Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- DSB Piktogrammer og bemalings manual.
Hej

Jeg så her den anden dag en fin video på YouTube omkring en der havde redesignet hele de Slovakiske baners bemaling og deres piktogrammer med. Det hele. Jeg undrede mig derfor om der er en slags designmanual for DSB og deres nuværende bemaling og piktogrammer. Hvis der er et sted hvor man kan finde sådan en manual eller en oversigt over piktogrammerne eller bemalingen så tænkte jeg at det ville være her.

Kan nogen hjælpe med det

Vh Arthur

Arthur Gooseman Hove

Citat fra: Arthur G. Hove Dato 11/06-25, 12:22Hej

Jeg så her den anden dag en fin video på YouTube omkring en der havde redesignet hele de Slovakiske baners bemaling og deres piktogrammer med. Det hele. Jeg undrede mig derfor om der er en slags designmanual for DSB og deres nuværende bemaling og piktogrammer. Hvis der er et sted hvor man kan finde sådan en manual eller en oversigt over piktogrammerne eller bemalingen så tænkte jeg at det ville være her.

Kan nogen hjælpe med det

Der findes en bog af Jens Nielsen, der så vidt vides er den originale designmanual, har den selv:

https://www.bogtorvet.net/dsb-design-danish-railway-design_nielsen-jens_2271057

Omtalt hér (nogenlunde).https://kforum.dk/article174705k.ece

Der er en "ny" version af Bruce Peter:

https://jernbaneboeger.dk/shop/product/dsb-design

De bøger er ikke deciderede designmanualer, men bøger der beskriver filosofien bag DSB's design. De kan anbefales, hvis man er designinteresseret.
Der findes dog også egentlige designmanualer, men dem jeg har kunnet finde, er desværre kun de overordnede udgaver. De ligger for eksempel på Dansk Designmuseum og på Danmarks Jernbanemuseum.
De piktogrammer, som DSB brugte i den gamle designperiode (1974–1998), findes der desværre ikke en samlet oversigt over. Der findes dog en oversigt over de piktogrammer, der blev brugt i 70'erne, som var lidt anderledes i designet i forhold til dem, man brugte senere i 80'erne og 90'erne.
Den ældre type piktogrammer kan også findes på Designmuseum Danmark og Danmarks Jernbanemuseum. Men de nyere piktogrammer findes der ikke en præcis oversigt over. Man kan dog få de samme piktogrammer, som DSB brugte, på denne hjemmeside

https://medieprint.dk/search?q=piktogram&options%5Bprefix%5D=last&filter.v.option.farve=Black&filter.v.option.farve=White&filter.v.option.farve=white&filter.v.option.farve=Hvid&filter.v.option.farve=Sort

De manualer, man bruger i den nye designperiode, er langt mere detaljerede end de tidligere. Jeg har selv et par stykker liggende fra forskellige år og til forskellige togtyper.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

DSB dot-alfabet har jeg længe beundret - det er ret vellykket udført!

Af en eller anden grund bruger displaysne i ER (IR4) en anden skrift. Måske som følge af levetidsforlængelsen for nogle år siden? Hvis der er nogen her i forum, der ved hvorfor, så er jeg i hvert fald nysgerrig. Min mistanke er, at der ikke lige var nogen i beslutningsprocesserne omkring projektet, som gik op i, hvilken skrift, der blev brugt, men jeg tager meget gerne fejl.

Citat fra: Theis Andersen Dato 13/06-25, 22:10De piktogrammer, som DSB brugte i den gamle designperiode (1974–1998), findes der desværre ikke en samlet oversigt over. Der findes dog en oversigt over de piktogrammer, der blev brugt i 70'erne, som var lidt anderledes i designet i forhold til dem, man brugte senere i 80'erne og 90'erne. Den ældre type piktogrammer kan også findes på Designmuseum Danmark og Danmarks Jernbanemuseum. Men de nyere piktogrammer findes der ikke en præcis oversigt over. Man kan dog få de samme piktogrammer, som DSB brugte, på denne hjemmeside

Et hurtigt lidt ukonkredt input fra min side, jeg mindes at havde stødt på "DSB Skiltedesign manual" jeg har sat det i anførselstegn fordi jeg ikke husker den nøjagtige korrekte benævnelse. I dette materiale syntes jeg at piktogrammer var beskrevet og afbildet. Dette skiltedesign og manual blev benyttet af flere offentlige institutioner uden for DSB som f.eks. Rigshospitalet med flere - for at skabe en rød tråd i offentlige skilte. Måske Janik Frithioff der også har en del viden på området kan komme med et mere konkred input hvis det siger ham noget.

DSB Piktogrammer og bemalings manual.
Af PF. 26/06-25, 14:27.
Seneste redigering: 26/06-25, 14:31 af PF

Hvis du interesserer dig for grafisk design "corporate identity" fortrinsvis i det offentlige rum, så er det værd at kaste et blik på Otl Aicher værk.
Olt Aicher udviklede i 70erne nogle ikoniske sæt bomærker som lever endnu, fx. idrætsgrenene (München 72), Lufthavnen MUC, Lufthansa ,.. 
men også til banerne: S-tog "S" i hvidt i grøn cirkel. U-Bahn "U" i hvidt i blå firkant.
SAS bruger hans skrifttype "Rotis" som logoskrift siden slut-80er.

Kontrapunkt står bag DSB nye corporte visual identiy fra 98. 

På biblioteket finder du også Ulrik Tarp Jensen: "Jernbanens bogstaver - DSB's skiltning og anvendelse af typografi fra 1800-tallet til i dag"

CitatJeg så her den anden dag en fin video på YouTube omkring en der havde redesignet hele de Slovakiske baners bemaling og deres piktogrammer med.

Til dem der måtte tænke hvad for en video snakkes der om, så er den her. Den er rigtig god og detaljeret og kan anbefales at ses selv hvis man ikke er så meget inde i slovensk jernbanehistorie:

Citat fra: PF Dato 26/06-25, 14:27Fandt den korrekte benævnelse "DSB Skiltesystem"

https://seriqsign.dk/wp-content/uploads/2023/03/DSB-System.pdf

https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/sp%C3%B8rg-om-dsb-skilte

Skiltemanualen er den eneste samlede oversigt over piktogrammer, jeg i hvert fald har kunnet finde. Men hvis man kigger efter, kan man se, at de piktogrammer ser lidt anderledes ud i forhold til dem, man brugte senere i 80'erne og 90'erne. Den viser dog kun de faste skilte, der blev brugt på stationer, og ikke hvordan piktogrammerne skulle bruges inde i togene.

Om der overhovedet fandtes sådan en manual i den gamle periode, er jeg i tvivl om – og hvis der gjorde, tror jeg desværre ikke, den er blevet bevaret.

Men skiltemanualen er nok det, der bedst beskriver det gamle design, og DSB bruger den faktisk stadig. Den er dog blevet opdateret med det nye blå design.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

DSB Piktogrammer og bemalings manual.
Af Janik. 4/07-25, 00:35.
Seneste redigering: 4/07-25, 00:40 af Janik
Hej Arthur,

Jeg sidder i DSB som Advanced User Experience Designer. En tværgående rolle, hvor jeg beskæftiger mig med DSB's design bredt i organisationen.

Det er korrekt at DSB på nuværende tidspunkt ikke har en decideret trykt og offentlig tilgængelig designmanual.
I udgangspunktet er store tykke trykte designmanualer ikke længere hensigtsmæssige, da DSB's flader hele tiden udvikler sig.
Internt har vi en række designmanualer for grundelementerne;
Logo
Farver
Piktogrammer
Derudover har vi designmanualer for DSB's skiltesystem, klæb på stationer og klæb til hvert enkelt litra i drift.

DSB's skiltesystem er fra 1975 men anvendes stadigvæk i dag. Et udtryk for den høje kvalitet og det gennemtænkte design.
Vi har senest i marts udarbejdet en opdateret designmanual for skiltesystemet.

Du er velkommen til at skrive til mig på janbr@dsb.dk, hvis du ønsker oplysninger om DSB's nuværende design.

Citat fra: Shum Dato 17/06-25, 14:04DSB dot-alfabet har jeg længe beundret - det er ret vellykket udført!

Af en eller anden grund bruger displaysne i ER (IR4) en anden skrift. Måske som følge af levetidsforlængelsen for nogle år siden? Hvis der er nogen her i forum, der ved hvorfor, så er jeg i hvert fald nysgerrig. Min mistanke er, at der ikke lige var nogen i beslutningsprocesserne omkring projektet, som gik op i, hvilken skrift, der blev brugt, men jeg tager meget gerne fejl.

Hej Shum,

Enig i, at DSB Dot alfabetet er godt design, taget i betragtning, at det er ca. 40 år gammel.
På ER valgte man i 2014 at anvende en standard TSI godkendt skrifttype til de nye LED display.
Vi arbejder dog på at skifte denne, til en diode udgave af DSB's nuværende skrifttype Via (som du pt. kan se på S-togenes nye udvendige destinationsdisplay og snart på litra ES (IC5))

Citat fra: Janik Dato  4/07-25, 00:35Hej Arthur,

Jeg sidder i DSB som Advanced User Experience Designer. En tværgående rolle, hvor jeg beskæftiger mig med DSB's design bredt i organisationen.

Det er korrekt at DSB på nuværende tidspunkt ikke har en decideret trykt og offentlig tilgængelig designmanual.
I udgangspunktet er store tykke trykte designmanualer ikke længere hensigtsmæssige, da DSB's flader hele tiden udvikler sig.
Internt har vi en række designmanualer for grundelementerne;
Logo
Farver
Piktogrammer
Derudover har vi designmanualer for DSB's skiltesystem, klæb på stationer og klæb til hvert enkelt litra i drift.

DSB's skiltesystem er fra 1975 men anvendes stadigvæk i dag. Et udtryk for den høje kvalitet og det gennemtænkte design.
Vi har senest i marts udarbejdet en opdateret designmanual for skiltesystemet.

Du er velkommen til at skrive til mig på janbr@dsb.dk, hvis du ønsker oplysninger om DSB's nuværende design.

Hej Janik

Fedt at du vil dele ud af din viden her på forum!

Jeg håber ikke det er for meget off-topic, men jeg tænker på, om du kan fortælle lidt om grænsefladen mellem DOT's design (https://www.dotdesign.nu/) og DSB's design på stationer? Måske også hvor stor en indflydelse Banedanmark, GoCollective, kommuner etc. kan have?

Citat fra: Janik Dato  4/07-25, 00:39
Citat fra: Shum Dato 17/06-25, 14:04DSB dot-alfabet har jeg længe beundret - det er ret vellykket udført!

Hej Shum,

Enig i, at DSB Dot alfabetet er godt design, taget i betragtning, at det er ca. 40 år gammel.
På ER valgte man i 2014 at anvende en standard TSI godkendt skrifttype til de nye LED display.
Vi arbejder dog på at skifte denne, til en diode udgave af DSB's nuværende skrifttype Via (som du pt. kan se på S-togenes nye udvendige destinationsdisplay og snart på litra ES (IC5))

Og EC- og DD-togene? :)

Citat fra: Janik Dato  4/07-25, 00:39

Hej Shum,

Sejt at høre kvalificeret viden om det fra dig! Tusind tak! Og skønt, at du er med her i forummet!

Er det rigtigt set, at I gradvist er ved at indføre et nyt piktogram-sæt, som er tegnet mindre "forsimplet", altså dvs. med smallere linjer og flere detaljer i? Har der ligget mere til grund for at lave et nyt piktogram-sæt, end at det forrige sæt måske kunne virke lidt gammelt at se på?

Jeg har selv en oplevelse af, at de mere detaljerede tegninger kræver en lillebitte snas mere kognitivt arbejde at afkode, men måske er jeg for skeptisk. (Jeg arbejder selv med design og har det derfor med at tænke over den slags).

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aalborg - Hadsund Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak