Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens letbane - hvorfor ikke ekstra stop imellem Herlev Syd og Herlev St.
Hvorfor har man ikke lavet et ekstra stoppested imellem Herlev Syd og Herlev station, på nordsiden af lyskrydset hvor McDonalds og en masse boliger ligger?

Der er bare lidt for langt at gå enten frem eller tilbage derfra efter min mening, selvom det ikke er SÅ langt, hvilket gør letbanen mindre attraktiv efter min mening.

Sandsynligvis fordi man gerne ville sikre, at en så stor andel af det gamle industriområde som muligt blev stationsnært. Ved at placere stationen længere mod syd, kunne man få nogle flere områder med i den stationsnære zone. På den måde får man mulighed for at bygge endnu flere boliger eller kontorer i området.

Men jeg er enig med dig i, at det virker ulogisk, i hvert fald med de nuværende forhold, at der ikke bliver en station i det lyskryds.

Citat fra: Ncard00 Dato 26/06-25, 11:20Hvorfor har man ikke lavet et ekstra stoppested imellem Herlev Syd og Herlev station, på nordsiden af lyskrydset hvor McDonalds og en masse boliger ligger?

Der er bare lidt for langt at gå enten frem eller tilbage derfra efter min mening, selvom det ikke er SÅ langt, hvilket gør letbanen mindre attraktiv efter min mening.
Måske fordi man ikke vil have togene fyldt af burgerspisende passagerer...🫣

Eller også har man lavet en totalvurdering af den optimale fordeling af stoppestedernes antal og placering...

Hm, altså, der er cirka 370 meter fra Herlev Syd til det pågældende kryds og samme afstand til Herlev station. Hvis der skulle være stationer for hver 370 meter, så ville det da blive noget i overkanten?

Hele området ved Mileparken er dækket ind af Herlev Syd der tager den sydlige del og midten og Herlev i den nordlige ende. Det eneste der vel egentlig ligger ved det kryds ved Ringvej/Mileparken, er McDonalds.
Beboelsen er dækket bedre ind ved Herlev Syds nuværende placering. Lå den ved McDonalds er det vel næsten kun musikkvarteret der får glæde af den. Og de bor jo allerede tæt på Herlev Station.

Hele det nybyggede boligområde mellem Glødelampen og Marielundvej ville også have glæde af det. Men jeg ser dilemmaet, stoppene ved Herlev station og bymidten ligger allerede meget tæt.

Citat fra: mss Dato 13/07-25, 02:52Hele det nybyggede boligområde mellem Glødelampen og Marielundvej ville også have glæde af det. Men jeg ser dilemmaet, stoppene ved Herlev station og bymidten ligger allerede meget tæt.

Til sammenligning er der 1 km til fods fra København H til Dybbølsbro. Eller cirka 500 meter til fods fra perronen ved København H på fods til perronen ved Vesterport.

Højest 370 meter til et stop i Herlev, hvor der næste år kører tog hvert 5. minut er ikke noget der vil få boligpriserne til at dale i det område :) Det kan de ikke engang præstere med metroen, hvor korteste stræk er Gammel Strand - Rådhuspladsen, hvor selve sporet er cirka 700 meter.

Citat fra: banemanden Dato 13/07-25, 14:00Det kan de ikke engang præstere med metroen, hvor korteste stræk er Gammel Strand - Rådhuspladsen, hvor selve sporet er cirka 700 meter.
Snarere er det vel Gammel Strand - Kongens Nytorv på ca. 500 meter.

Det var egentlig bare for som lokalkendt at pointere, at der i dag er andet end McDonald's og musikkvarteret ved det kryds.
Jeg er helt klar over at behovet kan dækkes nogenlunde af stationen.

Citat fra: PD Hansen Dato 13/07-25, 17:04
Citat fra: banemanden Dato 13/07-25, 14:00Det kan de ikke engang præstere med metroen, hvor korteste stræk er Gammel Strand - Rådhuspladsen, hvor selve sporet er cirka 700 meter.
Snarere er det vel Gammel Strand - Kongens Nytorv på ca. 500 meter.

Så kort, at jeg glemte det! Tak for rettelsen :)

Citat fra: mss Dato 13/07-25, 17:47Det var egentlig bare for som lokalkendt at pointere, at der i dag er andet end McDonald's og musikkvarteret ved det kryds.

Jeg tillader mig at foreslå at du får opdateret dit lokalkendskab. Jeg er for ca. 3½ md. siden flyttet ind i noget af den nye byggeri på Hørkær.
Langt de fleste boliger der er bygget omkring Hørkær har kortere til Herlev St. stoppet på letbanen end til krydset ved McD.
Letbane stoppet Herlev St. ligger oppe på broen der fører O3 over S-banen. Fra undersiden er der adgang i alle retninger. På nordsiden af banen ligger Sønderlundvej og her er der trapper op til stoppet, dette er den primære adgang fra bus og S-tog på Herlev St.. På sydsiden er der en gangsti langs banen mellem Glødelampen og hjørnet af Fagot og Mandolinvej, herfra er der trapper op til stoppet. Med letbanen kommer der også elevator på både nord og sydsiden.

Efter min mening er stop på letbanen udlagt meget passende efter boligerne i området.

Citat fra: soeras Dato 16/07-25, 12:29
Citat fra: mss Dato 13/07-25, 17:47Det var egentlig bare for som lokalkendt at pointere, at der i dag er andet end McDonald's og musikkvarteret ved det kryds.

Jeg tillader mig at foreslå at du får opdateret dit lokalkendskab. Jeg er for ca. 3½ md. siden flyttet ind i noget af den nye byggeri på Hørkær.
Langt de fleste boliger der er bygget omkring Hørkær har kortere til Herlev St. stoppet på letbanen end til krydset ved McD.
Letbane stoppet Herlev St. ligger oppe på broen der fører O3 over S-banen. Fra undersiden er der adgang i alle retninger. På nordsiden af banen ligger Sønderlundvej og her er der trapper op til stoppet, dette er den primære adgang fra bus og S-tog på Herlev St.. På sydsiden er der en gangsti langs banen mellem Glødelampen og hjørnet af Fagot og Mandolinvej, herfra er der trapper op til stoppet. Med letbanen kommer der også elevator på både nord og sydsiden.

Efter min mening er stop på letbanen udlagt meget passende efter boligerne i området.
Det var jo ret beset også mss's pointe som jeg læser det

Mvh
Lars

Jaja, det ved jeg da godt, bor selv i Herlev på 20. år. Det er jo også derfor jeg skriver at det sikert dækkes fint af stationen -men derfor bør det nybyggede område da stadig nævnes...

Citat fra: soeras Dato 16/07-25, 12:29

Gå op Sider:[1]
DSB Hs 39725 års jubilæum

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak