ikke en god måde at få folk med på, hverken med deres transportmiddel eller udviklingen. Tænk hvor god omtale man kunne have haft hvis man kommunikerede og handlede ordentligt. Basiskortet fungere jo meget godt.

Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak