Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hjælp til "jeg har læst et sted"
Kære alle

Jeg er ved at skrive et lille skriv til trafikpolitikerne omkring Ekspertgruppens anbefalinger.

I den forbindelse kommer jeg naturligvis ind på Arrivas seneste kontrakt fra 2020.

Jeg mindes på et tidspunkt at have læst at en Arriva-chef har udtalt, at udbuddet forud for 2020 kontrakten, udelukkende handlede om økonomi og på ingen måde gav plads til nytænkning og udvikling af det jyske togprodukt - jeg kan dog ikke finde hvor jeg har læst det - er der måske en af jer der kan huske det?

Bh Bjarke

Hjælp til "jeg har læst et sted"
Af andersj, Aalborg. 14/07-25, 19:38.
Er det måske det her citat: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=140691#:~:text=Arriva:-,Kritik,-af%20udbudsform%20i

Selve præsentationen er ikke længere tilgængelig.

Anders

Tak for det Anders

Det vil jeg tage med videre. Jeg har skrevet et lille debatindlæg i JP i dag, hvis det har interesse:

https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE18395116/jernbaner-er-ikke-luksus-de-er-en-livsnerve/
Bh Bjarke

Udmærket indlæg i JP

Men hvad betyder mon Samtidig blev Struer-Vejle-banen nedgraderet, ?

Hvad er der ved den banestrækning, som er nedgraderet?
Den blev sporombygget Vejle-Holstebro for nogle år siden, og banen har også fået nyt signalsystem

Tak for det.

Den skrå bane blev nedgraderet ved at:

- gå fra blive befaret udelukkende med fjerntogsmateriel (IC3 og IC4), til næsten udelukkende Arriva lokaltogssæt
- gå fra direkte tog til København hver anden time til kun 4 afgange i døgnet.
- gå fra at de tog der ikke fortsatte til KBH kørte helt til knudepunktet Fredericia til at de aldrig kørte længere end Vejle.

Jeg mener det er en voldsom nedgradering.
Bh Bjarke

Det er vel trafikken, som er blevet nedgraderet, og ikke banen/banestrækningen som sådan?

Citat fra: Overbanemesteren Dato  2/08-25, 13:46Udmærket indlæg i JP

Men hvad betyder mon Samtidig blev Struer-Vejle-banen nedgraderet, ?

Hvad er der ved den banestrækning, som er nedgraderet?
Den blev sporombygget Vejle-Holstebro for nogle år siden, og banen har også fået nyt signalsystem
Den har 100% blivet nedgraderet. Nu skal man skifte i Vejle hvis man skal til Fredericia og København. U det mindste før i tiden var der direkte togdrift til Fredericia.

Og det var et politisk valg (efter rådgivning fra Transportministeriet).

JH

Citat fra: mgameing123 Dato  3/08-25, 13:19Den har 100% blivet nedgraderet. Nu skal man skifte i Vejle hvis man skal til Fredericia og København. U det mindste før i tiden var der direkte togdrift til Fredericia.

Det skyldes nok materel-mangel, lad os se når der er nye tog i drift i 2029, linien bliver med garanti opgarderet med strøm.

Citat fra: pjl Dato  7/08-25, 10:54
Citat fra: mgameing123 Dato  3/08-25, 13:19Den har 100% blivet nedgraderet. Nu skal man skifte i Vejle hvis man skal til Fredericia og København. U det mindste før i tiden var der direkte togdrift til Fredericia.

Det skyldes nok materel-mangel, lad os se når der er nye tog i drift i 2029, linien bliver med garanti opgarderet med strøm.

Nej og nej ......

Citat fra: Svend Dato  8/08-25, 21:24Nej og nej ......

Nå og nå (disse var til overs: ......)

Det skete fordi man kunne spare 1 togsæt og det har været sådan siden 2019 (Da Arriva overtog betjening).

Af larsht, København. 28/08-25, 11:15.

Hvori består din garanti?

Mvh
Lars

CitatHvori består din garanti?

Skal man have det for at poste.

Af larsht, København. 29/08-25, 15:59.
Citat fra: pjl Dato 28/08-25, 14:16
CitatHvori består din garanti?

Skal man have det for at poste.
Slet ikke - der kommer bare meget vrøvl fra den side

Mvh