Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Regionaltogsvogner i Bn-familien
Jeg indsamler i øjeblikket information om brugen og sammensætningen af Bn-vogne i togsæt. Jeg ved, at det varierer mellem forskellige jernbanestrækninger og driftsår. Jeg er kommet så langt med en artikel i emnet. Jeg modtager gerne synspunkter og rettelser.
Tak på forhånd.

Stefan Fjällemark medlem i FREMO.

Regionaltogsvogner i Bn-familien
Af Sporhund. 25/06-25, 14:08.
Seneste redigering: 25/06-25, 14:14 af Sporhund
På Lille Syd sluttede den normale trafik med Bn-materiel i 1997, som herefter blev erstattet med MR. Når jeg skriver normal trafik, så er det fordi, at der stadig kørte myldretidstog på hverdage morgen og eftermiddag. Myldretidstogene på Lille Syd med Bn-materiel kørte for sidste gang i 2009.

Oprangeringerne var op gennem 90-erne ikke altid stilrene tog med kun Bn og en styrevogn. Specielt togene på Sydbanen bestod som regel af et antal sidegangsvogne + Bn + styrevogn. Sidegangsvognene var i første omgang selvfølgelig B-vogne, men senere kom også Ba og Bab til indtil alle disse vogne blev udrangeret. Det har sikkert også været tilfældet før 90-erne, men det er der måske andre der kan berette mere om.

I 1996 eller 1997 omkring middagstid på hverdage kørte der et tog fra København til Nykøbing F bestående af 2 maskiner + Bn + styrevogn + 4 eller 5 Bn + styrevogn. Maskinerne var som regel ME + ME, men den ene eller begge maskiner kunne også være en MZ. Styrevognene var af de variationer der fandtes dengang.

OHJ´s styrevognstog er måske også værd at nævne.

Reelt var det alle strækninger på Sjælland, som efterhånden fik tog med Bn-vogne efterhånden som systemet med regionaltog blev udbygget og litra Mo-tog kunne fases ud.

Nogle milepæl er:
1973 - Kystbanen fik regional med 2 "linjer", med tog hvert 30 minut - et hurtigtog styrevogne med både An og Bn vogne og et stop Nivå-København H
1974 - stoptogssystemet fra Nivå blev forlænget til Holbæk og hver anden time til Kalundborg og til Ringsted som skiftevis kørte til Slagelse og Næstved.
Hurtigtog blev senere kun kørt i dagtimerne på hverdage, så om aften og weekende udgå stop fra Helsingør istedet for Nivå
1982 - timedrift København-Nykøbing F. Og toget til Næstved ændret til at ende i Slagelse, så Ringsted-Slagelse får timedrift. Kommer også flere tog fra Holbæk til Kalundborg (Jernbanen 1981-6)
1986 - MR-tog på Roskilde-Køge-Næstved fra K 86 (Jernbanen 1985-5)
Omkring det tidspunkt udgår tog til Korsør og Kalundborg udgår fra Østerport istedet for Nivå
1987 - halvtimesdrift imellem Helsingør til København (Jernbanen 1987-5)
1988 - halvtimesdrift fra Helsingør til Roskilde (Jernbanen 1987-6)
1991 - Regionaltog fra København til Slagelse forlænges til Korsør (Jernbanen 1990-6)
Så har det udviklet sig efterhånden som IR4 og el-lokomotiver overtog og senere blev Bn erstattet med dobbeltdækkervogne.

Hej,

En meget fin oversigt.

Du er kommet til at skrive where (hvor) i stedet for were (var).

Mange tak for bidragene. Jeg har opdateret artiklen og brugt lidt fra jeres kommentarer. Vedrørende indlægget om udviklingen af regionaltogenes strækninger og frekvens, så kan dette måske lægges under en separat rubrik i artikelen.

Jeg har prøvet at søge efter oplysninger om, hvornår og hvordan Bn-materiale blev brugt på Nordvestbanen til Holbæk og Kalundborg. Blev Bn-materielet erstattet af IC3 og, i dette tilfælde, hvilket år?

Stefan Fjällemark medlem i FREMO.

Citat fra: Fjällepelle Dato 26/06-25, 11:54Jeg har prøvet at søge efter oplysninger om, hvornår og hvordan Bn-materiale blev brugt på Nordvestbanen til Holbæk og Kalundborg. Blev Bn-materielet erstattet af IC3 og, i dette tilfælde, hvilket år?

Bn-materiellet blev ikke som sådan udskiftet én til én med noget andet. Da dobbeltdækkerne blev indsat i 2002 kom de til at køre sideløbende med Bn-vognene indtil disse blev udrangeret. Enkelte afgange blev dog kørt af IC3. Dette gælder ikke kun for Nordvestbanen, men også for Sydbanen.

Citat fra: Fjällepelle Dato 26/06-25, 11:54Mange tak for bidragene. Jeg har opdateret artiklen og brugt lidt fra jeres kommentarer. Vedrørende indlægget om udviklingen af regionaltogenes strækninger og frekvens, så kan dette måske lægges under en separat rubrik i artikelen.

Jeg har prøvet at søge efter oplysninger om, hvornår og hvordan Bn-materiale blev brugt på Nordvestbanen til Holbæk og Kalundborg. Blev Bn-materielet erstattet af IC3 og, i dette tilfælde, hvilket år?

Så vidt jeg husker, blev den sidste BN vognstamme taget ud af  drift omkring år 2010/2011.. husker at man i en periode havde BN vogne opmagasineret i Kalundborg ude i sporgruppe 100 (mener det var i spor 104)

Hvis nogen kan huske årstallet bedre for udrangering så supplere endelig :)

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak