Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Ringe komfort på den Jyske jernbane
Ringe komfort på den Jyske jernbane
Af H-Kruse. 24/09-25, 16:58.
Seneste redigering: 24/09-25, 17:01 af H-Kruse
Kørte forleden turen mellem Esbjerg og Århus H tur/retur med et IC3 intercitytog.

Lige ud over at man bliver flyttet fra A til B uden selv at skulle foretage sig alverden bevidner en sådan køretur i meget høj grad om hvor nedslidt alting vedrørende jernbanen i Jylland er, tilmed på den helt primære hovedstrækning.

På udrejsen havde vi plads lige over den ene bogie i midtervognen som raslede og larmede højlydt på hele turen samtidig med døren ud til vestibulen aldrig blev lukket hvilket forøgede støjen yderligere, på hjemrejsen sad vi i stilleafdelingen, lokaliseret i den ene motorvogn der trods alt er bedre støjdæmpet, men til gengæld var motorerne styringsmæssigt helt ude af kontrol, kørte op og ned i gear og omdrejninger så man tvivlede på om toget var i stand til at kunne klare hele turen.

For begge løb lå toget meget ustabilt i sporet hvilket må være en kombination af slidte spor og tog, gennemsnitsfarten var under 90 km/t og max farten var kun kortvarigt over 140 km/t og flere steder meget lavere. Køretiden var henholdsvis 2:24 og 2:10 hvortil der skal tillægges forsinkelser som sansynligvis kan tilskrives sporets generelle dårlige tilstand, særligt strækningen mellen Lunderskov og Esbjerg er flere steder i udpræget ringe stand.

Konklusionen er at det desværre er tidskrævende og komfortforladt at tage toget mellen Jyllands større byer.
Var timeplanen - som i mine øjne ikke var nogen overnaturlig ambitiøs plan men bestemt et kæmpe skridt frem - blevet taget seriøst og udvidet en smule, ville det jo næsten være blevet muligt også at køre Esbjerg - Århus på en time eller under alle omstændigheder på halvanden time, hvilket igen ville betyde at samtlige større byer i Danmark ville være indenfor en ganske fornuftig tidshorisont.
Jeg er ret overbevist om at man kunne trække så mange flere passagerer over i toget hvis omtalte køretider i kombination med gode og rene tog der følger køreplanen var besluttet realiseret.

En ting er lange køretider anno 2025, noget andet er den ringe komfort i slidte og beskidte tog hvor alting rasler, vibrerer og slingrer og som virkelig giver en ringe helhedsoplevelse af toget.

Af andersj, Aalborg. 24/09-25, 19:38.
Aarhus-Fredericia kan godt være en hård oplevelse i IC3, især hvis der skal indhentes forsinkelser. Det er vel en blanding af sporets tilstand, de mange kurver og at IC3 er lette togsæt der efterhånden er slidte.

IC4 ligger bedre i sporet mellem Aarhus og Fredericia fordi de er tungere.

Anders

Af jacobchristensen. 24/09-25, 20:12.
Seneste redigering: 24/09-25, 20:15 af jacobchristensen
Mht. dørene i IC3 så mindes jeg faktisk ikke at have været ude for at lukkemekanismen i de indvendige døre har været defekt (i modsætning til i IC4). Men det sker ikke så sjældent at nogen har trykket på knappen der holder dørene åbne. DSBs nye betræk til IC3 og ER4 virker så ikke så holdbart - eller måske er der bare sjusket med syningerne.

Problemet med sporenes tilstand og forsømt vedligeholdelse (se under Christiansborg og Finansministeriet) har jo været dækket mange gange her på kanalen. Jeg kan dog ikke melde noget rasleri i dagens ture Odense-Vejle og retur.

Citat fra: jacobchristensen Dato 24/09-25, 20:12Mht. dørene i IC3 så mindes jeg faktisk ikke at have været ude for at lukkemekanismen i de indvendige døre har været defekt (i modsætning til i IC4). Men det sker ikke så sjældent at nogen har trykket på knappen der holder dørene åbne.

Jeg har oplevet at en af de indvendige døre satte sig totalt fast. Hverken 'knap' eller nødåbning ved at presse dem fra hinanden kunne få dem til at åbne. Resultatet var at ind- og udstigning måtte foregå gennem førerrumsdøren.

Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/09-25, 21:15.
Må jeg diskret henlede opmærksomheden på at DSB er ved at få leveret nye vogne til at køre med de nye EB ellokomotiver og nye IC5 litra ES til på sigt at overtage al IC og regionaltrafik.
Så man kan vel ikke fortænke DSB i at de så småt trapper ned på vedligeholdelsen da deres tid er ved at være ovre (men bevares de skal da holde nogle år endnu)

Citat fra: jacobchristensen Dato 24/09-25, 20:12Mht. dørene i IC3 så mindes jeg faktisk ikke at have været ude for at lukkemekanismen i de indvendige døre har været defekt (i modsætning til i IC4). Men det sker ikke så sjældent at nogen har trykket på knappen der holder dørene åbne. DSBs nye betræk til IC3 og ER4 virker så ikke så holdbart - eller måske er der bare sjusket med syningerne.

Problemet med sporenes tilstand og forsømt vedligeholdelse (se under Christiansborg og Finansministeriet) har jo været dækket mange gange her på kanalen. Jeg kan dog ikke melde noget rasleri i dagens ture Odense-Vejle og retur.

Vedrørende sporets tilstand bliver alt bedre ligeså snart man forlader Jylland. En større del af Middelfart - København er ved at være fornyet.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 24/09-25, 21:15Må jeg diskret henlede opmærksomheden på at DSB er ved at få leveret nye vogne til at køre med de nye EB ellokomotiver og nye IC5 litra ES til på sigt at overtage al IC og regionaltrafik.
Så man kan vel ikke fortænke DSB i at de så småt trapper ned på vedligeholdelsen da deres tid er ved at være ovre (men bevares de skal da holde nogle år endnu)

Det var vel det, DSB også gjorde i 00'erne, da IC4 var "lige på trapperne". Det resulterede i, at Bn-vognene blev så nedslidte, at de var tvunget til at tage dem ud af drift, selvom en del af dem ikke engang havde rundet 20 år.

Så galt går det forhåbentlig ikke denne gang, men ingen kan jo spå om fremtiden. Det er derfor man skal lære af sine fejl.

Gå op Sider:[1]
AB  125 års jubilæum

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak