Citat fra: anho Dato 4/07-25, 01:10Der er mange måder at finde ud af det på. Rejsekortsdata er en stor hjælp for trafikselskaberne når de prøver at få styr på rejsemønstre og passagertal.
Jeg har tidligere oplevet at få stukket en seddel papir i hånden da jeg steg på toget på Kystbanen; denne skulle så afleveres i en spand når jeg stod af. Jeg antager at de gav forskellige sedler ved hver station, og så tømte spandene over i andre beholdere mellem hver station også. Jeg ved ikke om denne metode stadig benyttes.
Jeg mindes at have læst at S-togene har indbyggede vægte der kan måle hvor meget hver vogn vejer. Hvis det er rigtigt, så giver det en ret nem måde at regne et omtrentligt passagertal ud.
Som sidebemærkning kan det nævnes at København vistnok råder over et antal 'tællebusser' der automatisk registrerer passagerer. De busser bliver så flyttet rundt mellem de forskellige linjer for at måle passagertallene.
Du helt ret. I Fredericias bybusser, som nu er gratis og derfor ikke længere har Rejsekort-udstyr, har de i stedet installeret passagertællere.
Og ja, det var vægtene der blev brugt til "Plads på rejsen" under Corona, hvor man kunne se passagerbelægningen i et bestemt S-tog, før man steg på. Nu hvor FynBus viser det samme på Rejseplanen for deres busser via passagertællere, kan det undre at DSB ikke gør det samme for S-tog via vægtene.