"Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
Omstillingen af togtrafikken i en mindre miljøbelastende elektrisk retning omfatter også privatbanerne, som over en årrække forventes omstilles til batteritogsdrift. Derfor afsatte flertallet bag Infrastrukturplan 2035 i alt 307 millioner kroner til medfinansiering af ladeinfrastruktur til privatbanerne. Region Sjælland, der er den første region, der har søgt om tilskud fra puljen, har fået bevilliget 83 millioner kroner i støtte til ladeinfrastruktur.
Region Sjælland vil etablere ladeinfrastruktur i Hårlev på Østsjælland, som skal betjene Østbanens kommende batteritog.
Forligskredskredsen bag infrastrukturaftalen er enige om at støtte anlægget af ladeinfrastrukturen til Østbanen med 83 millioner kroner svarende til puljens afløb de første tre år. Regionen forventer, at ladeinfrastrukturen kan være færdig i 2028.
Forligskredsen behandler løbende anmodninger fra regionerne om støtte til etablering af ladeinfrastruktur til batteritog."Kilde:
https://www.kollektivtrafik.dk/ladeinfrastruktur-til-oestbanen-paa-sjaelland-faar-83-millioner-i-tilskud/3603Lokaltog offentliggjorde en 2. maj 2025 et udbud omfattende etablering af ladeinfrastrukturen i Hårlev, og gennem en prækvalifikation har man udvalgt disse tre leverandører til at afgive tilbud på opgaven:
• Bravida Danmark A/S
• Efacec Engenharia e Sistemas, S.A.
• Siemens Aarsleff Consortium
Processen med forhandlinger m.m. fortsætter året ud, og Lokaltog forventer, at kontrakt vil kunne indgås primo af 2026.
M.v.h.
Niels