Citat fra: banemanden Dato 6/07-25, 08:26Det gode ved deres forslag er, at snakken kommer i gang. Uanset deres respektive holdninger og nuancer.
Det er godt emnet bliver bragt op og særligt hvis man begynder at kigge økonomi fx.
Kan det give mening, at lukke nogle stationer med MEGET lave passagertal, for at kunne bruge ressourcerne bedre på nabo stationerne? Jeg synes 59 stationer lyder af temmeligt meget, men tallet er måske irrelevant i diskussionen.
Jeg enig i at det er en relevant diskussion, hvor der ikke har været en debat i mange år. Spørgsmålet er også man burde gennemgå de strækninger for tjekke efter - kan der komme et busalternativ. For det vil hellere ikke hænge sammen, hvis det ikke kommer. For der er områder i landet, hvor busdækningen er meget tynd.
Citat fra: banemanden Dato 6/07-25, 08:26De snakkede om at lukke Skovbrynet på S-banen for nogle år siden. Det blev afblæst, men det er en station med voldsomt god togdækning og helt utroligt få der står på. Vigerslev Allé er også fattig, når du kigger i frekvens og passagerer per afgang. Selv i myldretiden.
Jeg deltog selv i det virak omkring Skovbrynet, hvor DSB ikke fik politisk opbakning til en lukning. Det vil nok danne skole hvor langt man kan komme. De forsøgte også at få lagt Kildedal i mølpose indtil reelt sker noget udvikling i området. Det er en katastrofe i passagertal på den station i forhold til forventningerne og blandt pendler vil man ikke savne det stop. Men kommunerne har lovet at der sker noget med udvikling af af området - om det er blevet noget ved jeg ikke. Det har også påvirket interessen for et stop på Vinge - selvom stationen var klar til drift i august, så blev den først taget i brug til køreplanskiftet.
Vigerslev Allé - det ligger tæt på Danshøj. Men Danshøj ligger dårlig i forhold til området og busforbindelser og er umulig at betjene ved togstop. Men jeg har ikke set at Vigerslev Allé er sat på dagsorden...
Citat fra: banemanden Dato 6/07-25, 08:26Jeg synes der i artikel og rapport nævnes særligt en, som giver rigtig god mening såfremt man ikke vil ændre på infrastruktur. Og det er Ølby. Det er ikke en fjernperron der på nogen måde er prioriteret og som på ingen måde bærer præg af, at der er et supersygehus der skyder op lige ved siden af.
Og stort set alle der lokalt bor i Ølby og Ølsemagler bruger s-toget. Vil skiftet på Køge Nord til s-tog være en forringelse i så stor grad, at man kan forsvare udgiften til at holde fjernperronen i live, når der lige ved siden af kører s-tog hele tiden?
Ølby er blevet en væsentlig station efter at der er kommet regionaltog København-Køge-Næstved er kommet. Oprindelig skulle der ikke være stop i Ølby af det togsystem. Så DSB har droppet tanken om at droppe stoppet for deres tog.
Mit indtryk er de fleste er passagerer, som før tog S-toget direkte København-Ølby, som er flyttet togsystem. Hvis de ikke kan komme direkte, så er min vurderingen, så de tager S-tog hele vejen. For forskellen er 11 minutter mellem S-tog og regionaltog, som nok gør at man ikke vil skifte på Køge Nord. Ellers er der også mange, som kommer fra strækningen Næstved-Køge, som før skiftede på Køge Station.