Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Passagertal og DSB
Passagertal og DSB
Af Ploug. 3/07-25, 21:11.
Havde i dag fornøjelsen at skulle med toget fra Høje Tåstrup til Næstved. En dobbeltdækkerstamme trukket af Vectron. Alene det at komme ind i toget burde have udløst en medalje da dette tog simpelthen var så propfyldt af glade unge mennesker der skulle til Roskilde Festival. Fair nok, men kom til at tænke på : Hvordan ved DSB overhovedet hvor mange passagerer de har med i sådant et tog? Er der tællere i dørene eksempelvis?. Nogle ville måske gerne kende sådan et tal ved eksempelvis en ulykke..
( Spurgte togføreren da hun endelig havde plads til at tjekke billetter efter Roskilde og fik det lidt sjove svar : " Der er 527 siddepladser og så ligger jeg ca. 300 oveni, så passer det meget godt )

Passagertal og DSB
Af AndreasM. 3/07-25, 21:58.
Togføreren har allerede givet dig svaret, der er tale om kvalificeret gætværk :)

Passagertal og DSB
Af mgameing123. 4/07-25, 00:48.
Citat fra: AndreasM Dato  3/07-25, 21:58Togføreren har allerede givet dig svaret, der er tale om kvalificeret gætværk :)
Og passagertællerne.

Passagertal og DSB
Af anho. 4/07-25, 01:10.
Der er mange måder at finde ud af det på. Rejsekortsdata er en stor hjælp for trafikselskaberne når de prøver at få styr på rejsemønstre og passagertal.

Jeg har tidligere oplevet at få stukket en seddel papir i hånden da jeg steg på toget på Kystbanen; denne skulle så afleveres i en spand når jeg stod af. Jeg antager at de gav forskellige sedler ved hver station, og så tømte spandene over i andre beholdere mellem hver station også. Jeg ved ikke om denne metode stadig benyttes.

Jeg mindes at have læst at S-togene har indbyggede vægte der kan måle hvor meget hver vogn vejer. Hvis det er rigtigt, så giver det en ret nem måde at regne et omtrentligt passagertal ud.

Som sidebemærkning kan det nævnes at København vistnok råder over et antal 'tællebusser' der automatisk registrerer passagerer. De busser bliver så flyttet rundt mellem de forskellige linjer for at måle passagertallene.

Passagertal og DSB
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/07-25, 07:50.
Citat fra: anho Dato  4/07-25, 01:10Som sidebemærkning kan det nævnes at København vistnok råder over et antal 'tællebusser' der automatisk registrerer passagerer. De busser bliver så flyttet rundt mellem de forskellige linjer for at måle passagertallene.
Jeg mener også at Lokaltog har sådant udstyr i udvalgte LINT togsæt.
(eller har haft, for jeg har hørt det omtalt i forbindelse med et stationsnært arrangement hvor man ønskede at vide hvor mange der kom med toget)

Passagertal og DSB
Af Petteri. 4/07-25, 08:31.
Citat fra: anho Dato  4/07-25, 01:10Der er mange måder at finde ud af det på. Rejsekortsdata er en stor hjælp for trafikselskaberne når de prøver at få styr på rejsemønstre og passagertal.

Jeg har tidligere oplevet at få stukket en seddel papir i hånden da jeg steg på toget på Kystbanen; denne skulle så afleveres i en spand når jeg stod af. Jeg antager at de gav forskellige sedler ved hver station, og så tømte spandene over i andre beholdere mellem hver station også. Jeg ved ikke om denne metode stadig benyttes.

Det du har oplevet er det der kaldes en "briktælling". Den seddel du fik/får har et nummer, og den bliver - efter du har smidt den i en spand - lagt i en kuvert tilhørende den station hvor du stod af. Så kan analysefirmaet bagefter sammenligne den med det skema, som analyseassistent har udfyldt under turen, da han/hun også har udfyldt hvor hver enkelt seddel er afleveret til passageren.

Passagertal og DSB
Af Trainee. 4/07-25, 08:43.
Citat fra: anho Dato  4/07-25, 01:10Der er mange måder at finde ud af det på. Rejsekortsdata er en stor hjælp for trafikselskaberne når de prøver at få styr på rejsemønstre og passagertal.

Jeg mindes at have læst at S-togene har indbyggede vægte der kan måle hvor meget hver vogn vejer. Hvis det er rigtigt, så giver det en ret nem måde at regne et omtrentligt passagertal ud.

Som sidebemærkning kan det nævnes at København vistnok råder over et antal 'tællebusser' der automatisk registrerer passagerer. De busser bliver så flyttet rundt mellem de forskellige linjer for at måle passagertallene.

Du helt ret. I Fredericias bybusser, som nu er gratis og derfor ikke længere har Rejsekort-udstyr, har de i stedet installeret passagertællere.

Og ja, det var vægtene der blev brugt til "Plads på rejsen" under Corona, hvor man kunne se passagerbelægningen i et bestemt S-tog, før man steg på. Nu hvor FynBus viser det samme på Rejseplanen for deres busser via passagertællere, kan det undre at DSB ikke gør det samme for S-tog via vægtene.

Passagertal og DSB
Af Ploug. 5/07-25, 13:46.
Den med "Briktælling " har jeg prøvet. Fik udleveret en seddel i Høje Taastrup, men den kom der så en person og samlede ind personligt igen - mellem Viby og Borup. Hvad de kunne bruge det til fattede jeg ikke - jeg stod først af i Næstved.
Men ud fra svarene her ved DSB åbenbart ikke hvor mange passagerer der er på et bestemt tog - i realtid så at sige...

Passagertal og DSB
Af larsht, København. 5/07-25, 15:23.
Citat fra: Ploug Dato  5/07-25, 13:46Den med "Briktælling " har jeg prøvet. Fik udleveret en seddel i Høje Taastrup, men den kom der så en person og samlede ind personligt igen - mellem Viby og Borup. Hvad de kunne bruge det til fattede jeg ikke - jeg stod først af i Næstved.
Men ud fra svarene her ved DSB åbenbart ikke hvor mange passagerer der er på et bestemt tog - i realtid så at sige...

Den tælling du var udsat for her var for det gamle HT-område - hvor grænsen går ved Borup

Mvh
Lars

Passagertal og DSB
Af mpp. 5/07-25, 15:24.
Det relevante er vel altid at overveje, hvad man skal bruge den indsamlede data til. Jeg har også været med til trafiktællinger med papir (som passager), hvor man fik en seddel, der skulle afleveres ved destinationen. Det kan så sige noget om rejsemønstre for en hverdagsuge i efteråret, hvilket kan bruges til afregning trafikselskaberne imellem og trafikplanlægning. I dag har Rejsekortet overtaget en del af opgaven med indsamling af rejsedata selvom man stadig har brug for andre datakilder for at få data på passagerer med andre billettyper (f.x. periodekort/ungdomskort/turistbilletter/m.v.).

Derudover kan man bruge passagertællere ved dørene og vægte, men det er vel mest noget, der er installeret på nye tog. Det sker også, at togføreren tæller passagerer med en tæller i hånden, hvilket kan give et øjebliksbillede mellem to stationer. Og enten er der slag på tasken som i tilfældet her. Togene er typisk godkendt til at have 4 passagerer pr kvadratmeter, så det komforten bliver ødelagt før sikkerheden i togene. Det sagt synes jeg egentligt det er meget godt, at der stadig er noget data, man må sjusse sig frem til eller estimere – i de fleste tilfælde er de præcise tal underordnede og det vidner jo om, at man stadig kan køre i tog uden at generere et digitalt aftryk.

Gå op Sider:[1]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak