Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Sporlayout på Roskilde Station
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Thomas Larsen Dato  5/07-25, 13:48
Citat fra: nj_kruse Dato  5/07-25, 13:32Ville det koste alverden at hænge køreledninger op på det lille stykke ud til festivalpladsen? Så kunne man køre derud med dobbeltdækkere. Det må være det bedst egnede materiel til opgaven. Resten af året kunne batteritog have fornøjelse af dem.

Det er faktisk en plan DSB arbejder med.
Det blev fortalt til et infomøde for de frillige til festivalen.(dem der arbejder på stationen.)

Det kunne da være fint, hvis DSB ville finansiere det   :-)

Citat fra: larsht Dato  5/07-25, 13:48
Citat fra: esni Dato  5/07-25, 13:46Hvis man nu i festivalperioden reserverede det sydligste vekselspor imellem Ro og Htå til shutteltogene, så kunne de køre Festivalpladsen - Trekroner - Hedehusene - Høje Tåstrup, men springe Roskilde over.
Så ville det være forholdsvist ærgerligt at skulle fra Festival pladsen til ROskilde.......

Der kører nu shuttlebusser fra festivalpladsen til Roskilde og omvendt (samt Køge Nord og København) det meste af tiden. Det er også forholdsvis ærgeligt at skulle fra Lille Syd til Roskilde i festivalperioden ;)

Sporlayout på Roskilde Station
Af larsht, København. 5/07-25, 15:22.
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/07-25, 14:02
Citat fra: esni Dato  5/07-25, 13:46Hvis man nu i festivalperioden reserverede det sydligste vekselspor imellem Ro og Htå til shutteltogene, så kunne de køre Festivalpladsen - Trekroner - Hedehusene - Høje Tåstrup, men springe Roskilde over.
Så ville det være forholdsvist ærgerligt at skulle fra Festival pladsen til ROskilde.......

Der kører nu shuttlebusser fra festivalpladsen til Roskilde og omvendt (samt Køge Nord og København) det meste af tiden. Det er også forholdsvis ærgeligt at skulle fra Lille Syd til Roskilde i festivalperioden ;)
Er det et argument for at der ikke skal køre tog mellem Festivalpladsen og Rodkilde station? Der kører også Flixbusafgange mellem Aarhus og København, så lad os fjerne togafgangene mellem disse byer, så andre kan komme hurtigere frem....... Nogle selvudnævnte eksperter glemmer at kigge på det hele billede før man kommer med absurde ideer........

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato  5/07-25, 15:22Er det et argument for at der ikke skal køre tog mellem Festivalpladsen og Rodkilde station? Der kører også Flixbusafgange mellem Aarhus og København, så lad os fjerne togafgangene mellem disse byer, så andre kan komme hurtigere frem....... Nogle selvudnævnte eksperter glemmer at kigge på det hele billede før man kommer med absurde ideer........

Det handler vel om hvordan man får det størst mulige antal festivalgæste frem og tilbage og her er spørgsmålet så om det sker med skift på Roskilde eller ved at køre folk direkte til Høje Taastrup/København. Der kan også være en udfordring med at passagerflowet går den samme vej (ud om formiddagen, hjem om aftenen) og så er der spørgsmål om hvorvidt man har ledige stammer til rådighed.

Umiddelbart tænker jeg, at det er et tog, hvor passagerene sætter pris på en forbindelse uden skift uanset om det så tager længere eller ej. Så kan man stoppe på Roskilde og liste videre til København i det tempo, køreplanen kan holde til det. Folk, der skal til Fyn og Jylland er nok til gengæld glade for stoppet i Roskilde, så de ikke behøver køre helt til København for at vende og køre den anden vej (med mindre man så også har lagt ekstra lyntog ind i planen, der kan køre via Køge N).

Citat fra: larsht Dato  5/07-25, 15:22
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/07-25, 14:02

Er det et argument for at der ikke skal køre tog mellem Festivalpladsen og Rodkilde station? Der kører også Flixbusafgange mellem Aarhus og København, så lad os fjerne togafgangene mellem disse byer, så andre kan komme hurtigere frem....... Nogle selvudnævnte eksperter glemmer at kigge på det hele billede før man kommer med absurde ideer........

Det synes jeg nu ikke jeg skrev - jeg konstaterede blot, at der også er shuttlebusser, der kører til/fra Roskilde.

Jeg ved ikke, hvem du hentyder til med selvudnævnte eksperter og absurde idéer. Jeg tænker eksperterne også er de mennesker, der dagligt er med toget som passagerer. De ved om nogen, og ofte langt bedre, hvad der virker og hvad der ikke gør - modsat de Excel-ark eksperter, der sidder på et kontor i Høje Taastrup og styrer virkeligheden ;)

Jeg synes nu også idéen om direkte tog fra festivalpladsen til Høje Taastrup/København eller andre steder er god, for at alle ikke skal skifte i Roskilde. Hvis jeg skulle til Roskilde Festival, så ville jeg da være lykkelig for at blive kørt direkte til København fx.

Men sådan er vi jo så forskellige :)

Citat fra: nj_kruse Dato  5/07-25, 13:32Ville det koste alverden at hænge køreledninger op på det lille stykke ud til festivalpladsen? Så kunne man køre derud med dobbeltdækkere. Det må være det bedst egnede materiel til opgaven. Resten af året kunne batteritog have fornøjelse af dem.

Prisen for elektrificeringsprogrammet er ca. 15 milioner per km, der skal elektrificeres ca. 2 km, så 30 milioner? Måske endda lidt billigere, da man ikke behøver en ny transformerstation og lign. Det bliver sikkert en kamp om hvem der skal betale for det, men det er da et beløb der har en realistisk chance for at blive finansieret.

Citat fra: Svend Dato  4/07-25, 16:05
Citat fra: peter christensen Dato  4/07-25, 15:31..

Jeg er lidt "rusten" i forhold til de gældende regler for kørsel med materiel uden virksom ATC, ..

Tog uden ATC, kører vel efter TIB, LA, særlige meddelelser..

Citat fra: thomastog Dato  5/07-25, 18:02

Jeg er lidt "rusten" i forhold til de gældende regler for kørsel med materiel uden virksom ATC, ..

Og SIN-G instruks 13, som er relevant her.

Sporlayout på Roskilde Station
Af sil1207. 5/07-25, 21:50.
Seneste redigering: 5/07-25, 21:54 af sil1207
Citat fra: AndreasM Dato  5/07-25, 19:10
Citat fra: thomastog Dato  5/07-25, 18:02

Og SIN-G instruks 13, som er relevant her.

Og til dem der ikke har regelsættene liggende ved hånden, kan det kort forklares: Tog uden ATC skal ekspederes specielt. Stationsbestyreren/FC-lederen har et ekstra ansvar ved kørsel med tog der kører uden ATC. Der må ikke sættes signal til toget, hvis der er fare for at toget kan køre ind i/foran andre tog, hvis det passerer et eller flere signaler som toget ikke må køre forbi (signaler der viser Stop) - og omvendt skal øvrige tog holdes tilbage indtil det er sikret at toget uden ATC er kommet frem og holder stille. Netop fordi toget kører uden ATC, vil toget ikke blive bragt til standsning som normalt, hvis det kører forbi et signal der viser Stop.

Der findes andre stationer hvor denne instruks har direkte indflydelse på sporbenyttelsen.
F.eks. Slagelse, hvor lokaltog altid kører til spor 5, da sporskifterne kan indstilles mod en sporstopper, fremfor spor 4 der uanset hvad vil føre ud mod spor 3, hvor der ofte kører gennemkørende tog.
Eller Holbæk, hvor lokaltog altid kører til spor 2A, da sporet ender i en sporstopper ved enden af perronen. Med disse sporbenyttelser kan andre tog altså køre ubegrænset af, at der samtidig kører tog uden ATC på stationen.

I Roskilde har instruksen ikke direkte indflydelse på sporbenyttelsen, da alle spor, i retning fra Køge mod København, vil føre ud i gennemkørselsspor uanset hvordan sporskifterne efter perronen står. Så her skal stationsbestyreren aktivt sørge for at instruksen overholdes.

Der var den korte forklaring og der er dog også nogle nuancer i det man kan dykke ned I hvis man er interesseret.

Det synes jeg nu ikke jeg skrev - jeg konstaterede blot, at der også er shuttlebusser, der kører til/fra Roskilde.[/quote]

Shuttlebusserne kører ikke til samme sted som togene.  Vest og øst

Og rent økonomisk er det Festivalen der sælger billetter fra Roskilde til Festivalen.

I "gamle dage" -dog stadig i dette årtusinde, kørte DSB med to shuttlestammer ud til Festivalen (skarp krydsning i Roskilde). Det betød så også, at Lille Syd generelt blev betjent i spor 5, mens enkelte Festivaltog måtte til Gadstrup og vende, når der kom gennemkørende tog fra København til Lille Syd (dengang man også havde det).
Tog mod København måtte så bruge spor 4.

/Lasse

Når vi er kommet tilbage stationens spor, er det passende at se, hvordan det ser ud fra perronhøjde i en ikke så fjern fortid  (2014 og 2017). Billederne er taget fra perronen mellem spor 2 og 3.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen Jan P

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak