Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Idé til en ny bane i Aarhus
Nu kan den her bane kun ske hvis Hovedgård - Hasselager bliver til noget.

Men banen mellem Hasselager og Aarhus har kun 2 spor og kommer nok til at være en flaskehals i fremtiden.

Så derfor foreslår jeg en ny bane ved siden af Hasselagermotorvejen

Jeg har tegnet det som i se et eller andet sted.

Og fordi banen kommer forbi Stavtrup så kunne man måske åben en station der.

Skriv hvad i synes og problemer ved dette forslag.

Det lyder som om at det vil koste det halve, mens det kun har en fjerdedel af fordelene. Så jeg tror ikke at det kommer til at virke rent økonomisk.

I øvrigt, så mangler tegningen vist.

Idé til en ny bane i Aarhus
Af mmadsen85, Aarhus. 1/07-25, 14:38.
Interessant ide, men mon der er nogen planlæggere hos transportministeriet som vil kigge på ideen?
Det vil også kunne aflaste banen mere mellem Skanderborg og Aarhus i forhold til godstog samt regional trafik.

Citat fra: mgameing123 Dato 30/06-25, 10:35Nu kan den her bane kun ske hvis Hovedgård - Hasselager bliver til noget.

Men banen mellem Hasselager og Aarhus har kun 2 spor og kommer nok til at være en flaskehals i fremtiden.

Så derfor foreslår jeg en ny bane ved siden af Hasselagermotorvejen

Jeg har tegnet det som i se et eller andet sted.

Og fordi banen kommer forbi Stavtrup så kunne man måske åben en station der.

Skriv hvad i synes og problemer ved dette forslag.
Her er billederne.
https://media.discordapp.net/attachments/1164278844803522626/1389910582844588042/Screenshot202025-06-3020103038.png?ex=6866569a&is=6865051a&hm=8ee3118b651f5f7d7704e74e4567b2eb51e4d0f55a0502bd53a101881d9a837b&=&format=webp&quality=lossless

https://cdn.discordapp.com/attachments/1164278844803522626/1389910656924520498/Screenshot202025-06-3020103306.png?ex=686656ab&is=6865052b&hm=9c7e05eee890f84f9c1865daf84c87adf09aedc70aca6d84ad4c6fcf669c8614&;

Af Jimbow. 2/07-25, 15:22.
Hvis der skal en ekstra bane ind den vej, går jeg ud fra du tænker det skal være en bane til de hurtige tog, og at regionaltog fortsat kører via Viby?

Hvis ja, så skal denne bane være uden stationer, selvom dette bysamfund måske godt kunne tænke sig en hurtig forbindelse til centrum.

Banen giver næppe mening at bygge alene, da det nok er Aarhus H som begrænser kapaciteten. Men den kunne være relevant hvis man fx byggede en tunnel under byen, og en ny højhastighedsbane nordpå. Dog ligger en sådan nok ikke lige først for...

Af mpp. 3/07-25, 15:30.
Vi har da flere gange snakket om forskellige ideer i/omkring Aarhus og jeg har ikke hørt denne her før. At den ikke er kommet på tale før, skyldes givetvist at man med Timemodellen prøvede at finde de "billigste" minutter og fandt dem med Hovedgaard–Hesselager, Vejle Fjord og Vestfyns-banerne – men det er da oplagt at se på flere baner i fremtiden, når behovet opstår.

Som andre siger er Aarhus H nok flaskehalsen, så en shunt i Vest-Aarhus ville nok være højere prioritet. Derfra kan man så se på hurtigere baner ind og ud af Aarhus, herunder i tunnel eller på anden vis.

Jeg har faktisk også tidligere kommet på den ide ift. brainstorm, men der er nogle problemer med det:

Aarhus H har efter ombygningen 7 fjerntogsspor, som helst maksimalt skal håndtere 14 tog i timen. Det vil sansynligvis betyde en maksimal belastning mellem Hasselager-Aarhus på 6-8 tog i timen per retning. Dette kan sagtens håndteres med den eksisterende dobbeltsporede bane. Derfor bliver nuværende Aarhus H en flaskehals før tilslutningsbanen.

Den anden fordel med denne nye bane er at den faktisk vil kunne linjeføres til 250 km/t, mere eller mindre direkte ud fra Aarhus H. Derved ville man kunne opnå en tidsbesparelse i omegnen af 2 minutter, mod en forventelig anlægsomkostning på 1,5-2 miliarder. For samme penge vil man nuværende kunne opnå større besparelse andre steder.

Men i visse siturationer ville denne bane giver mening. Et af disse er en "Citytunnel Aarhus", hvor at Aarhus H's kapacitet bliver markant forøget ved tunnel som i Malmö. En udformning af denne er et emne for sig, men den kunne føre til øget trafik mod Aarhus H, og man kan se hvordan at svenskerne efterfølgende har udvidet Södra Stambanan til 4 spor mod Lund.

Et andet tilfælde hvor at man kan overveje denne er ved en Kattegatforbindelse. Hvis rejsetiden er ca. 60 minutter, denne koster alligvel ca. en milliard per sparet minut, så yderliger at spare 2 minutter for "kun" 1,5-2 milliarder er ikke helt dumt.

Citat fra: rkarmark Dato  5/07-25, 15:35Jeg har faktisk også tidligere kommet på den ide ift. brainstorm, men der er nogle problemer med det:

Aarhus H har efter ombygningen 7 fjerntogsspor, som helst maksimalt skal håndtere 14 tog i timen. Det vil sansynligvis betyde en maksimal belastning mellem Hasselager-Aarhus på 6-8 tog i timen per retning. Dette kan sagtens håndteres med den eksisterende dobbeltsporede bane. Derfor bliver nuværende Aarhus H en flaskehals før tilslutningsbanen.

Den anden fordel med denne nye bane er at den faktisk vil kunne linjeføres til 250 km/t, mere eller mindre direkte ud fra Aarhus H. Derved ville man kunne opnå en tidsbesparelse i omegnen af 2 minutter, mod en forventelig anlægsomkostning på 1,5-2 miliarder. For samme penge vil man nuværende kunne opnå større besparelse andre steder.

Men i visse siturationer ville denne bane giver mening. Et af disse er en "Citytunnel Aarhus", hvor at Aarhus H's kapacitet bliver markant forøget ved tunnel som i Malmö. En udformning af denne er et emne for sig, men den kunne føre til øget trafik mod Aarhus H, og man kan se hvordan at svenskerne efterfølgende har udvidet Södra Stambanan til 4 spor mod Lund.

Et andet tilfælde hvor at man kan overveje denne er ved en Kattegatforbindelse. Hvis rejsetiden er ca. 60 minutter, denne koster alligvel ca. en milliard per sparet minut, så yderliger at spare 2 minutter for "kun" 1,5-2 milliarder er ikke helt dumt.
Jeg tænkt bare at man måske burde kigge på at lave en firesporet togsystem mellem Skanderborg og Aarhus hvor lokal standsende tog kab opfører som et S tog.

Gå op Sider:[1]

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak