Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Dansk PersonTransport foreslår nedlukning af 59 stationer
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
Dansk Persontransport har jo, uanset hvad, en pointe, jernbane er meget statisk. Når den en gang er lagt, uanset hvordan verden så udvikler sig, ja så forbliver det sådan.

Stop bør givet nedlægges, men nye stop bør ganske givet også etableres.

Og så er Jernbanens rolle en del steder mere end alene transport.

JH

Citat fra: steenth Dato  6/07-25, 10:01
Citat fra: banemanden Dato  6/07-25, 08:26Det gode ved deres forslag er, at snakken kommer i gang. Uanset deres respektive holdninger og nuancer.
Det er godt emnet bliver bragt op og særligt hvis man begynder at kigge økonomi fx.

Kan det give mening, at lukke nogle stationer med MEGET lave passagertal, for at kunne bruge ressourcerne bedre på nabo stationerne? Jeg synes 59 stationer lyder af temmeligt meget, men tallet er måske irrelevant i diskussionen.
Jeg enig i at det er en relevant diskussion, hvor der ikke har været en debat i mange år. Spørgsmålet er også man burde gennemgå de strækninger for tjekke efter - kan der komme et busalternativ. For det vil hellere ikke hænge sammen, hvis det ikke kommer. For der er områder i landet, hvor busdækningen er meget tynd.

Citat fra: banemanden Dato  6/07-25, 08:26De snakkede om at lukke Skovbrynet på S-banen for nogle år siden. Det blev afblæst, men det er en station med voldsomt god togdækning og helt utroligt få der står på. Vigerslev Allé er også fattig, når du kigger i frekvens og passagerer per afgang. Selv i myldretiden.
Jeg deltog selv i det virak omkring Skovbrynet, hvor DSB ikke fik politisk opbakning til en lukning. Det vil nok danne skole hvor langt man kan komme. De forsøgte også at få lagt Kildedal i mølpose indtil reelt sker noget udvikling i området. Det er en katastrofe i passagertal på den station i forhold til forventningerne og blandt pendler vil man ikke savne det stop. Men kommunerne har lovet at der sker noget med udvikling af af området - om det er blevet noget ved jeg ikke. Det har også påvirket interessen for et stop på Vinge - selvom stationen var klar til drift i august, så blev den først taget i brug til køreplanskiftet.

Vigerslev Allé - det ligger tæt på Danshøj. Men Danshøj ligger dårlig i forhold til området og busforbindelser og er umulig at betjene ved togstop. Men jeg har ikke set at Vigerslev Allé er sat på dagsorden...

Citat fra: banemanden Dato  6/07-25, 08:26Jeg synes der i artikel og rapport nævnes særligt en, som giver rigtig god mening såfremt man ikke vil ændre på infrastruktur. Og det er Ølby. Det er ikke en fjernperron der på nogen måde er prioriteret og som på ingen måde bærer præg af, at der er et supersygehus der skyder op lige ved siden af.

Og stort set alle der lokalt bor i Ølby og Ølsemagler bruger s-toget. Vil skiftet på Køge Nord til s-tog være en forringelse i så stor grad, at man kan forsvare udgiften til at holde fjernperronen i live, når der lige ved siden af kører s-tog hele tiden?

Ølby er blevet en væsentlig station efter at der er kommet regionaltog København-Køge-Næstved er kommet. Oprindelig skulle der ikke være stop i Ølby af det togsystem. Så DSB har droppet tanken om at droppe stoppet for deres tog.

Mit indtryk er de fleste er passagerer, som før tog S-toget direkte København-Ølby, som er flyttet togsystem. Hvis de ikke kan komme direkte, så er min vurderingen, så de tager S-tog hele vejen. For forskellen er 11 minutter mellem S-tog og regionaltog, som nok gør at man ikke vil skifte på Køge Nord. Ellers er der også mange, som kommer fra strækningen Næstved-Køge, som før skiftede på Køge Station.

