Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ERTMS, ATC, elektrificering mm
ERTMS, ATC, elektrificering mm
Af Bengt Larsson. 11/06-22, 23:21.
Seneste redigering: 12/06-22, 12:16 af Tommy Nilsson
Det är i Danmark problemet att nytt signalsystem måste installeras före eller samtidigt som elektrifiering, för existerande ATC installation tål inte eldrift.
Och att nya eltåg måste vara i drift före eller samtidigt som nytt signalsystem, för man vill inte installera ATC i de nya eltågena.
Och att elektrifiering måste måste vara i drift före eller samtidigt som nya eltåg.

På sträckan Roskilde – Holbæk är nu elektrificering byggd, men el kopplas inte på, pga det är ATC.
ETCS installeras 2024, och då kan eltåg börja gå, inklusive passage av Nørreport. https://www.instagram.com/p/_fOoQHNK3y/

Det ska bli el Frederica-Ålborg också någon gång.

Fram tills dess får man ha dieseltåg såsom IC4.

ERTMS, ATC, elektrificering mm
Af steenth. 12/06-22, 00:57.
Seneste redigering: 12/06-22, 01:00 af steenth
Citat fra: Bengt Larsson Dato 11/06-22, 23:21Det är i Danmark problemet att nytt signalsystem måste installeras före eller samtidigt som elektrifiering, för existerande ATC installation tål inte eldrift.
ATC har ingen problem med el-drift. Alle nuværende strækninger med el-drift har ATC med undtagelse af Tinglev-Sønderborg, hvor man ikke har fået ATC. Det er sikringsanlægget, som skal være immunisere, for at det ikke giver problemer.. Og de nye signalsystemer er forbedret på el-drift.. På Roskilde – Holbæk vil man ikke betale for immunisering... Men det er gjort i Næstved og imellem Ringsted-Næstved har man fået ny linjeblok, da strækningen blev ombygget, med både ATC og el-drift.
 

Citat fra: steenth Dato 12/06-22, 00:57
Citat fra: Bengt Larsson Dato 11/06-22, 23:21Det är i Danmark problemet att nytt signalsystem måste installeras före eller samtidigt som elektrifiering, för existerande ATC installation tål inte eldrift.
ATC har ingen problem med el-drift. Alle nuværende strækninger med el-drift har ATC med undtagelse af Tinglev-Sønderborg, hvor man ikke har fået ATC. Det er sikringsanlægget, som skal være immunisere, for at det ikke giver problemer.. Og de nye signalsystemer er forbedret på el-drift.. På Roskilde – Holbæk vil man ikke betale for immunisering... Men det er gjort i Næstved og imellem Ringsted-Næstved har man fået ny linjeblok, da strækningen blev ombygget, med både ATC og el-drift.
 

Man ville gerne betale for det på Roskilde-Holbæk. Man har bare ikke nok personer med kendskab til sikringsanlægene som kan validere immuniseringen. På Fredericia-Aarhus valgte man at vente på nyt signalsystem af økonomiske årsager, det blev jo så forsinket til 2026. Og igen er immunisering ikke muligt af samme årsager som Roskilde-Holbæk. Ellers havde man helt sikkert gjort det.

ERTMS, ATC, elektrificering mm
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/06-22, 12:41.
Citat fra: frederikhk Dato 12/06-22, 10:27Man ville gerne betale for det på Roskilde-Holbæk. Man har bare ikke nok personer med kendskab til sikringsanlægene som kan validere immuniseringen.

Gud ske tak og lov for det.

Så undgik vi at der blev hældt mange millioner i noget gammelt skrammel der allerede var bestemt for skrothandleren.

Lidt pudsigt at strkn. 5 var tænkt som en af de første strækninger til elektrificering dengang Venstre kom med i regeringen og det blev besluttet at der ikke skulle bygges bro over Storebælt og hele "Statsbroen Storebælt" blev pakket i mølpose.

Man har et standpunkt til man bliver klogere ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 12/06-22, 12:41
Citat fra: frederikhk Dato 12/06-22, 10:27Man ville gerne betale for det på Roskilde-Holbæk. Man har bare ikke nok personer med kendskab til sikringsanlægene som kan validere immuniseringen.

Gud ske tak og lov for det.

Så undgik vi at der blev hældt mange millioner i noget gammelt skrammel der allerede var bestemt for skrothandleren.
Nemt at sige for nogen der bor et sted hvor der allerede er elektrificeret, men når man har vented på elektrificeringen af Fredericia - Aarhus det meste af sit liv, ville det være dejligt ikke også at skulle vente på signalsystemet

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Citat fra: Isak Nielsen Dato 12/06-22, 16:10Nemt at sige for nogen der bor et sted hvor der allerede er elektrificeret, men når man har vented på elektrificeringen af Fredericia - Aarhus det meste af sit liv, ville det være dejligt ikke også at skulle vente på signalsystemet
Lige nu, så der mere ombygning af Aarhus som er flaskehalsen. Det er en forudsætning for kunne sætte køreledninger op. Derudover der også man vil have IC4 til/fra Aarhus pga. vedligeholdelse - så IC4 skal erstattes hvis man vil undgå ETCS i dem. Man holder udrulning i snor for kunne tage hensyn de øvrige ting. Men kommer nyt signalsystem nord for Aarhus til slutning af 2024. Men de kan først bruge el-drift, når man er færdig fra Aarhus og sydpå i slutning af 2025 (evt start 2026).

Citat fra: Bengt Larsson Dato 11/06-22, 23:21...för man vill inte installera ATC i de nya eltågena.

Er det virkelig rigtigt at IC5 ikke får DK-STM så de kan bruges på ATC-strækninger i overgangsperioden?

Citat fra: madseckert Dato 12/06-22, 22:45Er det virkelig rigtigt at IC5 ikke får DK-STM så de kan bruges på ATC-strækninger i overgangsperioden?

DSB's egen fakta-ark siger at de får DK-STM:

https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/coradia-stream/

(der står STM ZUB123 under signalsystem. ZUB123 er Siemens' betegnelse for dansk ATC)

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak