Citat fra: AndreasM Dato 5/07-25, 19:10Citat fra: thomastog Dato 5/07-25, 18:02Citat fra: Svend Dato 4/07-25, 16:05Citat fra: peter christensen Dato 4/07-25, 15:31..
Jeg er lidt "rusten" i forhold til de gældende regler for kørsel med materiel uden virksom ATC, ..
Tog uden ATC, kører vel efter TIB, LA, særlige meddelelser..
Og SIN-G instruks 13, som er relevant her.
Og til dem der ikke har regelsættene liggende ved hånden, kan det kort forklares: Tog uden ATC skal ekspederes specielt. Stationsbestyreren/FC-lederen har et ekstra ansvar ved kørsel med tog der kører uden ATC. Der må ikke sættes signal til toget, hvis der er fare for at toget kan køre ind i/foran andre tog, hvis det passerer et eller flere signaler som toget ikke må køre forbi (signaler der viser Stop) - og omvendt skal øvrige tog holdes tilbage indtil det er sikret at toget uden ATC er kommet frem og holder stille. Netop fordi toget kører uden ATC, vil toget ikke blive bragt til standsning som normalt, hvis det kører forbi et signal der viser Stop.
Der findes andre stationer hvor denne instruks har direkte indflydelse på sporbenyttelsen.
F.eks. Slagelse, hvor lokaltog altid kører til spor 5, da sporskifterne kan indstilles mod en sporstopper, fremfor spor 4 der uanset hvad vil føre ud mod spor 3, hvor der ofte kører gennemkørende tog.
Eller Holbæk, hvor lokaltog altid kører til spor 2A, da sporet ender i en sporstopper ved enden af perronen. Med disse sporbenyttelser kan andre tog altså køre ubegrænset af, at der samtidig kører tog uden ATC på stationen.
I Roskilde har instruksen ikke direkte indflydelse på sporbenyttelsen, da alle spor, i retning fra Køge mod København, vil føre ud i gennemkørselsspor uanset hvordan sporskifterne efter perronen står. Så her skal stationsbestyreren aktivt sørge for at instruksen overholdes.
Der var den korte forklaring og der er dog også nogle nuancer i det man kan dykke ned I hvis man er interesseret.