Du har helt ret. Vigerslev Allé og Ølby er heller ikke nævnt af DSB, men det var mest i relation til passagertal. Selvom Ølby fx har rigtig mange fjerntogsstop, er der ikke ret mange passagerer med per afgang. Men jeg ved jo også, at man er ved at screene og analysere mulighed for dobbeltspor og så kan det jo hurtigt blive en station med fut i. Lokaltogs brugere står af der hvis de arbejder i Ølby (Og typisk Køge Sygehus) men fordi den fortsætter til Roskilde og skipper Køge Nord, fordi den slet ikke kommer derud, har de ikke den store fidus. Kystbanetogene har lidt mere, men tallene pt er virkelig ikke gode.

Men i dens nuværende form er den alt andet end ønskværdig. Det er jo bare en meget lang fliseramp med en lampe, en mærkelig bænk og en ret stejl trappe ved.

Vigerslev Allé station har dagligt 2200 rejsende. Og 348 afgange hvis du tæller begge retninger sammen. Det er 6-7 passagerer per afgang. Det er dæleme ikke meget.

Dansk PersonTransport foreslår nedlukning af 59 stationer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/07-25, 20:36.
Seneste redigering: 8/07-25, 20:39 af Per Holm
Mange liter af mit blod er udgydt på nuv. Sjællands Universitetshospital, Køge (firmaet lod os blive tappet i arbejdstiden og tit kunne en måleopstilling passe sig selv selv om jeg lige "smuttede" en times tid) og jeg erindrer at der var en pæn spadseretur mellem Ølby st. (Ølb) og sygehusets blodbank.

Siden da er 101A og Kjn kommet til og nu ser det ud til at det kan være lige så godt at skifte mellem tog og 101A på Kj, Kjn som på Ølb. Derfor er der ingen grund til at opretholde Ølb som fjerntogsstandsningssted bare af hensyn til Sjællands Universitetshospital, Køge - dette vil lige så godt kunne betjenes over Kj og Kjn.

Hvis en nedlæggelse af Ølb fjern vil give et minut eller to mere i hver retning på den enkeltsporede del af strækningen og forbedre trafikafviklingen så nedlæg den da endelig.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Umiddelbart kunne man godt forestille sig, at en eventuel udbygning til dobbeltspor ville blive en del billigere, hvis ikke Ølby station fremadrettet skulle have perroner på fjernbanen. Den ombygning kunne godt gå hen og blive dyr.

Citat fra: Thomas Larsen Dato  7/07-25, 20:12Dagbladet køge har også fanget historien.
Kort fortalt.
DSB har ingen planer om at droppe Ølby station, da den er blevet ret populær.

Og de bringer skam også de seneste tal.
Lokaltog. 119742
Regionaltog 320797
S-tog 594615

Jeg har haft kontaktet dem der står bag rapporten angående Ølby. De anerkender at tallene fra Ølby er en fejl. De har undersøgt 2024 tallene for Ølby og nu er tallet ikke længere 56 påstigere, men 900! På den baggrund anbefaler de ikke længere at Ølby skal lukke.

Citat fra: Karsten Jensen Dato  8/07-25, 23:29
Citat fra: Thomas Larsen Dato  7/07-25, 20:12Dagbladet køge har også fanget historien.
Kort fortalt.

Lokaltog. 119742
Regionaltog 320797
S-tog 594615

Jeg har haft kontaktet dem der står bag rapporten angående Ølby. De anerkender at tallene fra Ølby er en fejl. De har undersøgt 2024 tallene for Ølby og nu er tallet ikke længere 56 påstigere, men 900! På den baggrund anbefaler de ikke længere at Ølby skal lukke.
Der kommet endnu en artikel: https://www.sn.dk/art6350163/koege-kommune/transport/traekker-omstridt-anbefaling-tilbage-om-at-fjerne-regionaltog/ som bekræfter det.

Min egen observation er at både Køge, Ølby og Køge Nord er vigtige stationer for DSB's togsystem København-Køge-Næstved - det er de stationer, som trækker passager selvom at der er et S-tog ved siden af.

Men jeg synes er mere vigtig med en debat om, hvor skal der ske med de andre 58 stationer, som på deres liste og om alle de strækninger, som har lav passagertal i forhold til udgifterne, som ekspertudvalget har peget på. Specielt det sidste kan være en dagsorden som overlever agurketiden.

Mvh
Steen

Citat fra: steenth Dato  9/07-25, 13:26
Citat fra: Karsten Jensen Dato  8/07-25, 23:29
Kort fortalt.

Lokaltog. 119742
Regionaltog 320797
S-tog 594615

Der kommet endnu en artikel: https://www.sn.dk/art6350163/koege-kommune/transport/traekker-omstridt-anbefaling-tilbage-om-at-fjerne-regionaltog/ som bekræfter det.

Min egen observation er at både Køge, Ølby og Køge Nord er vigtige stationer for DSB's togsystem København-Køge-Næstved - det er de stationer, som trækker passager selvom at der er et S-tog ved siden af.

Men jeg synes er mere vigtig med en debat om, hvor skal der ske med de andre 58 stationer, som på deres liste og om alle de strækninger, som har lav passagertal i forhold til udgifterne, som ekspertudvalget har peget på. Specielt det sidste kan være en dagsorden som overlever agurketiden.

Mvh
Steen
Det er meget let - det er hverken en interesseorganisation med målsætning om at fremme egne medlemmers (bus)interesser eller trafikforskere, dvs såkaldte eksperter som skal komme med forslag, men derimod trafikplanlæggere og andre med faglig kompetence. Endvidere er det med hvor toget (og bussen) skal stoppe også i høj grad noget som skal være lokalt forankret.

Men Dansk Persontransport kunne jo have leveret et komplet køreplansforslag baseret på deres præmis, inklusive en beregning af hvor mange ekstra passagerer toget ville få. Samt, nok så vigtigt, hvormange busser, inkl tilskud der skal investeres i for at dække de nedlagte stationer ind med bustransport.

For forslaget skal jo både skaffe busmarkedsandele og mere i tilskud til busruter, for i sidste ende er en krone i medlemmernes lommer en krone, uanset om den kommer som tilskud eller som billetindtægt.

Citat fra: UTJ Dato  9/07-25, 19:39Men Dansk Persontransport kunne jo have leveret et komplet køreplansforslag baseret på deres præmis, inklusive en beregning af hvor mange ekstra passagerer toget ville få. Samt, nok så vigtigt, hvormange busser, inkl tilskud der skal investeres i for at dække de nedlagte stationer ind med bustransport.
Jeg tror vi rimeligt nemt kan konkludere at Dansk PersonTransport ikke har kompetencerne til at udarbejde et køreplansforslag, med mindre de bevidst vælger at komme med forkerte påstande for at fremme deres forslag. Konkret beskriver de, at ved at lukke fem togstationer mellem Herning og Skjern, kan forkorte rejsetiden mellem de to stationer til 19 minutter. Jf. strækningsoversigten er afstanden mellem Herning og Skjern sådan cirka 40 kilometer, og derved vil en rejsetid på 19 minutter kræve en gennemsnitshastighed på 126 km/t (altså uden stop og uden acceleration/deceleration) hvilket bliver svært at opnå når den højeste hastighed på strækningen er 100 km/t  ;D

En gennemsnitshastighed på 100 km/t (hvilket stadig er urealistisk) vil give en køretid på 24 minutter. Så deres påstand:
CitatFølges anbefalingen om at lukke de fem togstop i tabellen, vil rejsetiden blive forkortet med ca. 15 minutter til ca. 19 minutter i alt – en tidsmæssig gevinst på 44 pct.
er altså noget optimistisk, og med mindre der er tale om "overdrivelsen fremmer forståelsen" så er der tale om decideret misinformation, og det vil kræve lidt mere end bare en politisk beslutning at skære så meget af rejsetiden.

