Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Z70 som ETCS 'førerhund'
Z70 som ETCS 'førerhund'
Af esni. 29/06-25, 16:32.
Hvordan fungerer det rent teknisk/praktisk?

Kan den multipelkøre med GM lokomotiverne?

Eller giver man på en eller anden måde køretilladelserne videre til GM lokomotivets fører?

Eskild

Citat fra: esni Dato 29/06-25, 16:32Hvordan fungerer det rent teknisk/praktisk?

Eller giver man på en eller anden måde køretilladelserne videre til GM lokomotivets fører?

Det kan den ikke. Der skal sidde en i Z70 og en i lokomotivet bagved, hvis du har sådan et med og gerne vil trække lidt :) De sidder så og taler sammen i radio. Du kan ikke bruge MG kabel mellem Z70 og de øvrige maskiner. Det er en sjov lille maskine, men jeg tror ikke lokoførerne er super glade når de ser de skal køre til Rønland i den. Førersædet er en eftermonteret kontorstol og den ryster som et ondt år, hvis du kører mere end 45 med den. Første gang DB kørte med den, gik der ild i motoren. Men stabiliteten er den vist kommet lidt efter.

Blandt andet derfor er DB Cargo særligt glade for, at de har fået lov at bruge MX'eren fra Midtjyske.

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af esni. 1/07-25, 07:28.
Citat fra: banemanden Dato 30/06-25, 21:40
Citat fra: esni Dato 29/06-25, 16:32Hvordan fungerer det rent teknisk/praktisk?

Det kan den ikke. Der skal sidde en i Z70 og en i lokomotivet bagved, hvis du har sådan et med og gerne vil trække lidt :) De sidder så og taler sammen i radio. Du kan ikke bruge MG kabel mellem Z70 og de øvrige maskiner. Det er en sjov lille maskine, men jeg tror ikke lokoførerne er super glade når de ser de skal køre til Rønland i den. Førersædet er en eftermonteret kontorstol og den ryster som et ondt år, hvis du kører mere end 45 med den. Første gang DB kørte med den, gik der ild i motoren. Men stabiliteten er den vist kommet lidt efter.

Blandt andet derfor er DB Cargo særligt glade for, at de har fået lov at bruge MX'eren fra Midtjyske.
Tak for svar, som vel var det jeg regnede med.
Men jeg er lidt forundret over at 'man' har godkendt den fremgangsmåde...

Eskild

Citat fra: esni Dato  1/07-25, 07:28Tak for svar, som vel var det jeg regnede med.
Men jeg er lidt forundret over at 'man' har godkendt den fremgangsmåde...

Der er jo intet nyt i dette.
I damplokomotivernes tid håndteres forspandskørsel med fløjtesignaler, så det er kun bedre at der er radiokontakt imellem lokomotiverne,

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af 1993matias, Kh. 1/07-25, 11:28.
Jeg er mere forundret over, at man stadig har den mulighed på jernbanen, og særligt i ETCS-land

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af RasmusD. 1/07-25, 11:51.
Så længe førerbremseventilen på MZ'eren er udkoblet/låst (altså at der ikke er sat Knorrbremsenøgle i førerbordet), kan Z70'eren jo styre bremserne i hele toget. Og så snart den bremser, udkobler MZ'eren selv sin traktion.

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af esni. 1/07-25, 17:49.
Citat fra: RasmusD Dato  1/07-25, 11:51Så længe førerbremseventilen på MZ'eren er udkoblet/låst (altså at der ikke er sat Knorrbremsenøgle i førerbordet), kan Z70'eren jo styre bremserne i hele toget. Og så snart den bremser, udkobler MZ'eren selv sin traktion.

Se se, det var en interessant oplysning!

Det gør hele forskellen tænker jeg

Zwangbremsung på/fra Z70 bremser hele toget og udkobler al trækkraft

Eskild

Citat fra: RasmusD Dato  1/07-25, 11:51Så længe førerbremseventilen på MZ'eren er udkoblet/låst (altså at der ikke er sat Knorrbremsenøgle i førerbordet), kan Z70'eren jo styre bremserne i hele toget. Og så snart den bremser, udkobler MZ'eren selv sin traktion.

Ja hvis det var så ligetil, ville de jo have kørt sådan :) Men begge virksomheder der anvender Z70 bruger to førere, hvis der skal et lokomotiv med bagpå.

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af esni. 2/07-25, 17:49.
Citat fra: banemanden Dato  2/07-25, 14:17

Ja hvis det var så ligetil, ville de jo have kørt sådan :) Men begge virksomheder der anvender Z70 bruger to førere, hvis der skal et lokomotiv med bagpå.

Hvis MZ'eren selv udkobler sin traktion ved bremsning så løser det jo højst halvdelen af opgaven

Men det virker jo ikke den anden vej - derfor en fører i MZ til at dosere traktionen

Eskild

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af RasmusD. 2/07-25, 18:24.

Skrækscenariet ved at køre med to uafhængigt styrede lokomotiver er, at lok 1 forsøger at bremse mens lok 2 skubber ufortrødent på. Det er opskriften på ulykker og katastrofer. Og give grund til forundring a la "tænk at man stadig gør sådan i dag..."

Jeg påpegede sådan set bare, at MZ er indrettet på en sådan måde, at det scenarie let kan undgås, idet lokomotivet selv vil fjerne traktionen, hvis det tvinges til at bremse - uanset hvor den bremsning i øvrigt styres fra.

Jeg sagde ikke noget om, at man kunne undvære en lokomotivfører på MZ'eren. Blot at de to førere ikke behøver koordinere bremsninger.

Z70 som ETCS 'førerhund'
Af nielsm. 3/07-25, 08:29.
Men det betyder vel stadig at føreren af MZ'en ikke er i stand til at bremse på egen hånd. Så det må vel betyde at organiseringen er sådan, at Z70 kører forrest, styrer bremsen, og meddeler føreren i MZ'en hvor meget traktion der skal sættes på. Altså en "manuel fjernstyring", hvor føreren i MZ ikke gør andet end at skubbe og trække i et håndtag på befaling.

Citat fra: RasmusD Dato  2/07-25, 18:24

Skrækscenariet ved at køre med to uafhængigt styrede lokomotiver er, at lok 1 forsøger at bremse mens lok 2 skubber ufortrødent på. Det er opskriften på ulykker og katastrofer. Og give grund til forundring a la "tænk at man stadig gør sådan i dag..."

Jeg påpegede sådan set bare, at MZ er indrettet på en sådan måde, at det scenarie let kan undgås, idet lokomotivet selv vil fjerne traktionen, hvis det tvinges til at bremse - uanset hvor den bremsning i øvrigt styres fra.

Jeg sagde ikke noget om, at man kunne undvære en lokomotivfører på MZ'eren. Blot at de to førere ikke behøver koordinere bremsninger.

Det ser jeg også bedre nu. Det var mig der havde en tilpas mørk brille på da jeg læste - det beklager jeg!  :)  :)

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak