Citat fra: AndreasM Dato 20/06-25, 07:36Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 22:16Argh, så har du læst lidt ekstra. Jeg skrev nu bare, at toget kom fra Næstved. Ikke at du var en mavesur pendler fra Kystbanen, som jeg ikke helt kan lure, hvorfor jeg skulle kalde dig.
Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 16:31Og hvis du synes det er slemt når de på Kystbanen aflyser en afgang i myldretid, så skal du prøve Italien.
Jeg synes ikke det er slemt, når de aflyser en afgang på kystbanen i myldretiden og har ikke udtalt mig om samme, så jeg ved ikke hvad den bemærkning ellers var møntet på?
Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 22:161: Rettidighed i Italien vs. Danmark
Ellers tak, den har intet med emnet at gøre. Jeg konstaterede blot at din udlægning uden kilder eller henvisninger, for os andre stadig var (og er, for du har stadig ikke angivet nogen kilder), det samme du kaldte mine meninger og udgydelser: dine egne "synsninger". Tal er ikke fakta, før de er underbygget af kilder.
Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 22:162: De gode historier
Der er rigtig mange gode historier fra den danske jernbane verden. DSB har bestilt tog for astronomiske beløb, de er på relativt få år gået fra at være en massiv underskudsforretning til imponerende overskud. I 2024 præsterede de et overskud på 675 mio. 5 år før havde de et underskud på 200 mio.
DSB er strømlinet, alle tog skiftes ud på en ret kort periode, nye lokomotiver der kører forbilledligt med små fejl fra de bliver sat på skinnerne, de overtager al styring af S-banen lige om lidt og det er bare ikke a bad time for DSB.
Tager du den danske jernbane generelt, er der aldrig sket mere på så kort tid som der gør nu. To nye højhastighedsbaner, Letbaner, metro og metroudvidelser, batteritog, renovering af lokalbaner, prioritering af trafik og nytænkning i fremtidens muligheder og sidst, men ikke mindst, elektrificering af hovedstrækninger og et signalsystem der faktisk spille rigtig godt i det jyske særligt.
Men jeg skal da ikke tage fra dig og andre, hvis det er jeres oplevelse at det hele halter. Men jeg synes da der mangler nogle nuancer, når man baserer det på hvor lang tid det tager at godkende en ny vogn eller togtype efter europæisk fælle standard.
Men nu handler emnet her om "nye" dobbeltdækkervogne til DSB, som blandt andet skal ombygges og godkendes. Det er den relation jeg kommenterer på, men jeg beklager hvis det ikke har været tydeligt nok. Så positive historier om sporvogne, metroer og overskud i offentligt ejede virksomheder til side, (for dem debatterer jeg også gerne, i tråde relateret til det):
Jeg savner de gode historier om ombygning og godkendelse af "nyt gammelt" jernbanemateriel i Danmark.
Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 22:16PS: Jeg kalder mig Banemanden herinde, fordi jeg arbejder med jernbanen. Jeg deler gerne ud af det jeg ved og deler selvfølgelig ikke fortrolige informationer. Men vi ER på jernbanen.dk og derfor er det spændende for mig at dele viden og synspunkter med andre der også fylder deres tid med det samme som mig.
Nu fik jeg lov at underbygge yderligere med fakta. Fakta som jeg og andre sidder og forholder os til hver eneste dag og som er offentligt tilgængeligt men også fakta som giver mig smør på mit brød og gør mig til en Banemand der nok aldrig kommer til at gå arbejdsløs.
Det forstod jeg fint ud fra navnet, og det er da dejligt med en god stabil jobsituation
Jeg kalder mig ikke "banemanden" eller lignende, men bruger en del af mit rigtige navn, så en del der har mødt mig, vil givetvis let regne ud hvem jeg er og for andre vil jeg være lige så anonym, som "banemanden" er for mig. Jeg arbejder dog også ved banen, kan mine ting godt nok til at nogen vil betale mig for det, har gjort det i mange år, og forlader den vel, med de nuværende udsigter til pensionsaldre, først den dag jeg skal bæres ud.
Ja. Altså. Ja

Jeg er da glad for, at du er glad for du har brugt dit eget navn herinde.
Du bad om kilder på det sideemne vi rendte ind i; om togdriften i Italien var god eller dårlig.
Kilderne på hvor lang sagsbehandlingen er med godkendelse af nye togtyper og vogne er... Ja. Jamen, hvad vil du have af fakta og kilder? Er nutidige scenarier realistiske nok?
DB vognene der pt bruges til Hamborgvognene er måske et godt eksempel på noget der ikke tog årevis - men også et godt eksempel på, at det nok gik lidt rigeligt hurtigt med godkendelsen.
Talgo stammerne skulle have været leveret i 2023 til både Tyskland og Danmark. Godkendelsen tager lang tid fordi vognene er konstrueret anderledes end man er vant til og man har tolket forskelligt på hvordan man regner akseltryk ud. Og så kommer alle de tekniske problemer med bagefter, men det er vel krymmel på kagen. Begge er sat til levering i 2026 nu og formuleret hos begge operatører som "mellem januar og december".
Godkendelse af ældre lokomotiver ombygget til ERTMS. Der holder en flot nyrenoveret MZ'er hos DB Cargo der også har været MEGET længe undervejs. Og så kommer deres EG'er lige efter. MX'eren var de heldige med hos MJBA - men der er tusinde dårlige eksempler i DK.
Og i Sverige hvor de har bøvl med at få godkendt de ombyggede X2000 tog. Ja. Og sådan kan vi egentlig blive ved. Jeg kan sagtens finde kilderne til dig, men de er offentligt kendte og omtalte allesammen. Og de sker, mens vi sidder her og skriver om dem.
De positive historier, netop om godkendelse af metrotog, letbanetog, batteritog, godsmateriel og sporombygningsmateriel og hvad har vi, dem gled du let henover

Så jeg er da ikke helt sikker på, om det så KUN er godkendelse af brugte vogne du savner gode historier på? For så kommer du da rigtigt nok til at lede længe, hvis ikke IC1 vognene og vores egne dobbeltdækkeres godkendelse i sin tid er nok til dig.
Jeg beklager vildledningen vi to kom på, da rettidighed, pålidelighed og den Italienske jernbane kom ind i billedet. Kystbaneeksemplet var ikke noget med dig personligt, men jeg ved ikke om det havde gjort en forskel hvis jeg brugte mit generaliserede eksempel med IC togene fra det jyske i stedet. Det tror jeg ikke.
God weekend