Del den beregning med nogle medier som kan bringe det op over for dem! Det skal nok være nogle regionale aviser, eller tv midt/vest eller lignende. Så det kan ses hvor useriøst det forslag er og upræcist. Nu er de trukket i land med Ølby. Hvor meget af det andet mon også kan trækkes i land med.

Dansk PersonTransport foreslår nedlukning af 59 stationer
Af HJRasmussen. 11/07-25, 08:05.
Seneste redigering: 11/07-25, 08:14 af HJRasmussen
Og her til morgen har vagthavende på TV2 Nyhederne besluttet at lade stationen være mikrofonholder for Bus-Harry i Aalborg, der nok engang får tid og plads til sit velkendte evangelium om nedlægge så mange jernbaner som muligt for at erstatte dem med ... ja, gæt selv. Spekulerer lidt på, om det samfundsøkonomisk bæredygtige i at bruge offentlige forskningsmidler på at have så mange trafikforskere ansat på danske universiteter, der bidrager med så få nye tanker, men til gengæld bruger deres stilling til at promovere personlige synspunkter, der snarere hører til i læserbreve eller på sociale medier. At bl.a. Jyllands-Postens og TV2's fantasi så kun rækker til regelmæssigt at ringe til "eksperter" som Bus-Harry siger jo unægtelig lidt om det journalistiske niveau anno 2025.

Citat fra: HJRasmussen Dato 11/07-25, 08:05Spekulerer lidt på, om det samfundsøkonomisk bæredygtige i at bruge offentlige forskningsmidler på at have så mange trafikforskere ansat på danske universiteter, der bidrager med så få nye tanker, men til gengæld bruger deres stilling til at promovere personlige synspunkter, der snarere hører til i læserbreve eller på sociale medier. At bl.a. Jyllands-Postens og TV2's fantasi så kun rækker til regelmæssigt at ringe til "eksperter" som Bus-Harry siger jo unægtelig lidt om det journalistiske niveau anno 2025.
Harry Lahrmann laver skam masser af trafikforskning. Jeg kan bare ikke finde en eneste artikel om offentlig transport i hans publikationsliste (det nærmeste er noget om bilisters holdning til offentlig transport).
/hj

Gad vide om journalisterne idag ved det? Virker i mine øjne som en lidt ligegyldig "ekspert" at bruge.

Skriv til de journalister der citerer ham og interviewer ham, hvorfor ham... TV2 har ofte mail stående på den der har skrevet artiklen. Jeg kan dog ik lige finde en artikel på dette, så måske var det kun i live tv. Men jo flere der skriver til journalisterne og gør dem opmærksom på diverse fejl i sådanne rapporter og kilder osv. Jo større er chancen for de tager det op.

Bus-Harry fortsætter sit sommertogt. TV2 - denne gang er det TV2 Nord, der underdanigt og ukritisk holder mikrofonen for Harry under overskriften "Trafikforsker med vild melding: Luk alle togbaner nord for Aalborg". Dette er så dagens Harry, der af den relativt nyuddannede unge mikrofonholder Laura Winther Møller karakteriseres som en fremtrædende trafikforsker ved Aalborg Universitet - dog uden at komme ind på, hvad det mere konkret er, at han forsker i. Hvis den angiveligt journalistuddannede TV2 Nord-ansatte havde lavet lidt elementær research f.eks. i Infomedia (er også tilgængeligt for alle borgere på bibliotekerne), ville hun have opdaget, at Bus-Harry nu kører på andet årti med sit identiske budskab om at nedlægge væsentlige dele af Danmarks tilbageværende jernbanenet - sædvanligvis uden kritiske spørgsmål fra den såkaldte 4. statsmagt.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak